Ruin 24 jaar moeite met plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malkesta

Ruin 24 jaar moeite met plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:25

Ik heb een draversruin van bijna 24 jaar die altijd al wat moiete heb gehad met plassen maar het word de laatste tijd erger, hij trekt zijn buik omhoog en loopt onrustig door de box.
Hij zwaait hard met zijn hoofd en na een tijdje lukt het hem, hij heeft er altijd al wat moiete mee gehad, dat is niks nieuws maar het buik omhoog trekken dat is nieuw en het duurt nu best heel lang.
Iemand nog een idee om het hem makkelijker te maken om te plassen?

kimmie261

Re: Ruin 24 jaar moeite met plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:28

heb je al eens laten onderzoeken waarom hij slecht plast?

evt urine weg brengen,of bloed laten trekken,wie weet heeft hij wel iets aan zijn nieren ofzo??

drinkt hij verder wel goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:29

doet hij zijn piemel er helemaal uit of niet?
Heb je weleens gekeken of hij boontjes heeft?Die kunnen het urineren ook erg moeilijk maken.

edit: even gezocht...http://www.equi-sense.com/articles/sheathcleaning.html.
Op de foto zie je waar de boontjes zitten,als hij ze heeft.
Als je zachtjes in het topje knijpt kun je ze voelen als harde bultjes zeg maar.
Links en rechts van het plasgaatje.
Als je paard het niet toelaat even sederen,of de dierenarts bellen.
Laatst bijgewerkt door geerke op 10-11-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:32

Is zijn koker schoon, heeft hij geen ontstekingen? Als hij bijvoorbeeld een ontsteking aan zijn koker zou hebben, is het namelijk ook pijnlijk om te plassen.

Wordt hij regelmatig ontwormd? Mijn paard heeft wel eens last gehad van een wormbesmetting waarbij hij tijdens het rijden steeds aandrang kreeg om te plassen, maar niet ging plassen. Ik heb toen aantal kuren ivermectine moeten geven met eerst 5 dagen en daarna 2 keer 10 dagen er tussen. Daarna was het probleem helemaal verholpen. Het niet kunnen plassen werd door de DA benoemd als KOLIEK-pijnen.

Toch maar even contact met DA opnemen lijkt me?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:36

Ik heb zijn piemel de laatse tijd niet helemaal onderzocht ik zal heen zijn vetlokken even "nepknippen" want dan laat ie van ontspanning alles hangen :o .
Ik wil zijn bloed zo wie zo even laten nakijken want dat lijkt me altijd goed, bel de dierenarts zo even op om te vragen hoe en wat.
Dat van die boontjes wist ik niet eens dat dat bestond....
Hij drinkt wel goed, eet ook goed.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:44

Ik zou zowiezo allang contact hebben opgenomen met de dierenarts eerlijk gezegt. In principe hoort een gezond paard gewoon normaal te kunnen plassen. Er zijn ontzettend veel oorzaken waardoor een paard slecht kan plassen, en sommige veel ernstiger dan gedacht. Denk hierbij aan een verstopte urineweg, blaasgruis ect. Ik ben benieuwd wat de arts gaat zeggen. Sterkte!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:45

Mir_horses schreef:
Ik zou zowiezo allang contact hebben opgenomen met de dierenarts eerlijk gezegt. In principe hoort een gezond paard gewoon normaal te kunnen plassen. Er zijn ontzettend veel oorzaken waardoor een paard slecht kan plassen, en sommige veel ernstiger dan gedacht. Denk hierbij aan een verstopte urineweg, blaasgruis ect. Ik ben benieuwd wat de arts gaat zeggen. Sterkte!

Nou, precies. Een paard moet toch gewoon kunnen plassen: zo niet, dan gaan er toch DA belletjes rinkelen?

Ben erg benieuwd wat de DA in dit geval gaat vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:12

Malkesta schreef:
Ik heb zijn piemel de laatse tijd niet helemaal onderzocht ik zal heen zijn vetlokken even "nepknippen" want dan laat ie van ontspanning alles hangen :o .
Ik wil zijn bloed zo wie zo even laten nakijken want dat lijkt me altijd goed, bel de dierenarts zo even op om te vragen hoe en wat.
Dat van die boontjes wist ik niet eens dat dat bestond....
Hij drinkt wel goed, eet ook goed.

kijk eerst eens naar de eventuele boontjes voordat je bloed laat onderzoeken....soms is het simpeler dan het lijkt.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:14

geerke, wat is dat precies 'boontjes'?

zoiets als nierstenen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:16

hoe kun je die boontjes voorkomen?
mijn ruin heeft dus erg veel last van euhm huidsmeer/vet op die plek.
hij vind het niet prettig als je eraan komt,vraag me af hoe je dit kunt voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:22

niet...gewoon schoonmaken tijdig. :D
Het ene paard heeft er meer last van dan het andere.
Mijn friese hengst en shet hengst hebben ze niet en mijn ruin had hele grote.
Ik wist ook niet van het bestaan af...wel de koker schoonmaken maar dat er naast het gaatje van de plasbuis ook nog iets zat wist ik niet.

Mijn paard plaste nog wel gewoon,onbegrijpelijk want die dingen waren toch vrij groot.
Dan schaam je je toch echt dood....al meer dan 30 jaar paarden en ik wist het gewoon niet! :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:49

Sommige mensen maken het schoon met babyolie. Wat je ook kunt doen is een zeepvrije babyshampoo gebruiken. Ik gebruik vaak een zacht nat washandje met zeepvrije babyshampoo om de koker te doen, dat lijkt op de een of andere manier minder agressief. Er is ergens wel een engelse beschijving "getting the bean out" op het internet. Die is heel grappig en nuttig.

Gevonden http://www.equusite.com/articles/health ... ning.shtml
Mr Hand ... erg grappig en doe dit inderdaad niet als er buren of vriendjes staan te kijken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:53

nou mijn haf heeft dus inderdaad last van boontjes :+
gister goed schoongemeekt en zal dit dus goed bij gaan houden.
stom,zou toch een oorzaak moeten hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:23

timokyana: ze douchen zichzelf niet goed genoeg ;-) daar komt het door!

TS: is er al nieuws over je paardje? Hoe gaat het nu met hem, heb je nog overlegd met DA?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:25

gelukkig heeft mijn ruin er geen moeite mee,hij tilt zijn achterbeen hoog omhoog en kriebelt mee :+
had hem toch beter op moeten voeden de tuinslang in zijn mond te nemen en goed te mikken ;-)

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:52

Een bruin biertje wil ook nog wel eens helpen je paard beter te laten plassen, maar ik weet niet of dat ook werkt als je paard al langer last heeft. Hoe is het nu met jouw paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:07

timokyana schreef:
nou mijn haf heeft dus inderdaad last van boontjes :+
gister goed schoongemeekt en zal dit dus goed bij gaan houden.
stom,zou toch een oorzaak moeten hebben.

Waren ze groot?

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:11

Lizzy1990 schreef:
Een bruin biertje wil ook nog wel eens helpen je paard beter te laten plassen, maar ik weet niet of dat ook werkt als je paard al langer last heeft. Hoe is het nu met jouw paard?

Bij mijn oude ruin van 24 gaven we ook altijd een biertje, klink een beetje raar maar hij was er altijd wel mee gered!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:14

geerke meerdere klontjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:29

TS hoe is het eigenlijk met je ruin? Al meer bekend, of is er verbetering?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:31

Was ik weer, overleg gehad met dierenarts, geen reden tot paniek :D , hij heeft er altijd al last van gehad en id als ze ouder worden dan krijgen mannen wat meer moeite met plassen :P Ik heb de tip gekregen om hem een homeopatisch middel te geven wat prima helpt bij het plasprobleem, hij vind het heerlijk...niet :D Maar als het maar werkt, hij trekt zijn buik ook niet meer omhoog bij het plassen dus dat ziet er al niet zo raar meer uit. Hij ziet er nog prima uit voor zijn leeftijd , allenenwe krijgen er een probleempje bij hij loopt met de kou stijf...maar ja wat wil je 24 jaar... :D

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:15

Malkesta schreef:
Was ik weer, overleg gehad met dierenarts, geen reden tot paniek :D , hij heeft er altijd al last van gehad en id als ze ouder worden dan krijgen mannen wat meer moeite met plassen :P Ik heb de tip gekregen om hem een homeopatisch middel te geven wat prima helpt bij het plasprobleem, hij vind het heerlijk...niet :D Maar als het maar werkt, hij trekt zijn buik ook niet meer omhoog bij het plassen dus dat ziet er al niet zo raar meer uit. Hij ziet er nog prima uit voor zijn leeftijd , allenenwe krijgen er een probleempje bij hij loopt met de kou stijf...maar ja wat wil je 24 jaar... :D

Mag ik vragen welk middel je gebruikt(e)?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:42

Mijn ruin heeft ook een keer een enorme boon gehad. Hij begon ook moeilijk te doen met plassen. Toen het ding weg was ging het weer prima.

Ts, fijn dat het weer goed gaat!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:47

Mijn ruin van 25 jaar heeft er ook regelmatig last van, vooral wat blaasgruis....

Hij krijgt van de DA phyto diur van Phytovet.

Dit is op basis van kruiden enzo....

Aantal keren per jaar doe ik zo een kuurtje....