Heftige allergische reactie: wat is de oorzaak?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

stefje

Heftige allergische reactie: wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 19:54

Mijn merrie heeft voor de tweede keer sinds twee weken een enorme allergische reactie. Het moet dit zijn:
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... bulten.asp
ofwel urticaria. Het begon vrij plotseling en werd snel enorm over haar hele lichaam, dikke bulten (kwaddels worden die genoemd) waarvan enkele doorbraken en vocht produceerden (geen pus), ze is gespoten met cortisonen wat heel goed hielp maar zodra dat was uitgewerkt 4 dagen later kwam het net zo hard, nee nog harder terug. Maandagavond begon het weer, dinsdag iets meer. Woensdagochtend nog gelest, dat ging nog (ze was er niet ziek van of sloom), maar woensdagavond werd het erger en donderdagochtend heb ik met grote spoed weer de VA gebeld. Opnieuw gespoten gistermiddag, nu zie ik het weer afnemen. Deze tweede keer waren flink veel plekken opengesprongen en lekten wondvocht over haar complete hals heen, op haar flanken en op de schoft. Kan kortweg zeggen dat ik dit echt niemand gun, het is echt een nachtmerrie. Je hebt echt het idee dat je paard dit niet kan overleven. Maar goed het lijkt weer af te zwakken, wat nu zaak is is de oorzaak achterhalen. Alles wat de laatste max 5 weken veranderd is, mag ze niet mee in aanraking komen. VA zegt je moet nu alles uitsluiten want nog een keer cortisonen spuiten geeft verhoogde kans op hoefbevangenheid. Dus nu een zoektocht.

Mijn rijtje is het volgende (natuurlijk van alles overlegd met de VA), in volgorde van prio, van alles geGoogled:
1. Derby anti-vliegenmiddel, ongeveer 5 weken geleden gestart met gebruik (een jaar of 10 geleden ooit eerder gebruikt maar toen spoot ik maar heel af en toe, en rond die tijd kan ik me vaag ook een allergische reactie herinneren, ook in het vroege najaar, maar dat kan ook enkele jaren eerder of later geweest zijn...)
2. Balen hooi van de Ranzijn, fijner hooi, waarschijnlijk van dit jaar, kan engels raaigras inzitten
3. Weiland voor die grote regenhoosbuien nog kunstmest gestrooid
4. Weiland gekalkt op hetzelfde moment
5. Weiland met najaarsgras
6. wortels
7. Pavo biks waar ik toevallig deze week enkele brokken uitviste die aan elkaar gekleefd en wat beschimmeld waren, komen vreemd genoeg uit zakken die nog van goede datum zijn (oktober) en verder prima biks bevatten. Ik ga Pavo een brief schrijven hierover en de brokken bijvoegen.
8. appeltjes uit de boomgaard, wat gif gespoten ruim om de bomen heen week of 4 geleden.
9. Moody mare, voer het sinds eind mei al, maar een anderhalve maand geleden een zak van iemand overgenomen.

Wie heeft meer suggesties? Info? Alles welkom! Ze krijgt nu dus echt niets meer behalve stro, ander hooi, en biks (andere zak gehaald vandaag). Geen snoepjes of extra's, niets. Ze gaan nu niet in het land (en dat vind ik echt balen maar moet alles uitsluiten), enkel in de bak met hooi. Ik moet een week of 4 liever nog 6 zo doorgaan en dan geleidelijk aan zaken weer bijvoegen.

Voordat dit begon was ze goed gezond, glimmend en fit.
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-09-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bonte_bente

Re: Heftige allergische reactie: wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:56

hoe is het stro denk ik dan?
en waar zit de allergie het meeste?

uuuuuuhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:00

Stro is in 1 vracht gekomen ergens begin januari denk ik en vanaf toen ook gestart met gebruik. Zijn grote balen. Ik verdenk niet echt het stro, VA zei dat als ze al jaren op stro staat ik dat niet hoef te veranderen. Heb wel de gehele box geleegd en vernieuwd, gezien het feit dat ik het jonge hooi toen ook in de box had gevoerd en dat moest eruit...

Allergie begon eigenlijk beide keren op haar wang en breidde heel erg snel uit. Ik heb op die plek zo net achter het halster regelmatig gespoten tegen de vliegen (en rest van lichaam ook natuurlijk). Daar kan ik nr. 1 wel mee rijmen. Maar was dus heel snel gewoon over haar hele lichaam, enkel bovenop haar kont en op haar benen is het niet geweest. Onder het zadel kwam het het laatst erbij, ook dat kan want ik spuit ook vlak voor het rijden als het zadel er al opligt. Ook wel als ze naar het land gaan maar denk ik wel meer aan de zijkant dan echt bovenop de rug. Ook dat strookt wel met het vliegenspul, en gevoelsmatig denk ik die chemicalien, die verdenk ik wel. Maar goed het blijft gissen en ik moet alles uitsluiten nu. Dat is echt lastig.

Ik moet eens checken wat er in dat vliegenspul zit. Mijn instructeur dacht ook direct aan vliegenspul, en had ooit een paard met verslagen droes gehad maar dat zag er wel anders uit dan dit. VA heeft trouwens geen moment over droes gehad (verslagen droes of gewone droes zou met deze leeftijd, paard is 23, geen grote waarschijnlijkheid zijn).
Laatst bijgewerkt door Katja op 03-09-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik de editknop!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:07

staat ze in binnen of buitenstal? wij hebben op t moment erg last van mugjes.
ze veroorzaken kleine bultjes.
maar niet zo erg als de foto in je link.

en rupsen??processie rups? heb je bomen in de weides?
bij ons zaten er een hoop rupsen tussen de brandnetels... rupsen geen processie rupsen..

verder heb ik geen ingeving maar wens ik je succes bij oorzaak vinden.
snap dat t erg vervelend is dat je niet weet waar t vandaan komt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:09

Stal met buitenluik dat vrijwel altijd open is. Het is hier wel polder dus het valt wel mee met de muggen. Rupsen zal ik eens kijken, maar ik denk het niet, echt nog nooit hier gezien. Maar thanks voor de tips!

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:10

pff zit ook hard op mee te denken voor je
kan het zijn dat je dekens al in gebruik hebt en gewassen met iets waar ze niet tegen kan.
pas ontwormd?
paard gewassen met nieuwe shampoo.
stal geschropt met schoonmaak middel?
zijn maar gedachten hoor.
hoop dat ze snel weer opknapt en het niet meer terug komt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:21

Geen dekens nog, en die was ik met Neutral. Geen shampoo gebruikt. Stal niet geschrobd. Wel wormenmiddel, maar de reguliere, die verdenk ik niet. Maar bedankt!

Ik lees over kunstmest dat dat geen allergie veroorzaakt, wel het daarna groeiende gras wat barstensvol met eiwit blijkt te zitten. Misschien heeft dat het nog gedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:22

Mijn paard heeft dit ook gehad meerdere malen als reactie op muggen. Met dit vochtige weer zijn er weer erg veel. Ik behandel tegen muggen waardoor ze geen last meer heeft. Dit kwam ook opeens opzetten.

Even iets anders uit je verhaal. Nooit kalk strooien tegelijk met kunstmest, de werking van de kalk is weg en de kunstmest werkt ook niet ideaal.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 21:25

Kunstmest had ik gewoon niet moeten doen, maar het land werd kaal. Achteraf niet slim denk ik. Kan dus niet samen met kalk dat wist ik niet. Wilawander wat doe jij tegen de muggen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:27

Mijn merrie heeft het vorig jaar een keer gehad, ook in de zomer. Volgens mij in Juli. In hele korte tijd een enorme explosie van grote en kleine bullten. De dierenarts was er heel snel en gaf aan dat het waarschijnlijk te maken had met een allergie op een insectenbeet. Ze kon geen medicatie krijgen omdat ze drachtig was en er anders gevaar voor de vrucht zou kunnen ontstaan. We moesten haar afspuiten en veel koelen. Het verdween toen redelijk snel en de volgende dag was het meeste wel weg. Daarna niet meer gebeurd.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:35

stefje schreef:
Kunstmest had ik gewoon niet moeten doen, maar het land werd kaal. Achteraf niet slim denk ik. Kan dus niet samen met kalk dat wist ik niet. Wilawander wat doe jij tegen de muggen?

Wist ik eerst ook niet, maar de boeren hier zijn erg behulpzaam en vroegen of ik geld teveel hadt :+

Ik gebruik elke 5 weken Butox pour on.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 06:45

Mijn paard heeft het ook een aantal keer gehad, zelfs in de herfst en winter.
Ben er nooit achter gekomen waardoor het kwam.
Kwam altijd ineens opzetten.
Hoop dat je er achter komt waar het door komt, het is verselijk om te zien.

Lieverd , ik zie je weer over de regenboog brug
17-04-86 / 8-11-09.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:30

Ik herken het niet bij m'n paard maar wel bij m'n hond.
Bij haar kwam het nadat de prik was uitgewerkt ook weer terug.
De da gaf als aan dat de prik gewoon niet afdoende bleek te wezen. ze heeft toen weer een prik gehad en 3 daarna nog 3 dagen pillen toen was het wel over.

Moet wel zeggen dat bij haar buiten de bulten ook haar oren en keel flink opzette! Je kon echt de deuken in haar oren drukken

Hij zei ook dat het heel lastig is om te achterhalen waardoor het ontstaat. Want bij haar was er eigenlijk ook niets verandert....
Het kon net zo goed wezen dat ze geprikt was door bv een mugje,daas, wesp......

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:56

hoihoi,
ben je al wat wijzer geworden ?
weet je inmiddels waar de reactie vandaan kwam?
erg benieuwd.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:58

Heb je toevallig ook koolzaad in de wei staan?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:02

Vervelend.... We hadden hier een paard staan die dat ook vanuit het niets ineens had. Bleek dat ze in de brandnetels had gerold. >;)

.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie