Ik kom hier niet zo vaak, maar zit nu toch echt met een behoorlijk probleem. Vier maanden geleden hebben wij een paard gekocht bij een gerenomeerde stal in Asten-Heusden. Het gaat om een vierjarige merrie van Universeel x Dutchboy, genaamd Bajka. Na de aankoop van dit paard hebben we haar klinisch laten keuren bij Robrecht (Nas is Bemmel). De buigproef achter konden we echter niet doen, want dit stond zij niet toe. Wat mij zelf opviel bij dit paard in die tijd is dat ze achter wat vreemd liep, alsof ze het ene achterbeen voor het andere plaatste.. (zwabberde). Volgens Robrecht was dit echter geen probleem en was dit te wijten aan haar leeftijd. 'Jonge paarden zijn wel vaker slap in de achterhand.' Ik was opgelucht en dolgelukkig, mijn meisje was gezond.
Nu zijn we echter vier maanden verder en het gaat erg slecht. De eerste maanden was ik gewoon zelf aan het trainen en was er niks aan de hand. Ze liep braaf. Na twee maanden besloot ik echter privélessen te nemen en hier ging het mis. Mijn instructeur vond haar nogal scheef en we begonnen met oefeningen om haar recht te maken. Aanvankelijk ging dit super, ze ging met sprongen vooruit, maar na twee weken rijden begon de ellende. Ze liep rechtsom op de volte af en toe wat te hinken. Niet echt kreupel, maar wel onregelmatig. De dagen daarna werd het steeds erger en uiteindelijk, na vier dagen, deed ze niks anders dan bokken. We besloten naar de kliniek te gaan.
Dit keer werd het een andere kliniek, namelijk die in Lienden, voor een kreupelheidsonderzoek. Deze dierenarts stelde al gauw vast wat het probleem is: een lichte vorm van Ataxie. We hebben nog foto's gemaakt van de hals en hier was een lichte atrose op één van de wervels te zien, maar dit hoefde niet per see de oorzaak van de atrose te zijn... Hij adviseerde ons met de verkoper te onderhandelen over een eventuele terugkoop. Volgens hem was mijn meisje niet rijp voor de slacht, want zo ernstig is het niet, maar niet geschikt voor de sport. Het zou goed kunnen komen met haar, maar er is ook een grote kans dat dit niet het geval is.
Nu heb ik al een aantal keer gebeld met de stal waar ze vandaan komt, maar deze man wil haar natuurlijk niet terug. Hij zegt dat het paard toen hij weg ging gezond was, want onze dierenarts heeft m toen ook goedgekeurd, dus dan zal het bij ons gebeurd moeten zijn... Nou ik ben nu natuurlijk ten einde raad!

Groetjes,
Maruschka
PS. Als iemand het paard kent, dan zou ik ook graag met deze persoon in contact komen!! Het gaat om een schimmelmerrie en haar laatste eigenaresse voor de stal was mevrouw Krijl in Mierlo..