Écht het verschil tussen voordrooghooi en paardenkuilgras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Écht het verschil tussen voordrooghooi en paardenkuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:10

Ik probeer dit op te zoeken maar een duidelijk antwoord krijg ik niet.
Ik kan de 2 soorten apart kopen natuurlijk maar ik wil het zélf verpakken deze week.

We hebben nu de laatste keer gemaaid en het wordt deze week geschud en in baaltjes verpakt.
Wanneer wordt nou dit ingepakte gras voordroog en wanneer wordt het kuil? Kuil wil ik niet voeren omdat ik onbeperkt ruwvoer geef en dat kan niet met kuilgras met een bevangen paard.

Ik zou graag van mijn baaltjes mooi voordrooghooi maken, zelf denk ik dat het misschien afhangt van
hoe nat het gras is met inpakken, hoe nat de ondergrond was...tijdstip van verpakken etc
Dus als idd deze aankomende week alles mooi droog blijft krijg ik voordroog en als het nat blijft krijg ik kuilgras?

Of kan ik misschien zelf pas over 6 weken antwoord geven op mijn eigen vraag als ik het eerste pak openmaak??
Ik hoop dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven?

edit: hmmm..denk dat het verkeerd staat, tem zelf wel even voor verplaatsing...zal wel bij voeding en supplementen horen..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:12

Het is net wat jezelf al zegt.. is het gras nat, krijg je kuil, is het mooi droog heb je voordroog hooi.. voor het persen dus even kijken of je het zelf droog genoeg vindt. ;)

delerium

Re: Écht het verschil tussen voordrooghooi en paardenkuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:20

VSW -> VS

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:25

Hey El Camino!
Ik heb vanmorgen mijn weiland laten maaien en ik denk dat als je de illusie hebt dat je daar nog voordroog van kunt maken.. je dat wel kunt vergeten! We zitten zo'n beetje in dezelfde omgeving immers en echt, het gras is veel te nat. Ik denk dat ik het nu niet eens meer zou willen kuilen voor paarden, het is goed koeienvoer! De dagtemperatuur wordt in de komende dagen nog wel wat hoog, maar 's nachts wordt alle drogen weer teniet gedaan door dauw, nevel, mist..
Ik heb mijn gras dus nu weggegeven aan de boer die in ruil daarvoor het weiland gratis maait. Hij geeft het aan de koeien!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:44

Mijn ervaring is dat in het voorjaar en de zomer met flinke temperaturen en droge nachten, je met 4 dagen drogen voordroog hebt die vergelijkbaar is met hooi. Als je in die periode 2 a 3 dagen droogtijd hebt is het meestal normale kwaliteit voordroog, en met 1 dag drogen heb je kuil.

In het najaar droogt het veel minder goed.
Met 4 dagen heb je over het algemeen wel goede voordroog. Hooi of tegen hooi aan zal lastiger worden, 2 jaar geleden in september gemaaid en een week gelegen waarvan de 1e dag een plensbui en daarna weer opgedroogd gaf prima kwaliteit voordroog wat de paarden ook nog graag aten. Het is nu echter al bijna half oktober... denk dat het nu wel erg moeilijk wordt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 12:48

JP:ieuw....daar was ik al bang voor, mijn wei ligt ook nog vrij laag....bah! ik overleg wel met de loonwerker van de week. thnx voor je advies, ik geef het wel aan de buren, die voeren kuil aan hun paarden....jammer, kom nét tekort voor de hele winter met gewoon hooi...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:16

misschien kun je ruilen met hun?
Als je hun in verhouding meer geeft dan je terug vraagt hebben ze er misschien wel oor naar...

Ik heb mijn hele 2e snede verkocht (17 grote voordroogbalen) Die waren heel mooi, maar toen ging het motregenen en zijn ze deels nat in de baal gegaan. Heb ze goedkoop weggedaan en met het beetje winst heb ik er (duur) hooi voor teruggekocht en besteld. Ik had wel nog voldoende voordroog van vorig jaar en de 1e snee van dit jaar, maar wilde graag wat hooi achter de hand hebben voor de warme zomermaanden omdat mijn voersnelheid dan te laag ligt voor grote voordroogbalen.

Zo was ik zonder kosten mijn gras kwijt, en heb er een aantal goede baaltjes hooi voor terug...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:22

Joyce: is ook een idee, alleen mag het nooit wat kosten bij ze, hahaha dus moet wel een goede deal maken....
En anders geef ik het gewoon weg..maakt ook niet zoveel uit, anders had ik ook niks gehad.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:24

Wat nu nog gemaait wordt, wordt geen voordrooghooi meer nee. Het is te nat & kan nooit zo goed drogen als in het voorjaar/zomer.
Wij hadden laatst echt van die vieze natte gras, nou reken maar dat dat lekkere zure kuil wordt terwijl we in het voorjaar super mooi kuil hebben.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:35

Wij hebben ook nog gras liggen, als we geluk hebben kan het nog voor de paarden, en anders gaat het naar de schapen of koeien.
Maar echt hooi zal het helaas niet meer worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:20

Het is al 2 dagen bloedmooi weer !!! nu hopen dat het zo blijft, wieweet wordt het nog geschikt voor de paardjes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 15:22

HMMM....hoor net dat de loonwerker vandaag pakken komt maken. En geen 30 kilo maar 300 kilo pakken, GETVERDERRIE!!!! wil ik helemaal niet !!!
Ik ga proberen ze te ruilen voor gewone hooibaaltjes met een boer of zo.... kan die grote krengen niet kwijt, voer ze nooit op dus verrotten ze en ze zijn niet te verplaatsen.....zucht..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:30

Koeienkuil is vanaf 40-45% droge stof (vaak heb je dat al na 1-2 dagen drogen). Onder de 40% droge stof kun je niet inkuilen, dan verrot het. (Gras is 30% droge stof)
Hooi is 85% droge stof (een week drogen, meestal, of langer).
Alles daar tussenin is 'paardenkuil': meestal rond de 55-60% ds, (met goed weer is dat 3-4 dagen drogen) of droger, tot ongeveer 70% ds, (5 dagen drogen onder zomerse omstandigheden ), en dat wordt dan wel eens 'voordroog' genoemd, maar hoe je het noemt is in feite semantiek. Taalkundig is voordroog een synoniem van kuil en zegt het niets over het ds-gehalte.
Tussen de 70% en 80% ds kun je niet inkuilen, want dat is te droog om nog mooi te fermenteren, maar nog nét te 'nat' om hooi van te maken (broei).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:08

hier gaat van natuurland hetzelfde spul in de hooibaaltjes als in de grote ronde balen die gewikkeld worden. Hooi in plastic wordt het dan genoemd. Zelf ook wel gemaakt en dat heb ik ook het liefst, helaas lukt het vaak niet vanwege het weer.
Het fermenteert dan inderdaad niet echt (ruikt nog als hooi, maar er komt geen stof in en gaat ook niet broeien na een week of langer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:16

Ibbel schreef:
Koeienkuil is vanaf 40-45% droge stof (vaak heb je dat al na 1-2 dagen drogen). Onder de 40% droge stof kun je niet inkuilen, dan verrot het. (Gras is 30% droge stof)
Hooi is 85% droge stof (een week drogen, meestal, of langer).
Alles daar tussenin is 'paardenkuil': meestal rond de 55-60% ds, (met goed weer is dat 3-4 dagen drogen) of droger, tot ongeveer 70% ds, (5 dagen drogen onder zomerse omstandigheden ), en dat wordt dan wel eens 'voordroog' genoemd, maar hoe je het noemt is in feite semantiek. Taalkundig is voordroog een synoniem van kuil en zegt het niets over het ds-gehalte.
Tussen de 70% en 80% ds kun je niet inkuilen, want dat is te droog om nog mooi te fermenteren, maar nog nét te 'nat' om hooi van te maken (broei).

Heb je mooi verwoord.

Waarom zou je je paard nog kuil/voordroog van najaarsgras willen geven?
Veehouders hebben het al liever niet en voeren het anders aan de pinken. Waarom zouden jullie het wel aan je paarden geven?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 07:17

Nou, als het mooi voordroog is, is het prima voor paarden! Koeienkuil voer ik ze echt niet. Je hebt af en toe geen keuze.

En je kunt dit najaar gewoon niet anders, gras voor de 2e snede hooi hebben we niet kunnen maaien, drogen ivm te korte periodes mooi weer. Dus heb je lang gras op je wei...Zonde om weg te gooien, dus probeer je er voordroog van te maken.
Nu hebben we vanaf donderdag mooi weer gehad. Vrijdag geen mist en het weekend ook niet.
Gisteren balen geperst, dus we kijken over een tijdje hoe het eruit ziet, is het niks, fklikker ik het weg....is het goed voer ik het op.

En alles gaat hier de kuil in bij de boeren hoor !!! Dus dat ze het niet willen voeren aan de koeien is ge*ul !

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:57

annastasia schreef:
[
Veehouders hebben het al liever niet en voeren het anders aan de pinken.

Dat het de kuil is ingegaan, hoeft niet te betekenen dat het voor de melkkoeien komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:59

ik zeg toch ook dat het de kuil ingaat, mij hoor je niks over de soorten en leeftijdenvan het vee roepen hoor.
En vele maneges voeren het gewoon aan hun paarden, voordelig inkopen en makkelijk.

Zélf wil ik het niet maar soms kun je niet anders....moeder natuur werkt niet altijd mee met ons...