[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iriscap

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:15

Ik meld me ook graag aan in dit forum. Pony begon in maart met hoesten... Dierenarts laten komen en luchtwegverwijders en een kuur Respulmin gekregen. Prednison durfde hij vanwege overgewicht niet aan.

Na deze kuur was hij weken klachtvrij - op een klein kuchje met aandraven/galloperen na - en ging het eigenlijk erg goed. Afgelopen weekend begon hij weer met hoestbuien, waarbij hij soms echt aan het smachten is naar adem. Gelijk de dierenarts gebeld en we kunnen volgende week langskomen voor een scopie en longspoeling. Ik ben erg zenuwachtig of er iets uit gaat komen... Hopelijk heb ik wat aan dit topic, hoesten is een compleet nieuwe medische wereld voor mij *\o/*

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:45

Welkom hier! Wat vervelend dat het weer zo slecht gaat, goed dat je voor een scopie gaat! Hopelijk kun je dan gericht behandelen en knapt het snel op!

Goed van de dierenarts dat die geen prednison wilde geven, ik heb recent in mijn omgeving gezien dat eentje daar wel hoefbevangen van werd, dat wil je echt niet :(

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:28

Welke dierenarts hebben jullie voor je hoestende paard?

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:51

_Margarita_ schreef:
Welke dierenarts hebben jullie voor je hoestende paard?


DAP Bodegraven.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:13

Saaams schreef:
_Margarita_ schreef:
Welke dierenarts hebben jullie voor je hoestende paard?


DAP Bodegraven.


En welke dierenarts?

Hutcherson

Berichten: 7430
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:06

Een tip wellicht voor mensen waarvan het paard wel eens hoest.
Mijn paard had ook last van stof in het hooi. Omdat ik zware middelen graag wil voorkomen, er geen sprake was van snot of een rochel heb ik Equiresp https://www.farmaline.be/nl/dieren/BE02 ... pIQAvD_BwE gekocht.
Tweemaal daags een spuitje zo in de mond, werd prima verdragen en na 7-10 dagen was de hoest weg. Het kwam helaas wel terug na een aantal weken omdat ik diezelfde hooibalen nog had met dus dat stof. Nogmaals de equiresp gebruikt en weer verdween het. Recent ben ik gewisseld en heb ik hooi uit frankrijk waar geen stof in zit. Ik heb sinds die tijd geen kuchje meer gehoord. Wellicht kan equiresp een bokker (en paard) verlichting geven of verder helpen?
De echte verandering kwam

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 07:08

Wat fijn Hutcherson, goed dat je het deelt.
Ik deel mijn ongeveer hetzelfde verhaal maar dan anders ook.

Hier een paard met gediagnosticeerd milde astma, overgegaan op voordroog(althans het hoesten dan) , mijn andere paard die eigenlijk ook wel eens hoestte, na het rollen, bij het eerste draf je ook op voordroog en weg hoest.

Na een tijdje toch weer het weidehooi proberen (had nog baal van €115,- liggen) en weer hoesten, terug voordroog en hoest weg.
Inmiddels heb ik het weidehooi gespoeld en geweekt, ook daarop wordt gehoest.

Spenk
Berichten: 21831
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:10

Voordroog is alleen niet zo heel goed voor paarden zeker niet voor paarden die ook al wat gevoelig zijn op de darmen. Hier absoluut geen Voordroog krijgt die buikpijn van.

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:29

Spenk schreef:
Voordroog is alleen niet zo heel goed voor paarden zeker niet voor paarden die ook al wat gevoelig zijn op de darmen. Hier absoluut geen Voordroog krijgt die buikpijn van.


Was er ook huiverig voor. Toch wilde ik het proberen voor ik aan het stomen ging.

Ik heb mooi droog hooi met heel laag suiker en gemiddeld energie en eiwit, ben er tevreden over.

racinggirl
Berichten: 1292
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 16:18

Saaams schreef:
_Margarita_ schreef:
Welke dierenarts hebben jullie voor je hoestende paard?


DAP Bodegraven.


Hier ook Bodegraven

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:56

Spenk schreef:
Voordroog is alleen niet zo heel goed voor paarden zeker niet voor paarden die ook al wat gevoelig zijn op de darmen. Hier absoluut geen Voordroog krijgt die buikpijn van.


Hier ook voordroog geprobeerd maar inderdaad gelijk diarree. Nu dus gewoon hooi stomen en dat gaat perfect

iriscap

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:20

Flicka12 schreef:
Welkom hier! Wat vervelend dat het weer zo slecht gaat, goed dat je voor een scopie gaat! Hopelijk kun je dan gericht behandelen en knapt het snel op!

Goed van de dierenarts dat die geen prednison wilde geven, ik heb recent in mijn omgeving gezien dat eentje daar wel hoefbevangen van werd, dat wil je echt niet :(


Dankjewel!
Ik hoop het ook! het is nu nog steeds gissen waar het door komt, hij heeft het met het warme weer ook echt zwaar :(.
oei ja, hoefbevangenheid zit ik ook echt niet op te wachten, dus gelukkig geen kuur gekregen

Spenk
Berichten: 21831
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:25

Ik zou je gaan verdiepen in vernevelen of puffen. Dan kun je gewoon corticosteroïden geven wat prednison ook is maar dan zonder de bijwerkingen van prednison zoals hoefbevangenheid.

iriscap

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 13:44

Spenk schreef:
Ik zou je gaan verdiepen in vernevelen of puffen. Dan kun je gewoon corticosteroïden geven wat prednison ook is maar dan zonder de bijwerkingen van prednison zoals hoefbevangenheid.


Bedankt voor je tip!

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 15:17

Helaas staat mijn paard op het moment er ook slecht bij. Moet nu een pretpakket (flixotide, ceterizine, ventipulmin) gaan geven en kijken hoe dat gaat. Zooo spannend weer.

Hoop dat t wat gaat doen voor hem. Andere opties vallen allemaal een beetje af inmiddels....

Hutcherson

Berichten: 7430
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:24

iriscap schreef:
Spenk schreef:
Ik zou je gaan verdiepen in vernevelen of puffen. Dan kun je gewoon corticosteroïden geven wat prednison ook is maar dan zonder de bijwerkingen van prednison zoals hoefbevangenheid.


Bedankt voor je tip!


Corticosteroïden hebben botafbraak als gevolg. Hou dat ook in het achterhoofd.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:57

De bijwerking botontkalking is zelden, en dan alleen bij systemisch corticosteroiden gebruik (bijv. mensen die jarenlang prednisolon slikken bij auto-immuunziekten). De bijwerkingen van cortico's vernevelen zijn nihil, zeker als je het in kuurtjes doet zoals bij astmatische paarden.

De gevolgen van onbehandelde astma zijn veel erger waarbij na verloop van tijd het een vroegtijdige dood als gevolg heeft door opeenstapeling van longschade. Goed om in het achterhoofd te houden ;)

racinggirl
Berichten: 1292
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:27

Odysseus schreef:
De bijwerking botontkalking is zelden, en dan alleen bij systemisch corticosteroiden gebruik (bijv. mensen die jarenlang prednisolon slikken bij auto-immuunziekten). De bijwerkingen van cortico's vernevelen zijn nihil, zeker als je het in kuurtjes doet zoals bij astmatische paarden.

De gevolgen van onbehandelde astma zijn veel erger waarbij na verloop van tijd het een vroegtijdige dood als gevolg heeft door opeenstapeling van longschade. Goed om in het achterhoofd te houden ;)


Eens! Die van mij staat nu al enige tijd op corticosteroïden (Dexamethason) vernevelen. Ben nu aan het afbouwen maar de kans kan ook bestaan dat hij op een lage onderhoudsdosis moet blijven, en als ik hem daar de zomer mee door krijg vindt ik dat prima. Hij is nu sinds lange tijd bijna hoest vrij alleen een klein kuchje bij aandraven maar niet meer benauwd of ernstige hoestbuien dus ik ben al lang blij dat ik hem weer zover heb gekregen .

iriscap

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:25

Vandaag eindelijk naar de kliniek geweest voor de bronchoscopie en longspoeling. Helaas zat er - zoals we al dachten - enorm veel taai slijm in de bronchiën en waren de wanden al goed gezwollen... Longspoeling is gedaan en gaat naar Utrecht, dinsdag hopelijk de uitslag.

Dierenarts sprak al uit dat het grote kans is dat het Astma is en gaf aan dat er opties zijn als de dampbox en het vernevelen. dit weekend even de tijd nemen dit om dit topic terug te lezen. heeft iemand ervaring met dampbox? en zijn jullie daarna dan overgegaan op vernevelen?

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:55

iriscap schreef:
Vandaag eindelijk naar de kliniek geweest voor de bronchoscopie en longspoeling. Helaas zat er - zoals we al dachten - enorm veel taai slijm in de bronchiën en waren de wanden al goed gezwollen... Longspoeling is gedaan en gaat naar Utrecht, dinsdag hopelijk de uitslag.

Dierenarts sprak al uit dat het grote kans is dat het Astma is en gaf aan dat er opties zijn als de dampbox en het vernevelen. dit weekend even de tijd nemen dit om dit topic terug te lezen. heeft iemand ervaring met dampbox? en zijn jullie daarna dan overgegaan op vernevelen?


Mijn dierenarts vroeg zichzelf af wat de toegevoegde waarde nog is nu je thuis kunt vernevelen. Hij werkte in Utrecht toen ze de dampbox hebben opgestart als test. Het was toen nattevinger werk van hoe lang enzo. Ik vernevel nu gewoon 0,9 % NaCl 2x daags 20 minuten... en als hij weer wat stabieler is naar 1x daags of om de dag.

Met een vernevelaar komt de zoutoplossing direct door de neus naar binnen, en is dus redelijk efficient. Met een dampbox duurt het langer voor ze echt het zout binnen hebben waardoor je dan langer bezig bent. Tja ik weet het ook niet, de mensen die ik ken de een zoutbox hebben geprobeerd, hadden niet echt veel succes.

iriscap

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:52

sunny43 schreef:
iriscap schreef:
Vandaag eindelijk naar de kliniek geweest voor de bronchoscopie en longspoeling. Helaas zat er - zoals we al dachten - enorm veel taai slijm in de bronchiën en waren de wanden al goed gezwollen... Longspoeling is gedaan en gaat naar Utrecht, dinsdag hopelijk de uitslag.

Dierenarts sprak al uit dat het grote kans is dat het Astma is en gaf aan dat er opties zijn als de dampbox en het vernevelen. dit weekend even de tijd nemen dit om dit topic terug te lezen. heeft iemand ervaring met dampbox? en zijn jullie daarna dan overgegaan op vernevelen?


Mijn dierenarts vroeg zichzelf af wat de toegevoegde waarde nog is nu je thuis kunt vernevelen. Hij werkte in Utrecht toen ze de dampbox hebben opgestart als test. Het was toen nattevinger werk van hoe lang enzo. Ik vernevel nu gewoon 0,9 % NaCl 2x daags 20 minuten... en als hij weer wat stabieler is naar 1x daags of om de dag.

Met een vernevelaar komt de zoutoplossing direct door de neus naar binnen, en is dus redelijk efficient. Met een dampbox duurt het langer voor ze echt het zout binnen hebben waardoor je dan langer bezig bent. Tja ik weet het ook niet, de mensen die ik ken de een zoutbox hebben geprobeerd, hadden niet echt veel succes.



Bedankt voor je advies! :) Ik denk dat het achteraf ook kostenbesparend is om dan gelijk een vernevelaar te kopen, ipv op en neer naar Utrecht te gaan voor een kuur.

Spenk
Berichten: 21831
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:03

Voor zoutoplossing vernevelen is alleen precies 0,0 bewijs dat het iets doet volgens de professor van utrecht die onderzoek doet naar hoesten :)

De dampbox is ook wel effectiever dan zelf vernevelen. Wil je dat echt wat laten doen is het advies veelal ook om dan minimaal een uur te vernevelen anders zet het ook eigenlijk geen zoden aan de dijk.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:43

Vernevelen en dan rijden... komt het goed los... slijm afvoeren. Ik begrijp dat je een bepaalde tijd moet vernevelen om het slijm dunner te krijgen - langer is dan weer zinloos. Die zoutkamer verneveling zijn ze met een uur gestart gewoon als natte vinger tijd. - duurt dan langer voor het goed binnen is om het slijm te verzadigen en te verdunnen, zodat het makkelijker kan worden opgehoest. Blijft uitproberen wat voor jou paard het beste werkt. Ik ben nu 2,5 jaar onderweg en lijk nu eindelijk op weg naar beter (sinds een week, dus durf nog niet echt te juichen), wel al sinds december zonder cotisonen en dat is ook al heel wat na 2 jaar die troep (om het niet over de stress qua verkrijgbaarheid en de kosten te hebben)

Spenk
Berichten: 21831
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:07

Het komt met rijden sowieso losser.

Ik ga dus niet zinloos staan vernevelen met zoutoplossing... heb opzich wel meer te doen op een dag :=

En dat is niet banketstaaf bedoeld hoor maar er zijn gewoon geen enkele bewijzen dat het helpt. Zeker niet als het kort is. Ik merk dus ook echt 0,0 verschil met zoutoplossing vernevelen dus ik doe dat niet meer.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:25

(en zoals mijn DA zei, het is nooit 1 ding, meestal is het en en en en... om het onder controle te krijgen - nou ik heb heel veel ennen, zou toch fijn zijn als we het nu echt beter onder controle hebben)