"De uithof" is mijn dierenarts want ik woon in Utrecht, zodoende, ze zijn al meerdere malen bij mijn paard geweest.
Hieronder een verslag wat er allemaal gebeurd is.
Mijn paard is een ruin van 5 jaar, ik heb hem nu bijna 5 maanden en het is allemaal begonnen ongeveer een maand nadat ik hem kocht met het ineens ontwikkelen van een onwijs dikke wintervacht.
Vervolgens gebeurde er van alles.
29 05 2003 - Hij kreeg een wondje op zijn been en dat ging ontsteken, hij had verder geen koorts, de dierenarts kwam en ik vertelde over de vacht. Hij zei dat het wel een gezonde glanzende vacht was en het dier er niet ziek uit zag dus ik moest me daar niet te druk om maken en het paard scheren.
04 06 2003 - Toch besloten een algemeen bloedonderzoek te laten doen om te kijken of hij iets teveel of te kort had. Uitslag, bloed was perfect.
09 06 2003 - Een paar dagen later weer een wond op zijn been. Wat resulteerde in een Einschuch achtig tafereel. Hij was inmiddels al geschoren want die dikke wintervacht was niet te harden voor hem en hij werd moe,sloom,lusteloos met die hitte. De veearts kwam weer (Nadeel van de Uithof is er komt steeds een ander met een hoop leerlingen) en dit keer kwam er een stevige antibiotica kuur tegenaan. Mijn paard is 450 kilo en hij kreeg een kuur van 2 maal daags een tube a 600 kilo paard. Daarbij nam hij elke keer braaf de hele tube tot zich en heeft geen druppel gemorst dus hij kreeg een overdosis antibiotica. De ontsteking genas voorspoedig en hij fleurde weer een beetje op dus de antibiotica had hem blijkbaar goed gedaan.
25 06 03 - Ik was weer een week aan het rijden, maar omdat hij vrij kort geschoren was door die man begonnen met NEW Lightweigth eventing peesbeschermers te schuren omdat er wat zand tussen kwam

Hij had dus een schaafwondje, wat heel oppervlakkig was, en prompt, de volgende dag is het ontstoken. Het was zo'n oppervlakkig wondje dat ik me niet kon voorstellen hoe dat in hemels naam kon gaan ontsteken. Weer de dierenarts erbij, spuit gekregen en weer 3 dagen stappen.
27 06 03 - Vrijdag was de derde dag en het been was weer mooi dun en de ontsteking had zich dus niet doorgezet, ik blij. Ben ik met mijn paard aan het wandelen, zie ik allemaal witte puntjes in zijn maantop. Ik schuif de manen op zij en zie allemaal luizen. Meneer zat ineens uit het niets helemaal onder de luizen!. Ik de dierenarts weer bellen wat ik hiermee moest doen, konden ze me nergens aan helpen want alle middeltjes tegen luizen waren verboden geworden. Hij zou me terug bellen als hij toevallig nog 1 flesje had. Had hij dus niet meer. Ik een andere dierenartsen kliniek gebeld en die hadden het nog wel. Moest ik mijn paard dus 15 dagen lang 3x behandelen, of te wel, om de 5 dagen moest ik hem helemaal insmeren met dat giftige spul, mengen 1 mililiter op 1 liter water en zelf plastic handschoenen aan.
Nu heb ik hem inmiddels voor de 2e keer behandeld en maandag moet hij voor de derde keer. Maar 1 ding is inmiddels duidelijk, het zijn allemaal weerstandsproblemen. De Uithof zegt dat ze hem wel willen onderzoeken en door verwijzen naar inwendige ziekten maar ik wil eerst proberen of het op te lossen is met weerstandsverhogende middelen want hij moet het zelf ook kunnen oplossen denk ik.
De eetlust van mn paard is prima, hij at alles normaal op, meneer is sinds deze week ineens wel kieskeurig en verkiest nu zijn bix boven zijn graag maar eet verder wel normaal.
Conditie van de vacht en slijmvliezen zijn ook prima, al is de vacht nu iets minder mooi door schuren en behandelen van de luizen. Maar daarvoor was hij prachtig glanzend.
Ik heb begrepen van de vorige eigenaresse dat hij verder prima ontwormt en geent is en hij is bij ons op stal inmiddels ook al gewormt, want dat doen ze heir collectief.
Zijn rantsoen bestaat uit 2x per dag hooi, en inmiddels dus weer gewoon 3 kilo biks per dag, wat eerst dus mengel was van biks en graan maar hij eet zn graan niet meer op.
Zodoende dus. Iemand tips?