Ataxie, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maruschka

Ataxie, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 12:20

Hallo bokkers,

Ik kom hier niet zo vaak, maar zit nu toch echt met een behoorlijk probleem. Vier maanden geleden hebben wij een paard gekocht bij een gerenomeerde stal in Asten-Heusden. Het gaat om een vierjarige merrie van Universeel x Dutchboy, genaamd Bajka. Na de aankoop van dit paard hebben we haar klinisch laten keuren bij Robrecht (Nas is Bemmel). De buigproef achter konden we echter niet doen, want dit stond zij niet toe. Wat mij zelf opviel bij dit paard in die tijd is dat ze achter wat vreemd liep, alsof ze het ene achterbeen voor het andere plaatste.. (zwabberde). Volgens Robrecht was dit echter geen probleem en was dit te wijten aan haar leeftijd. 'Jonge paarden zijn wel vaker slap in de achterhand.' Ik was opgelucht en dolgelukkig, mijn meisje was gezond.

Nu zijn we echter vier maanden verder en het gaat erg slecht. De eerste maanden was ik gewoon zelf aan het trainen en was er niks aan de hand. Ze liep braaf. Na twee maanden besloot ik echter privélessen te nemen en hier ging het mis. Mijn instructeur vond haar nogal scheef en we begonnen met oefeningen om haar recht te maken. Aanvankelijk ging dit super, ze ging met sprongen vooruit, maar na twee weken rijden begon de ellende. Ze liep rechtsom op de volte af en toe wat te hinken. Niet echt kreupel, maar wel onregelmatig. De dagen daarna werd het steeds erger en uiteindelijk, na vier dagen, deed ze niks anders dan bokken. We besloten naar de kliniek te gaan.

Dit keer werd het een andere kliniek, namelijk die in Lienden, voor een kreupelheidsonderzoek. Deze dierenarts stelde al gauw vast wat het probleem is: een lichte vorm van Ataxie. We hebben nog foto's gemaakt van de hals en hier was een lichte atrose op één van de wervels te zien, maar dit hoefde niet per see de oorzaak van de atrose te zijn... Hij adviseerde ons met de verkoper te onderhandelen over een eventuele terugkoop. Volgens hem was mijn meisje niet rijp voor de slacht, want zo ernstig is het niet, maar niet geschikt voor de sport. Het zou goed kunnen komen met haar, maar er is ook een grote kans dat dit niet het geval is.

Nu heb ik al een aantal keer gebeld met de stal waar ze vandaan komt, maar deze man wil haar natuurlijk niet terug. Hij zegt dat het paard toen hij weg ging gezond was, want onze dierenarts heeft m toen ook goedgekeurd, dus dan zal het bij ons gebeurd moeten zijn... Nou ik ben nu natuurlijk ten einde raad! :( Ik zit met een paard wat gewoon niet goed loopt en waar op dit moment niet op te rijden is omdat ze het niet toestaat.. Mijn vraag aan jullie is nu eigenlijk: is er iemand die ervaring heeft met paarden die Ataxie hebben en waarbij het goed is gekomen? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Weten jullie of de staleigenaar verplicht is om het paard terug te nemen? Graag hoor ik al jullie ervaringen/tips!! Alvast bedankt!

Groetjes,
Maruschka

PS. Als iemand het paard kent, dan zou ik ook graag met deze persoon in contact komen!! Het gaat om een schimmelmerrie en haar laatste eigenaresse voor de stal was mevrouw Krijl in Mierlo..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:31

Mijn paard is een wobbler (= ataxie vanuit de halswervels door trauma of extreme groei)
Als 2,5 jarige had hij gradatie 4, maar nu zie en merk ik er onder de man niets meer aan.
Sterker nog, hij loopt met succes in de sport en loopt er veel goede gezonde paarden uit! (zie onderschrift)
Alleen heeft hij achter een krampbeen en in de wei en los aan de hand loopt hij als een kapstok in telgang :o

Ik heb destijds Steffi van der Laarse erbij gehaald (als 3e opinie) www.steffivanderlaarse.nl,
zij heeft hem 1 x behandeld en op de homeopatische druppels gezet, met succes!
Met rijden moet ik wel mijn training aanpassen, niet laag, diep en/of rond en rechtrichten.

Qua conflict/rechten met de handelaar pb FloortjeM eens, zij kan aangeven wat je kansen/rechten zijn.

scoobydoo

Re: Ataxie, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:41

1 van mijn paarden heeft ook ataxie.
echter hier ondervinden wij eigenlijk geen hinder van.
wel is het een tijdje zo erg geweest dat hij de stal niet meer uitkwam en gewoon bijna niet meer kon lopen.
wij zijn toen naar de kliniek in belgie geweest,Tom Marien,en die schrok zich dood hoe het paard liep.
hij kende hem tenslotte al.
toen op aanraden van hem zijn we muscle-build geloof ik dat dat heette van global medics gaan gebruiken.
in totaal heeft hij toen 1 emmer opgevoerd gekregen en nadien nooit meer hoeven te gebruiken.
hij was er zeer goed doorheen gekomen.
nu kun je er weinig meer aan merken.
misschien het proberen waard?
pb maar voor eventuele verdere info

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:32

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:09

Lees mijn profiel maar even. Je verhaal komt redelijk overeen met die van mij.

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 11:05

Bedankt voor jullie reacties! Wij hebben toch besloten om haar te houden. Gister ben ik na een week rust weer gaan rijden en we merkten er eigenlijk niks meer van.. Ze liep onder het zadel gewoon normaal. Ik ben verder zo verliefd op dit paard dat ik het gewoon ga proberen. We willen er volgend jaar misschien een veulen bij fokken en dan zien we wel weer verder. Als er iemand nog goede tips heeft wat betreft het rijden van een Atactisch paard dan hoor ik deze graag!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:18

Ik heb een verhaal wat in de buurt komt van dat van jou. Ik kocht een paard waar van te voren door een dierenarts was vastgesteld dat hij Ataxties was maar waar wij heel erg aan twijfelden.
Ik heb het paard gekocht en ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met behandeling van hem. En hij loopt inmiddels nagenoeg perfect en zonder enige mankementen.

Wat bij hem de toverformule was, was rust, de juiste behandelingen en training. Ik ben er niet vanuit gegaan dat hij met een of twee behandelingen klaar was en dat heeft zijn eieren afgeworpen.
Hij staat onder behandeling van Fysiotherapeut Gerrit Weijers, Fysio Prins, Chiropractor Harry Hoevers en nog een osteophaat. Hij word elke maand / 2 maanden behandeld, daarnaast doe ik veel grondwerk en word hij momenteel langzaam ingereden. Hij moet helemaal opnieuw leren lopen en dat duurt een tijd, je kan een paard immers niet zeggen dat hij iets niet mag doen.
Bij hem was het echter duidelijk dat hij geen ataxie had, ondanks dat de dierenarts dat wel gezegd had. Hij zat gewoon vast in zijn bekken, rug en hals.

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 11:23

Wat toevallig Martina, ik ben ook bij Harry Hoevers geweest met haar en die zij ook niet dat ze Atactisch was, die zei dat ze ook gewoon behoorlijk vast zat. Zelf twijfel ik ook een beetje aan haar Ataxie omdat ze zo snel weer normaal loopt, terwijl ze een week geleden mij er nog bijna af bokte. Het is zo'n lief beestje dat ik er alles voor over heb om haar weer goed te krijgen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:24

Maruschka schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Wij hebben toch besloten om haar te houden. Gister ben ik na een week rust weer gaan rijden en we merkten er eigenlijk niks meer van.. Ze liep onder het zadel gewoon normaal. Ik ben verder zo verliefd op dit paard dat ik het gewoon ga proberen. We willen er volgend jaar misschien een veulen bij fokken en dan zien we wel weer verder. Als er iemand nog goede tips heeft wat betreft het rijden van een Atactisch paard dan hoor ik deze graag!

De tip van Tarek is idd erg goed en komt overeen met de druppels die ik geef (ook Hypercum & Arnica)
Ze hebben bij mijn paard veel baat gehad, ik geef 3 x per week 10 druppels op een boterham.

http://www.simicurshop.com/index.php?pa ... &Itemid=39

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:13

Bedankt voor de tip! Ik heb die druppels meteen besteld! :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:38

Oke! Ja dan zou ik het toch nog even aankijken. Hoe loopt ze achteruit? Kan ze dat wel, want atactische paarden vinden dat vaak erg moeilijk.
Ik weet niet waar je woont, maar Gerrit Weijers kan ik je zeker aanraden. Over Steffie van der Laars heb ik ook hele goede verhalen gehoord!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:04

martina1 schreef:
Hoe loopt ze achteruit? Kan ze dat wel, want atactische paarden vinden dat vaak erg moeilijk.

Die van mij kan goed achterwaarts onder het zadel, mooi tempo en diagonaalsgewijs zonder te slepen,
maar in de stal of op de wasplaats gaat het moeizaam met krampbewegingen opzij.....raar maar waar :roll:

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:06

Zo heel raar hoeft het niet te zijn. Doordat ze onder het zadel extra gewicht op haar rug heeft moet ze haar lichaam anders gebruiken en kan het zomaar zijn dat ze het wel kan. Terwijl ze zonder jou op haar rug niet die extra evenwichtsfactor heeft en het op een andere manier doet.

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:21

Ik woon in Westervoort, een dorpje vlakbij Arnhem. Ik zal eens rondkijken wat de mogelijkheden zijn hier in de buurt. Achteruit lopen op stal gaat redelijk, je ziet wel dat ze er wat moeite mee heeft. Onder het zadel heb ik het nog niet heel veel met haar gedaan aangezien ze pas vier is en ik haar net heb. Ze is pas een jaar onder het zadel en weinig gereden voor zover ik weet. Heb t echter wel eens geprobeerd en toen ging t redelijk goed. Ze snapte de hulp niet helemaal, maar deed wel wat ik vroeg.

Wat betreft die therapie vormen, kunnen jullie daar wat meer over vertellen? Wat doen ze dan precies?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:46

osteopathie heeft bij ons ook erg veel geholpen maar zoals ik al schreef heb ik dat in mijn profiel staan. Ze was eerst afgekeurd door de ataxtie.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:45

Oke ja Gerrit Weijers komt uit Friesland en om de zoveel tijd komt hij naar Gelderland om mensen en paarden te behandelen. Dit is normaal gesproken in de omgeving Zutphen.

Ik zal proberen uit te leggen wat ze allemaal doen, maar soms begrijp ik het ook niet helemaal.

- Gerrit Weijers, masseert het paard om knelpunten los te maken. Een sessie begint altijd met lopen aan de longe, hij kijkt dan waar het paard vastzit. Dan gaat hij aan het werk, soms trekt hij aan de hals of aan de staart of benen. Maar meestal masseert hij, dan herhaalt de procedure zich enkele malen totdat hij het genoeg vind voor die keer. Meestal duurt het in totaal een uur waarbij het paard een aantal keer gelongeerd word.
- Harry (of Henry?) Prins, gaat in principe hetzelfde te werk, hij gebruikt echter naalden om spieren te laten ontspannen. Hij steekt een lange naald in de spier en die gaat dan vaak helemaal trillen. Soms zijn de paarden daar heel venijnig om en het kan ook pijn doen. Maar uiteindelijk trekt hij de naald uit de spier waarbij het paard soms de hele naald verbogen heeft. Deze procedure word vaak ook enkele keren herhaald. Soms op dezelfde plek totdat de spier zich helemaal heeft ontspannen en de spanning via de naald is weggevloeid.
- Harry Hoevers, masseert, trekt en drukt het lichaam van het paard weer goed. Het is heel apart om te zien, het lijkt niet echt zachtzinnig maar mijn paard was er heel rustig onder. En je hoorde op een gegeven moment echt zijn ruggenwervels op de juiste plek springen. Bij hem hoefde ik mijn paard niet te longeren, hij wilde hem wel op het harde zien lopen.
- Michael Hamerslag, heeft het paard gewoon in de stal behandeld. Hij masseerde het paard, en wat mij bij hem opviel is dat hij heel veel tijd besteedde aan het hoofd, de kaken en oren werden uitgebreid behandeld door een soort van schudde. Hij is maar een keer gekomen, omdat hij vanaf de andere kant van het land moest komen en dat voor mij financieel iets te veel was als student.

Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden voor jou?

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:52

Bedankt voor je uitleg Martina! Ik ga even overleggen wat voor ons handig is. Harry Hoevers zijn we al een keer geweest maar dit heeft niet veel geholpen. Vond het wel indrukwekkend wat hij deed! :-) Het kraakte er inderdaad behoorlijk op los! We zijn nu in ieder geval gestart met die Neuralcurdruppels.. Ben benieuwd of dat aanslaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:10

mijn paard zou ook zwaar atactischi zijn volgens de dierenarts, fysio en de uithof. fysio heeft me zelfs aangeraden om er niet meer op te rijden. de mijne kwam slecht uit bijna alle testen. zo kon je hem bijv. snel uit evenwicht trekken aan z'n staart, in kleine bochtjes zwenkte hij uit, je kon z'n achterbenen kruizen en hij bleef gewoon staan, zeer veel moeite met galop en als hij het al deed dan was dat overkruist.
steffi van der laarse is er toen bij geweest en die vertelde dat 9 van de 10 "ataxie" paarden dus helemaal geen ataxie blijken te hebben maar ergens een wervel verkeerd. dus veel paarden worden onterecht afgeschreven en/of afgemaakt.
zij heeft hem 2x een behandeling gegeven en sindsdien gaat het super. +:)+

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:46

Op manege nieboer staat een paard met ataxie ze heeft een hele tijd niet kunnen lopen toen is er iemand mee aan de gang gegaan en ze liep uiteindelijk weer in de lessen maar persoonlijk vind ik het hoe ze er nu bj loopt niet kunnen.
Heb het idee dat ze het niet aankan na een uur is ze helemaal kapot en bezweet.
Heb geen idee of dit weer goed kan komen maar aan haar te zien denk ik van niet.
Weet niet of ze het paard terug moeten nemen had je hem laten keuren??

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:16

De dierenarts vertelde mij laatst dat het woord ataxie vrij snel gebruikt wordt wanneer niet duidelijk is wat het paard heeft. Maar zei hij er ook eerlijk bij, er is veel wat wij nog niet weten. Kijk: dat hoor ik graag. Eindelijk iemand die eerlijk is.
Ataxie komt bij mij over als een soort PDD NOS. Als je druk en niet sociaal bent dan zou je PDD NOS kunnen hebben. Nou goed, eigenlijk zeggen de deskundigen dat ze het niet weten.

Het kan vaak helpen om naar jezelf te kijken in dit soort gevallen: als ik zelf een geblokeerde wervel heb, wat mij laatst overkam toen ik hooi met een hooivork wilde voeren aan de paarden en letterlijk iets teveel ' hooi op mijn vork had' :D ..toen kreeg ik ontzettende steken en zat er een wervel gedrukt tegen mijn ribben. Ik kwam direct lijkbleek de stal uit en kon die dag niets meer. Zo kan het bij paarden ook. Mijn advies: verder zoeken totdat je het gevonden hebt. Mocht een paard echt atactisch zijn dan kun je daar ook rust in vinden dat het zo is al is het niet leuk.

TS: wat betreft het paard: je hebt nu besloten om hem te houden maar ik zou anderen willen adviseren die dit hebben meegemaakt om altijd aan te houden. Al duurt het maanden. Zo heb ik vorig jaar voor een meisje van 16 onderhandelt omdat zij een wever gekocht had. Uiteindelijk heb ik tegen de handelaar gezegd dat ik alle namen van vorige eigenaars wilde hebben en dat ik dat ging uitspitten en dat geen advocaat te duur was hiervoor. Daar was ik serieus over, want da meisje van 16 die achter de kassa werkt, had natuurlijk geen flauw benul. Het moest haar eerste paard worden.
Hij heeft het paard teruggenomen en het geld teruggegeven. Terwijl hij op voorhand had gedreigd etc. Die handelaren weten precies wat een paard mankeert, zeker als ze daar een paar maanden op stal hebben gestaan.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:05

ik zit een beetje met het zelfde probleem ben ik bang voor mijn paard liep in de wendingen niet helemaal meer lekker gister de DA er bij gehaald alles gecheckt, zijn rug zit vast maar als je zijn achterbenen over elkaar heen zet blijf die gerust een kwartier staan, en op de buigproeven loopt die perfect, en achterwaarts doet die ook soepel dus hij gaat dinsdag mee naar de lingehoeve voor verderonderzoek, want mijn DA wou ataxie niet zeggen maar er is wel een kans!

HoneyPops

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:47

Hallo Maruschka,
Ik weet dat dit onderwerp ondertussen 4 jaar oud is, maar graag had ik geweten hoe het verder verlopen is met uw paard Bajka.
Ik heb namelijk gelijkaardig probleem voor momenteel en zou graag willen weten of je het probleem hebt kunnen behandelen of eerder niet en ze uiteindelijk enkel gebruikt hebt voor fokkerij. Hopelijk lees Alvast bedankt voor uw antwoord.