beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:55

Hoi,

Graag wil ik mijn filmpje delen met jullie. Andor heeft al diverse keren een slokdarmverstopping gehad. Gisteren is hij ontslagen uit het paardenziekenhuis, alwaar niets gevonden is. Vandaag liet hij me een flinke aanval zien en had ik mijn mobieltje bij de hand.

http://www.youtube.com/watch?v=ljt825xp1hk

Herkent iemand dit?
Ik zou t fijn vinden om ervaringen te delen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-07-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:02

Is dit wel een slokdarm verstopping???? Lijkt mij eerder een hersenafwijking o.i.d...

Heb helaas meerdere slokdarm verstoppingen gezien....maar die leken helemaal niets op wat dit paard aan het doen is.

Die paarden die ik gezien heb gingen heel spastisch met hun nek doen...namen echt een stik houding haan en trok hun hoofd helemaal schuin naar terwijl de hals naar beneden ging....erg lastig uit te leggen..maar die kreeg je ook praktisch niet in beweging.. maar dat leek niks op wat het paard op het filmpje aan het doen is

Zit er niet erg plezierig uit....

Als het wel een slokdarm verstopping is raad ik aan om je paard te voeren als hij alleen staat, en een baksteenn in de voerbak tegen het schrokken.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 24-07-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:05

smokey17 schreef:
Is dit wel een slokdarm verstopping???? .

Dat is niet helemaal duidelijk.
Het is voedsel gerelateerd.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:06

Dat was dus ook mijn eerste gedachten dat het iets in de hersenen is.. Zeker omdat hij van die rondjes gaat rennen, staat te trillen, lijkt wel een soort van epilepsie...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:07

Mijn friese merrie heeft een verslapping van de slokdarm en staat geregeld met een verstopping maar dat ziet er heel anders uit dan dit. Ik zie hier niet echt een verstopping. Mijn merrie gaat enorm kwijlen dan en alles loopt dan uit haar mond en neus, dat duurt vaak wel een tijd.
Weet je zeker dat dit een verstopping is en niet iets anders? Zou er toch nog eens een DA naar laten kijken want er is wel heel duidelijk iets mis, maar wat dat kan ik uit het filmpje ook niet opmaken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:08

Antheman schreef:
smokey17 schreef:
Is dit wel een slokdarm verstopping???? .

Dat is niet helemaal duidelijk.
Het is voedsel gerelateerd.

ik denk niet dat het een verstopping is. ik vind vooral het achteruit lopen en draaien niet erg verstopping gerelateerd... eerder epilepsie......is daar na gekeken? of een tumor?
volgens mij is het erg standaard dat een paard met zijn hals gaat trekken en zijn hoofd naar achter doet.

je kent vast wel het gevoel in je keel als je een te grote hap neemt en die erg pijnlijk door je hals trekt, dan trek je zelf ook met je hoofd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:09

Even voor alle duidelijkheid:
Dit paard is net onderzocht op de kliniek, heeft daar 3 dagen gestaan.

Dit beeldmateriaal stuur ik maandag direct door en mogen ze beoordelen.

Achteruit lopen is een teken van ongelofelijke pijn hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:09

Smokey, ik had precies hetzelfde idee, eerder iets hersenafwijkingsgerelateerd. Het lijkt totaal niet op een "normale" slokdarmverstopping. Hebben ze dit op de kliniek ook gezien, of hebben ze daar alleen de slokdarm nagekeken? Echt, het kan best etengerealeerd zijn, of misschien eten met zijn hoofd omlaag bv., maar dit gedrag ziet er veel meer uit als een hersenbeschadiging. Hoe is het als hij gras eet, hoe is het als je hem voert uit een emmer die omhoog gehouden wordt? Hoe is het met hooi uit een hooinet? Ik hoop door deze vragen je aan het denken te zetten en verder door te denken dan alleen het eten op zich, ik ben bang dat er veel meer achter zit, sterkte in elk geval!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:10

Ik snap niet zo goed dat je niet in paniek raakt ofzo en dat je dit rustig gaat filmen.
Je kan er denk ik beter een DA bijhalen! ( is al gedaan zie ik )

X

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:14

Antheman schreef:
Even voor alle duidelijkheid:
Dit paard is net onderzocht op de kliniek, heeft daar 3 dagen gestaan.

Dit beeldmateriaal stuur ik maandag direct door en mogen ze beoordelen.

Achteruit lopen is een teken van ongelofelijke pijn hebben.

Dat hoeft niet persé.....het kan ook uit een aanval komen.

Waar is hij allemaal op onderzocht? Ook op hersenen en epilepsie? Eten kan een trigger zijn....

Hoe oud is dit paard?
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 24-07-10 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:15

Herken het ook niet als slokdarm verstopping.
Paard hoest en snottert er ook niet bij. Er loopt niets uit z'n neus of mond.
Als hij met zo'n aanval altijd rechts om draait, zou je inderdaad aan een hersenaandoening denken.

dblijham

Juist goed dat ze dit gefilmd heeft, je kunt het dier op zo'n moment toch niet helpen en nu weet een veearts tenminste wat er met het beestje gebeurd.
Het lijkt voor mijn gevoel niet op een slokdarmverstopping. Heel veel succes.

Grobegni

Ik kan niet anders dan met de rest meegaan. Mijn paard heeft twee keer verstopt gestaan en wilde liever niet lopen. Stond enigzins apathisch met zijn hoofd naar beneden terwijl de kwijldraden uit mond en neus drupten. Het enige dat ik herken als zijnde een verstopping is de kuch, helemaal aan het begin en nadat de bak leeg is nog een keer. Mijn paard at alleen niets meer als hij zo moest kuchen, terwijl dit paard eerst nog een hele bak leegeet. Als het al pijn doet en evt verstopt zit, eten ze over het algemeen niet door.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:16

HeleneDas schreef:
Ik snap niet zo goed dat je niet in paniek raakt ofzo en dat je dit rustig gaat filmen.

X

Lieve schat, wat denk je dat ik hiervoor gedaan heb??

Een DA bellen heeft op dat moment geen zin, die is er op zijn vroegst binnen een half uur. Dan is zijn aanval allang over.
Normaal gesproken haal ik direct zijn bak weg, nu heb ik hem laten staan om beeldmateriaal te verzamelen, zodat de Faculteit dit kan beoordelen.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:16

Ik heb 1 keer een slokdarmverstopping meegemaakt, maar dit ziet er echt heel anders uit.......

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:18

Antheman schreef:
HeleneDas schreef:

X

Lieve schat, wat denk je dat ik hiervoor gedaan heb??

Een DA bellen heeft op dat moment geen zin, die is er op zijn vroegst binnen een half uur. Dan is zijn aanval allang over.
Normaal gesproken haal ik direct zijn bak weg, nu heb ik hem laten staan om beeldmateriaal te verzamelen, zodat de Faculteit dit kan beoordelen.

Tuurlijk erg goed dat je het gefilmt hebt....en aangezien het niet de 1e keer is, weet je ook dat het weer stopt.

Hij heeft nog nooit zo gedaan zonder dat er eten in de buurt was?

En inderdaad bij een verstopping eten ze niet door!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:19

http://www.dierenkliniekemmeloord.nl/15 ... pping.html . Dit is een link waar het in elk geval wel heel goed wordt uitgelegd. Ik zie ook helemaal geen slijm of iets anders uit de neusgaten komen, ik zou toch echt in een andere richting denken, waarbij misschien inderdaad het voer een trigger is.

ikke20

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:23

blijft hij het na het eten ook doe?
dus een 15/20 min na het eten?

verder vind ik het eerder op kleine hersenbloedinkjes/turmor of epeleptie lijken. goed dat je het gefilmt hebt zo kunnen ze het daar ook eens bekijken

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:24

Dit ziet er wel heel slecht uit voor je paard...
Ik heb vaak slokdarmverstoppingen gezien, maar zit ziet er niet uit als een slokdarmverstopping. Vind het eerder lijken op een epileptische aanval, iets met de hersenen ofzo. Ook omdat ie zich een kant op laat vallen in cirkeltjes, wat vaak duidt op een probleem in de hersenen.
Slim van je om dit te filmen met je telefoon, zou het idd zsm aan je da laten zien!!
Sterkte, ik duim voor je dat ze iets vinden wat verholpen kan worden!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:24

zo he,heftig! het lijkt wel of ie zuurstoftekort krijgt en daardoor in een "stuip"schiet weet niet hoe anders te zeggen. maar het lijkt er idd op alsof het uit de hersenen komt. hoe dat getriggerd wordt door eten? ik ga je topic wel volgen,heel veel succes hiermee. even een tip een kennis van mij moest haar paard na een verstopping vloeibaar voeren biks weken tot t waterdun was misschien helpt dat m om geen aanval te krijgen? want ik kan me voorstellen dat je mzo amper durft te voeren,hij draait zo ongecontroleerd rondjes dat t nog gevaarlijk is..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 24-07-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:25

Dit is geen slokdarmverstopping hoor. Lijkt verdacht veel op epilepsie inderdaad. Wel vreselijk om je paard zo te moeten zien. Hoop dat ze gauw achterhalen waar het vandaan komt.
Een allergische reactie op een bepaald voer misschien?.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:27

knollentuin schreef:
zo he,heftig! het lijkt wel of ie zuurstoftekort krijgt en daardoor in een "stuip"schiet weet niet hoe anders te zeggen. maar het lijkt er idd op alsof het uit de hersenen komt. hoe dat getriggerd wordt door eten? ik ga je topic wel volgen,heel veel succes hiermee. even een tip een kennis van mij moest haar paard na een verstopping vloeibaar voeren biks weken tot t waterdun was misschien helpt dat m om geen aanval te krijgen? want ik kan me voorstellen dat je mzo amper durft te voeren,hij draait zo ongecontroleerdrondjes dat t nog gevaarlijk is..

Nat maken van voer hielp niet. Hij slurpte het water eruit en de natte brei schrokte hij alsnog naar binnen.

Ik voerde als volgt: de emmer met 3!!brokjes erin op een stoel. Die at hij en dan gooide ik er weer 3 brokjes bij. Net zolang totdat mijn schepje leeg was. Ik moest van de DA weer normaal voeren, daarom vandaag alles in 1 keer en de emmer op de grond.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:31

Maar hoe is het met gras eten in de wei? Met het eten van biks van een groter hoogte? Met hooi uit een hooinet? Heeft hij het op de kliniek ook gehad in die drie dagen dat hij er stond? Hoe eet hij als hij alleen staat en er geen andere dieren op zijn voer afkomen? Nogmaals, om mee te denken waar het in zou kunnen zitten, dit soort dingen zijn zo raadselachtig...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:32

schrokt hij zn eten ook echt op?
zie wel dat het delen is met de hond/ander paard kan zijn dat hij het daardoor zo hard naar binnenschrokt. maar dan heeft hij wel een enorm vreemde reactie erop

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:32

Antheman schreef:
knollentuin schreef:
zo he,heftig! het lijkt wel of ie zuurstoftekort krijgt en daardoor in een "stuip"schiet weet niet hoe anders te zeggen. maar het lijkt er idd op alsof het uit de hersenen komt. hoe dat getriggerd wordt door eten? ik ga je topic wel volgen,heel veel succes hiermee. even een tip een kennis van mij moest haar paard na een verstopping vloeibaar voeren biks weken tot t waterdun was misschien helpt dat m om geen aanval te krijgen? want ik kan me voorstellen dat je mzo amper durft te voeren,hij draait zo ongecontroleerdrondjes dat t nog gevaarlijk is..

Nat maken van voer hielp niet. Hij slurpte het water eruit en de natte brei schrokte hij alsnog naar binnen.

Ik voerde als volgt: de emmer met 3!!brokjes erin op een stoel. Die at hij en dan gooide ik er weer 3 brokjes bij. Net zolang totdat mijn schepje leeg was. Ik moest van de DA weer normaal voeren, daarom vandaag alles in 1 keer en de emmer op de grond.

dan lijkt het schrokken en de aanwezigheid van andere dieren mij een trigger voor iets dat in zijn hersenen niet goed zit...

het is goed dat het nou op film staat! direct doorsturen naar de da die hem behandeld heeft.

Hij heeft dit niet in de kliniek laten zien?

En met hooi en gras?
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 24-07-10 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt