HELP!! paard met rugpijn? HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

HELP!! paard met rugpijn? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:27

eerst even uitleg;
het gaat over mijn 4 jarige ruin, welke ik pas ruim een maand in mijn bezit heb.
heb er een keer of 6 mee gereden met mijn eigen zadel(euroriding luxor met dik dressuurdek eronder) maar zoals sommige nog bekend is alles gestolen.:( heb met het rijden geen enkel probleem gehad.(afgezien van links beetje vast,daaris tandarts voor geweest)
nu heb ik inmiddels een nieuw hoofdstel, en heb van een kennis een stubben siegfried zadel te leen, om tot alles geregeld is met de verzekering toch te kunnen rijden.
zadel gepast; geen drukplek kunnen vinden, leek goed te liggen,.
heb afgelopen donderdag gereden; geen probleem;
zaterdag gereden; geen probleem
maandag gereden; na 45 minuten galopje op links willen pakken, na 1 grote volte ineens vreselijk bokken, uit kunnen zitten,terug gegaan in stap, gestopt.
vandaag; op t gemak losgestapt, redelijk nageeflijk, wilde drafje proberen, acuut hoofd omhoog,dribbelen, dus terug in stap, weer nageeflijk gereden, aandraven; hoofd omhoog en wegdrukken.
andere hand; nageeflijk in stap, aandraven; hoofd omhoog, dus terug in stap, weer nageeflijk gereden, aandraven; weer acuut hoofd omhoog en nu duidelijk proberen om rug weg te drukken.
toevallig was de smid aanwezig, vroeg zich af waarom ik na 15 min. al stopte met rijden; heb t idee dat ie pijn in zn rug heeft.
zadel eraf, smid met drukkende vingers langs de wervels gegaan, en op n zeker stukje naast de wervels aan de linker kant trok mn paard meteen weg,probeerde zn rug weg te drukken. vervolgens heeft smid t been linksachter opgetild, vond ie niet leuk!
kreeg van de smid te horen dat k beter n osteopaat of fysio kan laten komen.

nu komt ie; vantevoren(lees met eigen zadel) was er met rijden geen enkel probleem.
nu vraag ik me dus af; heeft mijn paard een rugprobleem(spier)
of wordt dit probleen veroorzaakt door toch een niet goed liggend zadel? en is de eerste keren rijden met dit zadel goed gegaan tot het hem gisteren teveel zeer ging doen?
moet ik dan de osteopaat of fysio laten komen, of longeren en wachten tot ik een nieuw zadel kan kopen?
en weet dan miss iemand een goede osteopaat/fysiotherapeut in de omgeving van breda?(en wat kost zoiets?)

annetmulder

Re: HELP!! paard met rugpijn? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:31

Goh wat ontzettend vervelend. Het kan natuurlijk zijn dat die rugpijn al langer zat te wringen en nu pas opvalt door het andere zadel....
Het is een jong paard, de spieren zijn volop in ontwikkeling en worden misschien nog niet op de juiste manier door je paard gebruikt.
Ik zou zeker een goede fysio laten kijken en niet langer aantobben. Dat kan alleen de situatie maar verergen.
Succes. Ik hoop dat de problemen snel worden opgelost.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:09

please nog iemand suggesties?
ik zit er echt mee in mn maag.......

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:13

laat eerst eens een goede sportmasseur komen dat kost omgeveer 35 euro. Die kan als het een goed is ook wel kijken hoe het zadel ligt
Een osteopaat kost rond en nabij de 65 euro. Dit kan heel goed op rugproblemen duiden dus wacht er aub niet te lang mee,
Ga uit voorzorg er niet meer op maar longeer je paardje.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:16

Het kan best zijn dat dit door het nieuwe zadel tevoorschijn komt. Maak een afspraak met een masseur (een goede!) of ostheopaat en ga tot die tijd niet rijden maar longeren. Wat Zirano hierboven ook al zegt, dus :)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:26

rachel_j schreef:
please nog iemand suggesties?
ik zit er echt mee in mn maag.......

Het is een heel vervelend probleem, maar nu nog vrij goed te verhelpen. Ik zou, als ik jou was, toch een fysio/osteopaat laten komen. Zij kunnen het probleem vinden en behandelen nu het nog niet ernstig is. Als je aan blijft tobben, heb je grote kans dat het wel erger wordt. Vergeet niet dat je paardje nog erg jong is en zowiezo spierpijn zal hebben van een mens dragen op zijn rug. Als er dan al iets verkeerd zit, en dat komt duidelijk naar boven met een ander leen zadel, gaat dat ook niet zomaar weg met je eigen zadel. Minder last heeft hij dan misschien wel, maar weg gaat het niet. Beter nu aanpakken en met een goede rug weer verder, dan blijven tobben en straks misschien weken niets kunnen doen.

Sterkte!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:30

Ga mee met het voorgaande commentaar. Rijdt hem niet meer totdat je hem na hebt laten kijken. Hij kan echt best al veel eerder last van zijn rug hebben gehad maar dat het nu pas naar boven komt door het andere zadel. Een goede osteopaat is echt geen overbodige luxe. Mijn paard liep al 3 weken kreupel rechtsvoor en ik dacht aan een verkeerde beweging of zo, want kon geen enkel wondje vinden. Door de osteopaat bleek dat zijn heup vast zat en hij totaal scheef was in de schouder. Hij is gekraakt en ik mag alleen aan de hand met 'm werken, 2 maanden, maar hij loopt nu zo ontzettend soepel. Hij is er totaal van opgeknapt. Een hele goed osteopaat is Martin van den Dungen van Equine Health Care, maar hij is niet goedkoop (125). Hij komt om te behandelen en na de 'revalidatie' om te controleren en evt. na te behandelen, maar mijn paard is het me echt wel waard, zeker als ik zie hoe lekker hij zich nu voelt. Bij mijn paard is het overigens naar boven gekomen doordat mijn bijrijdster nogal scheef bleek te zijn. Op een gegeven moment kan je paard niet meer compenseren en komen dergelijke zaken aan het licht. Dit geldt ook voor een verkeerd zadel (mijn zadels zijn op maat gemaakt, dus daar lag het niet aan).

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:33

Zou er toch even naar laten kijken zoals hierboven ook al gemeld is.
Lekker longeren tot je een nieuw eigen aangemeten zadel hebt, of lekker zonder zadel gaan rijden.
Kan heel goed mogelijk zijn dat het door dit zadel pas echt zeer is gaan doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:38

Citaat:
kreeg van de smid te horen dat k beter n osteopaat of fysio kan laten komen

Lijkt me een goede raad.Hoe sneller je er bij bent hoe sneller je er ook weer af bent.
Misschien heeft het niet eens iets met het zadel te maken,maar is er een misstap of glijpatij in het spel...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:46

jodi schreef:
Citaat:
kreeg van de smid te horen dat k beter n osteopaat of fysio kan laten komen

Lijkt me een goede raad.Hoe sneller je er bij bent hoe sneller je er ook weer af bent.
Misschien heeft het niet eens iets met het zadel te maken,maar is er een misstap of glijpatij in het spel...

op stal is ook al de gedachte geopperd dat de bokparty miss een te enthousiaste/overmoedige actie was van mn ventje, en dat ie daarbij dan iets verrekt zou hebben.

zit te zoeken op google naar fysio of osteopaat hier in de regio, maar heb nog niks gevonden.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:58

waar woon je? ,
dan hebben we vast wel tips voor je.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:01

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:31

idd breda

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:35

Gisella Bartels schijnt een hele goede te zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:40

Dierenarts, chiropracter en zadelpasser alles in 1 persoon:
http://www.equisa.nl/

Absolute aanrader, maar wellicht net te ver weg.

Stubben en Euroriding zijn doorgaans heel ander type zadels. Ik vind het niet heel raar dat als je ER goed lag dat de stubben dan niet zo lekker ligt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-07-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:41

bel frank dirckx eens... (nr heb je per pb) dat is echt een heel erg goede osteopaar en komt ook in jouw regio... kwam op mijn oude stalling ook altijd, en behandelde daar heel veel verschillende paarden, een rustige man, die echt verstand heeft van zijn vak!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:54

RT-P >> MD

naomi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:32

hallo, ik had met mijn pony ook dat hij bijvoorbeeld het zadel heel moeilijk op wou.
en toen ben ik naar inge hoevers gegaan! zij is een hele goede paarden massage therapeut
zij heeft met een gratis check helemaal bekeken wat mijn pony had. Als wij last van onze rug hebben
gaan wij ook naar een fysiotherapeut en waarom een paard niet?! ik vind het ook belangrijk dat mijn pony er goed bij loopt want ook heel veel mensen hebben een verkeerd zadel voor hun paard/pony terwijl men dat vaak niet eens door heeft, waardoor het paard heel veel spierproblemen krijgt. ik vind dat alles gewoon goed passend moet zitten. deze mevrouw heeft mijn pony van top tot teen helemaal gemasseerd en hij liep daarna zo veel fijner! ik ben helemaal tevreden en wanneer ik het vermoede heb dat mijn pony weer last krijgt bel ik haar meteen op! bezoek haar site maar een keer (http://www.paardenmassagedrenthe.nl) ik raad je haar echt aan!

gr.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:54

chelseatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:36

een paar jaar geleden had er iemand een paard gekocht van de manege en de eerste weken ging het echt super met dat paardje (was 7 jaar).maar na enkele weken begon hij dezelfde symptomen te tonen als jouw paard, bij galop beginnen bokken enz.. gelukkig had ze dit paard gekocht met een soort van garantie (weet niet hoe ik het anders moet zeggen) dus kon ze het na een maand terug ruilen. Maar wou toch zeker zijn dat het niet haar schuld was en liet een dierenarts komen maar deze wist het ook niet. met veel tegenzin gaf ze het paard terug en uiteindelijk (weet niet precies hoe) kwam e erachter dat de verkopers een soort injectie hadden gegeven net voor de verkoop om de pijn te laten verzachten. is waarschijnlijk een kleine kans dat hetzelfde bij jouw paard is gebeurd maar wou het toch even kwijt. want jou verhaal lijkt toch een beetje op het jouwe (qua pijn enzo dat je overr verteld)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:15

Als je ook nog maar 6 keer heb gereden met je andere zadel kun je daar nog niet zo veel over zeggen.
We spreken hier over een jong paard die gemakkelijk last kan krijgen van zijn rugspieren die vast nog niet optimaal getraint zijn.
Dus het kan ook gemakkelijk door verkeerde belasting komen door de training.
Er zijn iig een aantal osteopaten die ook naar het zadel kijken, ook al is het een leenzadel ik zou er toch even naar laten kijken hoe het op je paard ligt, zo kun je ook zien of dat het probleem is of wat anders.
Succes in ieder geval!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 18:32

toevallig moest vandaag een osteopaat komen voor 1 van de andere paarden, helaas weet ik niet wie het was, ik was nog bij mn kids op school.
maar deze heeft de rug nagekeken en vervolgens ook het zadel en uiteraard de combi, en kon niks vinden!!

volgens hem kon ik gerust weer proberen te rijden, en dat heb ik vanmiddag dus ook gedaan, en er was helemaal niks aan de hand!

ben wel blij dat er naar gekeken is, en ben al helemaal blij dat t euvel zichzelf heeft opgelost, dankjewel voor al jullie hulp!!
(heb de adressen etc. op mn comp opgeslagen,je weet maar nooit)

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:59

Mijn driejarige kreeg na aantal maanden training heel erge rugpijn. Verschillende veeartsen erbij maar kwam niet verder. Mijn eigen veearts heeft me naar Albert van Es in Beilen gestuurd. En daar is ze nu 1 x behandeld. Ze heeft geen pijnaanvallen meer en staat ook niet meer gestrekt in de box. Ze gaat echt vooruit. Hij zei dat haar heupen verkeert stonden en dat ze daarom niet normaal kon draven. En zo pijn kreeg. Ik denk dat hij gelijk heeft, nu achteraf waren er meer aanwijzingen die die kant op wezen.
Volgende week gaan we nog een keer. De kosten vallen erg mee, € 70,-- Alternatief was naar Utrecht brengen.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:17

Neem een ander zadel en geef een spierintspan gel