Eetbeest!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:00

TS : beantwoord onze vragen, dan hoeven wij niet constant hetzelfde te zeggen of vragen? :)

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:05

Ik heb even in TS haar hyves gekeken, de paarden daar staan gewoon op het land.. & zien er niet veel te dik uit(daarnaast heeft er ook geen enkele een graaskorf, maar okee).
Daarnaast TS, paarden eten zo`n 22 uur per dag in het wild & menig bokker probeert dat na te bootsen.
Hooinetten zijn niet gevaarlijk, zolang je ze op borsthoogte hangt & ze gevuld zijn. Anders is ene ruif ook nog een goede optie :).
Daarnaast sla je bijna alle goedbedoelde adviezen af; wat wil je dat we dan zeggen? :o

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:19

en TS, van ruwvoer worden ze heus niet dik hoor, koop gewoon arm hooi (en ja dat is al de 10de keer dat iemand dat zegt en dan reageer je daar niet meer op, maar we geven je tientalle tips en je wuift ze gewoon weg) in hooinetten met kleine mazen en je probleem is opgelost. Wat dat stro betreft en dat ze zich dan volvreet is - zoals ook gezegd - niet waar. Van stro zitten ze vaak vol en als je ze genoeg te eten geeft (en dan denk ik aan dat arm hooi in netten) blijven ze heus van hun bodembedekking af..

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:23

Joycebunny schreef:
en TS, van ruwvoer worden ze heus niet dik hoor, koop gewoon arm hooi (en ja dat is al de 10de keer dat iemand dat zegt en dan reageer je daar niet meer op, maar we geven je tientalle tips en je wuift ze gewoon weg) in hooinetten met kleine mazen en je probleem is opgelost. Wat dat stro betreft en dat ze zich dan volvreet is - zoals ook gezegd - niet waar. Van stro zitten ze vaak vol en als je ze genoeg te eten geeft (en dan denk ik aan dat arm hooi in netten) blijven ze heus van hun bodembedekking af..


& als je dan nog vind dat ze niet op stro mogen, zet je ze lekker op rubber matten.. Alleen is dit 3 keer zo duur & is je paard nogsteeds zwaar verveelt.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:04

Delidema schreef:
Sorry ik heb ook nog leven om bokt heen ben vaan bezig met de paarden dus soms kan het wat lang duren tot er een adwoord is en dit is geen nutteloos topic alleen jullie zeggen ook telkens het zelfde dus dan hoef ik daar ook niet meer op te reageren.
En van die hooinet heb ik al een link gekregen dus daar ben ik al mee bezig!!

Mensen jullie gaan alleen maar domme dingen denken en niet gewoon dat ik verder ook nog wat wil weten!! Mischien helpt zo een hooinet niet dan moet ik uit dit forum kunnen halen wat ik anders kan gebruiken..

En ik wil ook geen stro want van ruwvoer word je paard dus wel dik, en mijn pony heeft al een dikke pens dus.



ik raad je aan om een deskundig persoon op gebied van voeding te gaan benaderen want zo te lezen krijg je de beste adviezen,maar wil je er niet naar luisteren omdat je het zelf blijkbaar beter weet!

stro word een paard niet dik van want het bevat bijna geen voeding,zelfde geld voor hooi wat ouder is.
kijk in het centrale topic voor paarden met overgewicht,daar vind je de beste info

[VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:09

gewoon lekker je paardje tussen 4 muren zetten met zijn dicht getapede graas korfje om!

Waarom beginnen sommige mensen toch aan paarden :roll:

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:50

meid meid wat reageer je heftig zeg. de tips die hier gegeven worden zou ik nog maar eens goed doorlezen als ik jou was. deze mensen lijken er meer verstand van te hebben dan jij, al ben jij t er zo te zien niet mee eens.

mijn paard word ook heel erg snel dik, maar vreet ook het stro uit de stal. dit doet ze altijd en ze heeft hier nog nooit koliek van gehad. ze krijgt soms zelfs extra stro en hier word ze echt niet dikker van.

zoals al velen hier hebben aangegeven is het magische woord voor jou paard 'ruwvoer' . geef hem oud hooi en/of stro. en zorg dat hij hier de hele dag van kan eten. een paard is gemaakt om vrijwel continu te eten. ik hoop dat je bereid bent om te leren en om voor de gezondheid van je pony te kiezen en niet zo eigenwijs je kop in de wind te steken en denken dat je het beter weet. dat is, voor zover ik uit je berichten op kan maken, niet echt bevorderlijk voor de gezondheid van je pony.

succes!

Kempkes
Berichten: 132
Geregistreerd: 28-08-10

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:58

Misschien moet je hem dan gewoon op rubber zetten! En niet meer op vlas en stro kan ie het ook niet meer opeten wordt ie niet meer dik en kun je het hooi op de grond leggen, dan ben je van het probleem af! Geen dik en geen dood paard.

Kempkes
Berichten: 132
Geregistreerd: 28-08-10

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:59

Andere mensen proberen je dus te adviseren, dus probeer of daar iets mee te doen, of schakel deskundige hulp in. Succes

MarliesV

Berichten: 15250
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:04

TS: er zijn al veel bruikbare tips langs gekomen.

Maar een vraag is nog steeds niet duidelijk:
Wat krijgt je pony op dit moment aan voer? Hoeveel en hoevaak van wat? En staat je pony op stal of buiten en hoeveel van wat?

Op die manier kunnen we ons een beter beeld vormen en ook daarbij een advies geven.

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:17

rapido schreef:
gewoon lekker je paardje tussen 4 muren zetten met zijn dicht getapede graas korfje om!

Waarom beginnen sommige mensen toch aan paarden :roll:



DOe toch normaal mens!!
Jullie begrijpen het niet. Jullie dnek ook maar laat maar lekker vreten boeiend als je koliek krijgen want ja dan worden ze maar ziek en gaan ze maar DOOD boeid jullie niet.

me paard krijgt 3/4 's ochtends en 's avonds
1/2 's middags en 's ochtends & 's avonds ruwvoer. een dikkehand vol/.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:20

Doe jij even normaal!
We proberen je alleen maar te helpen!
Nu kom je over als een vreselijke domme penny! ;)

Ik zou eerst als je haar dunner wilt het krachtvoer schrappen & haar gewoon ouder hooi geven. Op stro zetten kan ABSOLUUT geen kwaad, daar zit bijna geen voeding in.
Kijk ook eens op http://www.pavo.nl & dan bij de voedingswijzer.
Dan zul je ook advies krijgen.


& als het ons niet zou boeien, dan zouden we ook nietmeer reageren. Maar byna geen hooi is gewoon ziek voor een paard.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 13-09-10 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:21

DaisyDarling schreef:
Ik heb even in TS haar hyves gekeken, de paarden daar staan gewoon op het land.. & zien er niet veel te dik uit(daarnaast heeft er ook geen enkele een graaskorf, maar okee).
Daarnaast TS, paarden eten zo`n 22 uur per dag in het wild & menig bokker probeert dat na te bootsen.
Hooinetten zijn niet gevaarlijk, zolang je ze op borsthoogte hangt & ze gevuld zijn. Anders is ene ruif ook nog een goede optie :).
Daarnaast sla je bijna alle goedbedoelde adviezen af; wat wil je dat we dan zeggen? :o



HOe weet jij nou dat dat mijn paarden zijn. VAAG!!
Die zijn namelijk van me vriendin

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:22

Delidema schreef:
DaisyDarling schreef:
Ik heb even in TS haar hyves gekeken, de paarden daar staan gewoon op het land.. & zien er niet veel te dik uit(daarnaast heeft er ook geen enkele een graaskorf, maar okee).
Daarnaast TS, paarden eten zo`n 22 uur per dag in het wild & menig bokker probeert dat na te bootsen.
Hooinetten zijn niet gevaarlijk, zolang je ze op borsthoogte hangt & ze gevuld zijn. Anders is ene ruif ook nog een goede optie :).
Daarnaast sla je bijna alle goedbedoelde adviezen af; wat wil je dat we dan zeggen? :o



HOe weet jij nou dat dat mijn paarden zijn. VAAG!!
Die zijn namelijk van me vriendin


Ik(en de rest) probeer je alleen te helpen.
Je lijkt zelf niet echt het beste voor te hebben met je pony..
Wie weet er nou meer? 30 bokkers of JIJ?
Bokkers, dacht ik zo ;)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 13-09-10 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:23

Paard zoveel mogelijk buiten houden zou ik zeggen. En op stal zorgen voor genoeg hooi, worden ze echt niet vet van hoor.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:30

paard krijgt meer kracht voer dan ruw voer.
ja is het gek dat paard dik is, enorm hongerig en koliekerig.
absoluut niet.
krachtvoer schrappen,
en onbeperkt hooi....

een flinke hand hooi, is genoeg voor een cavia maar niet voor een paard.

hooinetten die CORRECT worden opgehangen zijn absoluut niet gevaarlijk.

en verder TS doe wat aan je houding ajb....

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:32

TS mag houding veranderen, maar sommige bokkers ook ;)
meid, luister naar onze adviezen? Dit doe je op deze moment absoluut niet en ik vraag me af waarom je dan al onze tips en AANBEVELINGEN (want ja met al dat krachtvoer en amper ruwvoer is het ook niet gezond voor je pony) negeert of zelfs afkraakt? En zijn tig bokkers hier die jaaaaaren in de paarden zitten en denk ik toch heel veel ervan af weten? Geloof je ons niet, contacteer dan een paardendiëtiste of menig ander paardenkenner, zij zullen je PRECIES hetzelfde vertellen.

Brainless

Berichten: 29768
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:34

Van stro worden ze echt niet dik, ze kunnen een stro buik krijgen, maar dat zijn alleen gevulde darmen en is absoluut geen vet.

En een dikke hand ruwvoer? Hoeveel is dat?
Je kan beter je paard alleen op (graszaad)hooi zetten en het krachtvoer verminderen. (krachtvoer zijn juist vaak dikmakers).

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:35

denk de dichtsbijzijnde manege al.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:36

sandra1986 schreef:
denk de dichtsbijzijnde manege al.

Deze reactie volg ik niet helemaal? :+

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:37

oh sorry dat was een reactie op joycebunny.
niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde dat de dichtsbijzijnde manege al kan vertellen wat er fout gaat.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:16

Een dikke hand ruwvoer?

Mijn paard krijgt 8 kilo hooi op een dag, nou probeer dat maar eens in een handje te proppen :D .

Véél stro eten is idd niet goed, dan verhoog je de kans op strokoliek. Wat je kan doen is, als hij toch zo veel stro eet, een tijdje lijnzaadolie bij te voeren (kopje per dag). Dit zorgt ervoor dat de darmen "glibberig" zijn waardoor stro niet kan gaan verstoppen en hij mooi alles uitkakt.
Sowieso zou ik hem van het vlas afhalen. Je kunt hem beter te veel stro (met dat kopje lijnzaadolie) geven per dag, dan hem op vlas laten staan en hem dus dat laten eten.
Als hij veel op de weide komt hoef je niet perse dat lijnzaadolie bij te geven, gras smeert namelijk ook genoeg.
Hij zal trouwens steeds minder stro gaan eten. In het begin denktie: Bunkeren!!! Maar later zal hij dat niet meer doen (was bij die van mij ook zo, is een "algemeen" verschijnsel). Mijne eet nu ongeveer een halve plak/een plak per dag op. Doordat ze daarnaast nog genoeg ruwvoer en gras krijgt krijgt ze geen (stro)koliek.

Verder zul je een stuk minder krachtvoer (bix, muesli e.d.) moeten geven, en veel meer ruwvoer (dus hooi). Krijgt hij nu hooi of kuil? Kuil is heel "vet" en hooi niet. Dus het beste is hooi, voor jouw paard is het beste "oud" hooi, want hier zitten het minste calorien in. Kun je niet aan oud hooi komen, vraag dan iig naar hooi die níet van de 1e snede is (dat is namelijk het "vetste" hooi).

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo!

Muizenissen

Berichten: 179
Geregistreerd: 29-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:07

Ik kan me best voorstellen dat als het voerregime wat jij noemt normaal is op jouw stal, je het moeilijk vindt om onze adviezen serieus te nemen. Onze adviezen staan namelijk erg ver af van de manier waarop je paard nu gevoerd wordt en waarvan jij nu vindt dat dat een goede manier is (en je stalbaas/stalgenoten vinden dat misschien ook).
Desondanks wil ik je toch dringend adviseren om je eens te verdiepen in de voer/eetbehoeften van een paard. En dan niet bij mensen op jouw stal, maar in boeken of op websites. Het kost even tijd om het allemaal echt goed door te lezen, maar dat is wel nodig om echt kennis op te doen en zelf een goed oordeel te vormen van wat goed voeren is (en dan hoef je dus niks klakkeloos van mij of andere bokkers aan te nemen :Y) ). Aangezien je je echt zorgen maakt over de gezondheid van je paard denk ik dat je die tijd er wel voor over hebt.

Je kunt natuurlijk prima zelf zoeken/googelen, maar hier alvast wat voorbeelden van sites (die van pavo zet ik er niet bij, die is eerder al genoemd):
http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/ruwvoer-paarden
http://www.bokt.nl/wiki/Ruwvoer

Op de volgende site kun je zelfs uitrekenen wat je paard nodig heeft aan kg krachtvoer en ruwvoer (erg leuk!):
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

Succes en vooral veel plezier met lezen!

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:44

Ik had ffe een foutje me paard word elke dag wel gewoon onbeperkt ruw voer gegeven. en ze krijgt wel slobber enzo.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:02

het zou wel hanbdig zijn als je na gaat vragen hoeveel ruwvoer precies
hoeveel krachtvoer en welk merk.
dan pas kun je ene goed anwtoord krijgen.

want als je niet weet hoeveel het dier krijgt kun je ook niet uitrekenen wat er teveel gegeven word