Zoals sommigen van jullie wel weten hebben we afgelopen zondag een ongeluk gehad. Daarvoor liep Dinkey (mijn shetje) al ongeveer een weekje met zijn hoofd een beetje scheef. We hebben toen de DA laten komen maar die kon er niets zinnigs over zeggen, dacht dat het misschien een oormijt was of misschien anders wel zijn tanden. Hij heeft een wormenkuur gekregen tegen de oormijt (furexell) en daarna moesten we het een week aankijken. Verder is Dinkey wel superactief, eet goed, loopt niet zwabberig. Zijn reflexen zijn door de DA getest en allemaal goed, en ook zijn nek kon hij goed alle kanten opbuigen.
Na de klap van het onderzoek is het scheeftstaan van het hoofd verergerd. Nu staat ook een gedeelte van zijn nek scheef, maar verder blijven alle gedragingen hetzelfde. Hij heeft vanaf zondag in de kliniek gestaan en vandaag mag hij naar huis, en de dienstdoende DA daar heeft mijn toestemming gevraagd voor onderzoeken omdat dat scheefstaan toch wel verontrustend was. Die heb ik uiteraard gegeven en de uitslag was: een verschoven eerste (atlas) nekwervel. Ze kunnen er niets aan doen, behalve onder algehele narcose proberen het recht te zetten. Dat is al geprobeerd maar aangezien daar een heleboel zenuwbanen liggen kunnen ze niets forceren uit angst voor beschadigingen. Ze hebben dat dus geprobeerd maar dat is dus niet gelukt

Het is niet duidelijk of de verschuiving van het nekwervel door het ongeluk komt of niet, het kan wel, maar het is ook mogelijk dat hij daarvoor al een rare schuiver heeft gemaakt in de wei of vast heeft gezeten.
Heeft iemand ervaring hiermee? De DA kende een KWPN merrie (wel 15 jaar geleden) die dit ook had en hier nog vrij oud mee is geworden. Ze heeft ook gewoon nog L-proefjes kunnen lopen en daarna is ze voor de fok gebruikt en heeft er nog een paar kampioensveulens uitgepoept

Ik vraag me dus af of meer mensen een paard of pony hebben of kennen met deze "afwijking". En of er toch niet iets aan te doen wat voor de pony niet gevaarlijk is.