Gebroken hoefbeentak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esther_m

Gebroken hoefbeentak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:42

Goed nieuws: Dit is met succes te behandelen!

Vorig jaar mei begon mijn haflinger te kreupelen rechtvoor.
Niks aan te zien/voelen. Niks warm/dik. Wat nu?
DA gebeld => een week stalrust => niet verbeterd.
Foto's laten maken, bleek aan beide kanten de hoefbeentakken van het hoefbeen gebroken te zijn. Hoe dit ontstaat? Geen idee.
Tevens was het hoefbeengewricht erg geirriteerd geraakt waardoor er een sterile ontsteking in was ontstaan. Deze ontsteking is een aantal keren behandeld. Met succes maar de ontsteking bleef terug komen. Toen ben ik naar een aandere DA geweest, opnieuw foto's gemaat en toen kwam het verlossende woord: 8 wkn stalrust met speciaal beslag en de breuk zal genezen!!!
Speciaal beslag zodat het hoefmeganisme wordt stilgelegd zodat de breuk niet kan bewegen zodat deze geneest. Dit is een ijzer met 4 of 5 lippen. Iedere dag 20 min stappen op een harde ondergrond, geloof maar ik heb een hele brave haflinger maar ook deze ging na 4 wkn om de haverklap de lucht in. Dus ben voorzichtig en voorbereid op een hyper paard.
Na 8 wkn weer foto's maken en het bleek herstellende te zijn. Wel moest ze nog 4 wkn op stal blijven. Het stappen op de harde mocht worden vervangen door rechte lijnen rijden onder het zadel. Langzaamaan rechte stukjes draven en ik moest er 6 wkn over doen om haar terug te brengen op B dresuurniveau.
Na 12 wkn mocht ze na het 'rijden' op de wei. De eerste keer op de wei had ik m'n hart in m'n keel zo ging ze tekeer, zo blij was ze.

Inmiddels ben ik 8 maanden verder en ze loopt nog steeds als een trein! We mogen over 2 weken zelfs naar de Limburgse kampioenschappen van de KNHS!
Wel heeft ze totaal 6 mnd op dat speciale beslag gelopen want ik durfde dat er steeds niet onderuit te halen.
Hou hoop, een gebroken hoefbeentak met voldoende rust en goed speciaal besag is te behandelen!!!

Aukelizzy

Re: Gebroken hoefbeentak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:31

Vaak zie je dat hoefbeentakken breken nadat een paard al flinke hoefbeenverbening heeft. Doordat de elasticiteit er dan uit is breekt het gemakkelijker. Gelukkig dat het met je pony zo goed gaat..Super..

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:28

Mijn pony was pas 5 toen ze die breuk opgelopen heeft, is dat dan al helemaal verbeend? Ik denk dat ze een trauma heeft opgelopen op de wei, in ieder geval iets waar ik niet bij ben geweets, want ik kon het totaal niet verklaren.
Bedankt voor je reactie!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:52

Lijkt me niet dat het dan al helemaal verbeend was want dan had je al een flinke periode voor de breuk uit een kreupel/niet rad paard moeten hebben. Die van mij heeft verbening en je merkte dat zijn gangen steeds korter en stotender werden... Zou bij jou pony dan ook eerder denken aan een ongeluk in de weide.....

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:11

Hallo,

Zijn er ondertussen meerdere ervaringen bij zo een breuk? Bij mijn paard hebben ze deze week ook helaas een hoefbeentak breuk vast gesteld. Hoe meer ervaringen hoe liever :).

TS: gek dat jouw DA elke dag stappen op het harde voorstelde, ik lees overal absolute boxrust.

Groetjes

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:13

Ik denk dat er hierboven wat verwarring is. Ts heeft het over de hoefbeentak, dat is dus het hoefbeen zelf in de hoef. Vandaar ook ijzer met 4 lippen.In de reacties gaat het volgens mij over verbeend hoefkraakbeen wat afgebroken is. Dat zijn twee verschillende dingen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:54

Mijn paard heeft vorig jaar een scheur in haar hoefbeen gehad. Inderdaad een hoefijzer met vier lippen en zij kreeg daaromheen nog gips. Dat gips was aan de achterkant wat dikker om de diepe buigpees niet aan het hoefbeen te laten trekken, zodat de scheur beter kon genezen. Volledige boxrust, ook met mesten mocht ze er niet uit.
Na 6 weken zijn er nieuwe foto's gemaakt en het gips mocht eraf. Het ijzer bleef wel, de boxrust ook. Nog weer een paar weken later mocht ik 5 minuten aan de hand stappen met haar. Als ze rustig bleef mocht dat in de binnenbak, maar anders door de stal op het harde. Ik heb alleen met haar door de stal gelopen, ze was niet heel erg rustig en ik wilde geen risico lopen dat ze op de zachte bakbodem uit haar plaat ging.
Na zo'n 12 weken nadat het gebeurd was mocht ze naar buiten in een heel klein paddockje en nog weer een maand later mocht ze op een klein stukje gras. Eerder op het gras mocht niet omdat de bodem te hard en te ongelijk was.
Na zo'n 5-6 maanden reed ik weer en daarna is het vierlippige ijzer weer vervangen voor een gewoon ijzer.
Zij had het rechtsachter en stond ineens op drie benen in het land, wilde ook echt niet lopen het land uit. Ik hoopte op een hoefzweer, maar de smid die er toen toevallig was vreesde al dat het erger was dan een gewone hoefzweer en drukte me op het hart om de volgende ochtend gelijk de DA te bellen als het niet heel veel verbeterd was. Dat was het niet, dus vandaar de DA. Natuurlijk is ze wel steeds tussendoor bekapt en is hetzelfde ijzer er weer onder gegaan in die periode.
Toen de mijne genezen was bleek een paard van een stalgenoot een tak van het hoefbeen afgebroken te hebben. Die is wel ook op een ijzer gegaan, maar niet in het gips, verder was het verloop zo ongeveer hetzelfde. Die had een andere DA-praktijk laten komen. Dat zat voor en het maffe was dat dat paard al een tijdje af en aan niet lekker liep, totdat die echt kreupel begon te lopen. Toch een heel ander beeld dan de mijne en eigenlijk vrijwel hetzelfde mankeren...

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:02

Mijn paardje had ook een breuk in zijtak hoefbeen waarvan het de vraag was of dat goed zou komen. De breuk is na 7 weken boxrust herstellende. Daarna mocht ik stappen en na 4 weken stappen mocht ik erop en stukje draf meepakken. Hij Had idd ijzer met meerdere lippen en een balk.
Breuk is uiteindelijk helemaal hersteld. Alleen paardje helaas niet. Die heb ik 4 weken geleden in moeten laten slapen. Er bleek uit MRI zoveel meer kapot te zijn in de voet wat niet meer te herstellen was.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 14:12

Bedankt voor jullie ervaringen! Hebben jullie toevallig nog de foto's van de breuk?
@kimmetje 26: wat naar voor je :( waren dit de gevolgen van de breuk?

Groetjes

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:15

Niet de gevolgen van de breuk. Maar toen breuk is ontstaan heeft hij echt een goede misstap gedaan. Pees in de voet was niet meer herstelbaar en collaterale banden waren ook stuk. Was veel meer aan de hand dan alleen de breuk. Die zag je aan de buitenkant. Daarna binnen ook veel kapot. Helaas kon ik niet anders dan hem laten gaan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:45

Ik heb er nooit aan gedacht om de foto's te vragen. Totdat ik gisteren in dit topic ging lezen... Als het even lukt ga ik ze maandag alsnog opvragen, als ik ze heb zal ik ze hier plaatsen.

Kimmetje, wel balen dat er zoveel meer was beschadigd dat het niet meer te genezen was!

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:54

Kimmetje dat is inderdaad verschrikkelijk nieuws.

Jet dat zou heel interressant zijn om te vergelijken