bult in kootholte (koot)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaa95

bult in kootholte (koot)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:07

Hoi,
een paard op de manege, heeft een rare bult op de koot. Niemand daar weet wat het is, en ik denk dat het lang duurt voordat ze een dierenarts erbij halen, omdat het een "manegepony" is. (wat ik nergens op vind slaan, natuurlijk!)
maar ik doe die pony nu 2 weken. hij is al 7 weken ongeveer kreupel. het gaat wel steeds wat beter, en dan weer niet. maar bij het linkervoorbeen, waar hij dus kreupel is, zit die bult.
de bult is ongeveer net zo groot als een stuiterbal. als je hem aanraakt, reageert het paard er niet echt op.
weten jullie misschien wat het is?
en wat je eraan kan doen?
want nu doe ik gewoon elke dag koelen. de bult zit er al een paar weken, en hij bleef maar evengroot. alleen vandaag leek het ieeeeeetsjes minder te zijn.

ik zal er morgen een foto van opzetten.

Groetjes Tessa.

Careano

Re: bult in kootholte (koot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:26

Loopt hij kreupel op het been waar de bult zit?
Het doet geen pijn als je er aan zit?
Is het een harde bult of kun je er een putje in drukken?

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 23:37

Careano schreef:
Loopt hij kreupel op het been waar de bult zit?
Het doet geen pijn als je er aan zit?
Is het een harde bult of kun je er een putje in drukken?

ja het paard loopt kreupel met dat been.
het doet blijkbaar geen pijn als ik eraan zit, want hij laat niks merken, als je erop drukt.
je kan er niet echt een putje indrukken, daar is het te hard voor, maar je kan er wel op drukken want hij is niet steenhard.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:38

Klinkt als een peesprobleem. Het kan een overvulde peesschede zijn. Als je hierop googled vind je waarschijnlijk wel e.e.a. Die overvulde peesschede kan dus ontstaan door een peesprobleem.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:57

heb daar wel een foto van als je wilt, mijn paard heeft daar namelijk nu last van, maar dat zit hoger als wat ik lees van het paardje van ts
Afbeelding
het is nu niet meer zacht, dus meeste vocht is er uit

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:07

Volgens mij heeft TS het over een bult op de koot, die foto is toch van een bult op het pijpbeen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:09

klinkt als een peesprobleem,of een gal...maar een gal zijn ze niet vaak kreupel aan

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:07

geerke schreef:
klinkt als een peesprobleem,of een gal...maar een gal zijn ze niet vaak kreupel aan

het is waarscheinlijk geen gal, want hij heeft wel galbulten op z'n andere benen, (zowiezo hele slechte benen) maar die zijn anders, en wat "zachter". maar ik ga zometeen naar hem toe dus dan zal ik vanavond de foto's van de bult erop zetten. misschien dan wat meer duidelijkheid ;)

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:10

birdybirdy schreef:
Klinkt als een peesprobleem. Het kan een overvulde peesschede zijn. Als je hierop googled vind je waarschijnlijk wel e.e.a. Die overvulde peesschede kan dus ontstaan door een peesprobleem.

ik had even gekeken op google ernaar, maar dat ziet er toch heel anders uit. want met zo'n overvulde peesschede zit het meer daarboven.
maar bedankt ;)

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:21

Hier zijn de foto's:

Afbeelding
Sorry dat de foto zo onduidelijk is, maar het was moeilijk z'n been stil te houden, en tegelijkertijd de foto te maken ;)
we zijn er vandaag ook achter gekomen dat een stuk van z'n hoef blauw is, zoals je ook ziet op deze foto. ze zeiden dat het niks ernstigs was, maar weten jullie misschien wat het is? want het zit alleen op dié hoef.

Afbeelding ik heb hier even een cirkel omheen gezet, zodat je kunt zien wat ik bedoel. de bult was vandaag al weer wat minder, gelukkig. de bult is wel dikker dan op de foto. (het been lijkt heel dik, maar dat komt door de camera, beetje slechte camera haha)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:17

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:26

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:28

dat daar wel binnenin een pees loopt,die misschien ontstoken is,vandaar dat ze kreupel loopt

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:30

ohja dat zou inderdaad wel kunnen. heeft dat blauwe in de hoef er ook wat mee te maken dan of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:32

geen idee...is dat geen rotstraal?
Het is een beetje moeilijk te zien....zit er een gat?

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:46

Afbeelding hier misschien een betere foto. nog steeds niet helemaal duidelijk. als ik morgen een beter foto kan krijgen zal ik hem erop zetten.
er zit geen gat. het is gewoon hetzelfde als elke hoef, maar dan blauw inplaats van wit, zoals de andere 3 voetjes

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 02:56

Heb je hier al met de manege eigenaar over gehad?

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 06:09

Mijn verzorgpaard heeft dit ook gehad en dit kan komen door irritatie/ontsteking aan een pees waardoor het daar onder overvult raakt zegmaar. Heeft dus wel met een peesprobleem te maken en moet zekerweten naar gekeken worden. Bij mijn verzorgpaard hebben ze een echo gemaakt van de pees waaruit bleek dat het wat geirriteerd was. Ze heef toen een paar weken moeten stappen. Best belangrijk dus en je moet er niet te licht over nadenken!
Hoe voelt aan als een kussentje in de kootholte.

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:32

birdybirdy schreef:
Mijn verzorgpaard heeft dit ook gehad en dit kan komen door irritatie/ontsteking aan een pees waardoor het daar onder overvult raakt zegmaar. Heeft dus wel met een peesprobleem te maken en moet zekerweten naar gekeken worden. Bij mijn verzorgpaard hebben ze een echo gemaakt van de pees waaruit bleek dat het wat geirriteerd was. Ze heef toen een paar weken moeten stappen. Best belangrijk dus en je moet er niet te licht over nadenken!
Hoe voelt aan als een kussentje in de kootholte.

ohhh oke. ik ben deze week ook al de hele tijd aan het stappen en koelen, volgende week misschien ook. ik zal vanavond even met iemand het erover hebben die over die pony's gaat, want ikzelf kan en mag dat niet doen. de bult is wel al weer minder geworden deze week. maar klopt het dan ook dat hij daardoor kreupel loopt?
iig bedankt voor de uitleg enzo, hier heb ik zeker wat aan, en hopelijk halen ze er een DA bij!