diarree wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

diarree wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 10:17

Hoi,

We hebben hier een shetlander staan, die altijd aan de diarree is.
Maar wat kan ik daar nou aan doen?
Je zou denken insulinde resistentie, maar dat kan haast niet want hij eet alleen hooi.
Hij staat hier nu 3 jaar denk ik, maar altijd heeft hij dunne.
En nu met die modder, zit heel zijn staart onder. En ook zijn kont moet schoon vandaag.
Wat zou ik hier kunnen doen? Kan je wat geven waardoor het minder word?
Iemand ervaring?
Ik heb de dierenarts gevraagt, maar hij zegt ik heb het ooit uitgezocht voor iemand maar je komt
er nooit achter wat het is.
Dus misschien iemand tips? Hij heeft er geen last van ofzo, maar vind het zelf niet echt gezond.
Hij is trouwens goed ontwormt, met altijd een andere werkzame stof dus dat kan het niet zijn.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:21

Heb hetzelfde gehad met een paard van mij. Ook alles laten onderzoeken, kwam niets uit, alleen, dat de DA's dachten (en dat zit er inderdaad dik in) dat ze als veulen niet goed ontwormd was...
Ik heb het bij haar redelijk goed gekregen met kruiden. Maar is zoeken hoor, wat past bij de jouwe... Zand in de darmen kan ook een oorzaak zijn. Kun je zelf heel eenvouding onderzoeken, door wat mest (normaal 3 a 4 ballen) maar dikke hand vol bij de jouwe in een emmer met water te doen. na een tijdje zakt het zand op de bodem en meer als een theelepel is teveel...Dan kuurtje Sand clear of vlozaad geven..

__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:31

De pony die bij mijn paard staat heeft vorig jaar ook een hele tijd aan de diarree gestaan. DA een paar keer erbij geweest, die heeft niets kunnen vinden. We hebben een en ander veranderd in het eten, maar dat had ook geen effect.
Wij zijn toen begonnen met het geven van Opkikker van NAF en binnen 2 weken was ze van de diarree af en ze heeft er tot nu toe (1 jaar later) nooit meer last van gehad.

Dus als je zeker weet dat de shet geen wormen heeft of, zoals Zammie zegt, geen zand in z'n darmen, dan zou je Opkikker kunnen overwegen.

jessie34

Berichten: 402
Geregistreerd: 27-04-05

Re: diarree wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:16

Staat je Shet op zand? mijn 2 jarige had eergisteren zandkoliek, waar ook diaree aan vooraf ging! kijk dus aub de mest even na op zand! ik geef de mijne nu iedere dag gekookt lijnzaad en een kuurtje psyllium zandweg vezels .

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: diarree wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 10:31

Dit jaar staan ze op zand ja, maar normaal stonden ze op het gras, en had hij het ook.
Ze krijgen hier wel afentoe gekookte lijnzaad, maar voor de rest
worden ze niet gevoerd, dus word beetje lastig om elke dag wat te geven.