Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:09

Even kort want ik moet naar mijn werk, jannepauli, misschien heb je verkeerd begrepen die 10 rekeningen waren van meerdere paarden over een langere tijd.

Deze veearts heeft zeker niet gezegd dat de ander zijn werk niet goed doet!
Hij heeft alleen gezegd dat het hem verbaasd dat er hier zoveel medicijnen worden gegeven. Vervolgens was IK degene die hem heeft gevraagd hoe hij een bepaald geval zou behandelen, een veearts volgt bij een bepaald ziektebeeld een bepaalde procedure. Vervolgens was IK degene die hem heeft gevraagd wat ik daarvoor bij hem kwijt zou zijn en vervolgens was IK degene die daaruit mijn conclusie heeft getrokken, niet hij.

En zo zie je maar weer, de ene rekent 50 euro voor een potje Metacam en de ander 70.
Tot op vorig jaar hadden we hier nog een veearts die is nu met pensioen, hij rekende wel normale prijzen, sinds hij ermee gestopt is zijn de prijzen enorm gestegen.
Dus toch de wet van vraag en aanbod lijkt mij.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:19

Lola96 schreef:
Even kort want ik moet naar mijn werk, jannepauli, misschien heb je verkeerd begrepen die 10 rekeningen waren van meerdere paarden over een langere tijd.


Als je dat er niet bij vertelt kan ik het moeilijk zelf verzinnen.

Citaat:
Deze veearts heeft zeker niet gezegd dat de ander zijn werk niet goed doet!
Hij heeft alleen gezegd dat het hem verbaasd dat er hier zoveel medicijnen worden gegeven. Vervolgens was IK degene die hem heeft gevraagd hoe hij een bepaald geval zou behandelen, een veearts volgt bij een bepaald ziektebeeld een bepaalde procedure. Vervolgens was IK degene die hem heeft gevraagd wat ik daarvoor bij hem kwijt zou zijn en vervolgens was IK degene die daaruit mijn conclusie heeft getrokken, niet hij.


Die conclusie heeft ook niemand getrokken. Maar het blijft vreemd dat een 2e arts een dergelijk oordeel uitspreekt als hij niet concreet weet wat de diagnose van de 1e arts is en niet de motivatie kent waarom het paard bepaalde medicijnen krijgt. Vind een opmerking als "het hem verbaasd dat hier zoveel medicijnen gegeven worden" dan nog steeds erg merkwaardig en zoals gezegd, niet professioneel.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:05

Ik ken Metacam niet. Voor zover ik weer heeft nog geen enkel paard dat hier staat het gehad. Als het ernstig is en paard moet een tijdje pijnstillers of ontstekkingsremmers dan komt hij zelf dagelijks langs om het in te spuiten. En daarna kreeg ik een pasta en poeder. Hij is wel eerlijk want kon ook voor 2 pasta's kiezen maar dat was een stuk duurder volgens hem.
Nu heb ik helemaal geen klagen want als het moet staan ze binnen 10/15 min op de stoep. En de prijs is ook goed te doen.

Ik vind trouwens best dat een dierenarts mag en kan zeggen dat er wel veel medicijnen gegeven worden.
Vind niet dat hij dat perse negatief hoeft te bedoelen.
Zo is het met dokters toch ook de ene propt je vol met medicijnen en de andere liever niet. Als een arts daar niet achter staat mag dat best gezegt worden. Tuurlijk hij was er niet bij en het is ts goed recht om een eerlijke mening te krijgen van een andere DA. Ze hoeven niet allemaal elkaar het hand boven het hoofd te houden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:11

Jannepauli schreef:
Die conclusie heeft ook niemand getrokken. Maar het blijft vreemd dat een 2e arts een dergelijk oordeel uitspreekt als hij niet concreet weet wat de diagnose van de 1e arts is en niet de motivatie kent waarom het paard bepaalde medicijnen krijgt. Vind een opmerking als "het hem verbaasd dat hier zoveel medicijnen gegeven worden" dan nog steeds erg merkwaardig en zoals gezegd, niet professioneel.

En als het die man echt verbaasd, waarom zou hij dat dan niet mogen zeggen?
Als zij die arts verteld wat de diagnose was dan kan hij zich prima een voorstelling maken watvoor medicijnen daar in het ergste geval voor nodig zouden zijn. En als er nu nog meer medicijnen zijn voorgeschreven dan in de ergst denkbare situatie, dan kan dat hem toch best verbazen?
Waarom zou hij dat niet mogen zeggen en is dat ineens onprofessioneel? Dat hij ook DA is wil toch niet zeggen dat hij het eens is met wat alle andere DA's doen?

Ik beleer en corrigeer ook paarden (hoewel niet proffesioneel) en houd er ook niet van wat over het werk van een ander te zeggen maar als ik hier een paardje krijg waarvan de eigenaar mij verteld dat het zo'n mak diertje was, weggebracht om beleerd te worden en 4 weken later terugkwam, de baas niet meer wilde kennen en als een bang hondje rondkruipt zodra je met een zadel aan komt lopen dan voel ik mij ook genoodzaakt daar wat van te zeggen, in het belang van de eigenaar en evt. toekomstige klanten.

Sabmid

Berichten: 200
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Essen

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:17

Heb opzich niks tegen metacam, maar me paard stond laatst met een goed ontstoken oog en kreeg daar ook metacam voor?
En een paar maanden eerder voor blessure! Dat vind ik goed.
Maar voor een onstoken oog heb ik dan toch mijn twijfels? Had ook antibiotica gekregen en zalf en dan nog Metacam?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

@ anneliesdj: vanwege het simpele feit dat je maar één kant van het verhaal te horen krijgt, in dit geval van een niet-medisch onderlegde eigenaar die zich zorgen maakt over de hoge rekening.

@Sabsmid: heb je wel 's een korreltje zand in je ogen gehad? Dan weet je hoe pijnlijk en lastig dit is. Een ontsteking van het oog is zéér pijnlijk - buiten de antibiotica die nodig is om het ziekteproces te remmen, is wel degelijk pijnstilling nodig. Dus daarom kreeg je paard Metacam.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

Mijn shet kreeg metacam toen ze hoefbevangen was en ze niet opknapte van buut maar mijn dierenarts gaf het liever niet veelste duur zei die!
Voor de rest word er bij ons vaker buut gegeven en eigenlijk nooit metacam. Mijn dierenarts is erg goedkoop en geeft heel makkelijk dingen aan mij af zoals medicijnen etc zonder dat hij daarvoor langskomt.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:41

Hihihi hier ook zelfde ervaringen met die 2 dierenartsen waar je het over hebt, ik weet precies over wie je het hebt, want ik woon ook in zelfde regio.

Ja echt te zot voor woorden, aan mij zijn ze als klant kwijt, allemaal onnodige handelingen en medicijnen, en te zotte hoge rekeningen, van toen ik de draver nog had.

Ook is er tandartsbehandeling gegeven en die zou ook gediplomeerd tandarts zijn nou dat is heel slecht gedaan, want 1 week later kwam de paardentandarts (geen dierenarts en heeft jarenlang gestudeerd als paardentandarts) voor de paarden van de stal waar ik stond, die ging ook even mijn paard controleren, hoort bij de jaarlijkse check, die moest alles overdoen want het was heel slecht gedaan, mijn paard kon geen hooi eten, toen ik mijn paard kreeg en na een behandeling van die dierenarts dat ook gediplomeerd tandarts is nog steeds slecht hooi at en na een behandeling van de paardentandarts was het probleem in 1 x opgelost.

Een vriendin had pas 2 hengsten gekocht en die moeten gecastreerd worden, 1 van de 2 dierenartsen( ja ik zeg 1 van de 2 want ik noem geen namen) maakte afspraak voor castratie, net op tijd ontdekte mijn vriendin dat deze 2 hengsten eerst ingeent moet worden voor tetanus, want die is niet ingeent voor tetanus bij de vorige eigenaar.

Dat kwam doordat er een ander dierenarts ergens van in Noord Holland langskwam voor iets anders, die vroeg ernaar of ie wel ingeent waren? gingen ze kijken,op papieren, dat was niet het geval, nou alsnog gedaan door deze dierenarts, want dat is wel nodig voor als de 2 gecastreerd moeten worden, ivm wond, die andere 2 dierenartsen is dus ook een klant aan een vriendin van mij kwijt.

Het ergste is ook paar jaar terug had de dierenarts tot 3 x toe een verkeerde diagnose gesteld en heel veel medicijnen, paard werd nog zieker, dus een ander bijgehaald en in 1 x verholpen. pffffffffff

Echt voor mij nooit meer 2 van deze dierenartsen.

De andere dierenarts wat nu bij ons komt is goudeerlijk en zeer nuchter, dus geen rare gedoe van constant met antibiotica werken als het echt niet nodig is.

sembella
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:18

¨Mijn paard is in Moerbeke geweest (kliniek)
Daar vertelde ze mij dat Metacam erg slecht is voor de maag en zo min mogelijk toegediend moet/mag worden.
Uiteraard wel als het nodig is, maar niet "zomaar" erbij....

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:05

Lola96 schreef:
_Chanel_ schreef:
Hier wordt er voor echt alles metacam voorgeschreven. Ik denk idd ook dat deze dingen gebeuren.

Hier vind de DA dat die voor dingen speciaal moet komen al zijn het dingen die je zelf ook heel goed kunt doen.


Gebeurd bij ons ook, als het zomers vol zit met vliegen en je belt voor een tubetje Cavasan dan krijg je het niet, wil hij eerst komen kijken!


Is op zich dan geen verkeerde dierenarts want Cavasan kan namelijk ook een hoop kwaad doen als de ontsteking is niet van de vliegen komt maar door wat anders. En dat kan je zonder kennis en apparatuur niet zelf beoordelen. ;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:07

Sabmid schreef:
Heb opzich niks tegen metacam, maar me paard stond laatst met een goed ontstoken oog en kreeg daar ook metacam voor?
En een paar maanden eerder voor blessure! Dat vind ik goed.
Maar voor een onstoken oog heb ik dan toch mijn twijfels? Had ook antibiotica gekregen en zalf en dan nog Metacam?


Vindt ik niet raar, oogonstekingen en hoornhuidbeschadigingen zijn erg pijnlijk. Mijn hond heeft er pas één gehad, die wilde niet meer spelen niks. Zo'n last hadt die ervan en dan is een pijnstiller wel op zijn plaats.

Anoniem

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:15

Toevallig kom ik ook uit die regio en ik denk dat er wel meer veeartsen zijn dan die twee die jij toevallig kent.

Tot nu toe heb ik ooit 1 keer metacam voorgeschreven gekregen wat opgevolgd is door quadrisol, wat wel degelijk een klein beetje anders werkt. Dat is inmiddels wel 3 jaar geleden, maar je hebt het zelf ook over langere tijd, dus dat lijkt me dan vergelijkbaar.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:17

Ik kom ook uit dezelfde regio, en ben nu wel heel benieuwd welk veeartsen het hier betreft, want ik heb niet dezelfde ervaring. Dus ik ben nieuwsgierig of ik nou een van de twee door je benoemde veeartsen heb. Maar ik snap natuurlijk wel dat je de namen hier niet gaat noemen, dat zou niet netjes zijn.

Anoniem

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:18

Nee, maar als ik aan die kant van Amsterdam denk schieten er wel twee namen door mijn hoofd en het zou niet eerlijk zijn als het niet over die artsen ging.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:38

tita schreef:
Michelle_ schreef:
ik heb 1 x metacam gehad en verder nooit dat was om te kijken of mijn paard goed ging lopen en dus waarschijnlijk artrose had



apart om artose te constateren heb je dus wel rontgen nodig want metacam is een pijnstiller voor alles voor zelfde geld had ie iets aan sesambeen of HKO


het was meer dat als die braver zou worden dan we dan voor rontgen gingen of verder moesten zoeken ;)
erna dus ook gedaan.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:42

hier is btw de metacom 59.05 per 100 ml

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:45

Jannepauli schreef:
@ anneliesdj: vanwege het simpele feit dat je maar één kant van het verhaal te horen krijgt, in dit geval van een niet-medisch onderlegde eigenaar die zich zorgen maakt over de hoge rekening.

Maar jij geeft aan dat je die DA niet proffesioneel vind omdat hij zich uitlaat over een andere DA, dat heeft weinig met de interpretatie van TS te maken.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:03

Zowel Quadrisol als Metacam zijn lid van de NSAID familie. Een groep van niet steroide pijnstiller en ontstekingsremmer die heel breed ingezet kunnen worden. (Een van de bijwerkingen is : laesies op het maagdarm kanaal.)

Dit verklaart wel waarom ze zo breed ingezet worden. Wat overigens ook met de humane diclofenac en ibrufen wordt gedaan, die officieel ook NSAID zijn.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:28

Quadrisol is hier wel eens voorgeschreven geweest toen er eentje een klap op zijn schouder had opgelopen.
Verder vind ik niet dat alles helemaal pijnvrij moet zijn. Ook grijp ik zelf niet snel naar een pijnstiller.

Rivendell

Berichten: 6827
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:41

Mijn veearts geeft altijd Quadrisol. Zij doet dat omdat ze Metacam te duur vindt. Zowel ik als een vriendin hadden onlangs een bevangen pony en we hebben allebei een andere veearts. Ik was 120 euro kwijt (incl zondag visite) en mijn vriendin ruim over de 200 euro (door de weekse visiste). Zij had Metacam gehad en ik Quadrisol.

Sabmid

Berichten: 200
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Essen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:23

Wilawander schreef:
Sabmid schreef:
Heb opzich niks tegen metacam, maar me paard stond laatst met een goed ontstoken oog en kreeg daar ook metacam voor?
En een paar maanden eerder voor blessure! Dat vind ik goed.
Maar voor een onstoken oog heb ik dan toch mijn twijfels? Had ook antibiotica gekregen en zalf en dan nog Metacam?


Vindt ik niet raar, oogonstekingen en hoornhuidbeschadigingen zijn erg pijnlijk. Mijn hond heeft er pas één gehad, die wilde niet meer spelen niks. Zo'n last hadt die ervan en dan is een pijnstiller wel op zijn plaats.



Njaa ik kan het ook wel begrijpen, maar wist niet dat het ook daarvoor goed hielp? Dacht meer voor spieren en gewrichten etc. (stond ook op doosje)

Anoniem

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:30

idd op het doosje staat: Voor het bewegingsapparaat.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:35

Sabmid schreef:
Njaa ik kan het ook wel begrijpen, maar wist niet dat het ook daarvoor goed hielp? Dacht meer voor spieren en gewrichten etc. (stond ook op doosje)


Je hebt gelijk hoor Sabmid, metacam en ab inzetten is bij de meeste ontstoken ogen als een knuppel om een vlieg dood te slaan. Echt overdone.
Een ooggel is echt voldoende. Als je maar consequent smeert.

Sabmid

Berichten: 200
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Essen

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:43

voor verlichting van ontsteking en pijn zowel in acute als chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat.
Staat op internet..

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:48

anneliesdj schreef:
Jannepauli schreef:
Die conclusie heeft ook niemand getrokken. Maar het blijft vreemd dat een 2e arts een dergelijk oordeel uitspreekt als hij niet concreet weet wat de diagnose van de 1e arts is en niet de motivatie kent waarom het paard bepaalde medicijnen krijgt. Vind een opmerking als "het hem verbaasd dat hier zoveel medicijnen gegeven worden" dan nog steeds erg merkwaardig en zoals gezegd, niet professioneel.

En als het die man echt verbaasd, waarom zou hij dat dan niet mogen zeggen?
Als zij die arts verteld wat de diagnose was dan kan hij zich prima een voorstelling maken watvoor medicijnen daar in het ergste geval voor nodig zouden zijn. En als er nu nog meer medicijnen zijn voorgeschreven dan in de ergst denkbare situatie, dan kan dat hem toch best verbazen?
Waarom zou hij dat niet mogen zeggen en is dat ineens onprofessioneel? Dat hij ook DA is wil toch niet zeggen dat hij het eens is met wat alle andere DA's doen?

Dat is mijn idee ook, ik vraag het hem, leg hem gedetailleerd uit hoe het ervoor stond en wat de diagnose van de veearts is, en geloof me ik vraag een DA zijn hemd van het lijf over de diagnose. Moet hij dan liegen om een ander de hand boven het hoofd te houden?
Ik vraag hem hoe hij een dergelijk geval zou behandelen en hij geeft mij eerlijk antwoord, wat is het probleem?