Mok- hoe krijg je paard dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Mok- hoe krijg je paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:00

Hoe krijgt je paard mok?
De mijne staat op een natte wei door modder enzo
Maar hoe krijgt je paard mok en hoe ziet het eruit?
:P Zou het graag willen weten :wow:

x

GreaseMonkey

Re: Mok- hoe krijg je paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:09

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:09

Oa een van de vele links via Google :+

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... 1/mok.html

Pas op dat je niet zomaar van alles en nog wat gaat smeren of weghalen.
Vaak doe je meer kwaad dan goed.

Zo heeft bij mijn paard een homeopatische benadering (via een homeopate) goed geholpen, het kwam nl van binnenuit en kwam als mok aan het daglicht.

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:10

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:12

Zou uierzalf goed helpen?
Alleen mag hij met mok wel gewoon in het weiland blijven lopen?
De mijne staat altijd buiten ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:17

Buiten lopen is prima, als je paard maar niet tot zijn koten weg zakt in de modder, en zorg inderdaad dat je iets vettigs erop smeert zoals vaseline of uierzalf, dat houdt het water eraf.
Verder goed schoon houden, en niet met handdoeken gaan wrijven maar altijd aan de lucht laten drogen voordat je het gaat insmeren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:24

okee bedankt!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:40

Het nadeel van iets erop smeren, zoals bv vasaline of uierzalf is wel dat er kan niets in komen, maar ook niets uit. Je zorgt dus dat het wondje nergens naar toe kan en dus gaat het broeien onder de zalf :+

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:59

Het ene paard is wel meer gevoelig voor mok dan het andere paard. Ze zeggen ook vaak dat het van binnenuit kan komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:03

Lieshorses schreef:
Zou uierzalf goed helpen?
Alleen mag hij met mok wel gewoon in het weiland blijven lopen?
De mijne staat altijd buiten ;)

Mijn DA zegt: drooghouden
Mijn DA zegt: korsten zo veel mogelijk eraf, en daarna behandelen met mokwater.
En Uierzalf verzacht de korsten maar zorgt er niet voor dat de bacterien en schimmels doodgaan
Als mok te lang blijft zitten, vreet het door de huid heen, en kan het naar binnen slaan, moet je paard aan de antibiotica enz. Er zijn paarden overleden aan een allergische reactie voor antibiotica
Als je geen antibiotica gaat geven, en de ontsteking breidt zich uit, kun je een paard krijgen met Einschuss, en als dat al goed komt, heb je een paard dat er altijd gevoelig voor gaat blijven.
Komt de Einschuss niet goed, krijg je een paard met een Olifantenbeen.

Het is maar wat je wilt. Ik zou mok serieus nemen, en als dat betekend dat je paard naar binnen moet, dan moet dat gewoon eventjes.

Er is al een heel topic over mok, misschien kun je daar even kijken?

[MD] centraal topic over mok

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:15

En mijn DA zegt juist: je bedoelt het goed om de korsten eraf te halen, maar zo zorg je ervoor dat het wondje constant open blijft en dus niet kan genezen.

Blijkt maar weer dat 1 en dezelfde oplossing voor mok niet aanwezig is.

Mijn da wilde op een bepaald moment dat ik 2x daags smeerde met cortison-zalf, maar dat is puur hormoon en zorgt dat de huid heel dun wordt en pijnlijk. A. mijn eigen hormoonhuishouding ging zelfs van die zalf op hol :+ B. na een paar dagen kon ik niet eens meer bij haar been in de buurt komen, want het werd steeds pijnlijker :\

Raadpleeg asljeblieft een dierenarts of een homeopate en ga niet aan de slag met allerlei smeersels, etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:20

Op dit moment heb ik goede ervaringen met Sudocreme. Dit verzacht. Aan mokwater ben ik deze herfst nog niet toegekomen.

De korsten haal ik een keer weg, aan het begin van de behandeling. Dit idd op advies van de DA, zodat de antibiotica in het mokwater op de plekken kan komen waar het zijn moet.
Daarna laat ik de korsten met rust. Hebben ook de wondjes tijd om te genezen.
Hydrocortiderm heb ik in het verleden ook gehad, moest zelf handschoenen aan omdat het idd hormonentroep is. Ook dit deze herfst nog niet geprobeerd.
Mocht de Sudocreme niet afdoende werken, ga ik Zink Zwavelpasta van de Groene Os gebruiken. Dit is gewoon verkrijgbaar bij de Paardendrogist.
Ook daar moet je handschoenen bij gebruiken, want het stinkt naar rotte eieren. Het geeft ook vlekken op lichte paarden. Maar de resultaten die ik in mijn omgeving heb meegemaakt na gebruik van de Sudocreme en de Zink Zwavelpasta zijn veelbelovend!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:22

Maar als het van binnenuit komt, dan verhelp je op deze wijze toch alleen de symptomen ... (gewoon een geinteresseerde vraag hoor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:25

Een paard dat minder goed in zijn vel zit, is ontvankelijker voor mok. Het is een weerstandprobleem. De weerstand kun je idd proberen op te krikken (vitaminepreparaten enz) , maar de mok moet ook van buitenaf behandeld worden. En het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere.
Heel hardnekkige gevallen hebben baat bij orale gift van antibiotica. Homeopatische middelen zoals cure-mok (paardendrogist) moet je langere tijd geven wil je echt reacties zien.
Dus alleen maar van binnenuit behandelen zou ik niet doen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:30

Als ik het heb over homeopatie, dan bedoel ik ook echt via een homeopate en niet zoals Cure-mok van de paardendrogist. De concentraten in die middelen zijn vele malen lager dan via een homeopate en die schrijft ook voor na het doen van een anamnese.

Mijn paard is behandeld via een homeopatische route en is niets gedaan aan de buitenkant :n

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit DE oplossing is voor alle paarden / soorten mok, maar meer dat je niet kan spreken over: doe alleen dit of alleen dat, maar dat er per geval gekeken moet worden naar de oorzaak en daar een aanpak voor vastleggen.

En dat wil ik de TS ook meegeven, ga niet zomaar wat smeren/ geven, maar ga eerst na waar de mok vandaan komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:34

Ik denk dat de TS niet in de positie is om zelf te kiezen welk traject ze wil doorlopen, aangezien ze 10 jaar is.
TS, wat zeggen je ouders ervan, of is er een stalhouder die je om advies kunt vragen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:30

VSW -> MD

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 09:53

Mijn pony heeft nog geen mok.
En is waarschijndelijk er niet gevoelig voor want hij staat op een natte wei met modder heel het jaar
en heeft nog nooit mok gehad, de beentjes zien er ook gelukkig goed uit!
;)

_rosalinda_1 schreef:
Het ene paard is wel meer gevoelig voor mok dan het andere paard. Ze zeggen ook vaak dat het van binnenuit kan komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:00

Mijn paard heeft nog geen mok ;)
Alleen wou ik weten
-hoe komt mok
-hoe behandel je mok?
-Is mok schadelijk of dodelijk
-Kun je met mok nog rijden enzo?

Cassidy schreef:
Ik denk dat de TS niet in de positie is om zelf te kiezen welk traject ze wil doorlopen, aangezien ze 10 jaar is.
TS, wat zeggen je ouders ervan, of is er een stalhouder die je om advies kunt vragen?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:03

Dan is je vraag beantwoord denk ik, voortaan eerst even Bokt nazoeken of googlen :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:43

Ach, het is weer schoolvakantie moet je maar denken...

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:08

:=

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:56

door vocht er zitten dan korstje meestal in de kootholte

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:49

die van mij kan in het natste land staan en geen last hebben maar zodra ze na de zomer weer naar stal gaan begint het vaak .
het kan dus ook een bacterie zijn ,ik geef dit jaar xtra vit c en echinacea en hij heeft er tot nu toe nog geen last van .
en mocht ie er wel last van hebben ,dan is het per paard verschillend wat goed helpt,bij mij was het uiteindelijk sudocreme met bloem van zwavel er doorheen .groetjes