[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:47

Ik kwam hier alleen maar even binnen vallen vanwege de Ventipulmin die ik nog heb staan.
Maar ik lees dat je balsamic air geeft. Heb je er wel eens aan gedacht om zelf een mengsel samen te stellen van etherische olie?
Ik vind dat veel voordeliger en werkt zeker zo goed.
Ook heb ik hier hele goede ervaringen met Respirator van NAF en de Vorarlberger kruiden van dr. Schaette. Gebruiken jullie dat ook weleens?

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:11

Toen ik mijn paard kocht , was ze een chronische hoester ..
Had(vanaf december ) in april al 6 kuurtjes prednison en ventipulmin achter de kiezen -O-
Ben daarmee gestopt en Idd met Ess olieën aan de slag gegaan om de weerstand op te bouwen en het hooi mee in te spuiten , destijds ook meteen van het stro afgehaald en op zaagsel gezet .
Ook ben ik begonnen met pulmitranq van sensipharm .. dit is echt topspul gebleken voor haar , nooit geen last van het hoesten meer gehad en het paard staat inmiddels ook weer op stro :j

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:28

Pfoe wat een gemartel toch hè, als ze zo moeten hoesten.. Zo lastig om iets te vinden wat écht goed werkt..
Mijn paard heeft geen droge/chronische hoest zeg maar, dus daarbij kan ik jullie helaas niet helpen..

Ik lees wel een heleboel goede ervaringen over van die Echina druppels (https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 520/55593/) om de weerstand te verhogen. Dit moet ook goed werken bij een stof- en pollenallergie, maar ik zie dat jullie dat ook gebruiken. Wat zijn jullie ervaringen met dat soort spul?

Zojuist contact gehad met onze DA en hij gaat toch weer op een kuurtje prednisolon... :z Hoop dat ik voor het einde van de kuur een goed middel heb kunnen vinden om zijn weerstand te verhogen, hopelijk gaat hij dan weer echt de goede kant op.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:17

Niet heel het topic doorgelezen...dus misschien is het al eerder besproken..
Bij mijn pony is een paar weken geleden COPD vastgesteld, heeft ventipulmin, en injectie prednison gehad en krijgt nu dagelijks puffer als onderhoud.. Staat 24/7 buiten i n kudde en krijgt onbeperkt hooi...Nu zou het gezien zijn klachten natuurlijk beter zijn om nat hooi te gaan voeren..maar hoe doen jullie dat als ze in kudde staan?? Voor alle paarden nat is bijna niet te doen..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:01

Wij hebben het eerst elke dag nat gemaakt. Maar zoals ze nu staan is het inderdaad geen doen. Ze staan met zn 4en en geven erg veel hooi, dus dat wordt hem niet meer.
Ze hoesten gelukkig ook vrijwel niet. De merrie van 24 die dampig zou zijn, hoest niet en mn ruin alleen na een loopje of rollen, maar proest daarna nu wel. I echt een enkele hoest.

Als ze weer gaan hoesten, begin ik met dampen met zoutoplossing en nooit geen medicatie meer. ER zijn bergen ventipulmin, prednison, sputolysin en cubarmix doorheen gegaan, maar heeft alleen maar kwaad gedaan, zowel de paarden als onze portemonnee. Hielp ook allemaal echt helemaal niks.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:32

Ik week het hooi wel voor allemaal ivm de COPD patiënt. Je krijgt er vanzelf handigheid in. In 30 minuten heb ik 3 balen geweekt. Ze krijgen 1,5 baal in de avond en in de ochtend. Ik week ‘s avonds en geef dan de eerste helft en in de ochtend de rest. Ik laat het uitlekken op een stenenkruiwagen en leg er een oude vliegendeken overheen zodat het niet droogt aan de lucht. Ook hartje winter week ik het hooi. Heb speciaal waterdichte Sealskin handschoenenervoor gekocht. Het hoort er hier gewoon bij.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:20

Vleddertje1 schreef:
Niet heel het topic doorgelezen...dus misschien is het al eerder besproken..
Bij mijn pony is een paar weken geleden COPD vastgesteld, heeft ventipulmin, en injectie prednison gehad en krijgt nu dagelijks puffer als onderhoud.. Staat 24/7 buiten i n kudde en krijgt onbeperkt hooi...Nu zou het gezien zijn klachten natuurlijk beter zijn om nat hooi te gaan voeren..maar hoe doen jullie dat als ze in kudde staan?? Voor alle paarden nat is bijna niet te doen..

Is kuil dan evt geen optie? Ik heb dat ook wel eens gedaan in de winter met vorst ipv nat hooi. DA zei ook dat nat hooi het beste is, maar dat kuil ook een goede oplossing kan zijn.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:29

Tja aangezien er ook hoefbevange n paarden tussen staan zijn andere eigenaren daar niet zo blij mee, anders was dat idd oplossing geweest ( alhoewel ik wel groot voorstander ben van goed hooi)
Maar anderen geven dus alles gewoon nat hooi...hoe week je dan zulke hoeveelheden?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:23

_Tamara schreef:
Pfoe wat een gemartel toch hè, als ze zo moeten hoesten.. Zo lastig om iets te vinden wat écht goed werkt..
Mijn paard heeft geen droge/chronische hoest zeg maar, dus daarbij kan ik jullie helaas niet helpen..

Ik lees wel een heleboel goede ervaringen over van die Echina druppels (https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 520/55593/) om de weerstand te verhogen. Dit moet ook goed werken bij een stof- en pollenallergie, maar ik zie dat jullie dat ook gebruiken. Wat zijn jullie ervaringen met dat soort spul?

Zojuist contact gehad met onze DA en hij gaat toch weer op een kuurtje prednisolon... :z Hoop dat ik voor het einde van de kuur een goed middel heb kunnen vinden om zijn weerstand te verhogen, hopelijk gaat hij dan weer echt de goede kant op.


Ik Gebruik Geen druppels maar standaard e. Force
Zou zeggen, gewoon proberen , baat het niet, schaat het zeker niet.
Das het voordeel van natuurlijk spul.

Hier gaat het nog steeds prima, ja met nog steeds stro erbij ipv hooi.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:52

_Tamara schreef:
Dat gok ik inderdaad ook Sjarett!! Hopelijk kan je er nog iemand 'blij' mee maken.

Wbt die stalmatten Nachos, het is dan wel heel belangrijk dat de urine weg kan lopen onder die matten (dus bijv geen betonnen vloer), want anders kan het niet weg en krijg je juist zo'n giga stank.. Wij hebben het alleen bij de staldeur waar hij het natte hooi krijgt, maar ook op een betonnen vloer. Er ligt een klein laagje houtkrul vaak onder, maar we moeten dat ook wel echt meerdere keren per week eronder uit halen terwijl dat lang niet zo veel vocht is (gemiddeld krijgt hij daar twee keer per dag nat hooi).

Ik kom ook weer even binnenvallen met mijn paard.. We lopen nu al twee jaar te kwakkelen en te martelen met zijn longen. Vooral in de zomerperiode hoest hij veel en komt er veel snot uit. Soms ook zelfs in eens helemaal 'pompend' adem halen. Meerdere keren per zomer steeds de DA erbij en na een kuurtje prednisolon is hij er wel weer even bovenop, maar ik hoop dat we echt iets kunnen vinden wat de oorzaak aanpakt ipv de symptomen.

Eerst constateerde onze eigen DA dat hij RAO heeft, maar voor een second opinion hebben we hem binnenste buiten laten keren op de kliniek. Uit onderzoek bleek dat hij een stof- en pollenallergie heeft en hierbij voornamelijk gevoelig is voor pollen. Volgens beide DA's moet mijn paard indien hij last begint te krijgen, direct aan de Ventipulmin en/of de prednisolon. Echter zoek ik nu al een poos naar "de tip" om mijn paard op weg te helpen met kruidenmengsels.. Verschillende mixen al geprobeerd (o.a. luchtwegmix van de Paardendrogist en dat soort spul), maar helaas nog lang niet hetzelfde resultaat. Dit jaar vanaf het voor- tot najaar een homeopaat geprobeerd, maar helaas tot op heden nog niet het gewenste resultaat. In januari willen we weer een poging gaan wagen met de homeopaat om zo tijdig te beginnen voor het pollenseizoen. Daarnaast ook die druppels van Puur Pollen gekocht om ook in die periode mee te beginnen. Als verder iemand wellicht nog de gouden tip heeft, hoor ik het graag! :) Uiteraad staat hij op nat hooi, zaagsel en van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten.

Helaas begint hij nu met deze mistige nachten ook weer een klein beetje te hoesten en te snotteren, wat dus weer meer neigt naar RAO, voor mij als leek. Voorgaande keren heeft Sputolysin in die periodes ook nog wel geholpen, dus daar zijn we nu mee bezig en als het niet snel beter wordt, moet er toch maar weer een prednisolon kuurtje o.i.d. in....

Je zou ook nog een puffer kunnen proberen met Flixotide

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:52

_Tamara schreef:
Vleddertje1 schreef:
Niet heel het topic doorgelezen...dus misschien is het al eerder besproken..
Bij mijn pony is een paar weken geleden COPD vastgesteld, heeft ventipulmin, en injectie prednison gehad en krijgt nu dagelijks puffer als onderhoud.. Staat 24/7 buiten i n kudde en krijgt onbeperkt hooi...Nu zou het gezien zijn klachten natuurlijk beter zijn om nat hooi te gaan voeren..maar hoe doen jullie dat als ze in kudde staan?? Voor alle paarden nat is bijna niet te doen..

Is kuil dan evt geen optie? Ik heb dat ook wel eens gedaan in de winter met vorst ipv nat hooi. DA zei ook dat nat hooi het beste is, maar dat kuil ook een goede oplossing kan zijn.

In het geval van mijn pony moet ik ook voordroog weken.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:13

Bedankt nog voor jullie reacties OleJon en Peetstap!! Welk product met Echinaforce gebruik je dan Peetstap? :)

Paard staat helaas wel weer op prednisolon, maar gaat wel goed vooruit! Hopelijk kunnen we het hierna volhouden op minder heftige middelen..

Hmmm lastig dan vleddertje... Wij hebben van die ijzeren manden waar we het hooi in doen. Dan gewoon het hooi rondom nat spuiten en nog even "schudden" zodat alles goed nat is. Dan daarin even laten staan, maar echt weken doen we niet omdat het dan juist voedingsstoffen zou verliezen. Weet niet voor hoeveel paarden jullie het moeten nat maken, maar misschien is het een optie. En we hebben buiten van die hooizakken waar we het hooi in doen, want als dat natte hooi op de grond komt is dat natuurlijk helemaal niets met zand (wij voeren ze in de paddocks)... Of wellicht het natte hooi dan in zo'n grote ruif geven :)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:28

Sjarett schreef:
Ik kwam hier alleen maar even binnen vallen vanwege de Ventipulmin die ik nog heb staan.
Maar ik lees dat je balsamic air geeft. Heb je er wel eens aan gedacht om zelf een mengsel samen te stellen van etherische olie?
Ik vind dat veel voordeliger en werkt zeker zo goed.
Ook heb ik hier hele goede ervaringen met Respirator van NAF en de Vorarlberger kruiden van dr. Schaette. Gebruiken jullie dat ook weleens?


Nee, geen ervaring mee. Wel mijn eigen hooi spray gemaakt ooit, maar dat gebruik ik nu niet meer omdat ze geen hooi meer krijgt. Durf niet zo goed qua inwendig te experimenteren.

Heb wel ervaring met Balsamic Air zowel door het voer te geven als met een vernevelaar.

Grote vos is chronisch, maar kleine pony doet de laatste tijd ook mee. Helaas heeft een kuurtje bronchofort en balsamic air niet geholpen, dus de DA er bij gehad en ze klonk toch wat vies op haar longen. Ze heeft echter geen snotjes, heel soms na heel gek doen beetje wittig water, maar verder noppes. Toch een ventipulmin kuurtje de afgelopen week in combinatie met bronchofort, maar helaas niet zo heel veel geholpen.

Dus de vernevelaar uit het stof gehaald. Zojuist een onderdeel besteld dat nodig was, en dan hoop ik komende week het te proberen bij pony, of zij het accepteert. Denk dat vernevelen met NaCL haar ook al veel kan gaan helpen. En dan wil ik gelijk proberen of mijn grote merrie het nu wel gaat accepteren, maar ik heb er een hard hoofd in *dramaqueen* ;)

Hoelang houden jullie geweekt hooi goed? Het hooi weken en dan in een etmaal op moeten, of ook voor 24 uur of langer? Dit ivm onbeperkt geven. Mijn pony krijgt onbeperkt hooi aangeboden en twee soorten. Ze wisselt best in wat ze lekker vind, ene periode gaat het weide hooi super snel, andere periode het graszaadhooi. Ene dag eet ze maar een paar kilo, andere dag opeens weer een stuk meer. Daarom vind ik het wel heel lastig om te bepalen hoeveel hooi ik nat zou moeten maken, en na een tijdje eet ze het natte hooi ook niet meer en kan ik soms de helft weggooien, super zonde...

Wat vinden jullie van deze ademhaling?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:58

Iemand ervaring met de producten van http://www.heltieanimal.com?
Zag het vandaag in de schappen van de welkoop staan. Mijn pony is de laatste tijd weer erg aan het hoesten. (Hooi niet goed genoeg nat gemaakt). Ben benieuwd of dit ook helpt. Heb het gelijk gekocht.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 01:21

Ik zag het vorige week staan, maar zag zo even niet welke planten er dan in zitten. Wel zit er best veel sorbitol in dacht ik. Heb het even snel gelezen en weer terug gezet. Heb het ook niet nodig, dus me er niet in verdiept, maar ik zou graag willen weten wat er in zit, als het 100% natuurlijk is.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:34

Tamara: de goedkoopste soort, potje kruidvat ;-)
Hij reargeert er blijkbaar op...

3timesmom

Berichten: 1321
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:59

Hoeveel geef je dr dan van peetstap?

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:38

Tancreda4 schreef:
Sjarett schreef:
Ik kwam hier alleen maar even binnen vallen vanwege de Ventipulmin die ik nog heb staan.
Maar ik lees dat je balsamic air geeft. Heb je er wel eens aan gedacht om zelf een mengsel samen te stellen van etherische olie?
Ik vind dat veel voordeliger en werkt zeker zo goed.
Ook heb ik hier hele goede ervaringen met Respirator van NAF en de Vorarlberger kruiden van dr. Schaette. Gebruiken jullie dat ook weleens?


Nee, geen ervaring mee. Wel mijn eigen hooi spray gemaakt ooit, maar dat gebruik ik nu niet meer omdat ze geen hooi meer krijgt. Durf niet zo goed qua inwendig te experimenteren.

Heb wel ervaring met Balsamic Air zowel door het voer te geven als met een vernevelaar.

Grote vos is chronisch, maar kleine pony doet de laatste tijd ook mee. Helaas heeft een kuurtje bronchofort en balsamic air niet geholpen, dus de DA er bij gehad en ze klonk toch wat vies op haar longen. Ze heeft echter geen snotjes, heel soms na heel gek doen beetje wittig water, maar verder noppes. Toch een ventipulmin kuurtje de afgelopen week in combinatie met bronchofort, maar helaas niet zo heel veel geholpen.

Dus de vernevelaar uit het stof gehaald. Zojuist een onderdeel besteld dat nodig was, en dan hoop ik komende week het te proberen bij pony, of zij het accepteert. Denk dat vernevelen met NaCL haar ook al veel kan gaan helpen. En dan wil ik gelijk proberen of mijn grote merrie het nu wel gaat accepteren, maar ik heb er een hard hoofd in *dramaqueen* ;)

Hoelang houden jullie geweekt hooi goed? Het hooi weken en dan in een etmaal op moeten, of ook voor 24 uur of langer? Dit ivm onbeperkt geven. Mijn pony krijgt onbeperkt hooi aangeboden en twee soorten. Ze wisselt best in wat ze lekker vind, ene periode gaat het weide hooi super snel, andere periode het graszaadhooi. Ene dag eet ze maar een paar kilo, andere dag opeens weer een stuk meer. Daarom vind ik het wel heel lastig om te bepalen hoeveel hooi ik nat zou moeten maken, en na een tijdje eet ze het natte hooi ook niet meer en kan ik soms de helft weggooien, super zonde...

Wat vinden jullie van deze ademhaling?
[ Video ]

knijpt inderdaad wel wat. mijn tinker deed het erger vind dit op zich nog meevallen. jij weet het best of meer knijpt dan anders jij ziet haar regelmatig

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:08

3timesmom schreef:
Hoeveel geef je dr dan van peetstap?


1 tot 2 per dag.
Lekker vindt paardje ze niet, hoe klein ze ook zijn, komen er lina recta weer uit :D en heel..
Met wat musli erbij verder geen probleem.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:40

Helaas zet hier de kuch wat door. Daar waar we het nu een jaar redelijk stabiel hadden met af en toe op tijd een ventipulmin heeft ze waarschijnlijk weer een bacteriele infectie te pakken (gele snottebel). Vanmiddag komt de dierenarts. Baal als een stekker, want ze ging zo goed... -O-

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:11

Hoe geven jliefde equimucin? Ik geef alle medicijnen altijd via een spuit zo de mond in maar ze moet nu zoveel tubes en dingen dat ik dat sneu vind. Mag het ook Door voer gegeven worden?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:49

Ik stoom mijn hooi, heb een kuur ventipulmin en balsamic air achter de rug, paard staat 24/ 7 buiten met schuilstal met rubber matten, maar ben nog niet tevreden.... ik ga dus een nog betere kwaliteit hooi regelen en die stomen, en bij vorst voordroog voeren. Ze hoest niet, maar schraapt haar keel, schudt met het hoofd, lijkt snel kortademig en moe.
Na van alles geprobeerd te hebben ga ik nu iig maar laten scopen om te kijken wat er speelt.

Maar iets wat ik me bedacht:
mijn paard zal, hoogstwaarschijnlijk, net als veel van jullie paarden overgevoelig zijn voor stof of schimmels uit hooi.
Nu staan mijn paarden aan de bosrand, met veel eikenblad. Als je daar rondloopt ruik je een hele sterke schimmelgeur. Dat maakt dat het bladerdek verteert en is ook normaal. Maar al die schimmelsporen gaan de lucht door natuurlijk..... dan kan ik alles elimineren uit het hooi, maar dan vliegen die schimmels uit het gebladerte nog steeds rond toch? Zouden ze daar ook zo sterk op kunnen reageren misschien?
Opvallend is namelijk dat alle paarden op deze plek niet helemaal 'kuchvrij' zijn.......

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:04

Grote kans dat dat het inderdaad in Ninx. Bij ons gaat het *afkloppen* hartstikke goed! Lang verhaal kort; paard liep ernstig kreupel, hoge overhoef geconstateerd met rx(lage overhoef was al 3 jaar geleden geconstateerd d.m.v rx). Paard op speciaal beslag gezet, bleef kreupel lopen, aller eerste keer moest ik metacam geven omdat we dachten dat de pees op spanning stond en hij daar last van had, eenmaal op ijzers dachten we nog steeds dat diezelfde pees over de hoge overhoef liep en hij daardoor kreupel bleef dus op de buut gezet om die ontsteking te stoppen, na 7 dagen buut was er een hoefzweer uitgebroken in zijn hoefblad(ze hadden zijn zool toen wel gecontroleerd maar gaf geen reactie en op de foto was niks te zien), dus hoogstwaarschijnlijk een abces in de straal die omhoog is gekomen via de hoefbal. Maar wat mij opvalt, is sinds hij die buut gehad heeft, hij er met z'n longen echt goed bij staat, vele malen beter dan nadat hij prednison kreeg. Zou buut misschien meer weggehaald kunnen hebben dan dat prednison doet qua luchtwegen? Want het is nu ruim 4 maanden geleden dat hij prednison heeft gehad omdat hij weer geel snot had, maar ik had eigenlijk nu wel weer snot verwacht, zeker met de afgelopen weersomstandigheden.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:09

Ik ben eigenlijk een stille meelezen maar heb misschien wel een tip. Mijn shet van 31 jaar had van de zomer heel erg last van dampigheid. Wat bij haar heel erg helpt is vlas ipv stro, s ochtends en s avonds een half pompje Ventipulmin en Duits kruidenhooi. Duits Kruidenhooi is bijna stofvrij, maar soms lust mijn Fly het niet. Dan krijgt ze voordroog. Maar sinds ik haar fenegriek door haar hardvoer geef, inmiddels twee of drie weken heeft ze helemaal niet meer gehoest. Ik denk dat het fenegriek haar echt helpt. Het Duitse hooi week ik overigens niet, ander hooi voorheen wel. Ik denk misschien dat iemand er iets aanheeft omdat mijn shet nu gelukkig al een tijdje niet meer benauwd is!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:49

Ninx, jij was daar een tijd terug toch ook al over aan het nadenken? Of was dat iemand anders? Ik ben toen daarop ook gaan nadenken en heb ze verhuisd uit het bos. Mn 24jr merrie die toen dampig is verklaard doet het al maanden super. Mn ruin heeft nog weleens een kuchje na het rollen, maar proest daarna goed.
Ik denk een combinatie van factoren ( dampen, weerstand verhogen en verhuizen ), maar wilde toen alles wel proberen en zo min mogelijk medicatie na alles wat ze al hadden gehad.