Jeuk!!!

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

edith2

Jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 07:55

Ondanks dat ik weet dat er al het e.e.a. geschreven is over jeuk, kon ik toch geen antwoord vinden wat op mijn situatie van toepassing is. Als het niet goed geplaatst is, zet het dan svp maar op de goede plek!!
Mijn paard heeft de laatste weken jeuk. Voorheen had ze nooit ergens last van maar de laatste tijd, als ik haar uit het land haal, gaat ze het liefst meteen staan schuren. Met d'r hoofd, onderkant hals (zo lekker over d'r halve staldeur heen) of met d'r kont. Ook als ik d'r onderbenen pittig borstel, staat ze te genieten. Voeding is niet veranderd. Ze staat 24/7 op het land en krijgt er nauwelijks iets bij. Op het land heeft ze niet veel mogelijkheden om te schuren en merk ook niet dat ze dan onrustig wordt van jeuk hier of daar. Kan dit zomerexceem zijn of wie heeft er een idee???

capopjekop

Re: Jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:37

Ik zou toch eens proberen hoe ze reageert als ze niet in de wei staat, maar in de paddock met hooi. Of het dan minder wordt. Hoe ziet je wei eruit? Sommige paarden kunnen niet goed tegen suiker. Nu voor de winter krijgt het gras nog een groeispurt en zal er dus meer fructaan (=suiker) in het gras zitten.

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 08:54

Mmm, ze staat niet echt rijk in het gras. Dat kan zowiezo niet met haar "genen" (tinker :+ ). Op de paddock met alleen hooi is geen optie want dan zou ze alleen staan. Ga het fructaangehalte inderdaad maar weer eens een tijdje in de gaten houden, goeie tip!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:19

Ieder gras heeft daar last van. En juist kortgras bevat meer fructaan. Ik weet niet hoe ze verder qua conditie is? Maar anders is een graasmasker mss een optie?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:20

Ik denk persoonlijk aan paardenluizen..

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 13:22

Bwaah, paardenluizen, dat hoop ik toch niet. Vorig jaar is er wel een paardje geweest die dat had. Dan zou ik van die kleine kruipsels moeten kunnen vinden, toch? En een 3 daagse-waskuur voor zo ver ik weet?
Grasmasker kan ik ook overwegen. Eerst maar proberen uit te sluiten dat ze luizen heeft

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:23

Je kunt ze zien lopen ja, maar dan moet je goed kijken. Bij mijn pony's duurde het een poos voordat de dierenarts ze had gevonden, daardoor dacht hij eerst aan mijt.

Je krijgt dan idd shampoo mee dat je om de zoveel dagen moet gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:15

luizen hoeven ze geen jeuk van te hebben hoor, mijt vaak wel.
maar ik heb wel ervaring met tinkers en je ziet vaak toch wel dat ze serieus jeuk hebben als ze verharen.
als je het niet vertrouwd kun je ze een keer wassen met een middel wat luis en mijt dood!(sebacilo of neocidol,vraag je veearts voor een middel)

je moet ze er mee wassen en na een 7-10 dagen dan weer.
maar je kunt oom gewoon een keertje wasse,dat kan al helpen.
geef ze wat extra vitamines bij, van tinker word gezegd dat het sobere paarden zijn,maar bij weinig gras en lage ruwvoergitft bestaat wel een kans op tekorten aan bepaalde mineralen en dat kan jeuk geven!
dus zorg voor een liksteen en geef wat krachtvoer of een vitaminekorrel en dan gaat het meestal al een stuk beter

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:39

Mijn fjord heeft hetzelfde als jou tink. De hele zomer nergens last van gehad (in tegenstelling tot z'n soortgenootjes die alleen nog maar in ridderpak de wei in konden) en sinds een week of twee ineens jeuk.
Bij hem zit het 'm puur in het verharen. Hij heeft een flinke bos manen, geen boogje dus, en vooral onder die bos en onder z'n voorpluk laten de haartjes niet goed uit zichzelf los en dat kriebelt. Toen hij dit voorjaar z'n winterjas uitdeed was het hetzelfde; jeuk jeuk jeuk.
Ik ros hem extra goed en voer lijnzaad om hem te helpen bij het wisselen van z'n vacht tijdens de periodes van verharen. Eventueel smeer ik wat verzachtende zalf op de plekken die het meeste jeuken.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 23:12

Raya00 verharen doet ze nog niet zo erg en het is niet dat ze echt jeuk heeft onder d'r manen. flinke rosbeurt is natuurlijk altijd lekker!

ellepel, kan je mijt ook met het blote oog zien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:51

nee,echt niet!
die beesten zijn zo klein, dat zie je echt niet.
tinkers hebben het vaak in de sokken,dan staan ze veel te stampen of met de benen langs elkaar te wrijven.
fructaan en eiwit zijn ze zeker gevoelig voor en ik zie dan vaak dat ze plekken op het gezicht krijgen of tussen de knie en de elleboog of hak,spronggewricht....
soms luis,maar somns toch ook iets van eczeem

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:56

Ons paard heeft vorig jaar rond deze tijd plots zeer ernstige allergien gekregen!!! Begon ook met jeuk!

Of schurft.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 11:09

nou, klinkt in ieder geval niet rooskleurig allemaal. vandaag zie ik paardmans niet (verzorgersdag) maar morgen ga ik haar toch even van top tot teen inspecteren en laat het jullie weten. eventueel maandag de da laten komen. bedankt voor de goede adviezen zover!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie