Iemand ervaring met vage koliekklachten, wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Iemand ervaring met vage koliekklachten, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:03

Hallo,
Beetje vage titel maar het zit als volgt:

Gisteren laat in de ochtend begon mijn zeven jarige tinkerruin met zijn vage koliekklachten: steeds weer gaan liggen, af en toe naar zijn buik kijken. Vee-arts erbij, injectie (om gassen op te lossen,deze zouden in iets verhoogde mate aanwezig zijn), hij had geen koorts, wel darm geluiden, ademhaling en pols gewoon normaal. Geen eten, als hij eind van de middag/begin avond weer fit en vrolijk zou zijn mocht hij wat hooi.
Om half zes kreeg hij dus wat hooi, want hij oogde weer helemaal ok.
Om tien over half zes kwam ik op stal aan, lag hij naast z'n grote vriend (die een berg hooi stond weg te knabbelen) steeds naar zijn buik te loeren. Wilde in eerste instantie niet opstaan. Vee-arts weer gebeld, ondertussen rondgestapt, waarbij hij steeds stopte om maar weer naar de buik te loeren. Vee-arts onderzocht: wel koorts, wel darm geluiden, ademhaling en pols gewoon normaal. Weer een injectie, tegen krampen deze keer.
Stalhoudster zou hem in de gaten houden 's avonds, en volgende ochtend temperaturen. Nu kreeg ik dus net een bericht dat hij wel had gegeten, en gemest, maar dat hij daarna weer is gaan liggen en ook niet wil spelen met zijn grote vriend. Hij heeft geen koorts.

Vorige week was ik weg, mijn vriend heeft voor paard gezorgd en er is niets vreemds opgevallen. Stalhoudster is ook erg scherp op kleine of vage veranderingen maar weet ook niet meer.
De vee-arts weet het eigenlijk ook niet zo goed, ze denkt dat hij ook iets onder de leden kan hebben wat de koorts veroorzaakt waardoor hij dan weer wat last van zijn darmen krijgt.
Het paard is normaal gesproken echt een bikkel, zelfs met een ontstoken slijmbeurs in zijn sprong heeft hij geen dag kreupel gelopen. Vandaar dat ik best een beetje bang ben dat hij best eens iets serieus zou kunnen mankeren en het ons eigenlijk niet opvalt omdat hij zo weinig symptomen vertoont.
Paard wordt normaal gesproken redelijk fanatiek getraind en verzorgd, hij heeft pas een zand-kuur gehad, weerstand is altijd goed, dus daar zie ik ook niet zo snel oorzaken liggen.
Heeft er iemand ervaring met dit soort symptomen en zo ja, wat zou het kunnen zijn, zodat ik wat gerichter kan zoeken?

Alvast bedankt voor bruikbare tips!

DJB

Re: Iemand ervaring met vage koliekklachten, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:06

Misschien wormen? Je zou een mestonderzoek kunnen laten doen.
Mijn paard wat 2 maanden gelden ook wat koliekerig, wilde steeds rollen, keek naar haar buik. Half uur rondjes gelopen en ze wilde wel weer eten. Toen een mestonderzoek laten doen en ze bleek bloedwormen te hebben...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:08

Hm ja, zat ik ook aan te denken, hij wordt wel regelmatig (met verschillende soorten pasta, i.o. met vee-arts) ontwormd. Kun je dat goed zien in de mest, bloedwormen? want ik kijk regelmatig de mest even na maar ik zie nooit rare dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:10

Wij hadden laatst ook bij een paar paarden op stal, maar dat waren de manege paarden en pony's die we van 24/7 buiten hele zomer nu 's nachts op stal hebben staan. Een nieuwe stalmedewerker had ze iets te enthousiast kuil gevoerd, en omdat wij kuil hebben met vrij veel structuur kan het niet zo lekker vallen. Eentje had dus hetzelfde als die van jou, telkens liggen, naar haar buik loeren maar verder niks heel raars.. na een nacht was het bij haar weer over.
Is er iets bij jullie veranderd qua kuil of iets dergelijks?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:11

Moeilijk hoor!

Toen mijn tinker zijn darm helemaal verdraaid had gaf meneer ook niet veel pijn aan. Hij ging liggen, maar hapte niet naar zijn buik, was niet onrustig, hartslag normaal, en toch was er uiteindelijk geen darmactiviteit meer. Dus zorg dat je het goed in de gaten houdt, en als het te lang blijft aanhouden, dan zou ik gewoon naar de kliniek gaan.
Mest hij wel normaal?
Die van mij kreeg toen heel veel laxerende dingen. Een hele kilo lijnzaad, zonnebloemolie.. Dat schijnt goed te zijn voor de darmen, neemt zand en wormen mee naar buiten en lost eventuele verstoppingen op.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:13

Is er een bloed test gedaan?
De vage koliek klachten en koorts doen mij denken aan een geval wat ik samen met vriendje heb gezien dit weekend (en hij vorige week ook al twee).
Paard had nog maar 2000 witte bloedcellen, heeft in twee dagen tijd een infuus met 100L vocht gekregen en elke 6 uur 2.5ml fynadine.
De Nederlandse benaming van wat het paard had weet ik zo even niet. Paard had alleen wel een pols van 80 erbij.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:14

Noompiejjj: Nope, alles is hetzelfde, behalve dat de drie uurtjes op de kale weide (waar ze dan hooi kregen) er nu even niet bij zitten ivm de regen. Hij staat dus wel de hele dag gewoon buiten met zijn vriendjes.
8nnemiek: je laat me schrikken! dat is namelijk precies waar ik bang voor ben. Ik heb zelf zijn mest niet gezien, maar ik vertrouw de stalhoudster wel als zij het normale mest vind. Zij haalt de mest meestal drie tot vier keer per dag weg en heeft er dus iets meer kijk op.
Saffier: nee er 9is (nog) geen bloedtest gedaan. Als hij zo blijft ben ik dat zeker weten van plan!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:19

Ik zou als hij vandaag nog zo is wel een bloed onderzoek doen voor de zekerheid. DA kan zelf de analyse doen, bij het paard van dit weekend waren we op tijd, beest gaat nu weer goed... Die waar vriendje vorige week was waren ze er al te laat bij.
Ik wil je absoluut niet bang maken, ik ben zelf geen DA, maar je kan overal maar beter vroeg bij zijn.

Omdat je zegt dat je paard een echte bikkel is, kan het best zijn dat hij veel meer pijn heeft dan dat hij laat merken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:20

maagzweer?
paard van mijn vriendin lijkt soms ook koliekerig. dus onrustig ronddraaien in de stal, kreunend gaan liggen, naar de buik staren en zielig kijken. Koorts heb ik eigenlijk nog nooit genomen en meestal wil ze nog wel wat eten. bij haar zijn het maagkrampen en een koffielepel maagzout in een beetje water oplossen en in de mond spuiten doet wonderen. 5 minuten later staat ze weer opgewekt hooi te knabbelen en weet mijn vriendin dat het tijd is om weer een kuur pronutrin te geven

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:24

Tsja, eten is bij mijn paard echt wel een graadmeter, hij is nogal food-minded. Weet alleen niet hoe spontaan een maagzweer begint? Zou denken dat hij dan niet zomaar ineens zoveel pijn heeft, dat het wat geleidelijker opbouwt zeg maar?
Saffier: ja ik wacht even de obsercatie van tussen de middag af (mijn eigen beste maatje komt ook meestal rond de middag bij de paarden en zij kent hem ongeveer net zo goed als ik, en de stalhoudster zou dan nog weer temperaturen). Als hij dan nog zo vaag is komen ze nog maar weer en gaan ze ook niet weg voordat ik wat weet denk ik zo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:30

Dat paard is ook echt eentje die leeft voor haar voer. Dus ze kan de ene moment gewoon staan eten en de volgende acuut maagkrampen krijgen en koliekerig gedrag vertonen. Op de vraag waarom ze acuut zoveel pijn krijgt, daar kan de DA ook geen antwoord op geven.
Maagzweren kunnen gedurende langere tijd aanwezig zijn, maar pas door externe factoren zoals stress of verandering van voer duidelijke symptomen geven.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:32

Ik dacht ook een maagzweer. Heeft één van mijn paardjes in het voorjaar gehad en de klachten waren erg vaag zoals jij beschrijft. (Al lijkt het mij bijna onmogelijk aangezien je paard de hele dag in de wei staat )

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:34

Hij staat niet in de wei, maar wel buiten. Hij krijgt vier keer per dag een flinke hoeveelheid hooi. Dus ik hou de zweer wel in gedachten, maar wil eerst de andere zaken uitsluiten. Het lijkt me de minst waarschijnlijke ,maar goed, je weet het nooit.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:47

Eet hij zijn hooi van de grond? Klinkt een beetje als zandkoliek...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:52

Ik zat ook te denken aan zandkoliek. Het kan iig geen kwaad om hem een kuurtje Sandclear te geven. De test met het oplossen van mest in een emmer water is niet juiste indicator om zand in de darmen aan te tonen. En als het een serieuze hoeveelheid zand gaat, gaat ook Sandclear niet helpen.

Ik zou het even met de DA overleggen.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:55

Bij mijn paard zag ik geen wormen in de mest...Ook niet na het geven van de wormenspuit.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 06:59

Zoals gezegd in OP heeft hij net twee week geleden een zand-kuurtje gehad. Vee-arts er gistermiddag weer bij (vandaar het late antwoord). Opgevoeld en paraffine, plus wederom injectie. Eigenlijk niks te voelen. Na een uur of wat een klein beetje gemest. 's avonds was hij wel weer redelijk het mannetje. Hij mocht niks eten. Nu afwachten wat hij vannacht heeft gedaan, hoor ik zo van stalhoudster. Bloedonderzoek had geen zin zei ze omdat we dan alsnog twee dagen op de uitslag moeten wachten. Als hij vandaag nog zo is laad ik hem in en rij ik naar Moerbeke. Waardeloos dit.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:31

nou hoop dat hij wat beter is het liefst helemaal, sterkte vandaag.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:28

Vervelend dat afwachten.....
Heeft je DA zelf geen analyse apparaat om het aantal witte en rode bloedcellen te tellen?

De bacterie / ziekte waarvan ik gister de naam niet meer wist is trouwens enterotoxemie, maar daarbij hebben ze echt een verhoogde pols...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 08:38

Nee die verhoogde pols heeft hij helemaal niet. Ook geen koorts meer gehad. Hij staat nu op een klein plukje hooi te knabbelen, dat mocht als hij er fit uitzag. (wat hij dus gelukkig deed, en hij had normaal gemest *\o/* ) Nu dus weer afwachten of dat goed gaat in zijn buikje.... *zucht* ik haat wachten....

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:49

Bij maagzweren hebben ze ook geen last als ze niets eten. (Als de maagzweer nog niet heel erg is) Waarom probeer je niet een spuit Gastrogard (tegen maagzweer) voor 2 dagen. (1/2 spuit per dag) da weet jeof het dat isof niet. Ik zou het toch onder Zandkoliek of Maagzweer zoeken bij jou paard.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:52

Muc dat is stap twee. Ik wilde eerst zeker weten dat hij geen "levensbedreigende" aandoening had. Daarna kan ik, als de symptomen aanhouden, wat rustiger naar een oplossing zoeken. aangezien zijn symptomen gisteren nog meer op koliek leken te wijzen (willen rollen, buikhappen etc) is hij daar eerst voor behandeld.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:52

Zandkoliek denk ik ook aan. Zandweg voeren door het voer in deze tijd van het jaar. Zandkoliek kan een dierenarts weinig aan doen met de normale koliek middelen want daarmee gaat het zand niet weg. Dus zandweg voeren.
In kale weiden vreten ze zand met het stompje gras wat ze proberen te vinden en vaak eten ze ook zand uit verveling.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 27-10-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:53

Hij heeft net zandweg gehad. Staat er pas twee keer.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:54

fanci_mike schreef:
Hij heeft net zandweg gehad. Staat er pas twee keer.

Ohh sorry ben nog niet helemaal wakker.