Verzorgingsproduct voor pezen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anniick

Verzorgingsproduct voor pezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 19:54

Hoi,

hebben jullie ervaring met bepaalde soorten verzorgingsproducten voor de pezen?
Daarmee bedoel ik cremetjes oid voor verkoeling/vochtophopingen tegen te gaan?

Zit er over na te denken om zo iets aan te schaffen aangezien mijn paard pas een peesblessure heeft gehad.
Of raden jullie dit mij juist af? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:59

Ik zou in elk geval niet preventief allerlei "spulletjes" gaan smeren. Kost m.i. alleen een hoop geld. Als je paard pas is genezen van de de blessure is het vooral zaak om verantwoord op te bouwen en te trainen. :)

Edit: ik neem aan dat je ivm de blessure sowieso de benen afspuit.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-09-10 20:03, in het totaal 3 keer bewerkt

www.fleurschildert.nl | Schilderijen en tekeningen | :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:00

Bedoel je verkoelende produkten voor na het rijden? Wat erg goed koelt en ook nog vochtophopingen helpt tegengaan is klei. Bv staysound of sticky legs.
Ik gebruik die klei na de cross en mijn paard staat de volgende dag altijd met keurig strakke pezen!

Maar het allerbeste is nog gewoon 10 min. per been koelen met een zachte straal water.

Anniick

Re: Verzorgingsproduct voor pezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 20:03

ja dat bedoel ik inderdaad :).
ik doe inderdaad zo lang mogelijk koelen na het rijden.

Heb gewoon het allerbeste met mijn paardje over, en ik dacht misschien bestaat er wel een goed cremetje oid die het een en ander nog meer kan voorkomen.

ik zal eens kijken naar klei, bedankt!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 20:08

Simmie, hoe lang gaat zo'n pot a 1,5 of 3 kg staysound ongeveer mee?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:10

Tja, ik gebruik het na de cross voor beide voorbenen en soms als ik een zware training heb gehad. Dus een keer of 10 en ik doe er 2 seizoenen mee (seizoen loopt van maart t/m oktober).

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 20:11

oke, bedankt! en heb je dan 1,5 kg of 3? :)

en kan het niet uitdrogen ofzo?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:15

1,5 kg.
Als je het droog bewaart en de pot goed af sluit droogt het niet uit. Mocht dat toch per ongeluk een beetje gebeuren kun je er wat water door doen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:34

VSW-->MD.

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

thoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:14

Een peesblessure los je vooral op met 1) rust , 2) niet te lang stappen per dag en 3) 15 min tot 30 min koeling van de pees met een koude waterstraal bv.
Nu je kan natuurlijk middeltjes gebruiken om zo'n vochtophoopingen tegen te gaan maar ik vindt dat nutteloos. Want ik wel in der tijd gebruikte, was coolgel omdat ik niet altijd de zin had om mijn paard haar been een halfuur lang onder een koude waterstraal te houden... Maar als er een verdikking of vochtophoping zit is dat het teken van ofwel 1) een blijvend letsel ofwel 2) dat de peesblessure nog niet genezen is.
Maar rust is nog altijd het beste geneesmiddel en al die cremes kosten bovendien hopen geld.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 11:31

bedankt voor jullie reacties. :)

vorige maand ben ik langs de DA geweest, en heeft paard weer genezen verklaard (van overbelaste pezen), en sinds dien heeft hij geen dikke benen meer gehad. :)
Ben lekker aan het opbouwen, maar ik wilde gewoon weten of er iets bestond om het beter te voorkomen, zoals ik al zei.

Ik spuit nu elke keer na training netjes zijn benen af, maar mocht ik weer wat intensiever gaan trainen, leek het me misschien een idee om zo af en toe iets te gebruiken, bijv. die klei, als hij echt hard gewerkt heeft.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:42

Ik heb mijn oude paard een supplement bijgegeven: het noemt 'tendon cure' en het is een poeder dat ik gedurende 3 maanden gegeven heb, 1 schepje per dag.
Hij heeft een peesscheur gehad en bleef toch met zijn pezen sukkelen, dus daarom dat ik hem dit heb bijgegeven. Dit als advies van mijn dierenarts.
Het product is wel erg duur: 160 euro (in België), maar het werkt echt super!!
Het helpt bij de opbouw van pezen, en mijn paard heeft nooit meer last gehad!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie