Sneden in de borst van paard. Wel/niet behandelen? Oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Sneden in de borst van paard. Wel/niet behandelen? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 17:08

Hallo bokkers,
Vanmiddag kon ik op stal aan en haal mijn haf uit het land merk ik een hoop bloed op bij zijn borst.
Heb zijn borst (waar het bloed zat) direct uitgewassen met betadine shampoo en heb daarna de schade eens bekeken.

Hij had 2 best diepe sneden op zijn borst. De ene is wat breder als de andere en zie er gek uit.
(heb de veearts hierover gebeld, deze verteld om de wond goed schoon te houden en dat het dan goed moet komen)
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste behandelen?
Nu was ik het uit en doe er vetramil op. Zal dit de juist manier zijn of kan ik beter er een wondspray op doen?
Ook lees ik wel eens dat je er niks aan moet doen. Hoe denken jullie hierover?

Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Ik heb een vermoeden hoe hij aan de sneden komt. Maar ik twijfel of dit het kan veroorzaken.
Naar mijn idee word het veroorzaak door schikdraad waar hij regelmatig tegen aan gaat staan hangen zodat het uiteindelijk breekt.
Wat denken jullie kan dit het zijn?

Hier 2 foto's van de wonden:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:10

Ik doe op wondjes nooit wat spuiten of smeren...uitwassen met betadine en laten drogen aan de lucht, zo krijg je het snelst kortvorming. Door zalf te smeren sluit je de boel af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:33

Ellen_Toko8

Re: Sneden in de borst van paard. Wel/niet behandelen? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:34

Ik doe er eigenlijk niet veel aan als het oppervlakkig is.
Het heelt vanzelf en nog mooi ook!
Als je het heletijd gaat wassen blijft het open en kan er geen korstje op komen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:35

Ik zou er verder ook niks aan doen.
Goed schoonhouden, dus even met water afspoelen, maar geen middeltjes gebruiken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:36

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:36

eventueel als het bloedt wondzalf op smeren, maar ik denk dat het wel goed heelt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:38

DA heeft mij een keer verteld dat het alleen maar minder heelt als je met allemaal middeltjes begint. Het heelt uit zichzelf wel als je het goed schoon houdt. Pas als het niet heelt zou ik de DA weer bellen en vragen wat voor middeltjes je eventueel moet gebruiken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:39

Oke dus wel schoonhouden door spoelen met water en bij veel veel wassen met betadine shampoo.
Hoop ook dat hij morgen weer iets beter loopt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:04

Volgens mij is het een stuk minder diep dan die in dat andere topic.. gelukkig!
Volgens mij is dit vrij oppervlakkig en denk ook dat dit mooi genezen zal.
Kan best hoor, van schrikdraad.. wat een rare beesten hebben we toch hè?

edit: als het mooi dicht is en er niet meer ontstoken uitziet, zou ik zelf stoppen met wassen en de natuur zijn gang laten gaan.
Als het een vieze wond wordt (met pus), wel blijven wassen met betadine (bij de mijne werkt groene biotex altijd heel erg goed, maar geloof dat dit niet bij elk paard het geval is).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:25

De plek is heel ergens anders dan in het andere topic. Dit lijkt mij inderdaad van schrikdraad komen ik denk dat het verstandig is om je schrikdraad eens goed na te lopen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:13

Schrikdraad heb ik gister gelijk nagelopen.
Hier is niks aan te zien.

Ik was het nu eigelijk ook omdat de huid erom heen dik is en waarschijnlijk er een ontsteking onder zit. Gister kwam er ook pus uit de wond namelijk

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:48

Zoals ik al eerder zei, wij hebben een keer een lezing van een DA gehad voor eerste hulp bij paarden. Deze zei dat je zelf niet met allemaal smeerseltjes als wonspray moet aan komen, deze helpen niet en verminderen alleen het helen. Goed schoonhouden met water en als je het echt niet vertrouwd contact opnemen met de DA, deze weet altijd nog het beste wat je moet doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:51

KimENlinda schreef:
Zoals ik al eerder zei, wij hebben een keer een lezing van een DA gehad voor eerste hulp bij paarden. Deze zei dat je zelf niet met allemaal smeerseltjes als wonspray moet aan komen, deze helpen niet en verminderen alleen het helen. Goed schoonhouden met water en als je het echt niet vertrouwd contact opnemen met de DA, deze weet altijd nog het beste wat je moet doen.

hier ben ik het helemaal mee eens! Alleen niet te veel spoelen, als er korstvorming optreedt, stoppen met spoelen, anders was de de korst weg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:56

Ik zou niet wassen met betadine als ik jou was... Betadine zogt namelijk voor wildgroei als het zulke diepe snedes zijn. Bij opp wondjes kan je het wel gebruiken... Lijkt me niet dat je dat wil...

Wat ik gebruik is vulketan gel... dat werkt erg goed.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:58

Misschien moet je ook nog even opletten dat er geen vliegen bij kunnen komen. De wondjes zien er niet zo erg uit, als ze maar schoon blijven.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:02

Je mag niet echt met middeltjes gaan smeren, maar mijn dierenarts zei toen dat als het bijna geheeld is, dus nu niet meteen, maar over een paar dagen Levertraanzalf er op doen. Gewoon een klein beetje niet helemaal dicht zalven. Dat helpt er tegen dat als je een 'bruin of zwart' paard hebt dat de haartjes daaronder niet wit worden. En je er later dan niks van ziet. Dat zit in een heel klein tubetje en kun je bij de apotheek halen. Dit is alleen een idee van mijn dierenarts toen, gewoon luisteren na je eigen dierenarts wat hij ervan vind.