Grond te klein voor een shet? (bijvoeren?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

Grond te klein voor een shet? (bijvoeren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:47

hallo ik heb een vraag, (weeral)

maar vandaag kwam het weer tot het gesprek dat ik misschien een shetlander krijg. toen zij mijn beste vriendin dat de grond achter onze tuin veel te klein is om 2 shetjes fzo op te zetten. maar de grond is ongeveer 1800 vierkante meter en ik las dat als je stukjes afbakent en om de zoveel tijd op een ander stukje zet en veel hooi bijvoert dat dat voldoet. maar shetlandertjes hebben toch niet zoveel eten nodig ? toch zeker niet in de zomer brokken want ik zou hem als gezelschap houden en dan gaan wandelen en zo

nou ja ik zou graag weten of zij gelijk heeft of dat ik gelijk heb !

groetjes friends_f_e

Nicole288

Re: Grond te klein voor een shet? (bijvoeren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:18

SMP -> VS

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:20

Mij lijkt dit te weinig.
Ook shetlanders hebben goeie weide nodig.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:22

een shet heeft idd niet veel voeding nodig het meeste haalt die al uit het grasdit gras moet dan wel van goede kwalitiet zijn en 24/7 beschikbaar, maar denk eraan dat ook en schet veel energie kan hebben, en die ook kwijt moet! en dit niet kwijt kan met alleen afentoe wandelen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:38

Als die 1800 vierkante meter echt alleen voor de shetjes bedoelt is, lijkt me dat, vooral in de zomer, echt ruim voldoende.
Mocht het zo zijn dat het totale perceeloppervlakte 1800 m2 is, en er gaat dus nog het huis, tuin en dergelijke af, hangt het er maar net vanaf hoeveel er effectief over blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:47

xBiondaa schreef:
Mij lijkt dit te weinig.
Ook shetlanders hebben goeie weide nodig.

Noodzaak is genoeg ruimte om vrij te bewegen, met genoeg oppervlak voor een lekkere sprint. Sobere dieren als shetten zijn vaak beter af met beperkt gras en genoeg ruwvoer waar ze veilig vrijwel onbeperkt van kunnen eten. Plek om te schuilen en zeker plek waar zo droge voeten hebben, met reden om daar dagelijks meerdere uren te verblijven (hooibak bv) is belangrijker dan gras.

Wat zijn de afmetingen van dit stuk? bv 18x100=1800m2, maar dat maakt bochtjes maken op snelheid krap. Ook 40x45=1800m2 en dat geeft wel genoeg ruimte om stukje te racen zonder vol in de ankers te moeten voor het einde van de wei.

Pony alleen houden zou ik trouwens niet doen, een mens kan geen soortgenoot vervangen.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:50

ik denk dat ik iets heel dom heb gezegd ... maar ja ik en rekenen :oo op de grond komt geen huis op, dus volledig voor de shetlander maar dus mijn rekenfout: de grond heeft is in de hoogte ik denk ongeveer 50 meter lang en 1 zijde is denk ongeveer 60 meter en een andere zijde ongeveer iets meer dan 35 meter. ik denk dat de totale oppervlakte nog wat meer is dan 1800 vierkante meter
maar had op paint getekend hoe het ongeveer zou moeten zijn maar krijg het hier niet op geplaatst.

sorry voor deze verschrikkelijke rekenfout :+

en ja er zou wel een maatje bijkomen hoor! want het is zo zielig om een paardje alleen te houden! ;)
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 30-09-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee berichten samengevoegd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:54

Dat is te weinig om gras te houden. Bijvoeren kan wel. Hou er wel rekening mee dat het stuk naar verloop van tijd kaal wordt en dat je dus wel voorzieningen moet treffen zodat je paarden droog kunnen staan.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:55

ja maar ik zal even een beetje improviseren:

wwwwwwwwwwzzzzzzzzz
wwwwwwwwwwzzzzzzzzzz
wwwwwwwwwwzzzzzzzzzzzm
gggggggggggggzzzzzzzzzzzmmm
gggggggggggggzzzzzzzzzzzmmmm
gggggggggggggzzzzzzzzzzzmmmmm

de W en de G zou dan weide zijn, dus in twee gesplits zodat ik om de tijd kan van stukje wisselen, de Z zou dan zand of verharde grond ofzoiets zijn, en dat zou vooral gebruikt worden in winter en ook schuilstal en bergplaats hooi etc. ook daar en is berijkbaar van stuk wei, en dan zou M de mesthoop zijn.

is dit echt te klein voor een shet? ook met bijvoeren hooi? anders komt ie op stal te staan maar daar mag je in herftst en winter enzo niet eens op de wei dus dat is nog erger voor een shetlandertje denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:11

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:13

ik vond dit ook wel weinig want ze moeten eten maar ze hebben energie die ze kwijt willen!! :+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:14

Je kan op 1800 vierkante meter best twee shetten houden maar je kan er geen gras op houden, uiteindelijk wordt het kaal. Dan moet je du shet hele jaar bijvoeren. Als je allerlei verschillende stukjes gaat maken hebben ze te weinig ruimte om te rennen en te spelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:24

bij ons op stal lopen 3 shetlanders op een stuk van ongeveer dezelfde afmeting.
van het gras kunen ze het niet doen,daar is niet voldoende van dus krijgen ze 2x daags een plak hooi er bij.
ruimte genoeg om rond te rennen en ze zijn wel de hele dag wat aan het rondscharrelen om nog wat grassprieten op te zoeken.

houd er wel rekening mee dat in de herfst de boel erg nat word en het wel fijn is als de shetten ergens kunnen schuilen of een verhard stuk hebben waar ze kunnen staan en waar je goed het hooi kunt geven?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:53

De afmeting is zeker voldoende voor 2 shetjes, en het gras zou geen probleem moeten zijn hoor als de weide wordt opgedeeld in 2-4 delen kun je telkens omzetten zeker als je kalksalmonpeter strooit ( kalkaomn soort kunstmest) moet je ruim voldoende hebben
Uiteraard moet je in de winter bijvoeren en de weide beschermen en dichtlaten
Ik heb mijn grote weide in 4 gedeel voor een kruising haflinger van 134 en mijn tinker van 1,48 ze hebben dan 4 vlaken van c.a 650-700m2 ( c,a 14m x 50lang)
Ze hebben ruimmte genoeg en mijn tinker kan toch genoeg sjeezen de kleindere weide is gedeeld in 2 soms 3 stukken als veel gras is 2 stukken is het 64x10 3 stukken is het 42x10
ze staan 24 u pd buiten dus sprake van te weinig beweging is er niet.
Vaak srinten paarden vooral als ze ook opgezloten zijn geweest op stal de mijne rennen haast nooit
Mijn tinker alleen als ik hem opjaag als het gras schraler wordt krijgen ze de weide groter
en in de winter alleen 1 deel wat ik dan iets kleiner maak op de grote wei ( 10x50 de rest blijft dan dicht om te sparen voor t voorjaar
tenzijn t te nat wordt dan gooi ik ze om naar de andere.

Dan heb ik nog een leenweide die is 2000m2 ca die krijgen ze volluit daar ga ik geen draden spannen rondom is stroomdraad maar om op te delen is me teveel werk in mijn eigen weide maakt me dat niet uit maar hier moet ik t dan weeer wegpakken.