afgebroken wolfstandje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renee1989

afgebroken wolfstandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:39

Ik rijd sinds ongeveer één jaar, een superlieve jonge Oramé. (ruin, net 6 geworden).
De eerste maanden gingen erg goed, maar rond september begon het mis te gaan.
Mijn paard schrok vaak, waarna hij enorm begon te rennen en niet meer stopte. Ook sprong hij op een gegeven moment continu op de rem voor gaten in de bak, die hij er net zelf ingetrapt had. Ik kreeg hem hier met geen mogelijkheid meer overheen. Als ik te lang door ging met proberen, dreigde hij omhoog te gaan. Vanaf toen ben ik begonnen met trainen in de binnenbak. Ik had het idee dat ik hier wat meer controle over mijn paard had, omdat deze bak kleiner en afgesloten is. Het ging hier inderdaad stukken beter, tot hij ook hier ontdekte dat hij best kon gaan rennen zonder te stoppen. Ik ben nu weer buiten aan het rijden. Ik longeer hem altijd eventjes voor het rijden, waarna ik hem eerst linksom en rechtsom aan de longe rijd. Als dit goed gaat rijd ik hem hierna nog ongeveer 10 minuutjes los.
Het was mijn bedoeling dit rijden aan de longeerlijn steeds meer af te bouwen, maar er komt maar geen verbetering. Er valt geen pijl op hem te trekken. Het ene moment rijd hij superfijn, kan ik los rijden en is er niks aan de hand. Vorige week ging het echter weer mis, steeds wanneer ik los reed, een volte rechtsom reed (waarbij ik natuurlijk mijn buitenhand, linkerhand, gebruik) begon hij te gooien met zijn hoofd en kreeg ik hem niet meer rustig. Dit gebeurde elke dag, op dezelfde volte, op dezelfde plek. Ik probeerde dit op te lossen met mijn been en door vooral niet terug te gaan trekken, maar niets werkte.
Een dag later kreeg mijn paard een zwelling bij zijn mond. De binnenkant voelde niet kapot, maar wel dik. Ik heb de tandarts laten komen en niet meer gereden. Wij dachten dat hij zijn wolfstandjes nog had, die bleken er door dezelfde tandarts toch al uitgehaald te zijn. Links was er echter een klein stukje wolfstand blijven zitten na het trekken. De tandarts heeft mijn paard bijgeveild en met veel moeite het resterende wolfstandje eruit kunnen halen. Het was zo klein als een glas splinter, maar ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend is geweest voor mijn paard. Zijn er mensen met dezelfde ervaring? Is het zo dat zo'n afgebroken wolfstandje nog vervelender is dan een 'hele' wolfstand? En zou dit een verklaring kunnen zijn voor de problemen van mijn paard.. Ik mag maandag weer beginnen met longeren/rijden...

Elles

Re: afgebroken wolfstandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:37

RT-P >> MD

Barendshoeve

Re: afgebroken wolfstandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:53

Je verteld dat je paard het soms wel had en soms niet, terwijl de splinter er toch echt al die tijd heeft gezeten. Dat het pijnlijk is wil ik geloven een splinter in je vinger doet ook zeer maar dat is dan continu en niet met tijden. Zou het zijn karakter niet kunnen zijn?