Paard hele dag op de weide, Wat moet ik voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brietje

Paard hele dag op de weide, Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:15

Hallo,

Mijn kwpn merrie 1,74 groot staat de hele dag in de weide met inloopstal. Nu is mijn vraag wat is verstandig om te voeren?
Ik rijd 4 keer in de week ongeveer dressuurmatig en springmatig en af en toe een wedstrijd(1 keer per maand ong)
Graag tips wat ik moet voeren met het liefst de prijzen erbij,

Groetjes Brigit

PBA_

Re: Paard hele dag op de weide, Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:07

Ik ben er voor om ook hooi tot hun beschikking te hebben. Mijn paard eet nu in verhouding meer hooi dan gras. Heb je dit paard net en wat kreeg hij eerst te eten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:22

Zolang er genoeg gras is zou ik nog geen ruwvoer bijvoeren. Maar als de weide schraal wordt moet je toch echt hooi of kuilgras bij gaan voeren. De prijs verschilt, afhankelijk van hoeveel je koopt en waar.

Om ervoor te zorgen dat je paard alle voedingsstoffen binnenkrijgt kun je Pavo Summerfit koeken bijvoeren. Die zijn speciaal voor bijvoeren naast weidegang.
Je zult ongv. 1 koek per dag moeten geven voor jouw paard.

Prijs voor 30 koeken (= een maand voer) ca €10,-
(adviesprijs is €10,70)
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan

dodo1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:36

mee eens: summerfit bijvoeren!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:27

hmm, mijn paard van 1.72 had toch echt niet genoeg aan alleen gras (volle weide) en de pavo summerfit. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe fanatiek je met hem werkt, en of hij in de wei druk is. Mijn paard speelt (volgens mij) veel in de wei, en eet misschien daardoor weinig. Hij is nu wat te mager geworden (wel vol bij de flanken, dus geen reden voor ruwvoer, het is echt een energietekort). Inmiddels krijgt hij twee keer per dag ongeveer 2 scheppen sportbrok met extra granenmix (van Subli beiden). Hij moet nog aankomen, maar ziet er wel weer beter uit, en meer energie. Echt een kwestie van kijken (en voelen!) hoe je paard reageert. Succes ermee!

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:59

Ik zou wel wat biks bijvoeren voor de vitamientjes etc. Maar die koeken kunnen idd ook.
Is natuurlijk ook afhankelijk wat je met het paard doet en of ze te dik/ dun is.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:30

Als de paarden bij ons in de zomer 24/7 op de wei staan, dan krijgen ze 's ochtends en 's avonds hun normale portie voer en 's avonds droog hooi.

Toch is het bij ieder paard anders, maar als je hem/haar 4 keer in de week rijdt zou ik niet snel brok verminderen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:07

In de zomer staat de mijne ook 24/7 buiten, op gras. Ik geef na het rijden - ongeveer 3 x per week - een schep krachtvoer en een handje vitamine-mineralensupplement (in mijn geval Quattro en Vita-mineralen, beide van Mijten). Gaat prima zo!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:52

als jij elke keer naar het rijden een klein beetje mais of bix geeft moet het wel goed zijn hoor.

maar als ze al erg rond is zou ik het gewoon houden bij die sumerfit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:40

mijn pony staat ook 24/7 op de weide. ze krijgen ruwvoer bijgevoerd,in grote porties.
verder geef ik(als ik kom...vrijwel elke dag)een paar handjes pavo vitaal,wat graan,een schepje magnesium en ik ga natuurmix bijvoeren.
vind alleen gras toch niet optimaal ivm de suikerwaarden.

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:25

hallo,
hij staat de hele dag in de wei hij krijgt alleen hooi en af en toe brokjes. maar dat is voor een shet ook wel genoeg

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:55

Mijn haf( misschien niet helemaal vergelijkbaar) staat 24/7 op wei. We geven ze elke dag een strook gras, zo hou je er zicht op wat ze eten en worden ze niet gauw dik. Na het rijden, zon 2/3 per week krijgt ze een halve kilo brok en een halve kilo muesli. Zo krijgt ze dr energie weer op pijl. Je loopt zo ook minder kans dat ze teveel krijgen en bommetjes worden. Wij doen dit allemaal zo, maar zijn wel hafjes en fjorden.