[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:56

Na de zoveelste kuur...besloten om te gaan vernevelen(randvoorwaarden zijn verder allemaal in orde..hooi stofvrij, 24 uur buiten)
Ik had de eerder genoemde inhalator van rond de 300 euro besteld...maar deze blijkt niet leverbaar te zijn momenteel...nu zelf aan de slag om er een in elkaar te zetten...ben benieuwd naar het effect

Vernevelen jullie alleen met nacl? Of ook met medicatie?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 03:03

Wij gebruiken alleen zoutoplossing. Naar aanleiding van het stuk over zout, heb ik wel iets meer zout toegevoegd, dus ben benieuwd.
Ik vond de emmer die erbij zat wat groot voor een pony, dus heb mn graasmasker verbouwd. Misschien een idee?? Het gat aan de onderkant zit een gaasje. De lucht inlaat heb ik laag aan de voorzijde gemaakt. En de rest dichtgeplakt met ducktape. Er is nog ruimte genoeg om te ademen en dus het gaasje onderin.

Ik had hem eerst met een humane vernevelaar op batterij. Dat was makkelijk. Die doe ik weg, omdat die nog als nieuw is en die met draad niet.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 07:50

Ik ga werken met een vernevelmasker van neopreen en ben nog in overweging of ik er een humane vernevelaar aan zet ( maar dan heb je minder volume) of gewoon losse cups met aparte compressor

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:28

Bedankt voor de reacties! :)

@E_D_E, waar koop jij die lysomucil? Gewoon de "mensenversie"? Misschien is dat ook wel iets voor mijn paard.. Ik heb een neusnetje besteld (niet van Lemieux) en die viel normaal, maar mijn paard wipt 'm steeds omhoog met zijn lip... :+ Dus dat heeft niet veel zin, maar doe 'm met rijden dan wel om en dan onder zijn neusriem.

@superpony, wat voor vernevelaar hebben jullie? En wat voor probiotica hebben jullie gegeven? We hebben verder alles stofvrij en hij staat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten met onbeperkt hooi en 's ochtends en 's avonds biks/muesli, dus dat dan goed zijn..

@Vleddertje, hoe ga jij een vernevelaar zelf in elkaar zetten? Ben eigenlijk wel benieuwd of ik dat ook kan doen :)

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:38

_Tamara schreef:
Bedankt voor de reacties! :)

@E_D_E, waar koop jij die lysomucil? Gewoon de "mensenversie"? Misschien is dat ook wel iets voor mijn paard.. Ik heb een neusnetje besteld (niet van Lemieux) en die viel normaal, maar mijn paard wipt 'm steeds omhoog met zijn lip... :+ Dus dat heeft niet veel zin, maar doe 'm met rijden dan wel om en dan onder


Ja gewoon de mensenversie. 2x 3zakjes per dag voor 3 a 5 dagen.
Mocht in het eten maar ik spuit het liever rechtstreeks in de mond.
Meeste neusnetjes zijn gwn te kort voor hem. Waardoor ze nog niet eens voor zijn neusgaten hangen.

@superpony: heel het stalmanagement is aangepast op zijn allergie. Ondanks dat ik op een pension sta hebben ze wel mee proberen denken.
Niet zo gemakkelijk want hij heeft ook een soort van contactallergie waar we niet volledig de oorzaak van vinden. Heb hem nu 6j nooit gn problemen alleen het laatste jaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:15

E_D_E, wij hadden een jonger paard met erge allergie. Na diverse kuren van de veearts zijn we naar Steffi vd Laarse gegaan. Ik ben nogal sceptisch, maar ze deed een acupuntuur behandeling en zag hem al reageren. Daarna CHinese kruiden gegeven die hem erg hebben geholpen. Wanneer het toch even opvlamde hadden we gewone anti allergie tabletjes, die echt vrij snel hielpen. Die Chinese kruiden hebbenw e best lang moeten geven, maar daarna was het wel over. Hij had vooral enorme bulten en voelde zich echt lamlendig. Hij had al wat spuiten en diverse prednison kuren gehad. Dan heb je wel al een achterstandje als je een andere weg inslaat.

Neusnetjes kun je volgens mij best makkelijk zelf maken. Haal wat stof en knip het naar wens. Als je niet een biesje kan naaien, zijn er ook lijmen voor stof om er een randje aan te maken.

Vleddertje, die wij hebben voor paarden met het witte kastje, heeft ook minder vermogen dan de flexineb, maar het werkt toch wel. Het is echt de combinatie van dingen. Je moet het heel trouw volhouden en echt daarna je paard in beweging zetten.

Maar waar de weerstand of omstandigheden niet 100% zijn, blijf je vaak wel bezig.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:19

Voor zijn contactallergie heeft die nu een kuur pillen gekregen ook humane medicatie. Die hebben wel goed geholpen, al zijn bulten zijn weg op het moment.

Ik ga eens kijken naar die steffi. Ben zelf van belgië, heb vorige winter voor de problemen wel al eens zoiets laten doen.
Misschien dat ik haar nog eens kan laten komen kijken.

Ga dat netje van lemieux nog even afwachten en anders idd zelf in elkaar steken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:01

Steffi komt denk ik niet naar je toe. Ik ben of was zelf altijd vrij sceptisch, maar we hadden al veel geprobeerd. Zij is dierenarts en niet anti reguliere middelen bijv.

Mijn ruin heeft geen allergie. Voor de zomer had ik wel een vliegenmasker met netje. Dat netje vond hij juist vreselijk en werd ook snel smerig. Sowieso van het ademen vochtig en dan al het zand.....Ik denk dat een 2e/reserve heel handig is.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:27

Hmmm, ik heb de Flexineb gekocht maar het lukt niet om er mee te puffen - ik kreeg Atrovent en Flixotide van de DA. Hij was altijd al bang voor spuitbussen - echt te zielig om naast zijn hoofd te moeten puffen. Gelukkig is hij gestopt met hoesten maar er vloeit na het longerern nog wel helder snot uit zijn neus.. dus nog geen schone longen. Intussen op Plospan en nat hooi en op Metazoa voer (ook stofvrij) en bleek te veel zetmeel in de Pavo en Havens te zitten waardoor darmen niet goed werken, waardoor afvalstoffen niet goed weg en voeding niet goed verteerd en eigenlijke voedingstoffen te kort komt - viceuze cirkerl. Doormeting bij holistisch DA (na duidezenden euro's aan gewone DA die steeds weer venti, pred, dexa, sputon voorschreef) bleek dat zijn lever en nieren niet optimaal werken en daardoor verzwakt en daardoor verhoudheid en daarna hoesten en snot... Ik blijf trainen met de flexineb, hij wil er wel wortels uit eten hahaha! En ik hoop dat ik fysiologisch zout kan vernevelen om longen schoner te krijgen - dat maakt geen spuitbus geluid. De Flexineb is al 2x door de lucht gevlogen, pfff, klepje stuk - weer 55 euro :( ding was al 850 euro.. Dit alles op advies van de prof die op de Faculteit zit. Ook gesproken over dampkamer = laatste 'red'middel om schoon te krijgen (+/- 1000 euro zei ze) maar ze wil dat alleen doen als zeker is wat oorzaal is - dus eerst longdrukmeting en BAL. Maar intussen het hele stalmanagement omgegooid en dat lijkt wel aardig te werken. Van stro naar Plospan, van hooi naar nat hooi, van stoffige Pavo en Havens naar vette stofvrije Metazoa superfitbroxx - dit allemaal voor al onze paarden want alleen Paas op Plospan de andere 2 niet werkte niet voldoende... Nu overweeg ik een Haygain stoommachine aan te schaffen - hoppa weer 2700 euro - want dat zal ook de schimmeltjes en bacterien doden dus niet alleen stof weg. Dat zou dan echt het beste zijn! Heeft iemand ervaring met de Haygain? Werkt het makkelijk?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:16

Balen dat de flexineb niet wil. Ik denk dat je toch moet doorzetten daarmee. Misschien omdoen en gaan wandelen, dan ligt de focus minder daarop. Wij hebben een goedkope met kastje, dus moeten aan stroom. Maakt ook veel herrie, maar geeft geen problemen. Ik vernevel alleen met zoutoplossing. En beweeg daarna altijd. Maar hier staan ze ook 24/7 buiten etc. Mijn ruin hoest in rust niet, maar bij bewegen komt het nog wel los en dat is ook nog wel de bedoeling voorlopig.

Weerstand en gezondheid begint in de darmen, maar helaas wordt dat nog vaak vergeten. Pas bij problemen en bijv een holistische arts kijkt men daarnaar. Het probleem is wel dat het een tijdje kan duren voor de gehele darmflora gezond is. Ik zou kijken naar een probiotica, gisten en evt echinacea bijvoorbeeld.

Ik heb een week ergens met de hooistomer gewerkt en het ligt eraan of het handig is. Daar stonden meerdere paarden, maar hoefde maar voor 1 te stomen. Ik deed er hooi in en moest dan 50 minuten stomen. In de tussen tijd deed ik andere dingen.

Wil je stof voorkomen, moet je inderdaad ook geen stal of buren hebben die gaan opstrooien als paarden op stal staan, vegen etc.
Ik ervaar dat van laag af eten ook goed helpt.

De dampbox is een optie natuurlijk. De flexineb kun je denk ik goed verkopen 2e hands, maar maak je wel verlies. Hoewel 850 helemaal niks aan hebben, is ook niet fijn.
Maar hoelang willen ze het doen? 1 weekje is vaak toch niet voldoende. Maar als hij nu oke is, zou ik inderdaad de darmen de tijd geven en hem goed in conditie houden.

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:35

Wat naar dat de flexineb nog niet werkt. ... Ik heb ook een stresskip die het verschrikkelijk vind. Ermee lopen werkt hier juist averechts, dan wordt het levensgevaar... Ik heb ook veel geoefend, eerst heel lang droog. Daarna aangezet kleine stukjes. Mijn eerste medcub maakte meer pfftt geluid dan dat ik nu heb, en dat gaat wat beter. Heb soundless oornetjes gekocht zodat ze het minder zou horen. Mijn shet vind het ook niet prettig maar die vind het vooral stom ipv paniek zoals mijn grote. Succes, hoop dat hij het uiteindelijk toch gaat accepteren.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:49

Carolita, ik ben heel blij met de Haygain. Volgens mij mag je hem proberen om te kijken wat het doet voor jou paard, bel gewoon is naar Horsefriend. Een goede tijdschakelaar waar je echt op kunt vertrouwen zou wel fijn zijn. Hier afhankelijk van buiten temp. ongeveer ruim 1 uur voor een hele baal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:52

jobamara schreef:
Carolita, ik ben heel blij met de Haygain. Volgens mij mag je hem proberen om te kijken wat het doet voor jou paard, bel gewoon is naar Horsefriend. Een goede tijdschakelaar waar je echt op kunt vertrouwen zou wel fijn zijn. Hier afhankelijk van buiten temp. ongeveer ruim 1 uur voor een hele baal.


Waar ik er een week mee werkte, hebben ze zo een tijdschakelaar in het stopcontact. Die stel je in op 50 minuten en gaat hij vanzelf uit. Waar je bijv lampen mee aan en uit laat gaan als je op vakantie bent. Is ook niet een hele lastige of dure investering.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:42

Idd heb ik gehad kon max 60 minuten, net te weinig naar mijn zin bij zware balen. En meegemaakt dat hij niet uitschakelde schrok me rot daar is de Haygain net te kostbaar voor.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:49

Ik weet eigenlijk niet of ik met een grote of kleine werkte. Maar hij mocht maar 50minuten. Ik zette mn telefoon ook aan, want ik wilde het risico niet met andermans spullen ook. Het is wel goed heet daarna.

Ik vraag me ook af of je hem wel veel langer kan aanzetten, want als het water opraakt, gaat hij stuk ben ik bang.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:01

De kleine, voor 1 portie en halve baal mogen 50 min. De grote voor hele baal en 1,5 baal moet 60 min naar ik begreep van de website...

Het gaat nu heel erg goed met Paas! Hij heeft niet meer gehoest en nu 2x gelongeerd en daarna doorzichtige vloeiing uit neus. Eergisteren nog iets taai maar gister echt waterig! Yes!!! Eindelijk na 3 maanden medicatie vrij!!! Wel snel moe maar hij doet al 3 mond niets.. het enige wat ik geef is visolie en nu vis holist een detox kuur... duimen duimen duimen

Uiteraard heeeeel stalmanagenent imgegooid voor alle 3 de paarden thuis...

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 03:22

Mijne hoest al vanaf begin januari, DA erbij gehaald nu staat hij op ventipulmin maar hoest nog steeds.. Nu wilt de DA pretnison geven wat zijn jullie meningen daarover? Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb van iemand waar ik van de week een tip gekregen van 1theelepeltje kurkuma en 1theelepeltje geraspte gember 1x per dag door de bix...

Hij Staat en staat al heel zijn leven op stro

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:24

Stro triggerd wel. Hoeft niet de hoofdoorzaak te zijn, maar als de boel al geïrriteerd en gevoelig is, helpt stro en droog hooi niet om de genezing te bespoedigen.

De kruiden die je noemt ken ik verder niet.

Vraagje aan de mensen hier. Bij mijn merrie met chronische luchtwegproblemen merk ik heel erg dat ze snel heel dorstig is. Zodra we, hoe rustig of kort ook, hebben gewerkt moet ze daarna (en het liefst tijdens) heel nodig drinken. gelukkig is ze vrij inventief en heeft letterlijk en figuurlijk een neus voor water ook tijdens buitenritten die ze dan snel op zoekt. Terug thuis duikt ze ook direct een waterbak in om een aantal lange teugen te nemen. Ik ga er vanuit dat dit samenhangt met haar luchtwegen maar of dat ook echt zo is? Misschien een irriterende keel of iets? Ze hoest niet (heel sporadisch) maar heeft wel slijm in haar luchtwegen.

Herkent iemand dit gedrag?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:57

Happy_Hippie schreef:
Mijne hoest al vanaf begin januari, DA erbij gehaald nu staat hij op ventipulmin maar hoest nog steeds.. Nu wilt de DA pretnison geven wat zijn jullie meningen daarover? Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb van iemand waar ik van de week een tip gekregen van 1theelepeltje kurkuma en 1theelepeltje geraspte gember 1x per dag door de bix...

Hij Staat en staat al heel zijn leven op stro


Hier was de trigger niet het stro , maar het avond bijvoeren met hooinet met de nodige schimmels en stof.
Paar keer verschillende inkoop hooi geprobeerd, schoonspuiten, maar hoest kwam dan weer minder dan weer erger terug.
Nu geen hooi meer in netje maar mix van uitgeschud stro en voordroog en echinaforce elke dag en geen da meer nodig gehad....(klop klop...)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:45

Happy_Hippie schreef:
Mijne hoest al vanaf begin januari, DA erbij gehaald nu staat hij op ventipulmin maar hoest nog steeds.. Nu wilt de DA pretnison geven wat zijn jullie meningen daarover? Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb van iemand waar ik van de week een tip gekregen van 1theelepeltje kurkuma en 1theelepeltje geraspte gember 1x per dag door de bix...

Hij Staat en staat al heel zijn leven op stro


Je hebt de standaard medicatie die veeartsen voorschrijven. Maar als je echt gericht wil aanpakken, moet de veearts een scopie doen. Dan weet je waar het zit en hoe het eruit ziet. Paard krijgt een verdoving en het is zo gebeurt. Vaak incl een spoeling.

Wij hebben alle medicatie toen gekregen en ook de scopie etc, maar niks hielp. Op het moment dat ze hoesten kan alles irriteren. Het stro, maar ook vegen, hooi etc.

Je paard zoveel mogelijk buiten laten lopen en beweging geven. Het moet ook echt een beetje loskomen.

De kruiden die je noemt, herken ik niet per se als kruid bij luchtweg aandoeningen en wij geven wel kruiden bij.

Als de weerstand slecht is, moet je vooral naar het gehele management gaan kijken. In principe beginnen veel problemen bij de darmen.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:57

superpony schreef:
Happy_Hippie schreef:
Mijne hoest al vanaf begin januari, DA erbij gehaald nu staat hij op ventipulmin maar hoest nog steeds.. Nu wilt de DA pretnison geven wat zijn jullie meningen daarover? Of hebben jullie nog andere ideeën? Heb van iemand waar ik van de week een tip gekregen van 1theelepeltje kurkuma en 1theelepeltje geraspte gember 1x per dag door de bix...

Hij Staat en staat al heel zijn leven op stro


Je hebt de standaard medicatie die veeartsen voorschrijven. Maar als je echt gericht wil aanpakken, moet de veearts een scopie doen. Dan weet je waar het zit en hoe het eruit ziet. Paard krijgt een verdoving en het is zo gebeurt. Vaak incl een spoeling.

Wij hebben alle medicatie toen gekregen en ook de scopie etc, maar niks hielp. Op het moment dat ze hoesten kan alles irriteren. Het stro, maar ook vegen, hooi etc.

Je paard zoveel mogelijk buiten laten lopen en beweging geven. Het moet ook echt een beetje loskomen.

De kruiden die je noemt, herken ik niet per se als kruid bij luchtweg aandoeningen en wij geven wel kruiden bij.

Als de weerstand slecht is, moet je vooral naar het gehele management gaan kijken. In principe beginnen veel problemen bij de darmen.


Hij kan de hele dag naar buiten en binnen, hooi is van kleine baaltjes heel mooi schoon net zoals het stro, hooi doe ik weken. Als het droog mooi weer is krijgen ze buiten het hooi als het nat en regenachtig weer is krijgen ze in de stal hun Hooi.

Het is al bijna 2maanden bezig...
Hij Staat onder een waterdichte 150grams deken.

Is volgens jullie pretnison een goede oplossing? (hier wilt de DA aan beginnen als ik dat ook goed vond)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:18

Wat krijgt hij nog meer te eten?

Ik zou zelf niet snel meer aan prednison beginnen. Het deed te weinig en het verstoord een heleboel. Ik heb ze prednison gegeven en heb het zelf ook heel vaak geslikt, dus ken goed de effecten. Soms lijkt het goed te helpen, maar vaak slechts tijdelijk. Als de oorzaak een slechte weerstand is, komt het daarna gewoon weer terug.

150gram deken is een lastige dikte. Wanneer een vacht zijn werk doet kan het vele temperaturen aan. Maar zoals deze winter is het af en toe echt heel warm en zijn er koude nachten. Wanneer je een deken oplegt, kan de vacht niks doen.

Ik heb er 3 zonder dekens staan en eentje met een deken, omdat die het nog niet gewend is. Ik heb het opgebouwd naar 300gram en continu eronder gevoeld. Bij de warme dagen overdag wel minder opgelegd, 150gr, want met die warme dagen is 300gr teveel en zweten wil je niet. Maar 150gr is bij een glad velletje wel weinig voor de nacht. Mits ze dus dan buiten lopen. Die van ons lopen ook 24/7 buiten en staan dus niet 's avonds op een warme stal. dan zou ik evt een dunnere deken opleggen.

Als je paard al zo een tijd hoest, zou de veearts echt eerst een scopie moeten adviseren, want dan kun je gericht aanpakken.
Maar veeartsen denken sowieso richting sputolysin, prednison en evt dampbox etc. Niet snel aan weerstand en management.

Heb je slijm en welke kleur is dat??

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:42

Happy: zou em es een paar weken geheel van hooi afhalen en overgaan op alleen voordroog

En beweging / training niet aanpassen verder
Moet je binnen week verbetering merken , of niet dat kan ook

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:13

superpony schreef:
Wat krijgt hij nog meer te eten?

Ik zou zelf niet snel meer aan prednison beginnen. Het deed te weinig en het verstoord een heleboel. Ik heb ze prednison gegeven en heb het zelf ook heel vaak geslikt, dus ken goed de effecten. Soms lijkt het goed te helpen, maar vaak slechts tijdelijk. Als de oorzaak een slechte weerstand is, komt het daarna gewoon weer terug.

150gram deken is een lastige dikte. Wanneer een vacht zijn werk doet kan het vele temperaturen aan. Maar zoals deze winter is het af en toe echt heel warm en zijn er koude nachten. Wanneer je een deken oplegt, kan de vacht niks doen.

Ik heb er 3 zonder dekens staan en eentje met een deken, omdat die het nog niet gewend is. Ik heb het opgebouwd naar 300gram en continu eronder gevoeld. Bij de warme dagen overdag wel minder opgelegd, 150gr, want met die warme dagen is 300gr teveel en zweten wil je niet. Maar 150gr is bij een glad velletje wel weinig voor de nacht. Mits ze dus dan buiten lopen. Die van ons lopen ook 24/7 buiten en staan dus niet 's avonds op een warme stal. dan zou ik evt een dunnere deken opleggen.

Als je paard al zo een tijd hoest, zou de veearts echt eerst een scopie moeten adviseren, want dan kun je gericht aanpakken.
Maar veeartsen denken sowieso richting sputolysin, prednison en evt dampbox etc. Niet snel aan weerstand en management.

Heb je slijm en welke kleur is dat??

Hij krijgt nu hooi als ik heel eerlijk moet zijn weet ik niet of het normaal hooi of voordrooghooi is.. Sochtens na een beetje hooi krijgt hij tussen een kwart en een half schep sport bix met 3a4 popjes ventipulmin en savond's half a kwart schep Musli met ook 3 a 4pompjes ventipulmin erdoor. Probeer ze heel de dag door hooi te geven.
Kwa bix kreeg die eerst sochtens en savond's bijna een hele schep maar ivm dat hij niet hoef te werken heb ik het gehalveerd
Hij heeft niks geen slijm of iets zowel uit zijn mond en neus niet.

Hier foto van het hooi dat ze krijgen.

Afbeelding


Peetstap, hij staat op dit moment al 2weken op rust ivm als ik iets met hem deed begon te hoesten en ik het niet erger wil maken door te rijden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:51

Ik zou echt eerst een onderzoek laten doen, zodat je gericht kan werken. Er kan ook diep veel slijm vastzitten bijvoorbeeld.

Deken echt aanpassen op het weer, aangezien hij niet zijn vacht kan gebruiken. Hij kan het nu wisselend koud, maar ook warm hebben of je moet een deken hebben die van -5 tot +10 goed werkt.