Gekookt lijnzaad, hoe lang bewaren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Gekookt lijnzaad, hoe lang bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:51

Hi, ik heb een zak lijnzaad gekocht omdat ik mijn paard dat bij wil gaan voeren voor haar vacht.
Nu zet ik elke dag (soms voor 2 of 3 dagen als ik weg ben) het voer klaar.

Kan ik de lijnzaad koken en dan bewaren? En zo ja, hoelang en hoe?

En kan ik de lijnzaadprut ook alvast over mijn voer doen bij het klaarzetten? Dan kan het zijn dat het er donderdagavond al opgegooid wordt en dat het pas zondag in de voerbak ligt...

Wat is wijsheid, tips graag ;)

countrygirl

Re: Gekookt lijnzaad, hoe lang bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:55

Lijnzaad (vooral de donkergekleurde) kan giftig zijn, door blauwzuur.
De lichtgekleurde zaadjes schijnen dit niet te hebben.
Je kunt lijnzaad ook geweekt geven, zodat de velletjes wat zachter worden en je paard het gemakkelijker kan verteren.
Rauw voeren heeft heel weinig zin, je zult alles in de mest terug vinden.
Ik denk als je wél kookt, zelfde dag opvoeren en niet bewaren.
Vrees dat het vrij snel schimmelig wordt.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:55

Je moet het na koken voorzover ik weet niet langer dan 24 uur bewaren, maar ken ook iemand die het in een soort tupperware ding doet (afgesloten dus) en langer dan week bewaart.. Maar zou met deze temperaturen niet langer dan uur in een bak laten zitten.. :)

Edit: de 24uurs zou ik ook in een afgesloten bakje doen..

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:59

Ja dat vraag ik me vooral af, kan ik het langer bewaren en zo ja, hoe kan dat en hoe meng ik het dan vooraf door mijn voer.

Als dat echt niet kan moet ik het gewoon een aantal keer per week gaan geven, kan natuurlijk ook eigenlijk... :j Maar dit lijkt me het handigst

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:01

Nou, zou het dan zelf geven dat je weet dat het opgegeten wordt. Niet te lang bewaren, geloof echt dat je 24 uur een beetje moet aanhouden. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:01

Ga je dan niet dagelijks naar je paard toe? dan is het makkelijk zat.

Ik ga dagelijks naar mijn paard toe en zet alles dagelijks klaar, lekker alles vers.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:04

Je moet het minstens 20 min. koken. Je zult zien hoveel water het opneemt. Nooit zonder te koken voeren!

Je kan het niet lang bewaren, met dit weer nu denk ik een dag. Het schimmelt inderdaad heel snel, ook in tupperware hooguit 3 dagen. (Met dit weer niet)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:05

Je kan beter lijnzaadolie kopen (bv bij de paardendrogist) Is makkelijker, beter en waarschijnlijk nog goedkoper ook. ;-)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 23:09

Ragdollcat schreef:
Ga je dan niet dagelijks naar je paard toe? dan is het makkelijk zat.

Ik ga dagelijks naar mijn paard toe en zet alles dagelijks klaar, lekker alles vers.

Hi, normaal ga ik dagelijks maar ik ben van de 4 weekenden per maand altijd 3 weekenden weg en dan heeft ze gewoon lekker 2 daagjes rust. Maar dan zet ik het dus al bijtijds klaar allemaal (is het plan haha)

Van het koken weet ik al, dat vraag ik ook niet ;)
Lijnzaadolie ken ik ook, maar heb lijnzaad gekocht en geen olie omdat het hetzelfde effect heeft en het simpelweg goedkoper is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:14

Lekker toch dat je ook af en toe vrij bent van je paard en jouw paard vrij van jou hahaha.

Dan is lijnzaadolie inderdaad makkelijker, zeker als het alleen maar voor haar vacht is, dat werkt net zo goed. Daar was ik ook niet opgekomen.

Zelf geef ik geen lijnzaad, wordt mijn paard veels te dik van.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 23:15

Ragdollcat schreef:
Lekker toch dat je ook af en toe vrij bent van je paard en jouw paard vrij van jou hahaha.

Dan is lijnzaadolie inderdaad makkelijker, zeker als het alleen maar voor haar vacht is, dat werkt net zo goed. Daar was ik ook niet opgekomen.

Zelf geef ik geen lijnzaad, wordt mijn paard veels te dik van.

Nou echt ideaal is het niet, ik ben er het liefst gewoon elke dag en ze vind me ook echt wel een stommerd als ik een paar dagen niet ben geweest, groot gelijk natuurlijk ;)

Ja olie is inderdaad makkelijker...eigenlijk...maarja...zoals gezegd: dat heb ik dus niet :n hahaha

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:19

Je moet redelijk veel lijnzaad voeren, met olie alleen een scheutje. Dus waarschijnlijk is het uiteindelijk wel goedkoper om olie te voeren.

In ieder geval kan je je paard niet het lijnzaad voeren wat je voor het weekend klaar zet. Met dit weer aat dat zeker schimmelen, dan kan je het beter niet voeren. In de winter kan het denk ik wel.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 23:28

muc schreef:
Je moet redelijk veel lijnzaad voeren, met olie alleen een scheutje. Dus waarschijnlijk is het uiteindelijk wel goedkoper om olie te voeren.

In ieder geval kan je je paard niet het lijnzaad voeren wat je voor het weekend klaar zet. Met dit weer aat dat zeker schimmelen, dan kan je het beter niet voeren. In de winter kan het denk ik wel.

Prima dan doe ik het gewoon meerdere keren per week en dan gewoon vers, dat is dan handiger als elke dag denk ik.

Hoeveel zal ik voeren per keer? Het is een merrie van 167 cm, normaal postuur ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:32

Ik voer meestal 3/4 eetlepels (1x per dag)
Je moet even opletten als ze diarree krijgt moet je wat minder voeren. ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:07

Ik doe het altijd in een bakje met dekseltje, en bewaar het dan twee tot drie dagen. Gaat prima :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:24

Die van mij eet het 2 x daags en ik bewaar het max 2 dagen in de koelkast. Ik weet niet waar je het voor wilt voeren, maar doe je het alleen voor de glans zou ik olie gebruiken. IK gebruik het op advies van de DA ivm vertoppingen en zand in de darmen. Dan moet je echt de zaadjes gebruiken.

Wat ik eigenlijk nog steeds niet begrijp is wanneer die zaadjes nu giftig worden? Altijd? Als ze nat worden? In twee paardenklinieken zeggen ze dat het paard het binnen 10 en de ander binnen 15 minuten op moet hebben. Nu zag ik dat er gewoon bruine lijnzaad in de slobber zat, maar dat laat ik wel eens 30 minuten afkoelen. Is dat niet giftig dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:33

In lijnzaad zit blauwzuur, en blauwzuur is op zich heel giftig; in GROTE hoeveelheden :j Maakt niet uit hoe snel je het opeet of inademt. Bij een flinke dosis blauwzuur ben je zo dood.
Maar kleine hoeveelheden, zoals wat in een kopje of zelfs in een kilo lijnzaad zit, is vrijwel verwaarloosbaar, zo weinig.
Maar als mensen elke dag een eetlepel lijnzaad eten, dan krijgen ze na een tijd last van misselijkheid en andere kleine kwaaltjes. Geen grote problemen, je zal er niet aan dood gaan of doodziek van worden, maar je krijgt wel symptomen van vergiftiging. Paarden kunnen niet overgeven, dus het is niet te controleren of ze misselijk zijn, maar die zullen ook zo'n symptomen kunnen krijgen door teveel lijnzaad.
Pas als het wordt gekookt dan valt die inhoud van de zaadjes uit elkaar en door de warmte kan het blauwzuur ontsnappen, na 10 minuten koken is er genoeg warmte vrijgekomen om zo goed als alle blauwzuur eruit te laten trekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:00

er zijn er die ook zeggen dat het voldoende is om kokend water over lijnzaad te gieten en een kwartier te wachten om het blauwzuur te doen ontsnappen.
Verder zijn er ook lijnzaadvlokken op de markt, dit is gekookt en gevriesdroogd lijnzaad. 't ziet eruit als gewoon lijnzaad met gelige schilfers (de slijmerige brij die uit de zaadjes komt). Ik denk dat dit de variant is die in slobber gebruikt wordt, want de stukjes wortel en prei zien er uit zoals in minuutsoepjes

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:33

Hihihi, waar haal je die gevriesdroogde bende? Nog nooit gezien, kan ze lekker cup a soup-lijnzaad eten ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:36

In België hebben ze het bij AVEVE, als je er water op giet, wordt het terug zo'n papje en kost net iets meer dan 3 euro voor 3 kilo (niet veel meer want moest geen 6euro betalen voor een zak lijnzaad en een zak appelen van 2.50).
In brokjes geperst heb je ook van Mijten, maar veronderstel dat er nog wel andere merken dit hebben...

edit: van beide soorten mag je 100-150gram/dag van voeren (de brokjes zijn dacht ik wel 4x duurder)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:42

muc schreef:
Je moet het minstens 20 min. koken. Je zult zien hoveel water het opneemt. Nooit zonder te koken voeren!

Sorry dat ik het zeg, maar in de kliniek in Utrecht geven ze het zo droog over de brokken bij koliekpaarden. Als het gevaarlijk zou zijn zouden ze dat toch nooit doen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:26

Wil je het echt als een kuur geven of alleen preventief? Als het alleen preventief bedoelt is hoef je het niet iedere dag te geven, dus dan zou je het voor je weekend verlof kunnen geven en dan na het verlof weer om de dag ofzo.
Langer dan 24 uur bewaren zou ik tenminste niet aanraden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:29

je hebt ook lijnzaad brokken tegenwoordig.

Lovetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:40

Wij koken het lijnzaad 20 minuten en voegen steeda wat water toe

Als het klaat is laten we het afkoelen en doen we het in een gesloten bakje.
We doen het alleen open als je het nodig hebt, maar we controleren Het heel goed en bij ons blijft het 2 weken goed.
Misschien helpt het als je biologish lijnzaad neemt , nemen wij ook! :j
:Y) /3