vitamine E tekort,wie ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

vitamine E tekort,wie ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:17

ik ben op zoek naar bokkers die ervaring hebben met een paard met een zwaar vitamine E tekort.
vandaag kwam dit uit bloedonderzoek bij mijn paard naar voren.
ook zijn magnesium was aan de minimum waarde maar nog niet te laag.

Vitamine e was ernstig verlaagd.
Hij krijgt nu vit E dagelijks van de da en een magnesiumsuplement.

hoe zijn jullie ervaringen qua herstel en welke klachten hadden jullie paarden?
Hoe lang duurde het eer er verbetering was en er sprake was van weer aan het werk kunnen?

kortom ik heb nog heel veel vragen,ik wil ze hier graag even verzamelen en medelotgenoten vinden.
ik zal een lijstje maken voor mezelf en nog eens in gesprek gaan met mijn da over hoe en wat?

Charisma

Re: vitamine E tekort,wie ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:41

Mijn paard heeft al 2x een Vit. E tekort gehad. Niet heel dramatisch, maar hij moest wel 2x Selevit bijkrijgen. Magnesium was wel nog goed. Hij had niet echt klachten, missch beetje stijver na het werk, maar niks dramatisch. Na de kuur was het oke, nu laat ik 1x per jaar vit. E bepalen.
Dus denk niet dat je van mijn ervaring veel wijzer wordt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:46

ik heb ook een paardje met een chronish vit E te kort.
let op dat er veel suplementen van vit e ook selenium bevatten
en het is belangrijk dat je niet te veel selenium geeft.

ook kun je kijken of je niet een voer kunt krijgen met extra vitamine E
zoals bijv equifyt quarter

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:43

Niet echt een tekort, wel een acute en totale spierverzuring. Paard kon nauwelijks nog lopen. Toen op aanraden van de DA en mijn instructrice een puur Vit. E supplement gaan voeren, nooit meer ergens last van gehad. Nou voer ik dat supplement niet meer maar een lijnzaadkorrel met daarin een hoge dosis lijnzaad, vit. E en nog wat belangrijke zaken. Ze doet het er super op! Daarnaast is het heel makkelijk te voeren en vind ze het erg lekker.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:33

mijn pony heeft geen selenium te kort,dit krijgt hij dan ook niet ;-)

Hij heeft er wel echt last van,op het moment niet in staat om te werken.Moe,last van zijn spieren erg fuloos zeg maar.

Berdien hoe lang duurde het eer jouw paard herstellende was?

jiperdepip wat krijgt jou paard nu?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:43

Jessie was ook futloos, snel moe en ze had gewoon echt last van de verzuring van haar spieren.

Jessie kreeg de spierbevangenheid kreeg na een periode van zandkoliek toen ze helemaal los ging onder het zadel in de bak. Toen heb ik wel echt weer lang en langzaam op moeten bouwen. Daarbij was het van belang dat ze constant in beweging bleef, dus 24/7 op het land.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:47

bedankt!
Balou staat nu ook 24/7 buiten ( eigenlijk allemaal hier)
als ik bij balou terug denk is het al langer aan de hand,zoals stijf de box uit komen,moeilijk herstellen na inspanning etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:48

Klinkt bekend, bij Jessie was het ook een :)* moment. Ze hield lessen moeilijk vol, stijf, na het rijden stram zijn. Puur door die verzuring van de spieren. Ik heb haar op vitamine E gezet en de problemen waren natuurlijk niet van de ene op de andere dag over, maar je zag wel steeds meer verbetering. Ze staat er nou als het ware preventief op, dat gaat gewoon hartstikke goed.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:51

balou had ook het extreme schrikkerig zijn,terwijl hij voor de wagen beleerd was, ik zou hem niet mee durven nemen,schrikt om een scheet bij wijze van.
ik baal stiekem wel dat ik het niet eerder in de gaten had,maar had er nog nooit van gehoord.
Zijn manenkam en spieren zijn keihard,al erg lang.
de veearts adviseerde me blijven afvallen is allemaal vet.
Nu achteraf blijken het zijn spieren te zijn die knoer en knoerhard zijn.
met rijden was hij ook erg scheef, ook in vrijheid,maar hij heeft er natuurlijk ook al een hele tijd last van.
ik hoop dat het snel betert,hij is echt heel sneu nu.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:15

weet je ook hoe komt dat je paard een vit E gebrek heeft ? Normaal zit dat toch voldoende in gras ( en krachtvoer ) ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:54

hij is in februari HB geraakt,moets daarna op een hooi rantsoen en heeft zodoende te weinig binnen gekregen.
helaas..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:12

dat verklaart veel! vit E is zowat het enige dat een paard niet zelf kan aanmaken, maar moet halen uit gras en dan opslaan in zijn vet. geen gras en aanvullend voer wilt dus ook zeggen dat de reserves vit E worden aangesproken.
en inderdaad, vit E is de spiervitamine. een tekort werkt spierbevangenheid/slecht herstel in de hand en zorgt voor harde spieren...
grazen is de enige blijvende oplossing voor een paard dat de neiging heeft om snel een tekort te krijgen (zoals bv ons paard).
preventief geef ik dan midden in de winter een kuur van zijn supplement bij op advies van de DA omdat hij toch altijd weer tegen tegen een tekort aanhinkt naar het einde van de winter toe.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:22

het probleem is dat dit paard meerdere keren is opgevolgd door de dierenarts.
De harde spieren (voornamelijk in hals) hier dachten wij dat het nog steeds vetophopingen waren,achteraf dus verharde spieren.
paard heeft overigens wel op gras gestaan,strip begrazing maar met ernstige mate ivm af moeten vallen en HB risico.
paard ging recent achteruit,slecht herstel na werk,futloos en last van de pieren,platte mest etc.
na bloedonderzoek (da dacht eerst aan zand maar ik geloofde hier niet in) bleek dus een ernstig tekort.
Hij heeft dus idd flink tekort gekomen in het voer.
Al mijn paarden zijn op dit rantsoen gezet en staan nu op een suplement.
Hopend de schade te beperken.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:50

ik heb een paard die een paar jaar stil heeft gestaan.. nu iets meer als een half jaar geleden gekocht.. opgebouwen met t rijden etc.. osteopaat bij geweest en ze is meeeega vooruit gegaan...
alleen op t moment dat ze echt goed loopt lekker door de hals en over dr rug.. krijgt ze last van iets rechtsachter.. op advies van osteo vitaminen E gaan bijgeven..
En ze liep binnen no time zonder moeite..
nu was t supplement op in de winkel en heeft ze een week zonder gedaan...
meteen weer die onregelmatigheid/stijfheid met dr rechter achterbeen..
ben t inmiddels weer aan t voeren en met een paar dagen was t probleem weer weg..
maar vind t eigenlijk niet echt fijn dat we afhankelijk zijn van zo'n supplement.
Vraag me ook af of we daar dan ooit vanaf gaan komen.
Werk er al die tijd al aan om haar achterhand te versterken maar durf ook weer niet te veel te vragen.