Nacrolepsie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Nacrolepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:08

Hallo,

Vandaag heb ik iets gelezen over nacrolepsie. Dit kwam in mijn ogen best wel bekend voor bij mijn fjord.
Af en toe heeft ze zon moment dat haar hoofd langzaam naar beneden zakt haar ogen dichtgaan en ze bijna op haar knieën gaat zitten, meestal gaat ze dan wel weer automatisch rechtop staan en is ze weer wakker. Dit heeft ze vooral als ik naar de manege ga, haar daar heb opgezadeld en ik nog even moet wachten voor de les begint.
Verder heeft ze dit thuis niet, behalve als ze in het zonnetje staat in haar uitloopstalletje.

Zou dit een lichte vorm van nacrolepsie kunnen zijn? Ik begreep namelijk aan de ene kant dat dit het wel kon zijn en aan de andere kant dat nacrolepsie juist inhoud dat ze gewoon zomaar ineens omvallen.

Ni_en_ke

Re: Nacrolepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:11

ik ken alleen narcolepsie bij mensen!!!
Maar ik denk persoonlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je fjord!
Waarschijnlijk is ze gewoon heel ontspannen als jullie samen staan te wachten.

Of is ze ooit echt welleens op haar knieën gevallen??

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:13

het kan zeker bij paarden voorkomen :))

als je twijfelt gewoon de VA bellen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:15

Narcolepsie komt zeker voor bij paarden. Een paard bij ons op stal heeft er ook last van. Hij zakt of soms zomaar even weg, maar als het een heftige aanval is heeft hij heel veel moeite zijn evenwicht te bewaren en valt hij bijna om (echt wankelend 'zitten' op zijn knieën).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:25

wij hadden ook een paard op stal die dat had maar die viel echt om.
Als ie in het land stond leek het net of ie neergeschoten werd.
Op stal heb ik hem ook weleens zien gaan, dan zag je hem dommelen en ineens zakte hij door zijn benen heen.

Paard van een ander vriendinnetje (la_vie op bokt) heeft het ook.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:27

het is narcolepsie ;)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:28

Ik geloof ook wel dat narcolepsie bij paarden voor kan komen.
Wel vind ik het apart dat het altijd op het zelfde moment gebeurd (het hoofd laten zakken en ogen dicht).
Ik vraag me af of je het al vreemd vond voor je het stuk over narcolepsie las, of er daarna aan bent gaan denken.

Maar sowieso, als jij je er echt zorgen over maakt, gewoon een DA erbij halen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:46

Ja ik vond het wel vreemd, maar had er verder nooit echt bij nagedacht dat het iets vreemds zou kunnen zijn eigenlijk. Pas nadat ik dat gelezen had, ik wist ook niet dat het bestond eigenlijk..

TeddieMikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:18

Ik heb mijn paard gisteren laten inslapen vanwegen narcolepsie omdat de aanvallen steeds erger werden. Narcolepsie is progressief dat houd in dat de aanvallen steeds vaker voorkomen en het paard van steeds "verder" moet komen. Mijn paard viel wel 5 keer in elkaar voordat hij weer op de been was. Op stal beschadigde hij zich daardoor heel erg schaafwonden open plekken enz. Omdat bij narcolepsie een "storing" op treed in het zenuwstelsel is de kans heel groot dat het epileptische aanvallen worden. Er is niet een echt goed medicijn voor behalve dan zware medicijnen tegen epileptische aanvallen die zorgen ervoor dat er niet te veel prikkels doorkomen. Volgens mijn dierenarts is narcolepsie aangeboren. Mijn paard is 18 jaar oud geworden we hebben enorm van hem genoten en zullen hem verschrikkelijk missen.

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:36

TeddieMikkie: sterkte!

heidilover: Ik ben wel benieuwd of je er nu nog wat mee gedaan hebt? Heb je een afspraak gemaakt met de da of kijk je het allemaal nog aan?

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:31

ik heb een veulen gehad met narcolepsie en heeft 1,5 week op de kliniek gestaan en is er nu waarschijnlijk over heen gegroeid
maar paarden kunnen dit wel krijgen en veulens ook.