jaarpakket ontworming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

jaarpakket ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 15:33

Vorig jaar heb ik via mijn pensionstal een worm pakket voor een heel jaar aangeschaft nu aankomende oktober meten we weer een pakket aanschaffen nu wilde ik weten of er mensen hier zijn die ervaring hebben met ander jaar pakketten dan die van de DA het liefst bestel ik online een pakket of stel ik hem zelf samen maar daar heb ik verder ook geen eieren van gegeten..
Weet iemand een goed samengesteld pakket of een webshop die ontworming goedkoop verkoopt.

gr gemma

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:36

Op www.agradi.nl kan je wormenkuren bestellen. Het pakket dat je neemt zou ik samenstellen in overleg met de dierenarts.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:39

Ontworming spullen kan je beter bij de DA kopen.
Ik denk dat je het beste equest (pramox) kan nemen.
Die beschermt ook tegen bloedwormen.
Equest is wel een beetje duur maar dan heb je de volgende
ontworming pas over 8 weken!

lonnie

Re: jaarpakket ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:08

ik bestel ook op agradi een jaar vooruit voor 4 paarden. ik reken per paard per jaar 2x een kuur met ivermectine (bimectin) een keer een kuur met moxidectine (pramox) en een keer een kuur met praziquantel

wel opletten met pramox, niet alle paarden (shetten, veulend en wellicht ook dragende merries) mogen dit hebben

Ik geef in november pramox (moet na het weideseizoen) in februari ivermectine, in mei praziquantel en in augustus weer ivermectine

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:03

Joanne_Bodhi schreef:
Ontworming spullen kan je beter bij de DA kopen.
Ik denk dat je het beste equest (pramox) kan nemen.
Die beschermt ook tegen bloedwormen.
Equest is wel een beetje duur maar dan heb je de volgende
ontworming pas over 8 weken!

Die 8 weken is bij een heel hoge besmettingsdruk en een kwetsbaar paard. Dan ga je richting kleine wei met overal mest in langs gras en een jong dier. Equest (moxidectine) is trouwens onder dat soort omstandigheden volgens de fabrikant 12 weken werkzaam.
Moxidectine werkt ook tegen ingekapselde bloedworm, maar alleen als die bereikbaar zijn in het paardenlichaam. Dat is in de winter, de rest van het jaar werkt ivermectine even goed.

Elke 8 weken ontwormen is bij goede preventie nutteloos en werkt resistentie in de hand. 1e stap bij wormenbestrijding is het voorkomen van herbesmetting door het schoon houden van je wei door 3x per week (en liefst elke dag) verwijderen van de mest. 2e stap is om voordat de paarden in het voorjaar de wei op gaan alles 3 dagen van te voren te ontwormen. Staan ze dan al op de wei zet ze dan op een schoon stuk en mest de 1e 3 dagen minimaal 2x per dag uit.
Einde weidesezoen of als een wei rust krijgt de mestplekken (als die er zijn ivm niet kunnen uitmesten) en lang gras maaien en wei als nodig slepen.

Hier in principe begin en einde weideseizoen ontwormen met equimax, reeën en vossen verspreiden lintwormeieren en als er mos in je hooi zit kan je paard daar ook lintworm van oplopen (mosmijt). Ivermectine werkt tegen horzeleieren en daar zijn we een aantal van tegen gekomen dit jaar (we verwijderen de eitjes zoveel mogelijk, maar toch). Eventueel midden in het weideseizoen mestonderzoek en rond jaarwisselling moxidectine ivm ingekapselde bloedworm. Het is wel zo dat de pony's hier schoon op een schoon stuk (exhooiland) kwamen, het een vaste groep is en wij elke dag uitmesten. Bij meer wisseling van dieren, besmet land en minder preventie zal je zeer waarschijnlijk meer moeten ontwormen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:55

Mogelijk is het een idee om mestonderzoek te laten doen ? Zodat je wat gerichter kunt ontwormen? Ik ontworm in principe 4x per jaar !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:54

Bassenqua schreef:
Mogelijk is het een idee om mestonderzoek te laten doen ? Zodat je wat gerichter kunt ontwormen? Ik ontworm in principe 4x per jaar !

Mestonderzoek is een goede aanvulling, maar lintworm is hier niet altijd in aan te tonen.
Horzellarven zijn al helemaal niet aan te tonen, en hoewel die binnen in het paard meestal voor weinig problemen zorgen zijn de volwassen dieren reden voor onrust en paniek. Dus alleen al voor het makkelijker binnen de omheining houden van je dieren is bestrijding aan te raden.