paard heeft een wond, watb te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

paard heeft een wond, watb te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:20

hallo
mijn paard heeft vandaag voor het eerst met een nieuw paard p de wei gestaan. ze hebben eerst achter een houten hek gestaan en hebben wat gesnuffeld (gister de hele dag) vandaag heb ik ze in de wei gedaan samen en heeft het nieuw paard de hele tijd achter mijne aangelopen en getrapt en dus ook gebeten.

ik heb dus een fjord en deze is dus echt precies NAAST de ruggegraad gebeten.
de foto,s zijn onduidelijk maar geven een beetje een beeld. de vacht was compleet weg en nog een stuk vel, bijna tot bloedens aan toe.
denk wel een centimeter diep. (op de foto,s is dat te zien met de zwarte gloed dat is in werkelijkheid de diepte van de wond.

Afbeelding

Afbeelding

ik heb het ontsmet met betandine oplossing, en hem op een schone, ventilereden stal gezet voor de nacht, ik was bang dat er veel vuil bij zou kunnen komen als hij in de wei bleef bijvoorbeeld door middel van rollen.

maar wat kan ik verder nog doen?
moet ik een D.A erbij halen?
ik zal morgen betere foto,s maken met mijn goede camera!

alvast bedankt!

monica08

Re: paard heeft een wond, watb te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:22

Ontsmetten met betadine zoals je al hebt gedaan & als het niet meer bloedt dan zou ik er levertraanzalf op doen bijvoorbeeld. :)
Verder in de gaten houden, maar een DA is niet nodig hoor. Dit gaat zo weer dicht.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:25

je hebt het al goed verzorgt en ontsmet.
eventueel een wondzalf, maakt eigenlijk niet echt uit welke hoor, daarmee hou je het een beetje soepel en breekt het niet steeds open.
Dierenarts is zeker niet nodig, das een wondje van niks hé zoiets.
In het begin is het vaak zo , als je nieuwe paarden bij elkaar plaatst, ze moeten eerst goed hun plaats in de kudde "rangorde" leren kennen en of voelen, daarna is er vaak geen enkel probleem meer, want de één gaat opzij voor de ander.
Zo gaat dat bij paarden , is niks verkeerd aan.
wel even spijtig van die beet, maar als mens moet je niet proberen tussen te komen in die rangorde, want dat werkt echt niet , paarden vinden dat zelf wel uit hoe ze zich moeten gedragen.
uitzonderlijk lukt dit niet maar meestal dus wel.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:28

ziet er van de fotos af niet zo heel erstig uit. ik zou het even aankijken.
wel goed dat het ontsmet is

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:30

Jenever op doen :j

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:30

Goed gedaan, verder niks aan doen. Niet nodig... :)
Heelt vanzelf weer... over paar weken zie je er niks meer van. ;)

Voor bevordering van de haargroei kan je er levertraanzalf op smeren. Alleen als de wond helemaal dicht is en er weer een ''velletje'' zit zeg maar... :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:16

Poco4ever schreef:

Lekker, giet jij ook 70% alcohol op je eigen open wonden? Denk het niet, he? Doet namelijk wel een beetje veel pijn...... #)

Hoe lang is die wond? Vanaf de foto is niet zo goed te beoordelen over hoe grote wond het is.
Overigens ben je nu in ieder geval te laat voor zaken als hechten, mocht dat zinvol zijn geweest dan moet dat binnen vrij korte tijd gebeuren.
Schoonhouden is je beste optie. Hou de temperatuur van je paard in de gaten en ook de omgeving van de wond.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:22

hahaha goede combi met smiley en jenever wat pijn doet. kuch sorry maar denk dat je het goed gedaan hebt.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:26

honingzalf werkt super voor wondgenezing.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:08

als mijn paard een wondje heeft doe ik er altijd bio huidolie op.
dit verzacht de huid en houd het soeppel.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:10

Poco4ever schreef:

Lijkt me ook niet zo'n goed idee....Waar alcohol in zit droogt namelijk uit. Buiten dat zoals eerder gezegd, strooi jij volgens mij ook geen alcohol over open wondjes...
Dat is fijn voor de korstvorming maar niet voor de huid eronder.. :n

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:16

Als je de rand van de wond opzij schuift, beweegt de wond dan mee of ontstaat er een groter gat? Op die manier kun je zien of de huid helemaal door en door beschadigd is. In het eerste geval niet, in het tweede geval wel. Voor nu kun je er weing meer aan doen dan je hebt gedaan.
Voor een evt volgende keer: Ik ga ervan uit dat de wond niet door alle lagen heen is. Is dat wel zo, dan had je een Da moeten laten komen voor krammen. Is de huid niet door, dan hoef je geen betadine te gebruiken, dat vertraagt het herstel alleen maar. Even afspoelen met water, en er blauwsel opspuiten zou dan afdoende moeten zijn. En geen zadel erop tot de huid zich weer heeft hersteld.

Heeft het paard dat heeft uitgehaald trouwens ijzers? Het ziet eruit als een scheur die gemaakt is door een hoefnagel, al kan het zijn dat de foto's wat vertekenen.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:24

Houd de wond goed schoon met water (eventueel met badedas of soda)
Als de wond aan het hele is wondzalf.
Tevens heb ik een zalfje wat de wond soepel houd en de haargroei stimuleert, je zult het niet geloven maar het werkt.
Ik zal morgen even de naam berichten.

Tevens uitkijken met rijden (liefste niet omdat de wond zo elke keer weer open gaat, zo geef je het geen kans om te genezen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 02:53

Het is nu te laat om nog te laten naaien, ontsmetten is goed, verder niets opsmeren. Als er eenmaal wat op is gesmeerd kan de DA er ook niets meer mee.

Goed dat je het paardje op stal hebt gezet. In het vervolg - als je echt twijfels hebt - meteen de DA bellen, niet te lang wachten, en al helemaal niet eerst advies afwachten van bokkers. Want het advies wat je krijgt zal zich altijd tegenspreken. Vertrouw op de DA, en niet op Bokt!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:57

OPG -> MD

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:27

realmagic schreef:
honingzalf werkt super voor wondgenezing.
NIET op open wonden. Honingzalf is goed voor schaafwondjes e.d. Op open wonden moet je helemaal geen zalfjes doen!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:30

Op dit soort wondjes zou ik groene leem smeren. Dat trekt een eventuele infectie naar buiten. Later, wanneer de wond weer dicht is, brandnetelzalf. Dat bevordert de haargroei. Beide heb ik standaard voorradig.

Betadine gebruik ik eigenlijk zelden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:41

TS, hoe is het nu? Neem aan dat de boel al mooi geheeld is inmiddels?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 04:01

Behandelschema voor wonden:

Kleine wonden: ontsmetten met neutrale zeep (ouderwetse huishoud zeep) of verdunde betadine en eventueel ongezuiverde honing op de wondranden aanbrengen (bevorderd de genezing).

Grotere wonden:
Alternatief: 1e week dagelijks insmeren met sugardine (bruine suiker gemengd met betadine, tot een papje) Dit voorkomt aangroei van wild vlees. Daarna (granulatie fase) de wond en omgeving beproeien met ATF (Automatic Transmission Fluid) De zwavel in deze olie houdt de wond schoon en afgedekt en bevorderd de huidaangroei.

Officieel:
De wondomgeving schoonmaken met huishoud zeep. Dan behandelen (en alleen de wond!) met Lotagen (2x dagelijks). Is er wildvlees aangroei, granulatie of doodvlees zichtbaar dan ongeconcentreerd gebruiken (3x dagelijks), hierna verdund. Geef tijdens het genezingsproces Tarantula Cubensis D6 (spinnen gif), 10 ml per dag oraal dit versneld de genezing met een factor 3-4.
De wond ziet er goed uit als er witte wondranden ontstaan.
Indien de wond aan de benen is dan moet de DA ook injecties geven tegen tetanus en einschuss.
Hoewel de meningen verdeeld zijn, gebruik geen verband! Dit sluit bacteriën in en hecht zich vak vast aan de wond.
De wond geneest ook slechter en langzamer.

Zorg bij grote verwondingen dat het paard op een ruime stal staat en hou de stal goed schoon.
Lotagen is een geneesmiddel, dat dood vlees en wildvlees verwijderd en de aangroei van nieuwe cellen bevorderd. Zodra je het op een wond spuit dan zie je meteen de werking, fout vlees wordt grijzig en lost op. na een kwartier zie je de wond rood worden, dit is gezond weefsel. Lotagen sluit tevens de bloedvaten af, waardoor bloedingen stoppen.

Met beide behandelingsmethoden voor diepe en/of geweken wonden die niet (meer) gehecht konden worden, zijn goede resultaten behaald. Nu zijn er puristen, die menen dat versnellingsbak olie nooit goed kan zijn... Maar als je weet wat er in reguliere geneesmiddelen zit, dan maakt het niets uit. De meeste veegeneesmiddelen komen oorspronkelijk uit de humanegeneeskunde, maar zijn vaak niet meer toegelaten voor menselijk gebruik... En dat is niet omdat het zo gezond is.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:18

Sientje schreef:

hallo
het is inderdaad mooi geheeld,
er komt helaas wel witte haren op dat is echt jammer!
maar gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden.
maandag komt de dierenarts voor de tanden en dan zal ik nog even vragen of hij ernaar kijkt. ik heb het idee dat mijn paard niet goed loopt nadat dit is gebeurd. hij is een beetje ´kreupel´maar weet niet of het hieraan ligt!

@ liekevb
ik rijd mijn paard niet hij is nog maar 2 jaar.
dus dat probleem heb ik nog niet:P

allemaal super bedankt voor jullie reacties!

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:10

joyce_eddy schreef:
Sientje schreef:

hallo
het is inderdaad mooi geheeld,
er komt helaas wel witte haren op dat is echt jammer!
maar gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden.
maandag komt de dierenarts voor de tanden en dan zal ik nog even vragen of hij ernaar kijkt. ik heb het idee dat mijn paard niet goed loopt nadat dit is gebeurd. hij is een beetje ´kreupel´maar weet niet of het hieraan ligt!

@ liekevb
ik rijd mijn paard niet hij is nog maar 2 jaar.
dus dat probleem heb ik nog niet:P

allemaal super bedankt voor jullie reacties!

miss heeft de 'bijter' een spier geraakt en dat ie een beetje spierpijn heeft?
wel goed dat je de dierenarts er nog voor de zekerheid naar laat kijken!