[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:23

sunny43 schreef:
Hieperdi schreef:
Inmiddels de allergietest binnen gekregen. En geen enkele allergie geconstateerd, waar ik nog dacht aan een pollen allergie omdat zijn klachten in de zomer het ergste zijn.
Pffff ben dan toch benieuwd waar hij dan wel opgereageerd. Wellicht toch schimmels/stof maar dan zou je denken dat het in de winter erger moet zijn omdat hij dan meer op stal staat


Wat voor allergietest heb je gedaan? Bloed? Bloedserum? Op de huid?

Bloedonderzoek ze hadden bloed afgenomen.
Grassen/Kruiden Negatief
Bomen Negatief
Insecten Negatief
Mijten/Schimmels Negatief

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:13

Hieperdi schreef:
Wat voor allergietest heb je gedaan? Bloed? Bloedserum? Op de huid?

Bloedonderzoek ze hadden bloed afgenomen.
Grassen/Kruiden Negatief
Bomen Negatief
Insecten Negatief
Mijten/Schimmels Negatief[/quote]

Ah oke, heb ik ooit voor mijn merrie met jeuk ook laten doen en daar kwam toen alles positief uit... kon ik niets mee volgens de dierenarts . Ik heb voor dit een allergietest op de huid laten doen, dan moeten ze een maand zonder cortisonen zijn en worden 30 stofjes getest net als ze bij mensen van die schrammetjes maken. Daar kwamen hier 12 stofjes uit die allergie verschijnselen gaven. -O-

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:53

Pfff niet te doen toch. Het is vaak alles of niets. Al was er nou 1 specifiek iets positief geweest bij mij had ik er wat mee gekund :+ Dat geldt bij jou andersom :+

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:09

Hieperdi schreef:
Pfff niet te doen toch. Het is vaak alles of niets. Al was er nou 1 specifiek iets positief geweest bij mij had ik er wat mee gekund :+ Dat geldt bij jou andersom :+

Ja omdat ik alles in eigen beheer heb, heb ik mbt de longen alles aangepast wat mogelijk is en immuno therapie en nog... pfff niet onder controle

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:52

Hier iemand nog ervaring met de phytonics respiration support? Als ik de ingrediënten bekijk komt het volgens mij aardig overeen met de pulmitranq

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:27

Hier vandaag bericht gekregen dat er ook geen schimmels in haar longen zijn gevonden en dat het dus echt een lichte overgevoeligheid voor iets is.

Ze hoest gelukkig niet veel. Soms een kuchje bij het aandraven en gisteren 1 kuchje tijdens het uitstappen dus ik wil eerst eens gaan proberen of hooi natmaken of voordroog gaat helpen. Een 24/7 buiten plek is bij haar helaas niet mogelijk dus ik hoop dat we het op deze manier voor nu kunnen oplossen. DA gaf ook aan dat een kleine aanpassing voor haar wellicht al genoeg was.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 02:24

Hier ook sinds een dag of 3 circa om de 2 uur ongeveer 3 keer achter elkaar hoesten in de nacht. Overdag zie ik haar zelden hoesten maar dan sta ik er natuurlijk niet de hele dag naast. Ik woon nu 2 maanden op deze plek en ze staan naast mijn slaapkamer dus slaap er al 2 nachten super slecht van omdat ik de hele tijd bang ben dat ik wat hoor. Ik heb er 2 en ze staan 24/7 met de staldeur open en ze hebben een uitloop op de tegels. Het maakt ook niet uit hoe hard het regent stormt of waait ze wil altijd buiten staan. Heb altijd al het gevoel gehad dat ze zelf heeft besloten dat dit het fijnste is voor haar longen want bijvoorbeeld met rijden hoestte ze ook vaak (ben al een paar jaar gestopt met rijden, niet door gezondheidsredenen paard maar heb er gewoon geen zin meer in) Ik ben gisteren begonnen met hooi weken en heb haar de hele dag maar 2 keer horen hoesten maar nu net om 0.30 ook nog wel een keer maar nu gelukkig weer rustig. Bij de andere stal zat ik er niet zo dicht bovenop maar toen zag ik regelmatig een witte klodder slijm in de stalgang liggen dus ik vermoed al langer dat ze wat astmatisch is, maar 3 jaar terug heeft ze er ook echt flink last van gehad dus ik hoop niet dat dit een voorteken is dat het weer die kant op gaat. Ik twijfel om nu ook tijdelijk met uitmesten even niet op te strooien zodat ze een paar dagen alleen op de matrassen staat zodat er echt vrijwel geen stof is maar het voelt een beetje sneu zo'n lege stal. Maar als dit doorzet is het nog erger. En morgen een emmertje fenegriek en zag ook goede verhalen over spliterwten dus ik hoop het met milde aanpassingen allemaal voor te zijn. Ik hoop hier meer tips en tricks te kunnen ontvangen door mee te lezen!

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:41

Als je paard zo erg hoest.. en dit is veel meer dan mijn paard met milde astma... dan zou ik een scopie laten maken en aan de medicatie. De longblaasjes die ze anders kapot hoesten herstellen niet meer.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:11

Ik ben begonnen aan een sputoysin kuur, daarnaast ook fenegriek en de erwten en hooi nat maken. Het ging de goede kant op dus gisterenavond de stal weer opgestrooit met een klein laagje gehakseld koolzaadstro wat ik altijd gebruik. Vannacht weer raak met hoesten, ben zelfs nog uit bed geweest om 3 uur om een boterham met hoestsiroop te geven. Vandaag staat ze al de hele dag buiten in de regen (wel met een goed deken op hoor en de staldeur staat open) en heb haar nog niet 1 keer zien of horen hoesten en ik werk thuis dus heb het goed in de gaten. Denk dat ze er echt nog niet aan toe was om het minste stof te verdragen en dat ze echt even volledige rust nodig hebben. Hoop dat het vannacht ook weer goed blijft gaan.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:19

Wat houdt je tegen om een fatsoenlijke diagnose te laten stellen en echte medicatie te geven ipv niet werkende huis tuin en keukenmiddeltjes?

Als ze zo hoesten dan maak je meer kapot dan lief is en wil je gewoon weten hoe het eruit ziet en behandelen met medicatie om nu de ontstekingen stop te zetten.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:30

Hoesten is een serieus probleem bij het paard wat serieus genomen moet worden. Niet aanklungelen (sorry...) met hoestsiroop op een boterham. Die hoestreactie is niet normaal en betekent dat er iets aan de hand is in de longen. Hoogstens ben je symptoombestrijding aan het doen met wat je nu doet met siroop en fenegriek, maar je pakt de oorzaak (overreactie van het lichaam in de longen) niet aan. Wat Spenk al zegt. Alle longblaasjes die kapot gaan door de ontstekingsreactie kunne niet meer herstellen.

Zo te horen ben je wel heel gemotiveerd om te behandelen, als je om 03.00 snachts nog eruit gaat. Mijn inziens is de enige juiste stap een scopie laten uitvoeren en evt. BAL spoeling en dan gericht medicatie te geven. Management volledig stofvrij als het kan, liever zaagsel dan koolzaadstro maar als je matrassen hebt dan liever helemaal niks op de grond. De ervaring leert wel dat hoe later je erbij bent, hoe moeilijker het is om de longen goed functionerend te houden. Als je er vroeg bij bent kun je met wat korte onderhoudskuurtjes cortico's (budesonide, flixotide) heel goed managen.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:17

Wat mij vooral tegenhoudt is dat ik dit paard al 11 of 12 jaar heb en heeft al medische diagnose pollen allergie waar ik de hele zomer rekening mee houd, is ze ook door professionals voor behandeld en is met wat aanpassingen redelijk onder controle maar ik weet gewoon al dat ze gevoelig is voor alles wat met slijmvliezen te maken heeft en ik ben bang dat de dierenarts zegt stofallergie en dan weet ik precies wat ik nu ook al weet. Wel neem ik jullie berichten zeker serieus, maar omdat ik haar gisteren en vannacht niet gehoord heb wil ik het graag afwachten tot de eerste keer dat ze weer hoest en eerst volhouden om het stalmanagement zo stofvrij mogelijk te houden, in mijn ogen is allerlei medicatie er in stoppen als het ook op te lossen is met stofvrij leven ook een vorm van symptoombestrijding. Corticosteroïden lijken me ook nogal heftig. Ik ben ook zeker blij met jullie adviezen en ik hoop ook echt niet dat jullie denken dat ik er niks mee of dat ik niet bereid ben om er wat mee te doen maar het is voor mij best een probleem om naar een kliniek te moeten omdat ik 2 paarden heb dus ik kan niet zomaar met 1 paard weg zonder dat de andere de boel afbreekt. Dat is dan een risico afweging die ik moet maken.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:32

Ik heb ook een paard met pollenallergie en heb hem al 10 jaar. Na 8 jaar kwam de diagnose astma erbij.

Natuurlijk moet je je management aanpassen maar ontstekingen die er zitten gaan niet weg ermee.

Corticosteroïden via de flexineb vernevelen of via puffers is eigenlijk geen belasting en kent ook geen bijwerkingen.

Dan kun je met schone longen verder met je aanpassingen van je management.

Jij kunt niet erin kijken hoe erg de luchtwegen er aan toe zijn. Het gaat niet om het label astma maar om de eventuele ontstekingen in de luchtwegen. Dan kun je microschade krijgen en longblaasjes herstellen zich niet meer.

Medicatie is symptoombestrijding dat klopt. Maar dan kun je daarna wat doen aan de oorzaak.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:06

Spenk schreef:
Ik heb ook een paard met pollenallergie en heb hem al 10 jaar. Na 8 jaar kwam de diagnose astma erbij.

Natuurlijk moet je je management aanpassen maar ontstekingen die er zitten gaan niet weg ermee.

Corticosteroïden via de flexineb vernevelen of via puffers is eigenlijk geen belasting en kent ook geen bijwerkingen.

Dan kun je met schone longen verder met je aanpassingen van je management.

Jij kunt niet erin kijken hoe erg de luchtwegen er aan toe zijn. Het gaat niet om het label astma maar om de eventuele ontstekingen in de luchtwegen. Dan kun je microschade krijgen en longblaasjes herstellen zich niet meer.

Medicatie is symptoombestrijding dat klopt. Maar dan kun je daarna wat doen aan de oorzaak.

Bedankt ik denk inderdaad dat onze paarden in hetzelfde schuitje zitten dan! Ik hou het echt goed in de gaten en bij het minste geringste signaal weet ik nu de verdere stappen.

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:14

Pikeur schreef:
Spenk schreef:
Ik heb ook een paard met pollenallergie en heb hem al 10 jaar. Na 8 jaar kwam de diagnose astma erbij.

Natuurlijk moet je je management aanpassen maar ontstekingen die er zitten gaan niet weg ermee.

Corticosteroïden via de flexineb vernevelen of via puffers is eigenlijk geen belasting en kent ook geen bijwerkingen.

Dan kun je met schone longen verder met je aanpassingen van je management.

Jij kunt niet erin kijken hoe erg de luchtwegen er aan toe zijn. Het gaat niet om het label astma maar om de eventuele ontstekingen in de luchtwegen. Dan kun je microschade krijgen en longblaasjes herstellen zich niet meer.

Medicatie is symptoombestrijding dat klopt. Maar dan kun je daarna wat doen aan de oorzaak.

Bedankt ik denk inderdaad dat onze paarden in hetzelfde schuitje zitten dan! Ik hou het echt goed in de gaten en bij het minste geringste signaal weet ik nu de verdere stappen.


En in aanvulling hierop: niet elk paard met luchtwegproblemen hoest. Paard hier met dikke bronchitis gehad en enige wat hij liet zien was dat hij buiten adem was na inspanning. Fikse medicatiekuur gehad (flexineb was toen nog niet zo bekend, dus de reguliere weg) en uiteindelijk lichte astma aan over gehouden. Is nu goed onder controle, maar krijgt wel nog ondersteunende kruiden en woont 24/7 buiten.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:49

Dat had mijn paard ook, ben uiteindelijk bij zz zwaar startgerechtigd gestopt met rijden omdat ik dacht dat ze er gewoon geen lol meer aan had. Ze is nooit de snelste geweest maar dacht dat het gewoon te zwaar was. Maandag middag komt de dierenarts, ze vond het nog geen spoed maar inderdaad wel goed om eens te kijken

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:12

Corticos vernevelen heeft nauwelijks bijwerkingen, zeker als je het goed onderhoudt met stofvrij management. Dan kan je met een paar dagen medicatie vernevelen je paard vrij lang klachtenvrij houden. Te lang wachten en de longschade is al te groot en dan werkt medicatie ook niet meer.

Die van mij hoestte ook helemaal niet, alleen snel buitenadem, met name in de warmte in de zomer. Bleek milde equine astma te zijn bij scopie. Met aangepast management en af en toe 3-4 dagen medicatie vernevelen houdt ze training weer heel makkelijk vol (Z2) en houden we die longen in optimale conditie.


Dat je paard al een aandoening / gevoeligheid heeft waar je rekening mee moet houden wil natuurlijk niet zeggen dat je dan andere klachten maar (veterinair/medisch) kan verwaarlozen. De mijne is ook een headshaker én milde equine astma. Allebei belangrijk om heel serieus te nemen als ik mijn paard lang in top conditie én comfortabel / paardwaardig wil houden. Dat betekent diagnostiek, veterinaire monitoring en medische behandeling.

Een gezond paard hoest niet. Ook niet een keer of een paar dagen. En dat je paard al eerder prestatieverlies heeft gehad vind ik in ieder geval zeker verdacht voor astma.

rosslover

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:01

Cortico’s vernevelen zijn de meningen nogal verschillend over. Mijn pony’s heeft afgelopen maanden(niet constant natuurlijk, maar een paar keer een korte periode) cortico’s in de flexineb gehad en staat nu met maagzweren graad 2 & 4. Bevestigen kan ik het niet, maar de dierenartsen vermoeden toch dat het door de cortico’s komt

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:05

Ik puf sinds vorig jaar maart flixotide, eind vorig jaar ppid voor de zekerheid laten testen ivm bekende bijwerking van cortico

Maar tot heden nog geen negatieve klachten. Juist de gehele zomer klachtvrij gebleven.

Hoe kwam je qua symptomen achter de maagzweren?

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:26

rosslover schreef:
Cortico’s vernevelen zijn de meningen nogal verschillend over. Mijn pony’s heeft afgelopen maanden(niet constant natuurlijk, maar een paar keer een korte periode) cortico’s in de flexineb gehad en staat nu met maagzweren graad 2 & 4. Bevestigen kan ik het niet, maar de dierenartsen vermoeden toch dat het door de cortico’s komt

Wat heftig zeg zo val je van het ene in het andere probleem. Gaat het met het hoesten wel goed nu?

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:07

rosslover schreef:
Cortico’s vernevelen zijn de meningen nogal verschillend over. Mijn pony’s heeft afgelopen maanden(niet constant natuurlijk, maar een paar keer een korte periode) cortico’s in de flexineb gehad en staat nu met maagzweren graad 2 & 4. Bevestigen kan ik het niet, maar de dierenartsen vermoeden toch dat het door de cortico’s komt


Die van mij is begin vorig jaar gediagnostiseerd met maagzweren en nadat dat issue was opgelost kwam de diagnose astma er direct achteraan en heeft hij ruim drie kwart jaar onafgebroken op cortico’s gestaan. Je zou zeggen een dier die zo gevoelig is op de maag dat ‘ie in de tussentijd ook alweer terugkerende zweren zou moeten hebben in combinatie met onafgebroken medicatie, als daar inderdaad een link zou zitten.
Persoonlijk zou ik het meer zoeken in andere omstandigheden dan de cortico’s. Zeker gezien je spreekt of een paar keer een korte periode cortico’s.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:34

rosslover schreef:
Cortico’s vernevelen zijn de meningen nogal verschillend over. Mijn pony’s heeft afgelopen maanden(niet constant natuurlijk, maar een paar keer een korte periode) cortico’s in de flexineb gehad en staat nu met maagzweren graad 2 & 4. Bevestigen kan ik het niet, maar de dierenartsen vermoeden toch dat het door de cortico’s komt


Wie hebben verdeelde meningen over corticos vernevelen? Alle internisten (de dierenartsen met de meeste kennis over astma) die ik ken of heb gesproken zijn unaniem voor corticos vernevelen bij equine astma. Vernevelde corticos komen nauwelijks in de bloedbaan (ze onderdrukken bij paarden bijv. niet de HPA-as) dus dat is zeer onwaarschijnlijk en zoals iemand anders hier oppert ligt de oorzaak waarschijnlijk in andere omstandigheden.

Zo is de enige gevonden bijwerking van gepufte ciclesonide bij paarden “ Milde neus uitvloeiing werd vaak waargenomen tijdens veiligheidsstudies en klinische studies.”

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:14

rosslover schreef:
Cortico’s vernevelen zijn de meningen nogal verschillend over. Mijn pony’s heeft afgelopen maanden(niet constant natuurlijk, maar een paar keer een korte periode) cortico’s in de flexineb gehad en staat nu met maagzweren graad 2 & 4. Bevestigen kan ik het niet, maar de dierenartsen vermoeden toch dat het door de cortico’s komt

Ik ben wel benieuwd wie die verdeelde meningen hebben dan?

Want eigenlijk alle dierenartsen die hier wetenschappelijk onderzoek naar hebben gedaan komen tot andere conclusies.

Hier ook totaal geen maagproblemen en kan er in de onderzoeken ook niks over vinden.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:38

Ik heb er ook nooit iets over gehoord, cortico's vernevelen dan, cortico's via de mond is een heel ander verhaal. Wil trouwens niet zeggen dat vernevelen werkt, hier nu 'non reactive astma' cortico's hebben geen effect, eerder altijd wel.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:59

Nee in alle literatuur kom je dat ook niet tegen. Inderdaad prednison via de mond kan een ander verhaal zijn.

Maar maagzweren ontstaan in 95% van de gevallen door verkeerd management. En dat kan uiteenlopen van de lang zonder ruwvoer tot stress van meer dan 20 uur per dag op stal staan bijvoorbeeld.