blauwe vlek in oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiu

blauwe vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:08

Ik heb onlangs een Fries gekocht en wat valt me nu plots op: hij heeft een lichtblauwe vlek in zijn oog.
Ik weet hoe maanblindheid eruit ziet, en het ziet er (nog?) niet hetzelfde uit. Bij maanblindheid zie je een lichte vlek en de rest van het oog heeft ook al zo'n troebele blauw-achtige waas. Bij deze is de rest van zijn oog gewoon bruin, zonder waas erover, het oog is gewoon helder. Nu heb ik vroeger een KWPN'er gehad die ook zoiets had, wel nog donkerder, maar dat werd een schimmel, blauwe ogen bij een donker paard (als het geen maanoog is) heb ik eigenlijk nog niet gezien.

Nu vraag ik me af: kan het zijn dat mijn paard door dit oog minder ziet? Het is niet het soort lichtblauw zoals bij een volledig maanoog, het is nog wel wat donkerder maar, nou ja, ook nog niet echt donkerblauw :P Hij is een beetje lomp en loopt wel eens tegen de staldeur aan als die niet volledig openstaat, maar verder merk ik er toch nog niet echt wat aan. Als ik met m'n hand naar z'n ogen ging leek het eerst alsof hij hier op die ene kant veel later op reageerde dan op de andere kant, maar toen ik dat bij de andere kant enkele keren geprobeerd had en weer naar de eerst kant ging, reageerde hij gewoon normaal. Is dit gewoon de kleur van zijn oog of kan het zijn dat er nog iets achter zit?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:47

Een Grand Prix paard bij ons op stal en die is echt volledig blauw geworden.

Hier zag ik een stukje.. bij 1 van de foto's spreken ze over een vernauwing
door acute maanblindheid maar daar is het nog niet overdreven

http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... gheelkunde

Ik denk wel degelijk dat het goed mogelijk is dat je paard gedeeltelijk
slecht zicht heeft en dit met de jaren steeds minder gaat worden!
Al is het misschien geen maanblindheid, dat er een wazige vlek in het
oog zit is zowiezo niet goed. Misschien is het ook wel gewoon een
aangeboren afwijking.. dat kan!

Xiu

Re: blauwe vlek in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 15:25

Ben er inmiddels al achter, de dierenarts moest hier toch zijn en heb hem gelijk even laten kijken. Hij ziet helaas inderdaad minder door dit ene oog, de dierenarts zegt dat dit zal zijn ten gevolge van een slecht behandelde (of niet behandelde) ooginfectie. Omdat er nog steeds wat irritatie was moet ik er enkele dagen oogzalf in doen om te voorkomen dat het erger zou worden, al denkt de DA dat het hier wel bij zal blijven. Dus geen maanblindheid voor zover ik begrepen heb, da's toch al iets!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:00

Kijk er wel mee uit...

De dierenarts heeft 2 maanden lang (12 dierenartssessies verder) tegen mij gezegd dat mijn paard geen maanblindheid had. (Hij had ook blauwe vlek in oog).

Nu is mijn paard twee maanden geleden gestorven aan complicaties van maanblindheid en glaucomen.

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:14

Mocht het in mijn ogen verergeren, neem ik aan dat ik het wel zal merken... Een tweede dierenarts is er in dat geval snel bijgehaald, ik kijk het wel even aan om te zien of de irritatie al goed verdwijnt, als dat niet het geval is moet de DA toch terugkomen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:21

Mijn paard is +- 25 jaar en heeft de ogen op afbeelding 2, speelt leeftijd hier dan zeker een rol? Hij traant wel constant, ondanks dat ik er een zalfje in smeer..

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:50

denk dat ze er wel wat minder zicht door heeft maar lijkt me niet heel erg

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:54

Ik heb een 9 jarige met een oog als afbelding 2 op de site. Pony heeft dit al zeker een jaar of 3 zo erg, daarvoor was het minder en zag ze er ook al niet mee.
Pony loopt ohz, voor de wagen, springen, dresuur, vaardigheid, enkelspan, 2span, tandem, dus wel zo ongeveer alles wat je kan bedenken. Ze red zich dus prima met 1 goed oog.

buddysisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:52

even een vraagje! ik wil een fries veulen kopen met een vlekje in het oog... het is licht blauw. Zal dit ook maanblindheid zijn?

groetjes /3

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:57

buddysisi schreef:
even een vraagje! ik wil een fries veulen kopen met een vlekje in het oog... het is licht blauw. Zal dit ook maanblindheid zijn?

groetjes /3

Dit topic is 5 jaar oud, maak een nieuwe aan :P

buddysisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:02

xniieeenke schreef:
buddysisi schreef:

groetjes /3

Dit topic is 5 jaar oud, maak een nieuwe aan :P

oke!