te kort bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andrea232

te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:44

mijn paard is zaterdag bekapt en is nu verkeerd en te kort bekapt.
hij loopt nu echt heel kreupel en heel voorzichtig (echt heel zielig om te zien).
ik heb hem nu dag en nacht buiten staan en heb hem verder niet aan het werk.
verder krijgt hij traumeel druppels.
heeft iemand verder nog tips misschien??

Chezshir77

Re: te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:30

Jeetje zeg, daar ben je mooi klaar mee.... ik zou wel degene die hem bekapt heeft aansprakelijk stellen voor de kosten die hieruit voortvloeien... was dat een bekende hoefsmid voor je?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:33

het (oude) verzorgpaard van mijn moeder had dit ook. Hij heeft 3 weken kreuper gelopen.
Dat was echt een bommetje dus hebben we m wel alke dag 10 minutjes in de bak gezet zodat hij zonder pijn zich uit kan leven.

Als het je vaste hoefsmit is zal ik eerst op zoek gaan naar een andere hoefsmid en anders even zeggen dat je paardje gevoelige hoeven heeft dus dat hij ze niet kort moet bekappen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:34

Ben bang dat je niks anders kan doen dan wachten totdat het weer is bijgegroeid.. En volgende keer de smid waarschuwen of een andere smid laten komen.
Misschien kun je wel nog wat stappen/longeren in de bak, een beetje beweging is altijd goed, anders heb je kans dat ie erg stijf wordt omdat ie uit zichzelf nu eventjes niet meer genoeg en soepel beweegt.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:34

Pffff! dat is zo kl*te!
vrees dat je niet veel kan doen..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:35

8nnemiek schreef:
Ben bang dat je niks anders kan doen dan wachten totdat het weer is bijgegroeid.. En volgende keer de smid waarschuwen of een andere smid laten komen.
Misschien kun je wel nog wat stappen/longeren in de bak, een beetje beweging is altijd goed, anders heb je kans dat ie erg stijf wordt omdat ie uit zichzelf nu eventjes niet meer genoeg en soepel beweegt.

Hier ben ik het mee eens! Probeer wel het stappen echt op het zachte te doen, dan slijten de hoeven niet nog verder af.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:21

VSW-->BEH

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:26

eventueel een (andere) smid een ijzer doen onderplakken, dan zou die al een stuk minder gevoelig moeten lopen, en heb je ook geen nagels in de hoeven zitten...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:40

Tja als hoefsmid kan het wel eens gebeuren. Zelfs bij de beste. Om nu meteen een ander te nemen als je normaal tevreden bent vind ik wat ver gaan. Je kan hem er wel op wijzen. Evt een ijzertje kan verlichting geven of gewoon in de bak stappen en wachten tot het voldoende gegroeid is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:27

Jeetje, dat is vervelend zeg!
Loopt ie alleen kreupel op het harde of ook op het zachte?
Je kan anders ook tijdelijk hoefschoenen om doen, aangezien hoeven ook in het land nog wel eens af willen slijten.
En dan moet het inderdaad met een paar weken al stukken beter gaan.
Verder zou ik, als het je vaste smid is, deze er zeker even op aan spreken,maar zoals al eerder gezegt, het kan de beste een keer overkomen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:09

Jeetje, balen zeg. Vraag de volgende keer aan de smid of die m iets langer wil bekappen omdat je paard gevoellig is. Verder kreeg ik het advies na te kort bekappen om elke dag te teren, zodat de hoef harder wordt. Verder kun je ook even plakijzers eronder laten lijmen. Niet iedere smid heeft ze, ze zijn van kunststof en worden met lijm vastgeplakt. Hoefschoenen zou ik niet aan beginnen, is een duur grapje om eenmalig 4 hoefschoenen aan te schaffen en je paard kan er geen 24 uur mee lopen.

andrea232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 15:44

iedereen bedankt voor de reacties.
het was geen bekende hoefsmid voor mij.
ik heb mijn paarden dus nog niet zolang en dit was de eerste x dat ze bij me bekapt werden.
voordat ik dit paard kocht was ie ook net de dag ervoor bekapt, maar was er niks aan de hand.
hij loopt nu op het zachte al iets minder kreupel, maar op het harde echt met kleine pasjes.
hij was er ook gewoon echt chagerijnig van en wilde niet veel van me weten. dat is gelukkig ook weer beter:-).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:33

Is vervelend hoor. Maar is het alleen te kort of ook echt verkeerd gekapt? Als het alleen iets te kort is trekt dat meestal vrij snel bij hoor. Zou er de hoefsmid de volgende keer wel even op wijzen dat je paard kreupel was na het kappen zodat hij er rekening mee kan houden en ze wat langer laat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:38

Zéker laten weten aan je hoefsmid, geef hem de kans dit te voorkomen de volgende keer. Maar gebeurt het weer, dan zou ik direct op zoek gaan naar een betere.

Mijn paard is het ook al een paar x overkomen, dan laat ik haal lekker met rust (op de wei, zachte ondergrond!) en koel/ bewater ik de hoeven dagelijks een poos. Inmiddels heb ik zelf leren bekappen, waardoor ik in de toekomst hopelijk door regelmatig onderhoud minder grof hoef te (laten) bekappen.