hoefschoenen, gloves, geen succes bij ons "Tolla"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

hoefschoenen, gloves, geen succes bij ons "Tolla"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 00:09

Hai,

Wij hebben hier een merrie die in haar verleden is mishandeld, zij had altijd: "De aanval is de beste verdediging" dus het heeft heel wat tijd gekost om haar weer vertrouwen te laten krijgen in "de mens"
al met al gaat het nu super met onze "Tolla" maar haar achterbenen blijven van tijd tot tijd losgeslagen projectielen die alleen Rogier (mijn vriend) dus uitkrabt. Hier in Portugal is de ondergrond net schuurpapier dus na een aantal uren in de week kunnen hoeven gaan schreeuwen om ijzers. Tolla heeft gelukkig hele harde hoeven maar aan het einde van onze zomer kon het toch niet meer en hebben wij besloten om een collega hoefsmid te vragen voor hoefschoenen. Rogier belaat onze eigen paarden ( en nog een handje vol klanten) maar bij Tolla krijg je erg veel stress en Rogier is blauw zodra de 2 achterijzers erom zitten, voor is geen probleem.
Wij hebben dus hele flitsende hoefschoenen aangemeten gekregen en ik meteen even 20 min proefdraaien. een actief rondje gedaan en de boel bleef zitten. Wij blij...maar na nog 2 buitenritten vlogen de hoefschoenen ons om de oren en kregen wij rubbers die je ervoor kan spannen zodat de boel strakker zit. Nu hielp dat ook niet, dus de hoefsmid erbij en wij kleinere hoefschoenen gekregen. Ook deze bleven met de proefronde zitten maar inmiddels hebben wij ze al een keer uit een boom moeten halen en ook deze werken dus niet zoals de bedoeling is. Ze zouden voor een endurance over een rotsachtig terrein geschikt zijn, maar onze Tolla moet hier maar niet aan mee doen, want dat wordt niks.
Tolla heeft overigens wel een gigantische krachtige afzet als madam in galop de berg opgaat, maar dat zouden die dingen toch aan moeten kunnen? Nu hangen ze hier in de schuur een beetje nutteloos te zijn.
Ze heeft overigens 2 maten kleiner dan dat ze volgens de maatstaven zou moeten hebben ( nu maatje 00)
Tolla heeft inmiddels al weer genoeg hoef om niet gevoelig te zijn, maar het is toch jammer...ze zijn niet erg goedkoop.
Maar zijn wij de enigen die niet met die dingen overweg kunnen of is dit herkenbaar??

Revanches

Re: hoefschoenen, gloves, geen succes bij ons "Tolla"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:31

HAR-->BEH

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:21

Ik heb geen ervaring, maar als ik dit zo hoor trek ik in twijfel of ze goed zijn aangemeten. Zou je dat niet nog eens na kunnen gaan, of eventueel andere kunnen proberen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 08:30

Hebben we....alle maten die niet spontaan uitvielen zijn uitgetest!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:56

Zijn plakijzers niet iets voor je paard? Ik heb er verder geen verstand van en heb ook geen idee hoe zulke ijzers zich houden onder jullie omstandigheden.

Bij mijn paarden bleven die schoenen ook nooit zitten en het was een hele klus om die dingen aan te krijgen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 23:25

Ik kan eens vragen naar die plakijzers. Misschien dat onze hoefsmid daar wat van weet. Hij plakt overigens ook wel die schoenen onder als men onder zware omstandigheden een lange tocht moet maken. (endurance etc) maar inprincipe zouden ze zonder lijm moeten blijven zitten.