Wel of geen rust periode na behandeling Osteopaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Wel of geen rust periode na behandeling Osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:34

Mijn osteopaat (althans die van mijn paard) liet mij de laatste keer weten dat ik een week niet mocht rijden en daarna het pas rustig kon opbouwen.
Van iemand anders hoorde ik weer dat je gewoon door kunt rijden.

Wat is t nou?
Wel rijden, niet rijden, rustig aan rijden, alleen stappen, is t afhankelijk van dat wat er behandeld is....

_E_

Re: Wel of geen rust periode na behandeling Osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:37

Ik mocht ook de eerste week helemaal niks met haar doen. De tweede week weer rustig oppakken, en aan het eind van die tweede week mocht ze wel weer gewoon op haar oude niveau getraind worden..
Als jou osteopaat ook zegt een weekje rust, dan doe je dat toch gewoon? Wordt je paard heus niet minder van :)

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:39

Onze tinker is ook behandeld door een osteopaat, en zij zei een week rust, alles is uit balans en dat moet eerst weer een plekje vinden. Ze kunnen erg moe of erg hyper worden. Moet zeggen dat ik bij die van ons in die week geen verschil zag, wel op de lange termijn! Haar rug is losser en ze heeft een tijd minder last van jeuk gehad. Dus echt een week rust zou ik je zeker aanraden!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:41

Ligt eraan wat ze gedaan heeft, maar altijd een paar dagen - tot een week rust erna.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:41

Het advies is ook afhankelijk van het behandelde "probleem". Maar inderdaad als de jouwe het adviseert, gewoon opvolgen,. lijkt me.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:02

1 week rust, daarna rustig opbouwen tot haar/hem niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:05

Die van ons adviseert ook een week rust, dan even longeren en dan weer gewoon oppakken.
Wat anderen zeggen boeit me niet zo; ik werk met haar (Mariëlle Kamphorst) en ik vind haar heel kundig, dus ik volg ook gewoon haar advies op. Zowel qua rust na behandeling als nabehandeling etc.
Wie ben ik als leek om aan haar advies te twijfelen?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:08

Bij mijn ene osteopaat is het geloof ik 5 dagen niet rijden en bij de andere mag je er meteen weer op.
Ikzelf ben wel voorstander van een aantal dagen rust.
Maar dat is dus totaal afhankelijk van de behandeling en wie hem behandelt heeft en op welke manier.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:12

Ik heb bij verschillende pony's verschillende adviezen gehad..

Bij de ander moest 3 weken rust, daarna 2 weken longeren en daarna kijken hoe het ging (erge rugklachten van pony)
Bij de een mocht ik na een dagje rust weer rijden (gewoon nagekeken, niks bijzonders aan de hand)
Bij nog een ander 2 dagen rust en daarna rustig oppakken (Nagekeken toen we hem net hadden)
Bij nog een ander moest ik gewoon rustig aan doen, kijken wat ze aankan en hoe ze het doet (Melody die toen een tijd niet helemaal 100% liep)

Bij de 1e pony is een paar keer nagekeken...

Bij de andere 3 is er 1x naar gekeken door een andere persoon dan de 1e

Dus ik zou zeggen dat het ligt aan wat de klachten zijn en wat er behandelt is

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:39

Tuurlijk krijgt ze dr rust als rust geadviseerd word, maar ik vind het gewoon vreemd dat bij de een wel rust moet en bij de ander niet.
Je zou bijna gaan denken dat ze zelf ook maar iets verzinnen :p
Overigens ben ik ook gewoon maar leek en weet ik er echt geen bal van. Vandaar ook de vraag :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:46

Ze verzinnen niet zomaar zelf iets.
De eerste keer dat mijn paard werd behandeld is haar hele rug en bekken losgemaakt, best veel dus. Doordat het los was na zo'n lange tijd vast te hebben gezeten moest mijn paard weer wennen aan haar eigen lichaam, dat alles lekker los was en ze fijner kon bewegen dan eerst. Vandaar de eerste week compelete rust op stappen na. De tweede week mocht ik longeren en daarna er pas weer op.
De verdere behandelingen waren iets minder heftig, de tweede keer alleen een week rust moeten geven, de keren daarna maar drie of vier dagen.
Het is dus niet dat ze zomaar iets zeggen, als je paard een flinke behandeling krijgt is voor hem of haar ook weer wennen dat het weer los is en eventueel zelfs geen pijn meer doet. Het is belangrijk dat je je paard de tijd geeft om daaraan te wennen ipv er meteen weer op te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:51

Mijn osteophaat voor mijn paard zegt ook niet rijden na behandeling. Hoe lang niet is afhankelijk van de behandeling.

Mijn osteophaat zegt ook dat ik na de behandeling niet te gek moet doen de komende dagen. Voel me dan ook net wat minder stabiel

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 04:34

Hier mocht er ook niet gereden worden, iig een paar dagen niet en moest ik het even aankijken. Daarna opbouwen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 04:39

Het hangt er idd helemaal vanaf wat voor behandeling je paard gekregen heeft.
Bij onze paarden varieert dat tussen de 3 en de 10 dagen los gooien. Daarna pas weer opbouwen.
Meteen rijden lijkt imo niet goed voor zijn lijf, aangezien er toch wat verandert is. Als ik bij de kraker geweest ben, kan ik de dag erna ook nog niet fanatiek sporten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:06

Gewoon het advies opvolgen van de Osteopaat. Als hij dingen in de rug rechtzet lijkt me dat toch meer impact te hebben dan als hij de atlas losmaakt...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:20

Bij de ene moet ik in de meeste gevallen 5 dagen weidegang,maar ik heb er ook 1 waar ik in de erge gevallen alleen 2 dagen aan de hand mag stappen,dan 5 dagen weidegang.
Bij de osteo/fysio die ik nu heb is het meestal 2 tot 3 dagen op de wei en dan opbouwen.

Bij mij hangt het er dus vanaf in welke mate ze recht zijn gezet.Heb er ook wel eens 1 na laten behandelen en die mocht ik direct weer rijden de dag er op.

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:24

Wij moesten ook even een paar dagen rustig aan doen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:31

ligt aan wat er gedaan word.
Bij een spierbehandeling moeten ze juist direct weer werken.
Bij recht zetten moeten ze juist op rust.
Maar het ligt denk ik ook aan de behandelaar........die geeft er advies bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 07:33

Wij deden 1,5 week rust, lange dagen op de wei, en daarna heel rustig weer oppakken met longeren (alleen stappen). Maargoed, toen zat ie verschrikkelijk scheef en had ie overal pijn, voor een checkup zal het wel minder zijn. :=

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:53

Een osteopaat raad meestal een week rust aan na de behandeling. Een paardenmasseur raadt juist beweging aan, misschien haalde je kennis dat wel door elkaar?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:56

Er is 1x een osteopaat bij mijn paard geweest en die moest toen een week rust hebben, het paard van stalgenootje destijds 3-5 dagen. Is dus kennelijk afhankelijk van situatie.
Nou ben ik wegens slechte ervaring overgestapt naar manueel arts en van haar moest ik na de behandelijk ook min een week rust geven.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:42

Ik heb mijn pony pas na laten kijken en die is toen ook wat losser gemaakt, en ze moest toen een klein weekje rust hebben. Niet rijden, losgooien oid. Ze staat wel gewoon 24/7 buiten, dus geen probleem. Ik mocht haar wel na een dag of 4/5 rustig longeren, kijken hoe 't gaat. Na een week ben ik er weer op gegaan en heb die week erna rustig aan gedaan. Meer op mijn gevoel. De osteopaat zei dat ik wel weer gewoon gelijk mocht 'trainen'.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:23

RT-->MD

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:08

Je laat een prof komen en dan twijfel je aan zijn visie en manier de behandeling tot optimaal te brengen?

Het is heel normaal dat als een paard een behandeling van de osteo heeft gehad hij een week of zelfs langer moet rusten, ligt aan de aard van de gekwetste delen.
En daarna idd gewoon weer rustig opbouwen.

Ben je zelf al eens bij een osteo geweest?
De pijn die je had word de eerste dagen erna in de meeste gevallen eerst erger voordat het beter word, daar is die week rust voor zodat het lichaam zelf de balans weer kan terug vinden en de gekwetste gebieden kan helpen en ondersteunen tot genezing.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:15

ik lees dit topic net, bij mijn paardje komt de osteo donderdag, hoeveel kost zo n behandeling ongeveer bij jullie? Bij mij zo n 75€, te doen? mijn dierenarts heeft hem gestuurd maar zei dat ik waarschijnlijk wel direct terug mocht longeren (15min) maar is vooral voor zen spieren dan... en controle of alles in orde is met zen rug...