Ontwormen met Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Ontwormen met Ivomec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:25

Wie ontwormt rechtstreeks in het bloed met Ivomec?

Ik heb mijn paard deze zomer voor het eerst ontwormt met Ivomec rechtstreeks in het bloed, mijn DA (tevens hengstenhouder en handelaar) zweert erbij en ontwormt ook al zijn goedgekeurde dekhengsten met Ivomec en wuifde de gevaren een beetje weg. Nu was er laatst een andere DA bij ons op stal en van haar reactie ben ik toch wel een beetje geschrokken 'ze kunnen dood neervallen als ze maar iets een griepje onder de leden hebben of als ze zweten is dat risico ook reeel aanwezig' eigenlijk moet ie deze maand nogmaals ontwormt worden met Ivomec (het is gewoon een gezond paard hoor, ik heb het gedaan omdat ik zeker wou weten dat ie schoon was)

Ik weet nu niet wat ik moet doen, toch nog een keer Ivomec laten spuiten of maar gewoon weer overstappen op de pasta's

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:31

Ik zou gewoon weer overgaan op pasta, er zijn al verscheidene paarden in shock geraakt en overleden.
Ik dacht dat het ook alleen maar toegelaten was voor rundvee?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:33

Blijkbaar niet? Mijn DA is Jan Greve (watermolen, haaksbergen) en hij spuit gewoon Ivomec

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:37

Ivomec spuiten is gewoon heel erg dom. Niet geregistreerd voor paarden, 1 op de honderd valt dood van je naald af en het werkt absoluut niet beter dan pasta's. Ik zie geen enkele reden om het wel te spuiten :n

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:39

Bedankt voor jullie reacties. Omdat mijn DA er eigenlijk zo luchtig over deed ging ik er vanuit dat het allemaal wel mee zou vallen (heb me er natuurlijk wel in verdiept) maar ik ben nu wel overtuigd en doe het niet weer :n

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:42

Super! zou toch zonde zijn als jouw paard nou net die ene is die wel dood neer valt...

Het is heel simpel: je hebt twee middelen die even goed werken (de pasta wordt namelijk gewoon opgenomen en komt in precies dezelfde dosering in het bloed) en de ene geeft soms dode paarden en de andere niet. Lijkt me een makkelijke keus ;)

izzy1985

Re: Ontwormen met Ivomec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:44

AAAAAAAAAAAh das eng! Helemaal in het bloedvat...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:22

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:34

Ik sluit me aan bij de rest. Heel domme actie van je DA en je moet weten dat hij een beroepsfout begaat. Als er iets met je paard zou gebeuren, dan is hij zwaar in fout. Het is niet toegelaten om het aan paarden te geven. Is een koeienmiddel.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:15

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik snap ook echt niet dat een kliniek met zo'n naam zo'n risico neemt. Mijn paard krijgt iig geen Ivomec meer :n