Niet volledig gefermenteerd kuilvoer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Niet volledig gefermenteerd kuilvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:19

Ik zit met iets in mijn maag..

Ik sta op een pensionstal en hier is vandaag een nieuwe baal kuilvoer geopend, dit werd gevoerd en het moment dat ik het zag; dacht ik "Dat mag helemaal niet gevoerd worden!!"
Het was praktisch nog zo groen als gras met hier en daar een pluk wat leek op kuil, iets wat je dus niet zo mag voeren naar mijn weten.
Het rook gewoon nog naar gras, terwijl kuilvoer zeer zeker niet meer naar gras ruikt..
Gemaaid gras mag direct gegeven worden, dan is dit niet erg.. Maar ingekuild gras, moet zeker gefermenteerd zijn wil je dit ingepakte gras geven, anders is het dus gewoon oud gras.. zoals nu het geval is en naar mijn weten mag dat NIET gevoerd worden!!
Ze kregen ook minder hiervan, omdat het zo vers zou zijn.. Dan zou je zeggen; Dan weet je toch dat het eigenlijk niet goed is!? Ze moeten wel gewoon voldoende ruwvoer krijgen..

Hooi moet minimaal 6 weken rusten, alvorens het gevoerd mag worden i.v.m. koliekgevaar...

Nu dus een vraag voor de mensen met een agrarisch/boeren bedrijf: Hoe lang moet kuil rusten voor dit gegeven mag worden aan paarden?
Ik vertrouw het niet en dus heb ik het bij mijn paard uit de stal gehaald en er een berg hooi in gegooid.. Een dierenarts op stal haalde het ook uit de stal van haar paarden...

anoukie88

Re: Niet volledig gefermenteerd kuilvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:38

Bij kuilvoer is het net als hooi ook 6 weken. Maar ik heb liever idd dat het een halfjaar ligt, dan te vroeg voeren. We zijn nu begonnen aan kuilvoer van het voorjaar, maar merk dat ik hier voorzichtig mee voer (door nog aardig "frisse" geur)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:46

minimaal 6 weken.
Ik heb nog voordroog van vorig jaar, dat voer ik nu eerst op. En ik heb 1e snee hooi van eind juni/begin juli 2010, dat voer ik ook bij.

Heb wel vers hooi van eigen land gevoerd, in kleine beetjes naast het gras en dat ging wel goed (we halen ook altijd de restjes los hooi van het land wat is blijven liggen na het persen en voeren dat ook gelijk mee) Goed droog hooi verandert niet zo veel meer aan, maar heb je te sappig vers hooi dan heb je wel meer kans op diaree of koliek, soms broeit dat na als het geperst is.

Kuil heb ik nog nooit te vroeg open gemaakt, dat risico vind ik te groot ivm fermentatieproces.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:38

VSW-->VS

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:49

Kuilgras moet idd. minimaal 6 weken liggen,het liefst langer!!
Ik voer zelf het liefst 'oud' hooi(van vorigjaar).
Kan je dit niet aan de staleigenaar vragen? Als hij/zij er verstand van heeft, vind ik het wel een beetje dom om dit te voeren,ook al word er minder gegeven.....

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:54

wij thuis hebben ook kuipakken die laten we rond midden julli komen . Het paard staat op weide en rond novemberdecembr beginnen we met voeren er van dus wij geven de pakken altijd nog een 5-6 maanden rust .
5-6 weken volstaat normaal !

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 07:35

KenJeMe schreef:
Kuilgras moet idd. minimaal 6 weken liggen,het liefst langer!!
Ik voer zelf het liefst 'oud' hooi(van vorigjaar).
Kan je dit niet aan de staleigenaar vragen? Als hij/zij er verstand van heeft, vind ik het wel een beetje dom om dit te voeren,ook al word er minder gegeven.....

De volgende dag heeft ze het bij de koeien gegooid.. bleek een miscommunicatie te zijn tussen de stalhulp en de eigenaresse...
Gelukkig blijf ik zelf ook nog nadenken ;) ... Mijn vermoeden was wel bevestigt.

Ik hoor alleen veel verschillende geluiden over hoe lang het heeft moeten staan.. de een zegt een maand, de ander 6 weken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:26

hangt ook van veel af, wij hanteren minimaal 6 weken, voor kleine baaltjes droog hooi soms maar 4 en alleen bij 1 bepaalde"hooiboer"
Verder hoe groter het pak hoe langer we proberen te wachten en al zeker voor voordroog of kuil