allergie op Cobactan?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LeenC

allergie op Cobactan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 22:47

In het 'kort' haar geschiedenis erbij:

Ama is een 22-jarige SF merrie die op 21 juli geopereerd is van dikke darm koliek. Volledige draai erin en alle aanhechtingen afgescheurd. We waren maar net op tijd.

Vervolgens heeft ze x aantal weken op Emdotrim gestaan, maar de wonde begon te lekken na een dikke week en dit beterde niet, in tegendeel: ze kreeg steeds meer 'gaatjes' waaruit aanvankelijk helder vocht kwam, later dikke pus. Er werd gewisseld naar Baytril nadat we enkele kolonies Enterobacter Amnigenus vonden in haar swab. Ook de Baytril leek na twee weken nog steeds geen beterschap te geven. Nu kreeg ze ook nog abcesjes bij vlak naast de operatiewonde. Opnieuw naar de kliniek: abcesjes opengesneden, opnieuw swab genomen en opnieuw andere antibiotica: Cobactan (15cc IV). Swabresultaten ondertussen terug: zo goed als proper, geen bacteriën te zien. Begin daarom te denken dat ze gewoon extreem reageert op de draadjes en een 'steriele' infectie doet om ze 'kwijt' te geraken: 't zijn tenslotte lichaamsvreemde voorwerpen.

Nu stond Ama deze ochtend nogal suf op stal. Verder at ze goed, maar die blik stond me niet aan. Ze was ook een beetje tam toen ze richting weide mocht voor haar half uur grazen. DA moest nog komen voor inspuiting, dus gelijk gevraagd haar te controleren en die was er ook niet gerust in. Uiteindelijk holderdebolder van 't werk terug gekomen en ze stond echt heeeel suf: kon haar ogen amper open houden en ze liet haar hooi liggen. Stond ook vaak te gapen. In totaal drie uur op de weide geweest deze NM en avond en nu lijkt ze wat beter. Ze laat nog steeds een deel hooi liggen, maar het avondeten (beperkte versie) ging vlot binnen.

Mijn vraag: Iemand ervaring met allergische reacties op antibiotica - in het bijzonder deze Cobactan? Wat waren bij jullie de symptomen? Volgens de kliniek kan allergie idd, maar uit dit zich in koorts en diarrhee. Voorlopig is haar mest normaal (nogal losjes, aan de graskant, maar dat heeft ze dan ook gegeten vandaag). Temperatuur is normaal en haar hartslag ligt rond de 40 - 44, ook normaal dus. Omdat een kuur normaal min. 5 dagen is en ze nog maar 4 gehad heeft, opteerde de DA om toch die vijfde nog te geven deze avond. Ben er niet helemaal gerust in, dus vanaf morgen opnieuw op de Baytril. Die deed blijkbaar toch ook z'n werk en toen was ze niet ziek.

Kan dit maaggerelateerd zijn? Ze is al vrij veel afgevallen de laatste twee maanden, hoewel haar rantsoen ondertussen terug normaal is en met al die antibiotica en stalrust zou me dat niet verwonderen... Wat dan gedaan?

LeenC

Re: allergie op Cobactan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 08:43

Niemand?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:54

Dag Leen

Ik ben momenteel ook Cobactan aan het gebruiken met Oregon...

Hij heeft enkele maanden geleden vasculitis gehad (eerst werd gedacht aan einschuss, maar het sloeg naar de vier benen, toen vasculitis).
Kuur prednisolon, emdotrim en torental verder leek het de goede kant op te gaan.
Krijg hij er een maagzweer of irritatie bij, gastroguard en pronutrin gegeven.

Nu staat die met een iets dikkere kogel maar eigenlijk geen manken.

Nu ben ik zelf cobactan aan het inspuiten, aan hem zie ik niets...

Zou het niet kunnen zijn van alle medicijnen en de hele poespas...
Dat ze gewoon een beetje moe is...en terug moet recupereren van alles????

Hou ons op de hoogte !!!
Ik duim voor je !!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 09:53

Helpen die gastroguard en pronutrin goed? Kreeg hij de maagklachten van de Emdotrim e.d. of van de Cobactan? Denk bij Ama ondertussen ook in die richting. Ze eet opnieuw van haar houtkrullen en in de week betrapte ik haar voor het eerst in al die jaren op zandlikken (is dat ook geen teken dat ze last hebben van de spijsvertering?) Ze krijgt nu weer Baytril omdat ze na de Cobactan slecht werd. Weet echt niet meer wat we nog moeten doen en de DA en chirurg precies ook niet. Daar zit je dan. De wondes zouden allang moeten genezen zijn. Baytril is dan weer niet goed voor de nieren, hoorde ik, en ze heeft sinds gisterenmorgen niets meer gedronken (buiten dan 't vocht in haar gras, geweekt hooi, extra nat krachtvoer en een geweekte Pavo Summerfit in extra veel water, kwestie van haar toch iets vocht te doen opnemen). Plassen doet ze wel nog normaal, voor zover ik gezien heb (moet overdag jammer genoeg werken). Ama had trouwens einschuss vlak voor haar koliek (waarschijnlijk is de algemene ziekte - koorts, minder eetlust, minder drinken in combinatie met het warme weer - toen dan ook de oorzaak geweest van die koliek): haar been is vrij dik gebleven. Geen wonder als je zoveel tegelijk moet doormaken en de stalrust doet er natuurlijk ook geen deugd aan.

Gek word ik van al dat gegis. Je probeert het juiste te doen, maar wat is het juiste als niemand het je kan zeggen?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:43

Oregon wou niet meer eten toen hij zo ziek was en enkele dagen aan de medicijnen was (emdotrim, torental en prednisolon).
Hij stond er ook heel sip bij en je zag zo de dofheid in zijn ogen.

Dan heb ik twee dagen Gastroguard gegeven en dan begonnen met pronutrin.
De pronutrin wou hij eerst niet onder zijn eten maar dan heb dat opgelost in water en die brei met dikke spuiten opgespoten.

Na enkele dagen was hij weer goed aan het eten.
Ik gooide vooral ook veel hooi in.

Nu ik weet niet of oregon een maagzweer had maar hij had zeker een soort van maagirritatie enerzijds door de stress en door de pijn zei mijn DA.
Die medicatie, ook die emdotrim zou volgens haar niet erg maagbelastend zijn.

Maar blijft er etter uit de wondes komen??
Wat wordt daar nu opgesmeerd??

Neen het is zeker niet gemakkelijk als de behandeling niet goed genoeg aanslaat.
Ik merk dat nu met die Cobactan...het been blijft ter hoogte van de kogel ook dik.
Maar dan denk ik ook, zou dat wel van het gewricht zijn en niet een rest van die einschuss...

Heel veel sterkte !!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 10:58

De wondes worden driemaal per dag helemaal uitgespoeld met Iso-betadine. Eerst rondom schoonmaken met Iso-betadine zeep en vervolgens 20cc Iso-Betadine door alle gaatjes spoelen. Dan met kompressen zo veel mogelijk vuil eruit duwen en goed 'poetsen', kwestie van de gaatjes zo goed mogelijk open te houden en alles van binnenuit te laten genezen. Daarna nog eens 20cc erdoor spoelen die dan niet uitgeduwd worden uiteraard. Die kunnen dan de uren nadien goed hun werk doen binnenin. Zalf wordt er niet op gedaan. Ze zijn maar kleine gaatjes en als er tussen de spoelbeurten door nog wat kan uitlekken: zoveel te beter. Zalfjes zou dat laatste belemmeren en daar blijft meer vuil inplakken ook.

Waren ook de instructies van de kliniek.

Zal straks dan eens overleggen met de DA ivm beschermende middelen voor haar maag. Desnoods even de kliniek bellen ook. Alvast bedankt voor jullie verhaal!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie