Wat is de juiste beslissing...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Wat is de juiste beslissing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 11:49

Op dit moment sta ik op een kruispunt zonder wegaanwijzers wat mijn Haflinger aan gaat. Omdat ik al die lange verhalen op Bokt vervelend vind om te lezen, probeer ik het zo kort mogelijk te beschrijven.

Mijn Haflinger heb ik 4,5 jaar geleden als veulentje gekocht bij een paardenmelkerij. Ze was toen 4 maanden oud. Eigenlijk meteen vanaf het begin heeft ze gezondheidsproblemen gehad: ze had last van haar longen, ze is helemaal kaal geweest (enorme jeuk) en meer van dat soort dingen. Daar is ze allemaal bovenop gekomen, gelukkig, maar het heeft heel veel energie en geld gekost om dat te bereiken. Er is een moment geweest dat de VA aangaf dat hij nog maar 1 middel had (Prednison) om haar er bovenop te helpen en dat het anders einde verhaal zou zijn. Om mij heen werd steeds gezegd dat ik haar moest laten inslapen, maar - zoals gezegd - ze is er weer bovenop gekomen.

In de hele 4,5 jaar dat ik haar nu heb, heeft ze alleen maar ellende meegemaakt. Aan de meeste zaken kan ze zelf niets doen, maar het hakt er op energie en financieel niveau wel in. Een kleine opsomming:

* Longproblemen;
* Jeuk over het hele lijf;
* Haarverlies;
* Stofallergie;
* Droes;
* Volledig in elkaar getrapt, waardoor haar o.a. haar spronggewrichten een hele tijd zwak zijn geweest;
* Ongeluk met mennen (professionele menners hebben mij ten zeerste afgeraden haar ooit nog voor een kar te zetten), waarbij haar boeg open lag en een stuk boven haar oog;
* Abortus na wederom in elkaar te zijn getrapt door een ander paard (een verzorgster had haar zoals altijd bij haar gewone groepje gezet in de paddock en één van de paarden flipte ineens), plus de daaraan gekoppelde nazorg als 5 dagen spoelen en anti-biotica. Ook hier was weer sprake dat ik haar bijna kwijt zou raken, omdat de medicatie niet aansloeg;
* Op het land een vaste ploeg waar het goed mee ging, totdat er iemand ongevraagd een andere pony (met ijzers achter) erbij had gezet: weer volledig in elkaar getrapt, waardoor ze nu een flinke schiefel met botvliesontsteking heeft.

Mijn pony lijkt wel te bevriezen zodra een ander paard haar wil aanvallen. Ze probeert eerst weg te rennen en staat ineens stokstil, waardoor het andere paard haar helemaal kan bewerken.

Wat mij momenteel aan haar opvalt:

Het schiefelprobleem wil maar niet oplossen. We zijn nu 12 weken 2x daags aan het afspuiten en insmeren met CompaGel. Daarnaast heeft ze Metacam gehad, is ze ingespoten, zijn er foto's gemaakt, buigproeven, etc. Ze staat nu langere tijd op boxrust en wordt met de dag chagerijniger. Ze heeft mij in mijn rug gebeten, mijn vader tot bloedens toe gebeten, een meisje van stal al twee keer gebeten en gisteravond mij nogmaals. Sinds de abortus is ze sowieso niet meer haarzelf, maar ik zie haar gewoon in grote stappen veranderen.

In sta momenteel zo in tweestrijd om wat te doen: laat ik haar nog naar een kliniek gaan (wat lastig wordt, omdat ze pertinent niet een trailer in te krijgen is) of moet ik haar verlossen. Ik hou ontzettend veel van haar, maar wil haar niet koste wat het kost in leven houden omdat ik geen afstand van haar kan doen. En een poetspony voor 300 Euro in de maand zie ik ook niet zitten. Vandaar dat ik al om mij heen ben wezen kijken om haar als gezelschapspony te willen aanbieden (maar wel in mijn eigendom blijft), maar ja, wat is wijsheid...

Mijn verzekering heeft al geweigerd om haar kosten te vergoeden voor de abortus en ik ben zo bang dat ze de kliniek ook niet zullen gaan vergoeden. Mijn budget is inmiddels na al die ellende op. Ik heb altijd gezegd dat ik alles op alles zou zetten om haar te kunnen houden, maar ik balanceer momenteel op het randje van...

Normaal kan ik het voor een ander "makkelijk" zeggen, maar nu ik zelf ervoor sta...
Wie heeft er voor mij dat ene pakketje met antwoorden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:52

Zojuist reactie van EFO gekregen: er wordt niets vergoed. :(

Waar betaal je dan verzekering voor??????

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:24

Nou, dat zit allemaal niet mee zeg...

Die eerste problemen kun jijzelf inderdaad niets doen. Dat is domme pech. Ik vind persoonlijk dat dat bij het risico van het houden van een dier hoort en zou dat echt geen reden vinden om afstand van je dier te doen. Ik vind juist dat je die verantwoordelijkheid moet nemen!

De laatste 4 punten...tja... Is er een mogelijkheid om haar zodra ze hersteld is alleen of met 1 ander paard naar buiten te laten gaan? Als je weet dat je paard gepakt wordt door andere paarden moet je daar wel rekening mee houden. Als dat niet het geval is zou ik op zoek gaan naar een andere stalling waar ze het beter naar haar zin heeft en waar rekening met haar gehouden wordt. Hoe ziet de veearts haar toekomst? Kunnen ze een indicatie geven van wanneer ze herstelt is?

Veel succes en blijf je pony gewoon heeeeeeel veel liefde geven :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:46

De veearts kan verder niets voor haar betekenen en adviseert om haar naar de kliniek te brengen. Dit is alleen een groot probleem, want ze is panisch voor trailers... We begrijpen er niets van, want als veulen ging ze er makkelijk in en ze is ook naar keuringen geweest. Tot ze op een dag ingeladen zou worden om naar menles te gaan, toen sloeg de knop om en sindsdien is ze met geen mogelijkheid meer op de trailer te krijgen.

Dat van die andere paarden: er is een vast groepje waar ze het enorm goed mee kan vinden (ongeveer 5 à 6 andere paarden). Ze heeft er echt vriendjes aan, maar er zijn nog wel eens mensen die ongevraagd hun paard/pony bij de groep zetten en daardoor raakt die groep ontzet. Mijn pony is dan 9 van de 10 keer de dupe. We kunnen het honderd keer zeggen... Deze stal is 5 minuten fietsen van mijn huis, dus als er wat is kan ik er snel zijn. Een andere stal is geen optie, want ze raakt volledig in paniek als ze in een andere stal moet staan dan haar eigen. Zodra we (alleen al waar ze nu staat) haar in een andere stal zetten, breekt ze de tent af en - zodra ze weet te ontsnappen - rent in volle galop naar haar eigen stal. Daar staat ze dan te pompen en te snuiven...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:20

HA --> MD

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:04

Het zit je allemaal niet mee zeg :(:)
De juiste beslissing kun jij alleen maar nemen.
Het paard wegdoen aan andere als gezelsschapspony is een leuk idee maar denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op een paard met zoveel problemen.
Als jij het financieel niet meer op kunt brengen moet je denk ik wel eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard.
Ik wil je heel veel sterkte wensen bij het nemen van de juiste beslissing.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 11:09

Maandag de kliniek bellen, want ze blijft tekenen van pijn vertonen. Ik hoop dat ze haar daar helemaal kunnen doorlichten, zodat er meer duidelijkheid is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:08

Dat ze tekenen van pijn blijft vertonen is niet best :(:)
Ben benieuwd wat de kliniek morgen zegt.
Veel sterkte hopelijk valt het mee!

Nicje87

Re: Wat is de juiste beslissing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:11

Heel veel sterkte morgen!
Ben ook benieuwd!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:13

Jezus, Mireille wat schrik ik van dit topic :(:) ;(

Ik lees even mee...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:17

Zo, beestje heeft wel pech zeg :(:)

Is het misschien een idee om haar door bv erik laarakkers door te laten lichten?

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:41

Bij Erik weet je van te voren hoeveel het gaat kosten.. op eventuele medicatie na dan. Hij is in ieder geval super eerlijk en erg goed!

Als ze niet te laden is.. kan je misschien iets kalmerends geven?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:27

Jeetje wat een pech.
Erik Laarakker kan misschien wel wat voor je betekenen. Senna staat nu onder behandeling van een holistisch therapeute die samenwerkt met Erik Laarakker. Zij komt wel aan huis en dat doet Laarakker volgens mij niet. Senna heeft heel veel problemen gehad. Doordat ze niet gezond was moesten de meeste paarden niets meer van haar weten en mocht ze dus niet meer bij hun in de buurt komen. Ze is al een heel stuk opgeknapt. Door oa haar leeftijd zijn we er voorlopig nog niet, maar het gaat de goede kant op. Een reguliere arts had ons echt niet kunnen helpen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:35

Jeetje wat een pech joh! Die schieffel is het probleem niet, zo lang die niet tegen een pees ligt kun je 'm als een schoonheidsfoutje zien. Maar voor die botvliesontsteking zal je denk idd naar de kliniek moeten. Kennissen hadden ook een paard dat niet te laden was en zij zijn geholpen door 2moons , oid ik weet niet of je het zo schrijft ik zal het wel eens vragen.
Ik had met mijn paard ook altijd problemen in de kudde, nu staat ze op een landje apart met buurpaarden waar ze aan kan snuffen en ze zit zo lekker in haar vel, merk dat het haar goed doet, alleen maar toch samen. Ik vind het niet normaal dat er zomaar paarden bij jullie in de kudde worden gezet, het is logisch dat dat onrust brengt! En daar betaal je 300 voor? Voor dat geld moet je toch iets beters kunnen vinden, als ze haar eigen stal niet heeft moet ze wel in een andere en daar went ze ook wel.
Je hebt een paard ook voor je plezier vergeet dat niet, en je hebt al zoveel doorstaan met je pony het zou toch zonde zijn als je nu gaat opgeven.
Bij Erik Laarakkers betaal je een hoop geld voor een hoop hocus pocus, ik zou niet weten wat hij voor jou kan doen wat jouw eigen dierenarts niet kan!
Ik wens je alle succes van de wereld en hoop dat je niet opgeeft!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:10

Ik zou ook eens een holistisch dierenarts (bv Erik, heb ik zelf goed ervaringen mee) naar laten kijken. Die kijken naar het hele paard ipv alleen het probleem op dat moment.

Ik snap niet dan EFO niet uitkeerd, of je moet al zoveel kosten dit jaar gedeclareerd hebben of niet uigebreid genoeg verzekerd zijn.

Succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:15

fannetje schreef:
Ik zou ook eens een holistisch dierenarts (bv Erik, heb ik zelf goed ervaringen mee) naar laten kijken. Die kijken naar het hele paard ipv alleen het probleem op dat moment.

Ik snap niet dan EFO niet uitkeerd, of je moet al zoveel kosten dit jaar gedeclareerd hebben of niet uigebreid genoeg verzekerd zijn.

Succes!

Ik heb nog nooit iets gedeclareerd bij EFO, op deze twee dingen na die dus allebei niet uitgekeerd worden. Ik heb de Rechtsbijstand erop gezet en ben in afwachting van hun reactie.

Het enige probleem wat er momenteel met haar is, dat is dus die schiefel (die overigens zeer goed aan het genezen is en nauwelijks nog een probleem geeft) en haar stofallergie. Maar het laatste is verholpen sinds ze in een buitenstal staat. Al die andere dingen die ik opgenoemd heb, waren verspreid over de jaren langsgekomen en met name toen ze een veulen was. Ik heb inderdaad een hoop vervelende dingen met haar meegemaakt, maar heb daar ook heel veel liefde en vertrouwen voor terug gekregen. Toch zette alles me op een bepaald moment erg aan het twijfelen en moest ik het even van mij afschrijven. Het is verder een top-pony: ze is gek op buitenritten en enorm verkeersmak! Op zich zou ze een hele leuke pony kunnen zijn voor iemand die ook graag (buiten) rijdt en geen men-ambities heeft. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:21

Hoelang staat ze nu al op boxrust en mag ze er dan helemaal niet uit?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:33

Ze heeft in totaal 12 weken boxrust gehad en sinds twee weken begint ze weer beter te lopen! Sterker nog: sinds een paar dagen loopt ze weer heel goed (longe + los)! Dus hebben we vanmorgen een mooi stukje land gevonden waar ze lekker met haar vriendinnetje op mag staan! ;)