Eetbeest!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

Slobber? Dat krijgt mijn pony alleen als zij te mager dreigt te worden!
Zou ik niet meer geven, en ook geen bix of muesli, tenzij ze dagelijks flink aan het werk moet,
dan kun je een beetje geven, maar daar krijgen ze al snel te veel van.
Laatst bijgewerkt door Elmyh op 15-09-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

3/4 geven 2x per dag en dan nog een 1/2 aan krachtvoer is erg veel voor een paard wat dik wordt.
Neem aan dat het om 3/4 schep gaat (kg?). Dat is dus 2 volle scheppen per dag.
Daarnaast ook nog slobber?

Gezien de info die je geeft zou ik zeggen. Onbeperkt goede kwaliteit grof ruwvoer en daarnaast het krachtvoer drastisch minderen.
Ga kijken naar een krachtvoer die vitamines bevat maar geen extra suikers en zetmeel. Dat is juist waar je paardje dik van wordt.

Stro is geen probleem als ze onbeperkt ruwvoer krijgt.
Eet ze ook stro in de stal terwijl er hooi ligt?

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:21

Koop een hooitas zou ik zeggen, niet zo'n peperdure, maar deze, van €12,- Lijkt me het proberen waard.

Even naar beneden scrollen: blauw ding met gat erin
http://www.zadeltje.nl/assort/S3/S3.htm

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:28

Abeltje77 schreef:
Koop een hooitas zou ik zeggen, niet zo'n peperdure, maar deze, van €12,- Lijkt me het proberen waard.

Even naar beneden scrollen: blauw ding met gat erin
http://www.zadeltje.nl/assort/S3/S3.htm



was ook het eerste waar ik aan dacht! :)
kan bijna niks mee gebeuren.

vlas eten is heel slecht voor een paard, omdat vlas ontzettend veel vocht opneemt, dus ook
als het inmiddels in de buik van je paardje zit, waardoor de vlas opzwelt in de maag. daardoor krijgt ie
dus koliek. teveel stro is natuurlijk ook niet goed, maar stro is vele malen beter dan vlas. en elk
paard knabbeld wel een beetje aan stro dat is geen ramp.

ook zou ik stoppen met slobber als ie zo vet volgens jou is. geef hem gewoon een handje biks om mee te doen met de andere
en voor de rest lekker hooi voeren. het kauwen van hooi geeft ze veel meer voldoening dan de slobber die zo op is.
ook doorgaan met ze op het land gooien. nu is het gras toch minder voedzamer aan het worden, dus zijn ze ook niet meer zo vet dan
als ze in het voorjaar naar buiten gaan....

ik hoop dat je er wat mee doet, en niet iedereens hulp in de lucht wegslaat... we proberen je echt te helpen
want als we dat niet wilde hadden we niet eens gereageerd op je topic ;)

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:32

Bedankt allemaal ik wet het wel!!
Blijf gewoon doen wat ik deed hang alleen ffe een hooinetje op.

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:35

en wat deed je allemaal?
want blijkbaar ging dat juist niet goed, anders vroeg je niet om hulp

je komt me ook erg geirriteerd en boos over, waarom?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:41

Hoe bedoel je blijven doen wat je deed? :)
Dezelfde hoeveelheid krachtvoer en slobber? Dan gaat een hooinetje niet zoveel helpen hoor. Toch nog een klein beetje nadenken of al dat krachtvoer wel nodig is? Er zijn tig paarden die zelfs op enkel ruwvoer prima in de (hogere) sport lopen omdat ze energie uit dat ruwvoer kunnen halen! Slobber zou ik sowieso mee stoppen, dat is juist dé dikmaker ;)

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

ik geef mijn pony in de zomer waar ik niveau Z mee rijd,
elke dag 1/5 biks per dag, als ie rijd.. heeft ie een week vrij dan lekker niets

omdat hij met hooi en gras genoeg binnenkrijgt.. en anders word ie vet...

in de winter krijgt me pony maar 1/2 per keer ( dus 1 kg per dag)
en veel hooi

bij ons staan ze op stro en vlas. maar ik vind zelf stro vele malen fijner!

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:00

Kan me allemaal niks schelen. Ik blijf doen wat ik doe want dat krijgt ze altijd al. Dus...

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:05

Vraag me toch af wat je dan van plan was toen je dit topic opende? Je vraagt onze raad, wij geven die en je zegt dat het je niks kan schelen? Nou lekker dan..

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:10

ik denk dat Ts zich wat aangevallen voelt en daarom wat fel reageert en soms niet helder nadenkt. Zullen we proberen haar gewoon zo goed mogelijk te helpen en er geen welles nietes verhaal van te maken?

TS ik snap je dilemma.. maar vraag je toch eens een kijkje te nemen op de site http://www.paardnatuurlijk.nl Een leuk site waar alles goed uitgelegd staat. Kun je rustig eens nalezen.
En fouten maken is niet erg, dat doen we allemaal. Toch is het verstandig je paard anders te voeren. Veel succes meid ;-)

(en dit hoeft zeker niet altijd duurder uit te pakken hoor.. en niet alles van de site is haalbaar, maar lees eerst alles eens..).

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:15

Dan nog vind ik dat ze een beetje rustiger kan reageren en op z'n minst onze adviezen in overweging neemt :)

Ze vraagt advies omdat haar pony alles opvreet en daardoor dik werd, en zelfs een paar keer koliek kreeg, juist?
Misschien dat mijn reacties ook overdreven zijn, maar ik erger me gewoon zo. Als ze zo doorgaat met hetzelfde voederschema kan het zijn dat ponylief op een dag voor de zoveelste keer koliek krijgt en het teveel word, als je snapt wat ik bedoel. Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden voor TS als haar pony zich gewoon letterlijk dood eet, echt waar..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:19

waarom zet je haar niet dag en nacht op de wei? Ben je toch van alle problemen af?

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:21

Delidema schreef:
Kan me allemaal niks schelen. Ik blijf doen wat ik doe want dat krijgt ze altijd al. Dus...


waarom begin je ingodsnaam dan dit topic,
loop niet zo te janken, als je er toch geen ene moet mee doet...
tjonge jonge, wat ben jij een vervelend kind zeg! :r

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:29

Samenvatting van het topic:

-Het beste haal je je paard van het vlas af, als ze dit eten kan er idd vanalles mis gaan.
-Andere bodembedekkers zijn stro (kunnen ze gerust eten, ze worden niet dik want ze krijgen er geen vet van, hoogstens een bolle buik) of rubber matten (saai dus veel uitdaging aanbieden)
-Onbeperkt ruwvoer helpt veel. Als je arm ruwvoer hebt dan worden ze ook hier niet dik van maar krijgen ze hooguit gevulde darmen.
-Hooinetten kunnen een oplossing zijn, omdat ze dan de hele dag kunnen eten zonder dat ze idioot veel eten. Als je deze hoog ophangt is het niet gevaarlijk.
-Hooizakken zijn anders ook een oplossing, daar kan je paar zeker niet in vast komen te zitten.

Verder wil ik je nog even waarschuwen voor het dichttapen van het gaatje. Paarden hebben buiten eten ook vocht nodig wat ze moeten drinken. Als je paard zijn neus te ver in een waterbak drukt kan er water in het masker stromen en kan je paard stikken/verdrinken.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:30

Joycebunny schreef:
Dan nog vind ik dat ze een beetje rustiger kan reageren en op z'n minst onze adviezen in overweging neemt :)

Ze vraagt advies omdat haar pony alles opvreet en daardoor dik werd, en zelfs een paar keer koliek kreeg, juist?
Misschien dat mijn reacties ook overdreven zijn, maar ik erger me gewoon zo. Als ze zo doorgaat met hetzelfde voederschema kan het zijn dat ponylief op een dag voor de zoveelste keer koliek krijgt en het teveel word, als je snapt wat ik bedoel. Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden voor TS als haar pony zich gewoon letterlijk dood eet, echt waar..



oke, maar door deze manier van communiceren heeft het al bewezen dat ze steeds meer en meer averechts reageert. Ze heeft misschien het idee dat iedereen tegen haar is. Vergeet niet dat haar manier van voeren voor jaren terug normaal was. Oke geen excuus, maar niet bij iedereen is het nut van 'natuurlijker' voeren bekent. En ja ze hadden het moeten weten anders moeten ze ook niet aan dieren beginnen. Maar tegenwoordig is de 'aanschaf drempel' toch al erg laag.

Dus in goed overleg is er misschien wel meer te bereiken.

Maar goed TS, ik zie wel dat je je pony/paardje wilt helpen. Anders had je ook niet aan de bel getrokken. Dat vind ik al hartstikke goed. Bedenk maar zo: er zijn zat bokkers die gewoon de ogen sluiten voor problemen.
Maar het allerbeste zou ik vinden, als je een kijkje ging nemen op de site http://www.paardnatuurlijk.nl
Laat je me weten wat je ervan vond? :+

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:20

Vond het een goede site maar ik hoe niet meer naar dit topic te kijken!! ;)
Iedereen heeft ook een grote bek enzo, dus laat maar ik doe wat ik wil. Doegh!!!

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:21

Hoezo heeft iedereen een grote bek? Ik probeerde je zo duidelijk mogelijk uit te leggen (en niet alleen ik, maar zeker 90% van de bokkers in dit topic) hoe je het beste met je paard om kon gaan wat betreft dit probleem...

En we kwamen allemaal op dezelfde conclusies, die Vjestagirl ook nog even heeft opgesomd zodat we zeker wisten dat het duidelijk was.

Jammer, want dit voelt als stank voor dank.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:23

maar waarom zet je haar dan niet dag en nacht in de wei?

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:25

Delidema schreef:
Vond het een goede site maar ik hoe niet meer naar dit topic te kijken!! ;)
Iedereen heeft ook een grote bek enzo, dus laat maar ik doe wat ik wil. Doegh!!!


Kun je misschien quoten waar mensen een grote bek tegen je hebben (voordat je zelf vrij onbeleefd begint te worden natuurlijk)?

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:26

dat wil ik niet!!
Ik weet al wat ik doe alleen weet niet hoe ik zo topic sluit. dus hou gewoon op met berichtjes sturen!!! Er zijn genoeg mensen die door blijvern drammen met wat ze doen!! Dat vindt ik niet ech luek.

Ik hou op dus wil het er nu niet meer over hebben daag!!

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:29

Het topic kan alleen gesloten worden door een moderator.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik blij ben dat ik niet jouw paard ben..

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:34

Delidema schreef:
dat wil ik niet!!
Ik weet al wat ik doe alleen weet niet hoe ik zo topic sluit. dus hou gewoon op met berichtjes sturen!!! Er zijn genoeg mensen die door blijvern drammen met wat ze doen!! Dat vindt ik niet ech luek.

Ik hou op dus wil het er nu niet meer over hebben daag!!


Jij kunt een topic niet sluiten, dat kan alleen een moderator en gebeurd ook niet op verzoek.

Verder wordt een topic ook niet gesloten omdat een ts dat wil, mensen zijn vrij om te blijven posten :).

Misschien is het handig om je te realiseren dat mensen hier alleen maar reageren om jou te helpen, wij hebben er niets aan om te irriteren, we hebben er niets aan om slechte adviezen te geven. We doen het voor jou en voor je paard :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:41

Dit paard heeft zo te lezen een ernstig gebrek aan ruwvoer. En niet meer ruwvoer willen geven omdat je paard dan dik word? Of nog erger te lezen dat het al dik is? Ik zou me schamen. Daarbij is stro geen ruwvoer. Het is helemaal geen voer. Meid je hebt duidelijk een groot gebrek aan kennis als het gaat om paarden en voeding. En vooral, waarom, als je een topic opent op bokt, en dan imo goede antwoorden krijgt, trek je dan zo een grote mond open en plaatst zulke brutale berichten? Waarom doe je dan nog de moeite een topic te openen, even lekker relschoppen?

RoseK
Berichten: 1281
Geregistreerd: 14-02-07

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:55

Jammer dat je hier niet meer wilt lezen.
Je zegt dat je niet wilt veranderen wat ze altijd al krijgt (qua voer) maar zegt ook dat het nu niet goed gaat.
Wordt het dan geen tijd dat je wat gaat veranderen?
Van stro gaat je paard geen koliek krijgen en het helpt goed tegen verveling op stal, sowieso beter dan dat je ze vlas eet.
Het lijkt mij wel dé oplossing