Ginam schreef:@ singasong: de kies zit inderdaad nog helemaal in de kaak en zit volgens de tandarts dus nog heel erg vast. Volgens hem klemt haar kaak aan de kant waar de kies zit wel en gebruikt ze die kant dus minder om te eten. Mijn paard is 15 jaar en verder helemaal gezond. Heeft jouw paard ook een gebroken kies gehad?
Ja, hij heeft twee gebroken kiezen (boven en achterin) en die zitten er nu nog. Alleen is er bij beiden wel de helft afgebroken. Dus de buitenkant staat nog.
In het voorjaar twee DA erbij gehad, één zei 'opereren' (Lingehoeve) de ander zei 'trekken' (Anke Oerlemans). Ik heb daarna nog verschillende klinieken gebeld voor advies en deze zeiden ivm zijn leeftijd dat als hij er geen last van had, goed at, ik het beter kon laten zitten. Hij was toen 19 jr. (was in het voorjaar), nu 20 jr. en vanaf een jaar of 18 gaan de wortels van de kiezen uit de kaak groeien. Wel moest ik 1x per jaar de overgebleven stukken goed laten bijvijlen. Ik heb toen een tandarts laten komen die nogmaals heeft gekeken en me hetzelfde advies gaf als de klinieken die ik had gebeld.
Ik heb gekozen voor de laatste optie omdat mijn paard al zo veel ellende heeft meegemaakt in zijn leven en ik hem de stress van een operatie of van 'trekken' wilde besparen. We zullen zien hoe het verder gaat. Gaat het niet goed dan kan ik altijd nog ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door singasong op 19-09-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt