Paard krijgt roze pigmentvlekken bij ogen..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherJ

Paard krijgt roze pigmentvlekken bij ogen..???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:40

Een paar weken terug zag ik een paard terug dat ik al een paar jaar niet had gezien. In de tussentijd heeft ze allemaal pigment verloren rondom haar ogen, waardoor er nu echt roze vlekken zitten ipv gewoon donker. Ik bedoel dan de 'kale' tere ooghuid zonder vacht zeg maar. Heel bizar gezicht, het lijkt een beetje op vertiligo (huidziekte waarbij je pigment verliest en daar roze/witte huid voor terug krijgt).

Gister ontdekte ik tot mijn verbazing bij mijn eigen paard een soort gelijk plekje. Ook al is dit maar een plekje (vrij klein ook), het lijkt toch erg op hetgeen ik bij dat andere paard heb gezien.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of/hoe ik dit kan voorkomen? Ik zat zelf te denken aan schade door de zon, maar misschien is dat wat vergezocht.

Alvast dank voor jullie reacties!

Ibbel

Re: Paard krijgt roze pigmentvlekken bij ogen..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:09

Het ís ook vitiligo. Dat komt vooral vaak bij schimmels voor, maar ook bij anders gekleurde paarden.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:15

Oke, wist niet dat het ook bij paarden bestond, wat apart.
Maar goed, kun je weinig aan doen dus.

Blijft het wel errug toevallig dat ik 2 paarden in korte tijd tegen kom die het hebben..

Kan het ook nog wat anders zijn?

Tuonane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:18

Ik ken een paard dat roze/witte vlekken rond de ogen krijgt als hij stress heeft, bijvoorbeeld wanneer hij van de weide naar de stal verhuist.
Na een tijdje verminderen de vlekken terug.
Ik weet niet wat dit is, maar het paard heeft er echt geen last van.
Het is wel een beetje een raar zicht, want het paard is donkebruin!

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:26

Heb even zitten googlen en ik las dat bij arabische paarden de aandoening vertiligo vaker voorkomt. Nou, dat paardje van die kennissen van mij is een kruising van een arabier x quarter én schimmel, dus dat zou nog kunnen..

Mijn merrie is een kruising quarter/welsh k en chestnut van kleur.. geen logische combi voor vitiligo dan dus

Stress heeft ze ook niet, ze zit verder kiplekker in haar vel. Ze heeft ook maar 1 klein plekje aan haar onderste ooglid hoor, dus misschien is het gewoon toeval.

Edit: wat ik net ineens bedenk, zou het niet van vliegensteken kunnen komen ofzo? Die zijn er momenteel natuurlijk in overvloed..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:26

Als mijn paard een wondje heeft gehad bij zijn hoofd dan word dat bij hem eerst ook een roze plekje, maar meestal word het vanzelf weer zwart. Zou dat niet de oorzaak bij jouw paard kunnen zijn?

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:27

Nope, want het zit echt op het onderste ooglid en daar heeft ze geen wondje gehad. Daarom kwam ik op het idee van de vliegensteken, omdat die vaak rond de ogen gaan zitten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:30

Ik heb een quarab en die heeft op haar neus ook van die vlekjes. Ze krijgt ook meer wit in haar vacht met ouder worden dus zal het daar mss mee te maken hebben. Ze is tevens (stekelharig) vos :) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:15

Wat wel eens gebeurt is dat de ogen gewoon een beetje geirriteerd zijn van de vliegen, en dan wil de huid wel eens 'zacht' worden van de vermeerderde traanproduktie. Dan krijg je ook wel eens dat de huid een beetje roze wordt, vooral in de onderste ooghoek.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:15

Hm.. de oma van mijn merrie was ook stekelharig :), misschien is het dus gewoon een erfelijk iets.

Grappig he, dat je daar zo achter komt :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:47

Mijn eerste paard was een vos en kreeg opeens behoorlijke Vitiligo. Dus komt zeker voor bij vossen. Haar zusje is nu 2 en lijkt het ook te krijgen. Ook vos.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:41

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:46

Thanx, ik ga even lezen!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:51

onze pony heeft dit ook gehad, vorig jaar voorjaar ..
kleine verkleuringen rondom de ogen en mond ( dan hebben we het echt over kleine stipjes) kan duiden op een gebrek aan vitamines en zonlicht. ( ik meen koper)

Na 6 weken land en wat ondersteunende vitamines is het helemaal verdwenen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:52

Maris schreef:
Lichter worden van de huid rond de ogen kan ook duiden op een kopertekort ! Dit noemen ze dan een koperbril.
IK zal even kijken of ik er een artikel over kan vinden ....in het duits ...http://www.st-hippolyt.de/futterjournal ... kupfer.htm

Sorry was al gezegd , las er overeen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:54

FuegoJoy schreef:
Sorry was al gezegd , las er overeen

Geeft toch niets, we willen allemaal helpen.

Nog een tip, als er schapen op de wei lopen, grote kans dat de bodem dan koperarm is. Schapen kunnen namelijk niet tegen grotere hoeveelheden koper.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:03

Hm.. mijn merrie heeft een tijdje op een klein stukje afgegraasd land gelopen. Met de droogte stond er natuurlijk helemaal niets meer op, op een paar dorre sprietjes na... Ik duik even in het koper tekort

Welke vitamines voer je in zo'n geval bij?

Ze krijgt al een kruidenhapje met brandnetel/zeewier en zink.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:12

rozenbottel schijnt ook veel koper te bevatten. Maar of het genoeg is om een eventueel tekort aan te vullen, geen idee.
Ik geef zelf Gemuse, krauter und mineralien van St Hippolyt, dat zit hoog in koper ( en andere mineralen ).

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:16

op mijn werk staat een lippizaner die dit ook heeft..was voorheen gewoon grijs/zwart..nu 2 jaar later zijn rondom beide ogen helemaal roze..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:24

Kun je er misschien eens een foto van maken ?
Mijn merrie had vorig jaar ook ontstoken ogen (van de vliegen) en kwam er ook van dat roze pigment.
na oogzalf smeren was het zo weer weg.

Visser04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:58

Pigmentvlekken zijn vaak een gevolg van gebrek aan mineralen, probeer eens vital compleet van pavo en de vlekken verdwijnen weer.