Last van castratielitteken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LLusitana

Last van castratielitteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 00:27

Mijn Lusitano ruin is ruim een jaar geleden gecastreerd op 6 jarige leeftijd. Bepaald gedrag deed mij vermoeden dat hij wat last heeft van het, inmiddels overigens goed genezen, castratielitteken. Dit werd bevestigd door de dierenarts. Als ik aan het litteken voel, dan voelt het altijd ijskoud en hard (bindweefsel?) aan. In ieder geval heel anders dan het zachte litteken van mijn andere ruin, maar die is dan ook al veel langer geleden gecastreerd. Ik mag er wel aankomen, maar hij geeft duidelijk aan dit in eerste instantie onprettig te vinden. Volgens de dierenarts wordt het litteken vanzelf minder hard, maar dat kan nog één of twee jaar duren. Kan ik in de tussentijd iets doen om mijn ruin te helpen bij het zachter worden van het litteken zodat het minder 'trekt'? Voor trekkende littekens bij mensen wordt vitamine E-creme aanbevolen. Uit eigen ervaring weet ik dat dit goed helpt en ook heel goedkoop is. Ik weet echter niet of dit ook bij paarden mag worden gebruikt. Weet iemand dit of heeft andere tips? Alvast bedankt.

realmagic

Re: Last van castratielitteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:29

ja hoor dat kan gewoon.
de groene os heeft ook een speciale littekencreme maar die is voor grote oppervlakken misschien wat onvoordelig.
zo ie zo is een creme fijn om de huid soepel te houden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:29

VSW -> MD

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:05

Mss is Bio oil een optie?

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:27

Bedankt ! Ik heb nog een nieuwe fles Bio oil staan dus dat kan ik zeker proberen. En anders laat ik mijn apotheker een tube vitamine E-creme maken. Nadeel is dat je die gekoeld moet bewaren dus ik kan me voorstellen dat ik die snel vergeet mee te nemen naar mijn paard. ;-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:30

LLusitana schreef:
Bedankt ! Ik heb nog een nieuwe fles Bio oil staan dus dat kan ik zeker proberen. En anders laat ik mijn apotheker een tube vitamine E-creme maken. Nadeel is dat je die gekoeld moet bewaren dus ik kan me voorstellen dat ik die snel vergeet mee te nemen naar mijn paard. ;-)

1 geluk, komende maanden is het kouder als in de koelkast!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:34

Zooist schreef:
LLusitana schreef:

1 geluk, komende maanden is het kouder als in de koelkast!

Das precies wat ik ook dacht! Het is het proberen waard in ieder geval!

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:20

Voor wonden en littekens gebruiken wij altijd calendulanzalf van VSM.
Mijn operatielittekens zijn er heel mooi mee genezen.
Alle pony's en paarden met wonden en littekens smeren we in met callendulanzalf.
Wij hebben dus altijd een tube op voorraad.
Schrale wangen van m'n zoon smeer ik er ook mee in. Een paar keer en hij heeft weer babyzachte wangetjes.

Anoniem

Re: Last van castratielitteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:07

bij mij op stal is een homeopate, zij heeft mij een recept gegeven voor arnicakorrels voor mijn pony...die blijkt ruw gecastreerd te zijn,ernaar wijzen vindt ie al niet leuk..