opereren aan mijn paard haar keel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:14

het begon allemaal half augustus toen ik terug kwam van vakantie. Fairlane ( zo heet mijn merrie) maakte tijdens het rijden een heel raar geluid. ik ben toen naar DA hellendoorn geweest. toen bleek het DDSP te zijn.(ze gooit dan haar zachte gehemelte over het strottenklepje) toen 3 weken prednisolon en 10 dgn ventipulmin gehad.
toen absoluut geen verbetering gezien. in overleg met mijn verzekering en DA hellendoorn toen naar DA wolvega gegaan.

toen begon de ellende pas. de DDSP klopte. dat werd waarschijnlijk veroorzaakt door een zware keelontsteking was. voor de zekerheid ook een bal-onderzoek gedaan. toen bleek ze ook zware inspanningsastma te hebben.
Marco ( mijn DA) besloten om weer 2 weken op de prednisolon en 2 weken op trimethosulfmix 50%. weer geen verbetering.

na 2 weken op controle. toen zat op haar zachte gehemelte een soort krater wat zwaar onstoken is. daar schrok Marco ook erg van. een optie was om Fairlane te gaan vernevelen. 2 weken geprobeerd, ik merkte tijdens deze weken dat het eigenlijk slechter werd.

vandaag weer terug geweest op controle. eerst een scopie tijdens het rijden gemaakt. ( de scopie wordt via het hoofdstel aan mij bevestigt). tijdens het inbrengen van de scopie zagen we al dat de krater er nog zat. toch even rijden kijken hoe het gaat tijdens het rijden. dat ging op zich absoluut niet slecht.
op de kliniek hebben we een larynoscopie gedaan om de zachte gehemelte verder te bekijken. toen zagen we heel goed dat de krater wel 4x zo groot was als 2 weken geleden. ik voelde me toen echt slecht.

diagnose is: verstoring van de zenuwen en spieren van haar keel.
fairlane wordt over 1-2 weken geopereerd aan haar keel. dan wordt haar tongbeen naar voren geplaatst en de krater weg gelasert.

mijn vraag is aan jullie of jullie er mee bekent zijn. want ik vind het allemaal wel heel spannend, want haar keel wordt toch open gesneden.

(sorry voor het lange verhaal)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:24

Volgens dr. Cook die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar dit soort afwijkingen bij renpaarden, staat deze 'afwijking' direct in relatie tot het gebruik van een bit.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:29

ik heb haar de laatste weken ook op een hackamore ( ik weet niet hoe je het schrijft) gereden. toen deed ze het ook.

Marco zei ook al het bit kan het wel door ontstaan. maar het vreemde bij fairlane is dat ik haar sinds haar 4e op het zelfde bit rijdt.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:40

Ik heb mijn draver voor 600 euro kunnen kopen omdat hij ook DDSP zou hebben. Ze hebben twee keer geprobeerd het op te lossen met een operatie, zonder resultaat.

Hij zou alleen nog lichte arbeid kunnen verrichten en ze raadden aan hem te rijden met een strakke aansnoerneusriem.

Ik heb destijds ook mijn veearts gebeld met de vraag wat DDSP inhield, maar hij had geen idee. Ik ben de draver gewoon gaan rijden zonder bit, heb best wel gekke dingen gedaan maar heb dus nooit problemen gehad.

Ik ben toevallig bezig met een animatie waarin ik uitleg hoe het bit dit veroorzaakt, maar het duurt nog even voordat die klaar is. Een beginnetje is hier te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=dVyq3GAgLCk

In het filmpje zie je hoe het zou moeten verlopen en welke houding het zachte gehemelte (meest linker 'luikje' in de animatie) aanneemt om te slikken en om te ademen.

Door het bit kauwt het paard, waardoor zich speeksel ontwikkelt. Het paard 'denkt' dat er eten aankomt en het zachte gehemelte gaat dus 'twijfelachtig' omhoog, een beetje wel, maar niet helemaal.

Dat omhoog gaan is dus eigenlijk heel logisch, daarom is het heel gek dat een 'afwijking' de naam heeft van iets dat heel logisch is: DDSP is dorsal displacement of the soft palate (opwaartse verplaatsing van het zachte gehemelte).

Als het langer aanhoudt, kunnen er inderdaad bij-effecten optreden zoals bij jou nu het geval is. Ik ben geen veearts en kan dus niet inschatten of die operatie nodig is. Als ze daarmee zogenaamd de DDSP willen 'oplossen' zou ik eens goed achter mijn oren krabben. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is namelijk het bit eruit halen. Dr. Cook beschrijft dit inderdaad als een veelvoorkomend effect van het bit, vooral bij racepaarden.

Als het is bedoeld om het bij-effect op te lossen kan ik me voorstellen dat de operatie nut heeft. Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe!

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:45

thnx, ik ga nu gelijk het filmpje kijken!!!

maar waarom krijgt het ene paard wel DDSP, en het andere niet. mijn verzekeraar die wilt haar ook opereren, ik eigenlijk ook wel. anders moet mijn verzekeraar heel veel geld uitkeren.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:54

dit is een veel voorkomende operatie,en niet altijd succesvol,dit komt zeker niet door het bit!je paard begint geluid te maken ofwel te grommen op het momment dat je haar b.v aan de teugel rijd vaak is het dan op zijn ergst,dit ligt niet aan het bit maar aan de hoofd houding van je paard.
op het moment dat ze inbuigt word haar keel vernouwd door dat het gehemelte drukt op haar stembanden.
na de operatie is het even een paar weken een naar gezicht en geluid,dit omdat ze het niet hechten er zit dus een gat in de keel wat vanzelf van binnenuit moet genezen,ze hechten dit niet ivm met zwelling en bacterien.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:55

knooopje schreef:
Dit komt zeker niet door het bit!


Waar is dit op gebaseerd?

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:59

@knoopje: heb jij dit ook gehad? zoja waar heb jij het laten doen? als ze een gat in haar keel over houd, hoe zit dat dan met ontstekingen?

marco zei tegen mij dat het een slagingspercentage 70-80% van volledig herstel is. klopt dat dan niet??

tijdens het rijden merk ik ook inderdaad dat het laaste stukje nageven erg moeilijk voor haar is. achteraf gezien heeft ze dat al langer dan het laatste stukje nageven erg moeilijk is.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:59

arno8 schreef:
knooopje schreef:
Dit komt zeker niet door het bit!


Waar is dit op gebaseerd?


op ervaring!

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:01

Mijn fries heeft vorig jaar zo een operatie gehad in Wolvega. Zij had vlak voor haar strotteklepje een grote verdikking zitten. Waarschijnlijk zat daar altijd al een zgn entrapment voor de huig en dat is op een of andere manier enorm op gaan zwellen zodat ze bijna stikte. Ze heeft toen een tube in haar keel gekregen om door te ademen en ze hebben haar met een laser door de neus en mond geopereerd en die zwelling weggehaald. Het is heel goed genezen en ze heeft daarna geen problemen meer gehad. Voorheen maakte ze vaak met rijden een soort snurkend geluid in draf en galop maar dat is nu ook helemaal weg.
Mijn paard is overigens al 18 jaar en ze is weer topfit.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:04

@aisie is die van jouw ook geopereerd door Marco?? ik hoop dat ik net zo veel geluk heb als jij dat hebt gehad!

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:04

Anoek_1996 schreef:
@knoopje: heb jij dit ook gehad? zoja waar heb jij het laten doen? als ze een gat in haar keel over houd, hoe zit dat dan met ontstekingen?

marco zei tegen mij dat het een slagingspercentage 70-80% van volledig herstel is. klopt dat dan niet??

tijdens het rijden merk ik ook inderdaad dat het laaste stukje nageven erg moeilijk voor haar is. achteraf gezien heeft ze dat al langer dan het laatste stukje nageven erg moeilijk is.


ik ben opgeroeid in de dravers en daar kom je het geregelt tegen,wij lieten het altijd in wolvega doen in dekliniek,het gat groeid vanzelf dicht ze krijgen een atibiotica kuur mee,als ze het dichtmaken en er komt een ontsteking bij dan zwelt de keel op en kan de troep er niet uit met alle gevolgen van dien,daarom laten ze het los en heelt het van binnen uit,als er dan een ontsteking bij komt is dat makkenlijk aan te pakken en kan de troep er gewoon uit.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:06

oke ik ben al wat gerustgestelder, dat ik in ieder geval niet de eerste ben in wolvega met dit probleem.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:08

knooopje schreef:
op ervaring!


Nou, mijn ervaring is dat het probleem is opgelost zodra het bit eruit wordt gehaald. En dat is ook precies de ervaring van dr. Cook, die hier jaren onderzoek naar gedaan heeft.

Ik vind het idioterie dat dierenklinieken weigeren zich hier in te verdiepen en lukraak blijven opereren. Ik heb zelf ook eens aan een arts bij een kliniek gevraagd waarom niet van de daken wordt geschreeuwd dat het bit hier de oorzaak van is. Het antwoord: "Mensen willen het bit er toch niet uit halen." Dan weet ik genoeg.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:10

ik wil trouwens niet dat dit een wellis/nietus topic wordt.
ik heb bitloos geprobeerd en dat werkte niet. het kan zo zijn dat DR.Cook niet bij elk paard gelijk heeft. ik geloof best wel dat het kan werken maar bij MIJN merrie werkt het niet.

dus opereren moet dus wel.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:11

TS wat voor geluid hoor je dan?hebben ze het dan ook benauwd?
Ik heb een pony staan die ook rare geluiden maakt,een soort van knorren net als een varken.Ze heeft het soms erger benauwd dan andere keren,en soms stikt ze zowat in het hooi.D.A. is al geweest en die zegt gewoon Kanker,maar waaraan is niet gezegt.Hij heeft alleen gevoeld,ze heeft een bult onder haar oog en onder haar hals.
Zou daarom heel graag willen weten wat voor geluid jou paard maakte.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:15

arno8 schreef:
knooopje schreef:
op ervaring!


Nou, mijn ervaring is dat het probleem is opgelost zodra het bit eruit wordt gehaald. En dat is ook precies de ervaring van dr. Cook, die hier jaren onderzoek naar gedaan heeft.

Ik vind het idioterie dat dierenklinieken weigeren zich hier in te verdiepen en lukraak blijven opereren. Ik heb zelf ook eens aan een arts bij een kliniek gevraagd waarom niet van de daken wordt geschreeuwd dat het bit hier de oorzaak van is. Het antwoord: "Mensen willen het bit er toch niet uit halen." Dan weet ik genoeg.



dat is niet mijn ervaring op het moment dat je zonder bit gaat rijden en je vraagt toch aan je paard nagevenlijk te zijn of als je even een stuk galopeert en je wilt je paard terug nemen dan heb je hetzelfde probleem,dan komt het grommende geluid naar boven,met of zonder bit haalt de knobbel of het laaghangende gehemelte echt niet weg!of dacht jij dat de knobbel vanzelf verdween als je het bit eruit haalt?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:17

Lees mijn post over het wel of niet opereren nog eens. Verder ga ik er niet op in omdat TS geen discussie wil.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:18

als je mond rond maakten dan door je mond inademt, ik vind het moeilijk om het uit te leggen. als jij geen vertrouwen hebt in de diagnose, kan je altijd een second opion laten doen. ik raad wel Marco van DA wolvega aan.

voor jouw wel een stukje rijden maar het is een hele goede Da, ook internist is hij.

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:18

Mijn fries staat nu al twee weken in Utrecht omdat hij bijna een jaar last heeft van benauwdheid. Het begon met een bacteriele infectie en de klachten zijn eigenlijk niet meer weggegaan. We hebben van alles gedaan zoals bronchoscopien, longkweken, medicatie, aanpassingen van zijn stal en we hebben zijn training aangepast. Niks heeft geholpen en nu werd hij weer erg ziek. Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan en nu zagen ze tijdens de enscopie een forse verdikking en een wondje bij zijn strotteklep. Ook steekt zijn strotteklep te ver uit waardoor er waarschijnlijk afsluiting veroorzaakt wordt. Ze gaan morgen een loopbandtest doen en daar doen ze de endoscoop naar binnen om te kijken waardoor die blokkade veroorzaakt wordt. Mijn verhaal lijkt dus erg veel op die van jou TS. Heeft jou paard ook erg last van benauwdheid en loopneuzen gehad?

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:23

loopneus inderdaad ook, benauwdheid dachten we doordat ze ook inspanningsastma heeft.

utrecht heeft inderdaad alleen een scopie voor op de loopband. bij wolvega kan de scopie gebruikt worden tijdens het rijden. gewoon in training. vind wolvega wat echter dan op een loopband.

heel veel succes jij ook?

(waar sta jij op stal, heb eerst in berkel en rodenrijs gewoond en op stal gestaan bij stal dijkshoorn in zoetermeer)

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:29

Wat voor soort operatie is dat? Kies voor je voor de optie om het paard onder gehele narcose te doen en dat ze de keel opensnijden? Hoe lang heeft jou paard last van deze klachten gehad voordat jullie hier achter kwamen?

Ik sta met mijn paard op Stal Langelaan in Schipluiden... ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:12

knooopje schreef:
op ervaring!


dr. Cook baseert zijn stelling op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het is inderdaad een gevolg van hoofdhouding én/of het bit.

En hoewel je geen discussie wil, lijkt het me toch zinvol dat je kennis neemt van onderstaande artikelen, zeker als het slagingspercentage zo laag is van zo'n operatie. Het slagingspercentage is zo laag, omdat het probleem 'het bit' hiermee niet wordt weggeopereerd. Bezint eer gij begint :)*

http://www.bitlessbridle.com/dbID/237.html

http://www.bitlessbridle.com/dbID/405.html

en hier een plaatje waarbij je kan zien dat hoofdhouding ook een rol speelt bij deze problemen

Afbeelding

Elk paard kan overstappen op bitloos, mits je de goede begeleiding hebt :j

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:30

Arabesk schreef:
dr. Cook baseert zijn stelling op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het is inderdaad een gevolg van hoofdhouding én/of het bit.

ik vind deze stelling erg kort door de bocht! Het is uiteraard heel belangrijk dat er onderzoek gedaan wordt naar dit soort zaken maar er zijn meer factoren die een rol spelen bij deze aandoeningen. Daarnaast heeft de TS aangegeven dat ze hier geen discussie over wil op haar topic dus lijkt het me verstandig om hier dan ook over op te houden!
Laatst bijgewerkt door Serada op 26-10-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:30

Anoek_1996 schreef:
@aisie is die van jouw ook geopereerd door Marco?? ik hoop dat ik net zo veel geluk heb als jij dat hebt gehad!



Ja Marco heeft mijn paard ook geopereerd. Al 2x trouwens, jaar daarvoor had ze koliek en is ze daar ook geopereerd. Maar toen ze aan haar keel geopeerd is hoefde ze niet onder narcose. Ze kreeg een roesje omdat ze moest staan en dat is perfect gegaan.

Bij mijn paard was dit probleem aangeboren overigens, heeft niks met een bit of hoofdhouding te maken maar daar is ze mee geboren alleen op de een of andere manier was het ineens heel erg geirriteerd en opgezwollen. Misschien door de sneeuw want ze stond de hele dag in de sneeuw en toen ik haar op een middag ophaalde had ze dat opeens.

Maar je paard is in goede handen in Wolvega, ze hebben veel ervaring met dit soort operaties en met veel succes. Dus duim voor je dat het voor jou paard ook zo goed mag gaan!
Laatst bijgewerkt door aisie op 26-10-10 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt