Diarree?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 17:15

De laatste week heeft [**] last van dunne poep. Het spuit er niet uit :+ maar het zijn ook niet altijd mooie balletjes. Het verschilt ook nog al eens op een dag.
Zou dit door de hitte komen of moet ik me zorgen gaan maken?
Ik laat zijn poep regelmatig controleren om wormpjes, de laatste keer was hij wormvrij. Ook krijgt hij wanneer hij op stal staat flink wat hooi maar ik heb niet echt het idee dat dit helpt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:50

Op wat voor grasland staat hij? Als hij op nieuw, vers gras staat, is dunnere ontlasting verklaarbaar. Indien van niet, zou ik het wel even in de gaten houden en eventueel een da langs laten komen. Hij moet niet uitdrogen (door het extra vochtverlies) met dit warme weer.

geerke

Re: Diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:57

wanneer heb je hem voor het laatst ontwormd?
Of is de mest steeds schoon van eitjes?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 18:56

Half december is hij ontwormt met Equest.
Eind april is hij gecontroleerd en toen was ontwormen niet nodig. Ik krijg altijd een mail in mijn box wanneer de volgende controle plaats dient te vinden....Niks raars in de poep te vinden. :n
Hij staat niet op een nieuw stuk gras, gewoon hetzelfde als normaal.
Ik kijk het nog maar even aan, misschien dat het vanzelf bijtrekt, hij heeft namelijk ook wel een paar keer per dag ''gewone'' poep, dat zie ik als ik de stal uitmest (iedere dag). Kans op uitdrogen lijkt me daarom nog niet zo groot.
Ik heb wel eens gelezen dat tinkers over het algemeen wel gevoelige darmen hebben, dus ik dacht misschien hebben er wel meer last hiervan. :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:00

het kan van het verse gras komen!
heb meer paarden gehoort die daar last van hebben en ook worm vrij zijn

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:03

controleer je water, want met dit weer kan je water voor diaree zorgen als het "besmet" is. Beestjes hebben met dit weer een feest in lauw water waar de zon op staat... Dus dat zou een goede mogelijkheid zijn voor de plattere poep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:33

Iessie schreef:
Half december is hij ontwormt met Equest.
Eind april is hij gecontroleerd en toen was ontwormen niet nodig. Ik krijg altijd een mail in mijn box wanneer de volgende controle plaats dient te vinden....Niks raars in de poep te vinden. :n
Hij staat niet op een nieuw stuk gras, gewoon hetzelfde als normaal.
Ik kijk het nog maar even aan, misschien dat het vanzelf bijtrekt, hij heeft namelijk ook wel een paar keer per dag ''gewone'' poep, dat zie ik als ik de stal uitmest (iedere dag). Kans op uitdrogen lijkt me daarom nog niet zo groot.
Ik heb wel eens gelezen dat tinkers over het algemeen wel gevoelige darmen hebben, dus ik dacht misschien hebben er wel meer last hiervan. :)

jee...we zijn nu 7 maanden verder hoor...ik zou dat niet willen riskeren...het zal niet het eerste paard zijn met een serieuze wormbesmetting na mestonderzoek die geen eitjes bevatte.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:57

Wat maakt nu 10 euro uit voor een wormenspuit.
En in deze fase zou ik over 10 dagen nog eentje geven.
Diaree kan door de veulenworm veroorzaakt worden en die heeft een cyclus van 10 dagen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 23:33

Ariebren schreef:

Zeg ik ergens dat mij die 10 euro wat uit maakt?
:o?

Ik ben juist tegen iedere keer maar lukraak ontwormen, omdat je daarmee resistentie ontwikkeld!

Geerke in die 7 maanden is hij wel 2x gecontroleerd dus ik vind het riskeren nogal meevallen..Maargoed daar heeft iedereen zijn eigen mening natuurlijk over, helemaal op bokt. :7 ;)

Ik bestel nog een keertje zo'n wormcheckkit en dan kijk ik wat daar uit komt. :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:07

ik zal toch ontwormen,
wij hebben het vorig jaar bij een merrie gehad, we hadden haar nog niet zo lang.
nieuwe paarden worden hier op de dag dat ze komen ontwormd en na 10 dagen weer. maar na zo een half jaartje diarre, terwijl er verder niks veranderd was... wormen spuit erin, en 2 dagen later geen last van iets meer...
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 12-07-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:10

Die resitentie valt best wel mee.
Alle werkzame stoffen behalve Benzadol hebben tot nu toe nog geen resitentie ontwikkeld bij de paarden in Nederland.

Resistentie ontstaat alleen bij te weing ontworm middel te gebruiken per keer.
En aangezien de meeste paarden in nederland onder de 600 kg zitten is een volle wormspuit per keer voldoende.

Voorlopig heb jij een probleem en ik geef uit jaren lange ervaring een goed advies.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:55

Iessie schreef:
Ariebren schreef:

Zeg ik ergens dat mij die 10 euro wat uit maakt?
:o?

Ik ben juist tegen iedere keer maar lukraak ontwormen, omdat je daarmee resistentie ontwikkeld!

Geerke in die 7 maanden is hij wel 2x gecontroleerd dus ik vind het riskeren nogal meevallen..Maargoed daar heeft iedereen zijn eigen mening natuurlijk over, helemaal op bokt. :7 ;)

Ik bestel nog een keertje zo'n wormcheckkit en dan kijk ik wat daar uit komt. :)

je weet dat wormen ook een cyclus hebben wat eitjes loslaten betreft?
Afhankelijk van de worm,laten ze niet altijd op hetzelfde tijdstip eitjes los.

Een wormkuur is chemisch....maar dat is niets vergelijken met de schade die wormen kunnen aanrichten,en vaak ook nog onherstelbaar.
En niet zo denigrerend over Bokt...je hebt Bokt wel dermate hoog zitten dat je een topic opent....beetje tegenstrijdig dus.

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:03

heeft hij een zout blok hangen ???
wij hebben het nl zelf meegemaakt dat als ze er teveel aan gaan likken, ze dan ook aan de dunne gaan !
(dan gewoon een poosje weghalen...)
succes.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:47

TI -> MD

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:22

Ja Geerke ik weet dat wormen een cyclus hebben. :)
En ik doe helemaal niet denigrerend, ik vraag om jullie mening en daar doe ik iets mee, dus je laatste was overbodig. ;)
eye4cobs, dank je voor het meedenken.