kale plekken en pigment rond de neus ogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

kale plekken en pigment rond de neus ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:56

Cleo heeft hier al een tijdje last van, en van de week kwam er iemand langs die dit kende maar de naam er niet meer van wist.
Ze had het over een pigment ziekte.

Nu is mijn vraag dus of jullie weten hoe dit heet en of je er wat aan kunt doen?

Hieronder een aantal foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_nathalia_

Berichten: 301
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:07

Is het niet iets van vitiligo of zoiets? Dit is een aandoening bij mensen waarbij het pigment in de huid wordt afgebroken.
De inmiddels overleden hengst Belisar had ook rond z'n ogen en neus witte vlekken, gekregen op latere leeftijd. Weet niet of die plekjes ook kaal waren.

Noctua

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:10

Ja bij de mens heet het vitiligo. Ik heb geen idee wat dit is, maar als ik het zo zie is het eerste waar ik aan denk ook vitiligo (maar ik heb echt geen idee of dit ook bij paarden voor komt?).

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: kale plekken en pigment rond de neus ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:13

Vitiligo komt inderdaad bij paarden voor. Er is een aantal lijnen bij arabische volbloeds waarvan veel paarden het hebben. Voornamelijk bij voskleur.
Soms trekt het na jaren weer weg. Enige waar je op moet letten bij grotere plekjes is dat het niet verbrand in de zon, want deze plekken zijn erg gevoelig voor UV.

Pinkey

Berichten: 1173
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Home@Amsterdam & Horse@Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:23

een paard van een vriendin krijgt steeds meer witte vlekjes. niet alleen op het hoofd maar overal.
Ze veearts wist niet precies wat het was maar het kon heel goed zijn van een medicijn wat het paard ooit heeft gehad en dat dat iets in de lever had aangetast waardoor ze pigmentverlies heeft.
Maar het kon verder niet veel kwaad, ze is voor iets anders in utrecht geweest, maar daar zeiden ze ook dat het geen kwaad kon.
Het ziet er wel leuk uit, vind ik :P

Afbeelding

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 16:27

normaal draagt ze in de zomer een vliegenkap (dus ook tegen het uv licht) en haar neus smeer ik altijd in.
Aan de zijkant van haar hoofd, ter hoogte van haar kaken kun je ook zien dat ze tegen het zwarte aan is. Ze is daar dus gewoon helemaal kaal.
Ze heeft het ook rondom haar anus en de vulva gehad vorig jaar, dit jaar niet, en tussen haar achterbenen heeft ze het ook (de uiers niet).

Arabier17

Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: klimmen

Re: kale plekken en pigment rond de neus ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:11

ik ben op vakantie geweest, en kwam na 8 dagen terug en nou was de hoek en halve onder en boven ooglid ineens roze toen ik terug kwam. terwijl ze voorheen zwart waren.. dit trekt dus niet meer weg en het word meer of hoe moet ik het nou begrijpen ? ik kwam er zojuist achter toen ik bij haar ging kijken

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re: kale plekken en pigment rond de neus ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 10:24

In de winter heeft ze er geen last van, dan kleurt het ook weer gewoon bij. Elke zomer wordt het zo bij haar.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:23


_Ilona

Berichten: 849
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: dongen

Re: kale plekken en pigment rond de neus ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:57

mijn paard heeft het ook gehad rond de ogen. De Dierenarts zei dat het hetzelfde was als bij michael jackson :) Je kunt er niks aan doen kwaat kan het ook niet. En bij die van mij trok het ook weer weg en het kwam weer en nu is het weer weg... het is wel pigment inderdaad.