[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:18

Connie76 schreef:
Laura_ schreef:
Wat denken jullie van het volgende. Klinkt het logisch of niet?

Vandaag is er een hollistisch dierenarts geweest. Longen klinken goed en schoon. Ook geen piepende ademhaling (2 weken terug was er wel het een en ander te horen, ook een beetje een piep). Darmen komen er ook niet uit als een probleem.

Wel zit mn paard behoorlijk vast in haar lijf. Vooral links rondom t hoofd en de hals. Ook richting bekken en si is het "onrustig". Nu is ze al 22 en heeft ze een bikkelhard verleden als manegepaard. Dat ze problemen kent in het bewegingsapparaat weet ik, daar ben ik al een jaar of 3 mee bezig om haar comfortabel te krijgen en te houden.

Gedachte van de hollistisch dierenarts was dat ze zoveel spanning kent in haar lijf, dat ze moeite heeft met ontspannen en vrijwel de gehele dag op "aan" staat en hierdoor wellicht de klachten uit voort komen qua hoesten, omdat ze dus ook moeite heeft met de ontspanning met de ademhaling. Door altijd aan te staan, gaat je immuunsysteem ook niet echt top neem ik aan...

Ik vind t enerzijds wel logisch klinken. Anderzijds snap ik de logica niet. Die bewegingsklachten zijn top prio bij ons, daar zit ik zo bovenop. Hoe kan ze dan ieder jaar zulke klachten hebben?


Je kunt aan de buitenkant niet zien/horen of de longen schoon zijn. Blijft je paard hoesten dan zou ik zeker een bronchoscopie laten doen.

Zelf balsamic air en silvaplex geprobeerd maar merkte geen beter resultaat dan alleen zout. Ook luchtwegkruiden van de groene os geprobeerd maar geen verschil gezien.

Begonnen met flexineb zout vernevelen maar bleef nog teveel hoesten. Daarna hem voor 10 dagen naar Equisana stables gebracht en na paar dagen kwam er een mega klodder slijm. Nadat wij hem opgehaald hadden thuis ook nog veel slijm verloren. Daarna onderhouden wij het met de flexineb en heeft hij voor het eerst een seizoen geen medicijnen zoals Ventipulmin, prednison enz gehad. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt goed hooi wat nu ook natgemaakt wordt.

Ventipulmin, Sputolysin, prednison ed zorgt ervoor dat de klachten weggaan/verminderen maar mijn ervaring is dat het net zo hard weer terugkomt en qua bijwerkingen niet fijn als je dit elk jaar een paar keer moet geven. Flexineb is duur in aanschaf maar als ik die had gehad dan was ik aan medicijnen meer kwijt geweest. Ik hoop dat jullie wat aan mijn ervaring hebben.


2 weken voordat de holl. Da is geweest, is er een scopie gemaakt. Daarop was slijm te zien. Haar longen klonken toen ook minder goed. Een lichte piep om de ademhaling volgens mij. Ze heeft toen sputolysin en ventipulmin gehad. Na deze kuur is de holl da dus geweest.

Ik weet dat het geluid niet altijd wat zegt, maar omdat ze dus wel net van de medicatie af was, zou het heel goed kunnen zijn dat ze "schoon " klonken.

Ik heb ook sinds de zomer de flexineb in het bezit. Ik vernevel weer zeker 5x per week. Ik was gestopt omdat ze heel goed ging en ze in het najaar voorheen ook hoestvrij wad. Ondanks ik bij het eerste kuchje meteen was begonnen met vernevelen en ze toch met regelmaat hoestaanvallen had, heb ik toch de da erbij gehaald. Ik wilde nu toch eens zien wat ze vanbinnen aantroffen

Momenteel heb ik haar niet meer gehoord. Stalgenoten helaas wel, maar dat was wel na het opstaan, dus nog enigzins "oke". Liever helemaal niet natuurlijk.

Dat maakt t met bovenstaande dus ook lastig. Als het vanuit de "bewegingsklachten" komt is het wel gek dat ze in bepaalde periodes veel meer hoest als anders.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:06

Oh sorry van die scopie had ik niet begrepen. Het is ook een lastig probleem. Je zou op zoek moeten naar een evt oorzaak door naar het stalmanagment te kijken. Misschien dat daarin nog iets te verbeteren is? En super dat je ook zelf de flexineb hebt. Die van ons hoest op dit moment niet meer meer gebruik de flexineb nog uit voorzorg. Durf er niet mee te stoppen.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:27

Ja tot afgelopen jaar hoestte ze in het najaar niet, alleen het voorjaar dus uitgegaan van pollen. Dit jaar ook het najaar, dus ik vermoed het stof in het hooi. Maak uit voorzorg het hooi wel nat. Verder staat ze al op stofvrij strooisel en veel frisse lucht (snachts uitloopje aan de stal vast). Dus daarin valt niet veel meer te behalen. Gelukkig lijkt ze het best redelijk te doen hoor momenteel.

Was vooral benieuwd of mensen ondanks de maatregelen en het flexinebben af en toe toch nog iets van een hoest blijven houden. Ik denk zelf dat t wel een zwakke plek zal blijven. En ieder dipje snel resulteert in hoesten.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:42

Laura_ schreef:
Ja tot afgelopen jaar hoestte ze in het najaar niet, alleen het voorjaar dus uitgegaan van pollen. Dit jaar ook het najaar, dus ik vermoed het stof in het hooi. Maak uit voorzorg het hooi wel nat. Verder staat ze al op stofvrij strooisel en veel frisse lucht (snachts uitloopje aan de stal vast). Dus daarin valt niet veel meer te behalen. Gelukkig lijkt ze het best redelijk te doen hoor momenteel.

Was vooral benieuwd of mensen ondanks de maatregelen en het flexinebben af en toe toch nog iets van een hoest blijven houden. Ik denk zelf dat t wel een zwakke plek zal blijven. En ieder dipje snel resulteert in hoesten.


Kan ook een combinatie zijn. Bij ons in ook het stoffige hooi maar vermoed ook pollen. Zal inderdaad altijd een zwakke plek blijven. Daarom zo fijn dat je ook de flexineb hebt.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 02:19

Hier is het hoesten bijna weg *\o/*
Zijn rustig aan het afbouwen met vernevelen, staat nu om de dag 40 minuten. Ook heel fijn dat hij nu weer in beweging gezet kan worden zodat hij wat afvalt, lijkt me ook fijner voor zijn longen.

En wat me heel erg opvalt is dat zijn opgezette buik weg is sinds hij niet meer hoest.

Spijt van dat ik de vernevelaar niet eerder gekocht heb, want het is elke euro waard

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:42

JackieT schreef:
Hier is het hoesten bijna weg *\o/*
Zijn rustig aan het afbouwen met vernevelen, staat nu om de dag 40 minuten. Ook heel fijn dat hij nu weer in beweging gezet kan worden zodat hij wat afvalt, lijkt me ook fijner voor zijn longen.

En wat me heel erg opvalt is dat zijn opgezette buik weg is sinds hij niet meer hoest.

Spijt van dat ik de vernevelaar niet eerder gekocht heb, want het is elke euro waard


Dat is goed nieuws zeg. En zo fijn als je zelf een vernevelaar hebt want je kunt in een mindere periode zo weer starten

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:36

Ik heb even een vraag aangezien ik er zelf niet echt meer uitkom.

Ik heb een Flexineb voor mijn paard en elke dag voor het rijden gebruiken we die. Over het algemeen met zoutwater, maar nu 10 dagen 2x per dag met atrovent 2ml afgevuld met zoutwater en daarna flixotide afgevuld met zoutwater. Dit heeft de dierenarts mij aangeraden aangezien ze slijm hoorbaar in haar keel heeft. Ook een pot slijmoplosser voor over het voer gehad afgelopen 10 dagen.
Ik merk echter dat mijn paard niet diep genoeg inhaleert en ik denk dat de medicijnen daarom niet zo goed werken. 1x ging ik wandelen tijdens het vernevelen omdat het erg lang duurde en toen ademde ze dieper en kwam er daarna snot uit. Ik heb echter niet altijd de tijd en energie om te wandelen en sowieso doet mijn stal eigenaren het ook 1x per dag tijdens het mesten en voeren en ik kan van hun ook niet verwachten dat ze een uur gaan wandelen.

Nu had ik al eens gelezen over Equisana, zijn daar nog recente ervaringen mee? Ik las dat ze daar snachts naar binnen gaan, maar die van mij mag niet meer op stal ivm astma. Wie heeft ook een astma paard daar gehad die normaal 24/7 buiten staat?

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:23

Misschien krijgt hij ook te weinig? Mijne moet als hij medicatie krijgt 3 ampullen atrovent met 1 ampulle flixotide krijgen in ieder geval.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:53

N_B_N schreef:
Ik heb even een vraag aangezien ik er zelf niet echt meer uitkom.

Ik heb een Flexineb voor mijn paard en elke dag voor het rijden gebruiken we die. Over het algemeen met zoutwater, maar nu 10 dagen 2x per dag met atrovent 2ml afgevuld met zoutwater en daarna flixotide afgevuld met zoutwater. Dit heeft de dierenarts mij aangeraden aangezien ze slijm hoorbaar in haar keel heeft. Ook een pot slijmoplosser voor over het voer gehad afgelopen 10 dagen.
Ik merk echter dat mijn paard niet diep genoeg inhaleert en ik denk dat de medicijnen daarom niet zo goed werken. 1x ging ik wandelen tijdens het vernevelen omdat het erg lang duurde en toen ademde ze dieper en kwam er daarna snot uit. Ik heb echter niet altijd de tijd en energie om te wandelen en sowieso doet mijn stal eigenaren het ook 1x per dag tijdens het mesten en voeren en ik kan van hun ook niet verwachten dat ze een uur gaan wandelen.

Nu had ik al eens gelezen over Equisana, zijn daar nog recente ervaringen mee? Ik las dat ze daar snachts naar binnen gaan, maar die van mij mag niet meer op stal ivm astma. Wie heeft ook een astma paard daar gehad die normaal 24/7 buiten staat?



Wij wandelde ook meestal tijdens het vernevelen en merk ik dat hij dieper gaat ademen. Onze pony staat ook 24/7 buiten en is bij Equisana geweest, dus in de nacht op stal. Omdat ze overdag die therapie krijgen is dat toch erg goed gegaan. Onze pony is echt enorm opgeknapt sinds hij daar geweest is en hoest al lang niet meer. Kan het je echt aanraden. Nu houden wij het met de flexineb bij.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:07

Ik heb het idee dat sinds de mijne behandeld is met osteo, ze in stilstand ook niet zo diep meer inademt.

Gelukkig lijkt t vooralsnog wel goed te gaan weer. Door de vrieskou heeft ze veel/voornamelijk droog hooi gehad de afgelopen dagen en dat gaat vooralsnog goed. Wel nog 5-7x per week vernevelen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:24

Fangio schreef:
Misschien krijgt hij ook te weinig? Mijne moet als hij medicatie krijgt 3 ampullen atrovent met 1 ampulle flixotide krijgen in ieder geval.


O serieus…. Wauw ja ik doe gewoon wat de dierenarts zei. Doe jij ook afvullen met zoutwater of alleen atrovent?

Connie76 ja eigenlijk moeten wij dat ook doen, maar 10 dagen lang 2 uur wandelen red ik echt niet en kan ik ook niet verwachten van de mensen die mij helpen -O-

De dierenarts wil eigenlijk een BAL spoeling gaan doen nu om te kijken of de ontstekingen weg zijn, maar ik zie dat niet zitten, want ik hoor haar nog zwaar ademen dus sowieso zit er nog iets dat er niet hoort en heb dus de zouttherapie voorgesteld, maar dat kende ze niet en ging ze onderzoeken.

Ik sta heel dicht bij Wagemakers ik nispen dus heb daar eens informatie opgevraagd. Als ik het goed heb uitgezocht is dat hetzelfde als bij Equisana. Ze gebruiken allebei HALO.

Ik vind het maar moeilijk hoor %)

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:02

Wij wandelen ook geen 2 uur hoor. In zijn slechte periode gingen we tijdens het vernevelen wandelen, niet langer dan 30 min.
Nu hoest hij al lang niet meer en vernevelen we niet elke dag meer maar 3-4x per week. Is het dan net zijn rustdag dan vernevelen we ook wel eens alleen op stal en wandelen we niet. Merk dat een hoop dierenartsen sceptisch zijn over zouttherapie omdat ze het niet goed kennen. Equisana werkt inmiddels samen met kliniek Emmeloord en die verwijzen vaak paarden naar haar omdat hun intussen overtuigd van de werking zijn Ivm het zien van goede resultaten. Ik heb het niet eens met onze dierenarts overlegd. Daar de zouttherapie en flexineb het afgelopen seizoen geen medicijnen nodig gehad.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:13

Connie76 schreef:
Merk dat een hoop dierenartsen sceptisch zijn over zouttherapie omdat ze het niet goed kennen. Equisana werkt inmiddels samen met kliniek Emmeloord en die verwijzen vaak paarden naar haar omdat hun intussen overtuigd van de werking zijn Ivm het zien van goede resultaten. Ik heb het niet eens met onze dierenarts overlegd. Daar de zouttherapie en flexineb het afgelopen seizoen geen medicijnen nodig gehad.


Inderdaad. Toen wij naar Equisana gingen was ze nog niet heel lang bezig, en op dat moment nog maar net in gesprek met Emmeloord, dus toen was het nog helemaal onbekend. Ik heb ook niet overlegd met mijn dierenarts. Die kwam uiteindelijk ook niet verder dan telkens weer pred en respulmin, dus wij zijn gewoon gegaan. Ik heb het hem wel gemeld, en hem nadien op de hoogte gehouden van het resultaat, en bij terugkomst een stapeltje flyers in zijn praktijk (praktijk is gevestigd op stal) gelegd.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:41

N_B_N schreef:
O serieus…. Wauw ja ik doe gewoon wat de dierenarts zei. Doe jij ook afvullen met zoutwater of alleen atrovent?


Ik vul niet af met iets, enkel de atrovent en flixotide erin (dan zit je cupje ook al bijna vol)

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:31

Voor de bokkers met een flexineb, is hij het gigantische bedrag waard?
Is er een goedkoper net zo fijn alternatief?

Ik twijfel. Hij zit in mn winkelmand. Maar hoe kan ik mezelf dit bedrag verantwoorden :+

Ze hoest niet. Slijm zit nog muurvast waarvoor medicatie nu

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:39

Saaams schreef:
Voor de bokkers met een flexineb, is hij het gigantische bedrag waard?
Is er een goedkoper net zo fijn alternatief?

Ik twijfel. Hij zit in mn winkelmand. Maar hoe kan ik mezelf dit bedrag verantwoorden :+

Ze hoest niet. Slijm zit nog muurvast waarvoor medicatie nu


Ik zat ook te twijfelen over de flexineb, maar ben toch voor de goedkopere gegaan via amazon.
https://www.amazon.nl/Mediware-Ultrason ... B084Z2ZHVJ

Na even te puzzelen hoe het werkte aangezien er geen gebruiksaanwijzing bij zat, ben ik heel tevreden. Slijm komt goed los, makkelijk in gebruik en makkelijk schoon te maken. Ik gebruik hem bij mijn pony en paard, om hem goed aan te laten sluiten zet ik hem onderaan vast met een klipje.

Pony hoest nu bijna niet meer *\o/*

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:59

Of de goedkopere apparaten ook fijn zijn weet ik niet, maar wat mij betreft is de flexineb z'n geld absoluut waard! Voordeel is sowieso dat je niet vast zit aan een slang, en/of stroom(punt), waardoor je én kunt vernevelen waar je maar wilt, én eventueel ook kunt lopen tijdens het vernevelen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:18

Hier ook de Flexineb z’n geld dubbel en dwars waard. Misschien kan je ook eens informatie op doen bij Equisana als ze echt zo vol zit

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:10

Het enige waar ik spijt van heb met mijn flexineb is dat ik m niet eerder heb gekocht :')
Echt een mooi degelijk ding, makkelijk in gebruik, comfortabel voor het paard en maakt echt veel slijm los.

Zn goedkoper alternatief is voor mijn paard echt geen optie, hij gaat echt niet netjes dagelijks een kwartier zn apparaat met een snoert/slang heel houden... Mocht je een braaf paard hebben is dit uiteraard wel een optie.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:18

Ik heb een tafeltje voor de box gezet, apparaat daar op, slang door de tralies en daar staat de pony dan aan een touw. Normaal is hij met alles bij zijn hoofd panisch, maar hiermee staat ie lekker te slapen.

Maar dat was ook wel mijn twijfel, flexineb heeft daarin wel zeker een voordeel

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:22

Ik ben wel van mening dst ik liever €999 uitgeef aan een zeer goed bewezen apparaat dan €600 voor iets wat er totaal niet praktisch uit ziet :=

Ik heb tot maandag om te beslissen. Aangexien ze toch niet verzenden/leveren voor die tijd.

Irritant hoor. Waarom zijn goede dingen zo duur?
Of waarom is mn peerd zo duur in onderhoud :+

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:29

Dat snap ik! Kan morgen wel even een foto maken hoe dat apparaat er uit ziet, ik had hem met black friday gekocht, toen was hij "maar" 300 euro. Dat gaf daarom de doorslag.

Baal ook altijd dat dingen die je paard helpen zo duur zijn

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:36

Saams als je in de buurt van Roosendaal zit mag je die van mij wel een dagje lenen of bekijken hoe het werkt

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:38

N_B_N schreef:
Saams als je in de buurt van Roosendaal zit mag je die van mij wel een dagje lenen of bekijken hoe het werkt


Lief! Ik zit in Utrecht. Dus niet om de hoek.
Denk dat ik inmiddels overtuigd ben. :=

Oud stalgenoot heeft er ook eentje. Die zei al is zijn geld waard en blijft ook qua waarde best waardevast. Dus je investeert in uets wat geld waard blijft. Dat maakt de keus ook wel makkelijker.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:00

Maar ook de cups enzo van de flexineb is toch echt best aan de prijs.
Dan ben ik best blij met de simpele goedkopere die ik gekocht heb