Narcolepsie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:15

Gisteren is er toevallig bij bezoekje door de DA voor een ander paard geconstateerd dat mijn paard narcolepsie heeft.

Ik had al wel eens gehoord dat hij soms omviel als hij stond te slapen, de dikke knieen en wondjes zijn ook typisch (en ik hem maar verslijten als lomp ;) ), maar gisteren was het dus weer prijs maar nu tijdens het DAbezoek. Nu zijn er volgens de DA enkel dure en teleurstellende behandelingen.

In de omgang heb ik er dus geen helemaal last van. Van het moment dat ik er ben, is hij heel attent, oplettend en eerder zenuwachtig. Rijden doe ik eigenlijk niet meer (uitzonderlijk eens een stapwandeling) vanwege artrose en struikelen zonder zich te corrigeren en daardoor dan vallen vanwege artrose. In andere topics las ik vaak combinaties met artrose, ook de mijne heeft daar last van, voornamelijk de knieen. Persoonlijk vraag ik me dan af of dit oorzaak is of gevolg. Wie zal het zeggen?

Nu gaan we nog een stal zetten. Ik neem aan dat ik dan toch maar eens moet denken over een rubberondergrond. Maar zou ik dan eerder een grote stal creeeren of juist wat kleiner voor steun?

Wat zijn jullie ervaringen? Waar kun je je paard helpen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:24

wizewo

Re: Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:46

Blijkbaar is het wel heel erg zeldzaam! Zijn er werkelijk zo weinig bokkers met een paard met narcolepsie?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:04

*meld zich*

Wij hebben ook een paard (van 1.84) dat omvalt wanneer hij relaxed is of slaapt. Hij valt serieus om of op zijn knieën of, wanneer hij op stal staat tegen de stalwanden. Je hoort het gebonk 's avonds en 's nachts altijd.

Toevallig hebben wij deze week geconstateerd dat alle lasnaden van de stalwanden van zijn box van 4 x 4 gescheurd zijn. Alle wanden staan helemaal los, verbogen, bouten zijn uit de muur geslagen...omdat hij er tegenaan valt.

Ik weet niet wat de oplossing is, grotere box ? Onze box van 4 x 4, nu 6 jaar oud, is serieus aan vervanging toe. En dan vergeet ik erbij te vertellen dat onze boxen al extra verstevigd zijn met stukken ijzer en U-profielen.

Wij zijn nu bezig met nadenken over het bouwen van nieuwe stallen van houten balken van 10 x 20. Hout heeft ook z'n nadelen, maar het is wel sterk. Op dit moment is de de achterste wand van de box een enkelsteens muur, je snapt natuurlijk wel dat ik erg benauwd ben dat het 1.84 hoge heerschap met 800 kilo dáár tegenaan valt.....

Rubber op de vloer heb ik trouwens ook. Ligt het er niet dan zijn constant zijn koten kapot.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:19

De mijne is "maar" 1.73, maar zal toch ook behoorlijk wat wegen. Momenteel staat hij in zo een tijdelijke groene box en heeft hij het onderste deel al uit de bevestigingen gekregen.

Ik vraag mij af of het inderdaad helpt om een grotere box te geven. Misschien helpt het juist eerder om een kleinere box te maken. Dan hebben ze misschien sneller steun en hebben ze minder afstand om met volle kracht te vallen. Beetje principe van als je een trap krijgt van een paard doet het minder zeer als je op 10 cm staat dan op 1 meter.

Maar ja een paard van 184 moet natuurlijk wel de ruimte hebben om te draaien op stal.

Zou het helpen om dwarse steunbalken aan te brengen op valhoogte? met daarover een rubberen scherm?

Zouden ze bij grotere stallen niet sneller volledig op de grond liggen?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:11

ik heb hier wel van gehoord bij mensen maar wist niet dat paarden hier ook last van hadden. heel beangstigend lijkt me dat, het idee dat hij een keer verkeerd zou vallen ofzo.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:28

Blijkbaar is het ook niet zo frequent.

Goh. Beangstigend. Je went eraan, vroeger heeft hij op stal eens een stuk van zijn heup afgebroken. Misschien lag het daaraan, misschien iets anders. Nu denk ik ook wel dat ik iets makkelijker praat omdat ik redelijk vlot dingen accepteer die ik toch niet kan veranderen en omdat een extra lichte blessure geen ramp is bij hem. Hij heeft een functie van gezelschap, decor en grasmaaier. Thja en een zwaarder blessure wil ik niet over nadenken, maar dat kan ook bij een kerngezond paard gebeuren die zich mistrapt. Ach als die ongerustheid de prijs is voor wat dat paard voor me betekent/d (heeft), betaal ik die heel graag.