[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:02

Ik las in het topic dat er iemand was die zat te verzinnen om de flexineb te verkopen? Ik weet alleen niet meer wie dat was. Wilt diegene nog steeds eventueel de flexineb verkopen? Want dan ben ik geïnteresseerd :o. M'n ruin heeft weer last van dikke snottebellen en hij zit niet lekker in z'n velletje, maar ik ben er klaar mee wat betreft prednison. Dus hopelijk is er iemand die eventueel de flexineb wilt verkopen.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:19

Samantha89 schreef:
Ik las in het topic dat er iemand was die zat te verzinnen om de flexineb te verkopen? Ik weet alleen niet meer wie dat was. Wilt diegene nog steeds eventueel de flexineb verkopen? Want dan ben ik geïnteresseerd :o. M'n ruin heeft weer last van dikke snottebellen en hij zit niet lekker in z'n velletje, maar ik ben er klaar mee wat betreft prednison. Dus hopelijk is er iemand die eventueel de flexineb wilt verkopen.


Dan houd ik mij eventueel ook aanbevolen. O:)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:49

Dat was ik. Maar twijfel nog steeds. Ondanks dat het hier wss onbegonnen zaak is heb ik wel met weg doen het idee dat ik überhaupt het beter kunnen worden opgeef. Vandaar dat ik nog niet de knoop heb doorgehakt.... Hoop eigenlijk nog een beter alternatief te vinden en hem dan wegdoen...

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:55

Tancreda4 schreef:
Dat was ik. Maar twijfel nog steeds. Ondanks dat het hier wss onbegonnen zaak is heb ik wel met weg doen het idee dat ik überhaupt het beter kunnen worden opgeef. Vandaar dat ik nog niet de knoop heb doorgehakt.... Hoop eigenlijk nog een beter alternatief te vinden en hem dan wegdoen...


Ik snap je helemaal!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:02

Welke medicatie cup gebruiken jullie voor wat? Ik zit op internet te kijken maar ik kom er niet helemaal uit. Er wordt standaard een grijze medicatie cup meegeleverd. Ik wil eigenlijk gewoon beginnen met zoutoplossing en eventueel de balsamic air. Kan dat met die grijze cup of heb je alle kleuren eigenlijk nodig?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:55

Tancreda4 schreef:
Dat was ik. Maar twijfel nog steeds. Ondanks dat het hier wss onbegonnen zaak is heb ik wel met weg doen het idee dat ik überhaupt het beter kunnen worden opgeef. Vandaar dat ik nog niet de knoop heb doorgehakt.... Hoop eigenlijk nog een beter alternatief te vinden en hem dan wegdoen...


Anders eventueel een idee om zout therapie overwegen? Daarvoor hoeven zij namelijk niets om het hoofd, maar staan ze enkel in de ruimte.

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:29

Ik kom even binnenvallen.. Omdat er Flexineb gebruikers zijn hier: Is er hier misschien iemand die de gebruiksaanwijzing van de Flexineb in het Nederlands heeft?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:43

Nee, volgens mij geen nl gebruiksaanwijzing.

@ Maaik; zoutherapie zit idd in mijn achterhoofd voor haar.

Ik overweeg een scopie om te kijken hoe ze er momenteel voor staat. Maar een scopie maakt het altijd wel weer even erger, en de daarbij horende therapieen & medicijnen zit ik verder niet echt zitten (omdat het weinig resultaat heeft gegeven in het verleden). Maar alleen voor de beeldvorming. Ik weet alleen niet of klinieken hier in mee gaan? En het enge dat het even erger wordt (met alle gevolgen van dien) vind ik ook weer spannend.

Ik dub lekker door. Momenteel staat ze in zeer rustige arbeid en merk ik er weinig van. Met draven hoor ik haar wat meer en kucht ze in het begin wat. Verder fingers crossed omdat dit een lastige periode is qua weerstand. Ook een van de redenen dat ze wat lager in het werk staat nu.

k kwam dit overigens tegen bij kramer. Met een pad & speciale spray + warm water je paard 'stomen'. Iemand daar ervaringen mee of hun mening over??

https://www.kramer.nl/Merken/SHOWMASTER ... orzak-Fred

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:37

Maaik schreef:
Tancreda4 schreef:
Dat was ik. Maar twijfel nog steeds. Ondanks dat het hier wss onbegonnen zaak is heb ik wel met weg doen het idee dat ik überhaupt het beter kunnen worden opgeef. Vandaar dat ik nog niet de knoop heb doorgehakt.... Hoop eigenlijk nog een beter alternatief te vinden en hem dan wegdoen...


Anders eventueel een idee om zout therapie overwegen? Daarvoor hoeven zij namelijk niets om het hoofd, maar staan ze enkel in de ruimte.

Een zout therapie van 10 dagen is natuurlijk heel goed maar wat daarna? Een paard met stofallergie heeft dagelijks treatment nodig. Zo een zout therapie is dus goed voor even er bij maar kun je niet elke maand herhalen. Ik zou de Flexineb dus nooit verkopen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:38

Popstra schreef:
Een zout therapie van 10 dagen is natuurlijk heel goed maar wat daarna? Een paard met stofallergie heeft dagelijks treatment nodig. Zo een zout therapie is dus goed voor even er bij maar kun je niet elke maand herhalen. Ik zou de Flexineb dus nooit verkopen.


Ligt er aan wat je met treatment bedoelt. Medicatie? Die van ons heeft eind mei een 10 dagen kuur gehad en hij hoest tot nu toe nog steeds niet, zelfs niet toen het zo droog en stoffig was, zonder medicijnen of luchtwegsupplementen. Wel staat hij nog steeds op houtkrul, eet hij gestoomd hooi en verder graanvrij en dat blijft zo. Op die manier hopen we hem in elk geval medicijnvrij te houden.
Mocht hij onverhoopt toch weer gaan hoesten dan gaat ie dus meteen weer voor een kuur. Als hij niet hoest trouwens ook, na de winter, maar dan geen 10 dagen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:10

Zoutoplossing vernevelen.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:22

Het is soms ook een prikkel doorbreken. Alleen de oorzaak weghalen (dus buiten zetten, speciaal voer etc als het stof is) is het paard nog niet gelijk beter of schoon. Zout therapie (of in mijn geval hebben we dampbox gedaan) kan je ze mogelijk schoon krijgen en uit de prikkel halen. Terug thuis in aangepast management hoop je dan dat.het zo blijft; dat de longen schoon blijven nu ze schoon zijn en alle prikkels zijn weggehaald. Dus denk wel dat het een mooie investering kan zijn.

Bij mijn merrie weten we de oorzaak niet echt. Iets houdt het in stand maar wat? Ze was schoon na de dampbox maar daarna weer snel vol slijm. Super lastig.

Ik wil.het nog wel eens proberen. Scopen. Therapie. ENa dan weer scopen of er resultaat is. Bij mij merrie kan ik het niet pijlen aan al dan niet hoesten. Want dat doet ze amper.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:41

Mijn ruin is voorzichtig weer begonnen met hoesten. Hij stond laatste periode alleen op fenegriek als ondersteuning en verder ging het goed. Ik ben bang dat het zeer overmatig hout stoken van de buren hem toch teveel prikkelt. Iets anders dat verandert merk ik zo niet op.

Normaal zou ik meteen weer dampen, maar daarna moet hij bewegen en hij was laatst niet rad. Veearts was er afgelopen week en eigenlijk is hij te goed om te laten gaan, maar raadt hij het af om nog iets ingrijpends te doen als dat nodig is.
Hem na dampen dus flink laten lopen en draven is wel lastig.

Hij heeft weer een graasmasker om gekregen om niet te dik te worden, wat hem wel scheelt.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:59

Tancreda4 schreef:
Het is soms ook een prikkel doorbreken. Alleen de oorzaak weghalen (dus buiten zetten, speciaal voer etc als het stof is) is het paard nog niet gelijk beter of schoon. Zout therapie (of in mijn geval hebben we dampbox gedaan) kan je ze mogelijk schoon krijgen en uit de prikkel halen. Terug thuis in aangepast management hoop je dan dat.het zo blijft; dat de longen schoon blijven nu ze schoon zijn en alle prikkels zijn weggehaald. Dus denk wel dat het een mooie investering kan zijn.

Bij mijn merrie weten we de oorzaak niet echt. Iets houdt het in stand maar wat? Ze was schoon na de dampbox maar daarna weer snel vol slijm. Super lastig.

Ik wil.het nog wel eens proberen. Scopen. Therapie. ENa dan weer scopen of er resultaat is. Bij mij merrie kan ik het niet pijlen aan al dan niet hoesten. Want dat doet ze amper.

Ik zou dan zeker de zout therapie eens gaan doen maar daarbij toch ook voor thuis de Flexineb houden. Ik denk dat je spijt krijgt als je die weg doet maar dan denk ik voor mezelf he.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:16

Durf hem ook niet weg te doen. Hij gaat nu wel even naar een vriendin van me. Nog even bij mijn vos geprobeerd maar blijft een onmogelijke opgave helaas. Doos is het.....

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:23

Als het paard allergisch of geïrriteerd raakt van ammoniak, kan het helpen ipv hooi op de grond te leggen, het juist in een hooizak opstellen hangen. Ook al is de stal nog zo schoon, 1 plas zorgt voor hoge concentratie ammoniak vlak boven de grond.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:34

Ik heb 2 vraagjes:

Op welke bodembedekking staan jullie hoesters? Ik heb een schuilstal waar normaal stro in lag, maar ik moet nu wat anders. Ben bekend met vlas, is dat geschikt voor een COPD'er?

Geven jullie supplementen om de luchtwegen nog verder te ondersteunen? Mijn merrie hoest niet meer, maar knijpt soms nog wel wat met de buik.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:42

In onze open stallen ligt vlas, maar wel opgepot. Ik haal alleen mest eruit en gooi er af en toe naar viezigheid een pak bij. Ze staan er erg weinig in en eigenlijk de hoester vrijwel nooit.

Na alle medicijnen ben ik wel fenegriek poeder gaan geven en dat geef ik nog steeds. Hij krijgt maar een beetje bietenpulp en wiesencobs ( naast onbeperkt hooi ) en daar doe ik het door.
Hij is redelijk stabiel. Bestel het bij pit-pit.com

Gister hoestte hij even flink, maar proestte daarna wel goed en was klaar. Het enige dat anders is, is dat de buurman weer flink stookt en er echt walmen hangen. Verder kan ik niks bedenken.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:21

Ik heb iedereen op Plospan Excellence gezet. Eerst alleen ons astma paard maar hij reageerde nog op het stro van de buren. Nu iedereen op deze grove krul. Plospan wordt na het schaven gewassen en dan droog verpakt. Als ik het stoffig vind dan maak ik het ook nog een klein beetje vochtig. Hij leeft 24/7 buiten en kan s'nacht in zijn schuilstal op Plospan slapen. Meestal slaapt hij op het zand maar nu de paddock kouder/natter is, gaat hij toch naar binnen. Vaak wisselt hij binnen en buiten slapen af, zo schattig. Verder heb ik de Hyagain en iedereen krijgt gestoomd hooi, natuurlijke voeding (Metazoa Esparcette, Superfitbroxx en Lucerne wat ik ook nat maak, appelazijn (detox + darmen), lijnzaadolie, visolie en spliterwten (slijmoplossend)). Hier doet hij het na 1 jaar probeerselen erg goed op - iig medicatievrij!!! De grootste winst in mijn optiek is gestoomd hooi en stro verbannen geweest... Als het droog is sproei ik de paddocks - alles zo stof vrij mogelijk! En nee, het gaat nooit echt weg, hij heeft gewoon astma en eczeem - is erg gevoelig op de longen en heeft altijd jeuk :(

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:33

Die van ons staat op houtkrul. En z'n buurman staat op vlas, dat scheelt ook. Verder, na de zouttherapie begin juni ook hier gestoomd hooi, graanvrij voer (metazoa, maar we zijn over aan het gaan naar vitalbix DC) en in de avond een prutje van speedibeet, esparcette, beetje grasbrok met lijnzaadolie en z'n supplementen, die laatste zijn overigens overigens niet voor het hoesten, daarvoor krijgt hij al een hele tijd niets speciaals op de spliterwten na maar dat is meer omdat ie dat lekker vindt en omdat er eiwitten in zitten. Geen medicatie ook, en inmiddels vanaf begin juni hoestvrij, op een enkele kuch tijdens die hele droge periode na.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:17

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga dan opzoek naar een vlas/houtkrul leverancier. Interessant ook van de spliterwten, daar ga ik me eens verder in verdiepen.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:28

Goedemorgen. Ik heb sinds 5 maanden een paard. En sinds we haar hebben hoest ze. Toen we haar kochten had ze een snotneus dierenarts zei bij de keuring dat het met een week over zou zijn. Ze zou gebracht worden als het over was een week later kwam ze en zag dezelfde dag nog dat het niet over was. Week op rust gezet daarna leek het beter te worden alleen toen we haar beweging wilde geven begon ze met hoesten. Dierenarts erbij en hoorde niks aan de longen dus ventipulmin gekregen en slijmoplosser. Na de kuur was het nog niet over en werd het zelfs erger hoeste nu ook in stal en kwam geel snot uit haar neus antibiotica kuur gekregen snot was daarna weg. Maar het hoesten niet dus naar de kliniek. Scopie en balspoeling laten doen haar luchtpijp zat vol slijm. En uit de balspoeling kwamen wat verhoogde waardes met weer een kuurtje zou het daarna over moeten zijn dus wij blij. Het werd iets beter in stal hoest ze niet meer (kreeg ondertussen nat hooi en op zaagsel) maar met longeren bleef ze hoesten. Besloten om te verhuizen een plek met uitloopje aan haar stal en veel op het land. Genoeg frisse lucht dus. Het leek even beter te gaan maar helaas begon ze afgelopen week weer met hoesten onder het longeren. Een boost van NAF had ze net achter de rug. Dus weer dierenarts gebeld. Die zegt dat het helaas chronisch is geworden. Omdat er nu ook doorzichtig slijm uit haar neus komt heeft ze prednison en weer ventipulmin gekregen. We zijn ondertussen al 5 maanden bezig en zijn eigenlijk weinig opgeschoten hebben nog niet van haar kunnen genieten en we weten eigenlijk niet meer wat we moeten doen als het hierna nog niet verbeterd is. Sorry voor het lange verhaal maar misschien dat iemand nog tips heeft voor ons?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:48

Oei je hebt een paard gekocht met een serieus probleem...en aangezien het in het keuringsrapport staat kan je ws ook niet zoveel met de vorige eigenaar...ik zou in ieder geval zorgen voor beste leefomstandigheden( veel buitenlucht, nat hooi of voordroog en evt supplementen ter ondersteuning...) ondervindt paard er zo veel klachten van dat rijden niet meer mogeljjk is?

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:58

Vleddertje1 schreef:
Oei je hebt een paard gekocht met een serieus probleem...en aangezien het in het keuringsrapport staat kan je ws ook niet zoveel met de vorige eigenaar...ik zou in ieder geval zorgen voor beste leefomstandigheden( veel buitenlucht, nat hooi of voordroog en evt supplementen ter ondersteuning...) ondervindt paard er zo veel klachten van dat rijden niet meer mogeljjk is?


Rijden hebben we 1x geprobeerd maar ze heeft weinig energie dit was met het proefrijden niet. Ze staat nu alleen maar buiten zijn speciaal verhuisd ervoor krijgt vitalbix nat hooi zagen we geen verschil in en er ligt vlas in stal.
Als er op keuringsrapport wat staat erover kan je dan geen stappen ondernemen? Want er staat op dat dat het met een week over zou moeten zijn. We willen namelijk wel stappen gaan ondernemen ze is net 6 jaar oud. En als sportpaard gekocht voor een behoorlijke prijs.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:08

Ze had trouwens van de osteopaat weerstand verhoogende suplementen gekregen en krijgt foenegriek