[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:57

Ninx schreef:
Fangio schreef:
@ Felicity, wat is er uit de onderzoeken gekomen?

Mijn pony werd iedere keer beter met het vernevelen van flixotide en pulmicort, maar bij het afbouwen kwamen de klachten weer terug. Ik ben uiteindelijk begonnen met immunotherapie. Ben nu 8 maanden verder en het hoesten is eigenlijk weg. Uit zijn testen kwamen allergieën voor bepaalde zaken, nu merk ik het nog wel wat als de bomen/struiken waarvoor hij erg allergisch is in bloei komen, dan hoest hij nog eens bij het aandraven, maar verder is het super onder controle. Niet meer zwaar ademen, geen hoest/snotter e.d.
Ik doe hem dus rond de periodes waar hij wat last krijgt nog vernevelen met zoutoplossing en silvaplex, maar verder eigenlijk niks. En de mijne komt ook van zwaar ademen, niet kunnen rijden omdat hij zo vaak/hard hoestte dat hij je uit het zadel trok e.d.


Wie/ waar doe jij die immunotherapie Fangio? Kun/ wil je iets vertellen van de duur, intensiteit en kopsten van die therapie?


Mijn paard wordt begeleidt door de Bosdreef in Moerbeke. Ik krijg iedere keer flesjes van 10 ml waarin de allergenen in gemengd zijn waar hij allergisch aan is. Met spuitjes moet je dit dan zelf onderhuids inspuiten. Je krijgt een opbouwschema mee. Eerst maar 0,1 ml, dan 0,2 ml etc. Zo bouw je de hoeveelheid en tijd ertussen op, afhankelijk van hoe je paard reageert.
In het begin had ik dus ieder maand contact met de kliniek hoe het ging en hoe verder op te bouwen, ondertussen zijn wij 8 maanden verder en krijgt hij 1 ml om de 3 weken. Nu kijken we ieder kwartaal verder hoe uit te bouwen. Vorige keer dus beslist om bij 3 weken te blijven omdat het voorjaar zijn lastige tijd is kwa bepaalde pollen bijvoorbeeld. Volgende keer waarschijnlijk dus opbouwen naar om de 4 weken een spuit. Kosten zijn een beetje afhankelijk van hoeveel kritische allergieen je paard heeft (de mijne heeft er een aantal die niet samen kunnen :+ ) Dus ik ben rond de 400 euro kwijt voor zijn flesjes + spuiten. Hoelang je daarmee doet hangt dus ook weer af van waar in je schema je zit.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:43

Ik verdenk mijn pony voor het eerst dit jaar van een pollenallergie.

Iemand tips hoe ik dit makkelijkst kan onderhouden enof uitsluiten?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:51

Connie76 schreef:
felicity schreef:
Super fijne dierenarts heb ik.

Ze stond vanmorgen weer best oke.
Ze heeft zware astma. Zal altijd een dingentje blijven.

Nu besloten om een 10 daagse kuur flixotide en atrovent te starten in de flexineb. Om te kijken of ze hier aangenamer bij word. Is dit niet het geval dan zou er te veel schade zijn om nog een aangenaam leven te hebben. Doet ze het hier beter op word er verder gekeken.


Hopelijk gaat dat hem helpen .
Heb je er ook slijmoplossers bij gekregen? Of blijf je met zout vernevelen? Atrovent is een luchtwegverwijderaar en flixotide een corticosteroïd en remt de ontsteking. Als je hiermee stopt zit het taaie witte slijm wat nu door alle triggers nog vastzit en komt de benauwdheid weer terug.


Nope alleen vernevelen met zoutoplossing, flixotide en atrovent.

Gekke is dat ze niet hoest of een snotneus heeft. De luchtpijp was ook 'schoon' :?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 23:21

Kan het haar hart zijn felicity?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:25

Wildgirl schreef:
Kan het haar hart zijn felicity?


Eerlijk gezegd geen idee.
Kunnen daar ook de benauwdheidsklachten vandaan komen?

Ze doet op de benauwdheid na super goed. Eerder iets te dik dan te mager. Goede eetlust. Is nog wakker en alert.
S'morgens staat ze nog te brullen als het etenstijd is en als het op is staat ze de boel af te breken omdat ze naar buiten wil :')

Super fijn dat je meedenkt. Ik heb er geen verstand van en ga gewoon af op wat de dierenarts zegt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:36

Van hart klachten kunnen dieren (honden, katten, paarden en mensen) heel beroerd en ook inderdaad benauwd van worden. Wellicht is dat het onderzoeken waard! Het is dat bij mijn paard RAO is vast gesteld, anders ging ik het ook zoeken of het hart klachten waren.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:46

felicity schreef:
Wildgirl schreef:
Kan het haar hart zijn felicity?


Eerlijk gezegd geen idee.
Kunnen daar ook de benauwdheidsklachten vandaan komen?

Ze doet op de benauwdheid na super goed. Eerder iets te dik dan te mager. Goede eetlust. Is nog wakker en alert.
S'morgens staat ze nog te brullen als het etenstijd is en als het op is staat ze de boel af te breken omdat ze naar buiten wil :')

Super fijn dat je meedenkt. Ik heb er geen verstand van en ga gewoon af op wat de dierenarts zegt.


Als ze niet hoest, geen snot heeft en haar longen schoon zijn is de kans inderdaad aanwezig dat de benauwdheid elders door veroorzaakt wordt en dan is het hart de eerste verdachte vaak. Allergie is ook een serieuze optie maar vaak zie je daar wel meer klinische symptomen bij(hoofdschudden/snot/hoesten/tranen)

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:51

Oh zelfs de luchtpijp schoon. Hebben ze met een camera gekeken?
Als de flixotide en atrovent niet helpen dan toch verder kijken wat de oorzaak kan zijn.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:16

Connie76 schreef:
Oh zelfs de luchtpijp schoon. Hebben ze met een camera gekeken?
Als de flixotide en atrovent niet helpen dan toch verder kijken wat de oorzaak kan zijn.


Ja klopt hebben met een camera gekeken.

Volgende week vrijdag is de kuur afgelopen. Gaan dan bekijken hoe het gegaan is en wat we dan gaan doen.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:16

felicity schreef:
Connie76 schreef:
Oh zelfs de luchtpijp schoon. Hebben ze met een camera gekeken?
Als de flixotide en atrovent niet helpen dan toch verder kijken wat de oorzaak kan zijn.


Ja klopt hebben met een camera gekeken.

Volgende week vrijdag is de kuur afgelopen. Gaan dan bekijken hoe het gegaan is en wat we dan gaan doen.



Wel raar hoor. Hopelijk helpt dit. Succes

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:18

Vleddertje1 schreef:
N_B_N schreef:

Eventueel in nispen zit paarden kuuroord Wagemakers die hebben ook een zoutbox


Maar volgens mij hebben die wel andere apparatuur dan bv equi zouttherapie/ equisana/ pk zouttherapie weet niet of die werking gelijk is...


Bedankt voor de reacties!
Helaas allemaal vrij ver weg. Zijn er nog meer? Eventueel ook waar ze dan gestald kan worden? Het heeft niet m'n voorkeur, maar als ze zo blijft moet het wel. Of in een mobiele zoutstal maar ben bang dat ze dan nooit meer een trailer op wilt.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:00

Hoe ver is het van jou naar Equisana in Kraggenburg? Voor ons was dat een uur en er daarom voor gekozen hem daar toen te stallen. Was ook niet mijn voorkeur omdat hij gauw stress heeft van een verhuizing, maar wilde hem niet aan de corticosteroïden zetten dus geen keuze. Achteraf erg blij mee want het gaat erg goed en hij wordt nu volop gereden. Ik heb toen ook naar mobiele zouttrailers gekeken maar was ook niet in de buurt en dan moet je een €1 per km betalen, voor zowel heen als terug en dan kwam het per keer op €200.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:09

Voor ons was Equisana iets meer dan een uur, vanuit Aalsmeer. De verzorging is er echt super, echt een hele fijne plek waar je je paard met een gerust hart achter kunt laten. En geloof me... wij zijn echt megaz*kers wat ons paard betreft :+

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:15

Sandra_H schreef:
Voor ons was Equisana iets meer dan een uur, vanuit Aalsmeer. De verzorging is er echt super, echt een hele fijne plek waar je je paard met een gerust hart achter kunt laten. En geloof me... wij zijn echt megaz*kers wat ons paard betreft :+


Je paard wordt daar zeker goed verzorgd. Mocht het weer nodig zijn breng ik hem weer daarheen

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:50

Het ging hier zo goed. Vorige week zondag toen het zo benauwd was, hoorde ik haar weer hoesten. Maar afgelopen week ging het eigenlijk best heel goed, leek ook niet overdreven benauwd! Af en toe een verdwaalde kuch. Maar vanmorgen toen ik kwam om te voeren, was ze echt zo verschrikkelijk zielig. Ik heb haar echt de gehele tijd alleen maar horen hoesten. Uit pure ellende maar bisolvon gegeven. Ik ga zo weer even naar stal om te kijken en heb gevraagd of mn stalgenootjes haar ook in de gaten willen houden. Anders toch maar weer de dierenarts bellen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:07

Ik heb advies nodig,mijn Shetlander is opeens aan het hoesten. Zijn neus is schoon en zijn ogen ook. Hij heeft nooit eerder gehoest, wat zouden jullie doen?

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:00

marleen_usar schreef:
Ik heb advies nodig,mijn Shetlander is opeens aan het hoesten. Zijn neus is schoon en zijn ogen ook. Hij heeft nooit eerder gehoest, wat zouden jullie doen?


Dat kunnen wij vanaf hier nooit beoordelen. Hoe graag we dat ook willen.

Wat je jezelf af kan vragen is of en zo ja wat er veranderd is in de omgeving.
Hoe de hoest klinkt.
Wanneer die is.
En in principe altijd een dierenarts inschakelen.
Hoesten is nooit goed en hoort niet.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:36

Ik heb hem niet meer gehoord, heel vreemd hij hoeste een paar flink en in de middag was het over.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:12

Slokdarminstructie misschien?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:19

Nee dat herken ik wel het was echt hoesten, maar ik heb niks meer gehoord gelukkig.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:19

Is het bij jullie ook wel eens gebeurd dat in 't snot wat eruit komt tevens hun eten zit.
Ik had ze gister een half uur op de weide en daarna wou ik inhaleren en even bewegen.
Maar ze had dus toen grassnot uit der neus hangen
Ze is fit, niet ziek staat niet te pompen maar de snot komt wel de neus uit

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:00

felicity schreef:
Super fijne dierenarts heb ik.

Ze stond vanmorgen weer best oke.
Ze heeft zware astma. Zal altijd een dingentje blijven.

Nu besloten om een 10 daagse kuur flixotide en atrovent te starten in de flexineb. Om te kijken of ze hier aangenamer bij word. Is dit niet het geval dan zou er te veel schade zijn om nog een aangenaam leven te hebben. Doet ze het hier beter op word er verder gekeken.


Ik quote mezelf even.

De 10 daagse kuur is afgelopen vrijdag afgelopen. Ze deed het hier beduidend beter op. Heb zelfs weer kunnen wandelen. En een klein rondje buiten erop gezeten (20 min).

Ik heb voor de kuur afgelopen was weer contact gezocht met de dierenarts. Ik was veelste bang dat als ik zou stoppen met de medicatie ze gelijk weer benauwd zou staan.
Met de dierenarts besproken en besloten om nog 5 dagen 2x daags 1 ampulle flixotide te vernevelen.
Daarna zou ze weer alleen op de zoutoplossing moeten. En dan alleen als ik daadwerkelijk ga wandelen. Dus maar een paar keer per week.

Ik zit nu weer tegen het moment aan te hikken dat ze vanaf woensdag geen medicatie meer krijgt. Ik ben zo bang dat ze meteen weer benauwd staat. En wat dan.... inslapen?

Weten jullie of er nog iets is wat ik gewoon kan bestellen op het internet en wat ik preventief kan vernevelenen en wat het ademen makkelijker maakt?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:17

Ik hoor van mijn DA goede verhalen over de balsamic air Felicity.
Ik hoop met je mee dat het goed blijft gaan.

Hier na de regen zowel gisteren als vandaag tijdens de training geen hoest gehoord, wel iets verhoogd briesen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:23

De zwartzaadolie werkt hier erg goed.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:23

Wildgirl schreef:
Ik hoor van mijn DA goede verhalen over de balsamic air Felicity.
Ik hoop met je mee dat het goed blijft gaan.

Hier na de regen zowel gisteren als vandaag tijdens de training geen hoest gehoord, wel iets verhoogd briesen.


Balsamic air heb ik nog staan. Had ergens gelezen dat ik dat niet puur mag geven maar aangelegd met zoutoplossing?
Nu zie ik dat ik het ongemengd kan vernevelen?