Kapotte mondhoekjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Kapotte mondhoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:23

Hallo allemaal,
Ik loop tegen een probleempje op :+ :
Mijn fjordje had eigenlijk een iets te klein bit, dus ben overgegaan op een iets groter bit, van hetzelfde soort.
Nadat ik dat nieuwe bit heb gebruikt zijn haar mondhoeken kapot. Je zou juist denken dat ze van het kleinere bit kapot zouden gaan, niet van het grotere.
Ik wil graag paardrijden omdat het vakantie is, maar haar mondhoekjes zijn nog een beetje kapot, nou kan ik niet rijden toch? (ik smeer er elke dag calendula, maar het wordt nog niet echt beter... ;( )
En als ik weer kan rijden, welk bit moet ik nemen?
:P
Groetjes.... Alvast bedankt <3

onne

Re: Kapotte mondhoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:28

Wat voor bit zit er in , denk zelf aan een watertrens.
Probeer eens anders bit ringen.
had zelf een dubbel gebroken watertrens met bitringen , paard in kwestie was wat ouder paard en had een mummel bekkie

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:29

Of probeer een D-trens, die biedt net iets meer bescherming of je moet van die rubberen ringen aan het bit doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:30

Of stap over op een bustrens. Bij sommige paarden, vooral met dikke lippen, gaat bij een watertrens gauw een velletje in het gat van de trens klem zitten door het draaien van de bitring.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:31

Probeer een bustrens, of D trens :) In ieder geval geen watertrens. Die kunnen het vel van de mondhoeken pitsen ;)

mocht je wel met die watertrens blijven rijden, smeer elke keer voor het rijden vaseline in de mondhoekjes :) Hierdoor voorkom je alweer wondjes, heb t ook een lange tijd gedaan. Maar uiteindelijk toch op een bustrens overgestapt, nooit meer ergens last van gehad :D

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:31

Je kan ook bitloos voor tijdelijk gaan rijden? :D

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:45

Ik rijd niet met een trens.. Ik weet niet hoe dat soort bit heet, maar het is niet gebroken, want dan flipt ze helemaal!!
Ik doe ook aan NH, maar ik ben nog niet zo ver bitloos te kunnen rijden, buiten. Maar ik wil wel graag kunnen rijden, het is niet mogelijk te rijden met kapotte mondhoekjes toch??

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:49

misschien een hackemore, heb ik een aantal keer gebruikt en werkt voor mij echt heel goed!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:52

Ik heb al een bitloos hoofdstel (soort van touwhalster, maar niet helemaal) Wat zijn de voordelen van een Hackamore..
Mijn paardje is nog niet zo lang ingereden, dus weet niet of ik al bitloos kan gaan rijden...

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:59

sudocreme gebruiken dat helpt geweldig ertegen. Zolang het open is zou ik niet rijden met bit, maar bitloos kan wel. Of anders longeren..?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:07

Wij gebruikten vroeger uierzalf (die uit de gele pot). Een kapotte mondhoek lijkt wat op een schaafwond, dus lekker is het niet voor je pony. De uierzalf houdt de huid soepel terwijl het wondje geneest, van sudocrème droogt de huid juist iets, maar helpt tegelijkertijd ook wel bij wondjes.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:14

Van die creme voor koortslip gebruiken, en tot het goed genezen is niet met bit rijden. Bitloos scheelt niet zo gek veel met rijden met bit hoor ;)
Ik zou eens een bit van ander materiaal proberen. Ik ben overgestapt naar een koperen bit, en nu heeft hij nergens meer last van.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:15

mijn pony heeft dit ook, ik rijd nu bitloos want het gaat heeeel vaak open! (en bitloos bevalt me 10 x beter :D )
insmeren met pyralvex doet wonderen, en tandpasta :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:23

HAR-->MD

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:25

Je zou (voor tijdelijk) rubber bitringen kunnen gebruiken!?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:27

Er worden ook genoeg jonge paarden bitloos beleerd, dus ook jouw jonge paard kan daar wel eens heel goed op reageren. Bitloos zit geen leeftijd aan gebonden hoor ;-) Het bevalt mij iig super!

Wil je toch met bit rijden dan zou ik zeker kiezen voor een bustrensje of rubberen ringen gebruiken. Heb je nu een bit gekocht van ander soort materiaal? sommige metaalsoorten kunnen nl. bij paarden allergische reactie oproepen (blaren, kapotte mondhoeken etc).

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:18

Nee, ik ben ook met haar aan het oefenen bitloos te rijden. Maar ze kan nog heel onvoorspelbaar zijn, dat schiet ze ineens weg.... En dan is ze zelf met bit moeilijk te houden, en als ik alleen ga rijden vind ik dat nog een beetje onverantwoordelijk, maar ik werk er wel naartoe...